Seat Leon CUPRA. SOLD!!
Geplaatst: 19 jan 2012, 19:04
Even een intro waarom de golf nu weg is.....
Toen ik het topic opende heb ik nog even getwijfeld of ik dit verhaal wel wilde vertellen.
Ten eerste omdat ik er niet trots op ben en ten tweede omdat waarschijnlijk iedereen zijn mening of verhaal wel klaar heeft. Toch hiervoor gekozen omdat het een auto forum is en misschien kunnen mensen leren van mijn gemaakte fout.
Waarschijnlijk denk je op dit moment WTF is er gebeurd
Het verhaal:
In de kerstvakantie kwam ik op het briljante plan om een keer te gaan proef rijden in een Golf VI GTI. Aangekomen bij de dealer word natuurlijk je auto getaxeerd en zo ook de mijne.
Toen de verkoper samen met de manager terug kwam met een nogal serieuze blik dacht ik bij mezelf “o jee wat heb ik fout gedaan”. De bewuste manager vertelde dat er een probleem was.
"De auto is ingevoerd..” Ja duss... De man vertelde me dat de BPM veel te laag was. Bij mij ging er geen lampje branden en vroeg de manager wat dat dan betekende.
Hij zei dat hij het niet leuk vond om te zeggen maar de VW is waarschijnlijk een schadeauto geweest toen hij werd ingevoerd!!! Op dat moment dacht ik even dat de grond onder me wegzakte!
Hoe kon ik zo stom zijn om dat niet te zien!! Natuurlijk reed ik dezelfde dag nog naar het bedrijf waar ik hem gekocht had om verhaal te halen. De eigenaar daar was niet aanwezig dus vertrok ik weer.
Toen kwam de kerst dus alles was dicht. De dag na kerst was ik bij mijn ouders thuis en me vader zei dan gaan we kijken of ze er hier ook op uit komen bij de VW dealer.
Zodra ik interesse in een auto getoond had en mijn auto gecontroleerd werd kwam binnen 5minuten naar boven dat er iets niet klopte.. Hun kwamen op hetzelfde uit.
Dezelfde middag weer terug naar het bewuste bedrijf en de eigenaar was er nu wel. Het verhaal voor gelegd en hij vertelde dat hij dat niet wist en dat hij hem ook bij een bedrijf vandaan had.
Ik ben toen naar een schadebedrijf geweest die hem hebben na gekeken. Zei zeiden dat ze niks konden zien. Waarschijnlijk is mijn Golf dus ingevoerd met een tegentaxatie waarbij ze schadebumpers op de Golf hebben gezet, toen hem ingevoerd hebben en daarna weer alles hebben terug gezet.
Het uiteindelijke verhaal komt waarschijnlijk nooit naar boven maar ergens heeft er iemand veel geld verdiend. Mijn gevoel bij de auto was natuurlijk weg en na een boos gesprek bij de bewuste garage zou ik compensatie geld krijgen. Maar ja, daar zou het gevoel bij de auto niet van weggaan voor mij!
Daarom heb ik besloten een andere auto te gaan kopen waarbij de bewuste garage mij compensatie geld zou geven en de Golf terug innemen. Aangezien het potje voor de auto al aardig opgespaard was omdat ik niet echt wat vond om aan de Golf te veranderen en de compensatie kreeg kon ik best leuk gaan shoppen.
Vandaar de keuze om een VI GTI te gaan zoeken. Daar kwam ik na wat proefritjes en overleg eigenlijk achter dat een GTI(met mijn wensen) net even boven het budget lag. Teveel krasjes of te weinig opties. De bewuste garage vroeg of ik een keer wilde rijden in een Seat Leon Cupra die bij hem stond.
Deze Leon had 365pk! Echt een fantastische auto en wat een power in dat ding. Eigenlijk waren we het er wel snel over eens dat het die zoiezo niet zou worden omdat dat gewoon veel teveel power is voor een voorwielaangedreven auto. En dan "is een Leon iets voor mij?!"
Het is een auto die ik wel mooi vind maar nooit echt naar gekeken had. Na die proefrit toch maar is langs een Seat dealer gegaan om er nog is een te bekijken. Bij de Seat dealer stond een nieuw type Leon Cupra, tweedehands met alles erop en eraan. Alleen stond de prijs er niet op omdat hij net binnen was.
De auto was van een man geweest in de 50 die altijd Seat gereden had en een echte liefhebber was. Hij had deze in 2009 besteld met alle denkbare opties die je je kon wensen. Na een proefrit waren we eigenlijk gelijk verkocht.
Als ik kritisch ben is de VI GTI net wat strakker afgewerkt. Het motorblok is hetzelfde als in de GTI 2.0TSI 240pk. Alleen de Seat haalt hogere waardes van 0-100 en het koppel ligt ook hoger. En dat merk je!
