Pagina 1 van 9

Greg's Caterham R300 Superlight SV ---VERKOCHT---

Geplaatst: 12 aug 2008, 14:37
door GregBem
Kzal ook mijn nieuw speelgoed maar eens posten zeker :lol:

Om een lang verhaal kort te maken, dit is mijn nieuwe bolide die ik heb geïmporteerd uit de UK! (wil je het verhaal lezen, lees dan maar verder :lol: )

Ik was op zoek naar een waardige vervanger voor m'n Ducati die ik een paar jaar geleden verkocht had.
Een motorfiets zou het niet meer worden wegens 'te gevaarlijk', dus op zoek gegaan naar een alternatief...
Al snel bleek de Caterham geschikt, en vermits er zo veel replica's bestaan wou ik ook wel graag een 'echte'...
Deze zijn kwasie onvindbaar bij ons of de buurlanden, met uitzondering van Engeland dan, waar ze gebouwd worden.

Omdat ze daar dan echt in alle kleuren en geuren te vinden zijn, beslist om daar de aankoop te gaan doen! Bij Caterham Cars zelf hadden ze er een hoop staan, waar ik wel enkele van zag zitten… Daarom een weekend naar daar getrokken! Maar eenmaal daar aangekomen, bleek het niet zo eenvoudig te worden een powerbak te importeren en hier gehomologeerd te krijgen in België... (volgens de importeur van Caterham daar & hier... CO²-uitstoot ed)
De 1.8 X-power VVC motor van Rover zou nog moeten lukken vertelde ze me in Engeland, na veel bellen en wachten...
Vermits de twee die daar zo stonden, net verkocht waren, ben ik van een kale reis teruggekeerd…

Ik heb dan veel gezocht op internet (pistonheads.co.uk) naar mijn 'match' en dan uiteindelijk de stap gemaakt (met de centen op zak) om naar de UK te trekken om ze te gaan bezoeken/testrijden/beslissen...
Na een dag & een paar testritten wist ik welke het zou worden...! De Caterham R300 Superlight SV uit York!
Vermits het toch een eind rijden was, moest ik er ook op voorzien zijn hem eventueel terug te kunnen meenemen…

Het een hele hoop kopzorgen om hem hier te krijgen... aanhanger lukte me niet mij ‘beperkt’ autorijbewijs, auto-ambulance huren te duur voor de 1500km die moesten afgelegd worden... Uiteindelijk gewoon op gewaagd met de al bestaande UK-platen op de wagen naar België te rijden, en met succes! Uiteraard reed m’n co-piloot dan met de MINI terug…

Super leuke trip naar huis natuurlijk! Helemaal van York naar Antwerpen...
Uiteraard zijn we dan op de weg terug ook nog wel even gestopt links en rechts om nog wat stukken op te halen (andere lichten, carbonelementen, FIA-roll over bar, ...)


Hier een TO-DO lijstje (UPDATE 03/02):

- nieuwe europese chroom koplampen (ipv UK zwarte versie) DONE
- witte pinkers, vooraan, zijkant en achteraan (met chroom bulps) DONE
- FIA roll over bar DONE
- 3e remlicht (verplicht in BE) DONE
- achterlichten in red/white met LED lampen DONE
- carbon houders achterlichten DONE
- wit mistlamp-cover met rode LED DONE
- carbon covers op vooras DONE
- carbon nose cones DONE
- carbon buitenspiegels DONE
- intercom StarCom met pit crew headsets (voor iPod luisteren/praten) DONE
- alu handremhendel DONE
- korte/kleine nummerplaat ophangen vooraan DONE
- carbon Tillet Seats B2
- rode of gele 5 of 6 puntsgordels
- CSR spatborden carbon vooraan
- leidingen koeling vervangen door gele blauwe exemplaren DONE
- carbon neus van CSR met luchtrooster
- zwarte stukken en bouten vooras laten poederlakken
- koplampen verlagen DONE
- MOMO brandblusser DONE
- ?

En hier enkele foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 12 aug 2008, 14:42
door GregBem
Hier nog een paar 'oudere' foto's...
Zijn getrokken terwijl ik de mod's aan't doorvoeren was, en nog geen kenteken had 8)

De 'UK-trip' foto's staan op P2 :d
Trouwens, voordat iemand me de vraag stelt... JA, ik ben dat voorste kenteken natuurlijk verloren op de autostrade! :lol: (slechte klittenband)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 12 aug 2008, 14:45
door pieterdg
Dikke bak hoor 8)
Een echt plezier voor het oog en waarschijnlijk nog plezieriger om in te rijden.

Geplaatst: 12 aug 2008, 15:29
door GregBem
Afbeelding

Geplaatst: 12 aug 2008, 16:58
door Sven
Dikke bak, echt een scheurijzer!

Hoeveel pk en hoeveel kg heeft deze nou?
Owja, is dat heel anders rijden met een stuur aan de ''verkeerde'' kant?

Veel plezier ermee! :wink:

Geplaatst: 12 aug 2008, 17:15
door GregBem
Hij heeft in theorie 163pk, maar met de andere uitlaat zou dat iets meer moeten zijn... Ik ga hem binnenkort eens op de bank zetten!

Hij weegt wel maar 500kg... dus zou ongeveer 300pk/ton moeten zijn!

0-100 in 4,7sec (als dat haalbaar schakelen is...)
Zou dat eens moeten uittesten met een performance box... :lol:

Trouwens rijden aan de 'verkeerder' kant is echt snel gewend hoor! Dat is zelfs een automatisme met schakelen enzo...!

Geplaatst: 12 aug 2008, 17:52
door snans
mooi ding !

Geplaatst: 12 aug 2008, 18:32
door jbcola
Dikke kart heb je daar!! 8)

Geplaatst: 12 aug 2008, 20:13
door florisvandam
zeker een strak ding en als de rijeigenschappen ongeveer het zelfde zijn als de Dax van Hans ga jij een heleboel plezier hebben met deze wagen.
Enige kleine minpuntje vind ik de achterkant, daar kunnen ze wel iets mooiers van maken dan die vierkante bak :wink:

gr.
floris

Geplaatst: 12 aug 2008, 20:22
door Ivo
Geweldig apparaat :-))! Daar kan natuurlijk geen MINI tegenop als het op fun to drive aankomt.

Geplaatst: 13 aug 2008, 09:24
door Hans
Gaaf! Eindelijk een echte auto hier op het forum! 8) De balans van die Caterhams zijn werkelijk geweldig.. daar kan mijn Dax niet aan tippen.. ik heb wel meer vermogen maar ook meer kilo's.. dus zal wel even snel zijn!
Dus meld je snel aan bij driving-fun.com en lekker rammen op het circuit met Berthil, Wint en Ik..

Geplaatst: 13 aug 2008, 09:59
door GregBem
Haha... Ja heb me net aangemeld op DF :lol:

Ik ben wel eens benieuwd naar 80-120 metingen enzo 8)
Wat hebben jullie die performance box eigelijk betaald in Group Buy als ik zo curieus mag zijn Hans...? :roll:

Alleen spijtig van dit barslechte weer hier de laatste dagen!
Hij moet dringend nog eens buiten! Tis al 3 dagen geleden... :P

Geplaatst: 13 aug 2008, 11:00
door Hans
Juist leuk dit weer! Driften!!
Ik heb volgens mij €335,- betaald.. maar weet het niet meer zeker..
perfect ding die performance box, display is eigenlijk te klein, maar het werkt super.. moet alleen nog steeds de gebruiksaanwijzing lezen :lol:

Ik kom op de performance box nog niet verder dan 5,1seconden op de 100 echte kilometers.. heeft ook te maken met veel wielspin.. moet in 4,5 kunnen! Dus de waarheid is hard en je zal merken hoe lastig het is om hard/snel op te trekken

Geplaatst: 13 aug 2008, 11:10
door GregBem
Ja ik heb al gemerkt dat het idd wel erg moeilijk is een 'perfecte 0-100' prestatie neer te zetten... Klinkt stom eigelijk want met een MINI is dat piece-of-cake...! :lol:

Soms 'mis' ik m'n derde versnelling wel eens (hoewel ik dan wss wel al aan 100 zit denk ik), je verliest veel tijd in't schakelen, vergt wel wat ervaring... vooral niet nadenken als je schakelt :P lol

Blijft toch té vet die sensatie die je ik de buik voelt als het toch lukt om lekker op te trekken...!! Niet te vergelijken met n andere auto!

Wat het driften betreft... moet het toch niet nat voor zijn hoor...
Beetje gas in de bocht en hij is wel snel weg! Maar je kan hem perfect corrigeren, is echt cool! :D

Moeten we maar eens een uitstapje maken eh! lol

Geplaatst: 13 aug 2008, 11:16
door Hans
Als je je kenteken heb.. even meeten in Zeeland ofzo! :D
Mooi rijden daar..