De Leon reageert veel feller en aggresiever op het gas. Bochten kun je net wat dieper en harder in. De wegligging van de Leon is veel stugger en naar mijn mening beter als de GTI. Als de GTI de perfecte schoonzoon is dan is de leon zijn aggresieve broertje .
Buiten dat was hij afgeladen met opties en het navigatiesysteem is zelfs hetzelfde als die van een Golf, alleen met een Seat opstartscherm.. Kortom deze moest het worden.
Na wat overleg onderling met de Seat dealer en met het bedrijf waar ik de Golf gekocht heb, zijn we eruit gekomen. Al met al best een zwaar verhaal waar ik wel wat nachtjes van wakker gelegen heb!
Uiteindelijk gaat het toch weer goed komen en trek ik me lering hier gewoon uit voor de toekomst.
Sommige levenslessen zijn hard en kosten geld en dit was er eentje van
Daarom wil ik mensen die dit lezen mee geven dat je goed de BPM moet controleren als je een ingevoerde auto koopt.
Dit moet ongeveer 1/4 van je auto zijn. Bij mij was dit ongeveer 1/10. Ik heb mijn buik wel een beetje vol van Duitse auto's en daarom voor mij van nu af alles lekker origineel Nederlands en alles controleren voordat ik iets koop!
Toen ik het topic opende heb ik nog even getwijfeld of ik dit verhaal wel wilde vertellen.
Ten eerste omdat ik er niet trots op ben en ten tweede omdat waarschijnlijk iedereen zijn mening of verhaal wel klaar heeft. Toch hiervoor gekozen omdat het een auto forum is en misschien kunnen mensen leren van mijn gemaakte fout.
Waarschijnlijk denk je op dit moment WTF is er gebeurd
Het verhaal:
In de kerstvakantie kwam ik op het briljante plan om een keer te gaan proef rijden in een Golf VI GTI. Aangekomen bij de dealer word natuurlijk je auto getaxeerd en zo ook de mijne.
Toen de verkoper samen met de manager terug kwam met een nogal serieuze blik dacht ik bij mezelf “o jee wat heb ik fout gedaan”. De bewuste manager vertelde dat er een probleem was.
"De auto is ingevoerd..” Ja duss... De man vertelde me dat de BPM veel te laag was. Bij mij ging er geen lampje branden en vroeg de manager wat dat dan betekende.
Hij zei dat hij het niet leuk vond om te zeggen maar de VW is waarschijnlijk een schadeauto geweest toen hij werd ingevoerd!!! Op dat moment dacht ik even dat de grond onder me wegzakte!
Hoe kon ik zo stom zijn om dat niet te zien!! Natuurlijk reed ik dezelfde dag nog naar het bedrijf waar ik hem gekocht had om verhaal te halen. De eigenaar daar was niet aanwezig dus vertrok ik weer.
Toen kwam de kerst dus alles was dicht. De dag na kerst was ik bij mijn ouders thuis en me vader zei dan gaan we kijken of ze er hier ook op uit komen bij de VW dealer.
Zodra ik interesse in een auto getoond had en mijn auto gecontroleerd werd kwam binnen 5minuten naar boven dat er iets niet klopte.. Hun kwamen op hetzelfde uit.
Dezelfde middag weer terug naar het bewuste bedrijf en de eigenaar was er nu wel. Het verhaal voor gelegd en hij vertelde dat hij dat niet wist en dat hij hem ook bij een bedrijf vandaan had.
Ik ben toen naar een schadebedrijf geweest die hem hebben na gekeken. Zei zeiden dat ze niks konden zien. Waarschijnlijk is mijn Golf dus ingevoerd met een tegentaxatie waarbij ze schadebumpers op de Golf hebben gezet, toen hem ingevoerd hebben en daarna weer alles hebben terug gezet.
Het uiteindelijke verhaal komt waarschijnlijk nooit naar boven maar ergens heeft er iemand veel geld verdiend. Mijn gevoel bij de auto was natuurlijk weg en na een boos gesprek bij de bewuste garage zou ik compensatie geld krijgen. Maar ja, daar zou het gevoel bij de auto niet van weggaan voor mij!
Daarom heb ik besloten een andere auto te gaan kopen waarbij de bewuste garage mij compensatie geld zou geven en de Golf terug innemen. Aangezien het potje voor de auto al aardig opgespaard was omdat ik niet echt wat vond om aan de Golf te veranderen en de compensatie kreeg kon ik best leuk gaan shoppen.
Vandaar de keuze om een VI GTI te gaan zoeken. Daar kwam ik na wat proefritjes en overleg eigenlijk achter dat een GTI(met mijn wensen) net even boven het budget lag. Teveel krasjes of te weinig opties. De bewuste garage vroeg of ik een keer wilde rijden in een Seat Leon Cupra die bij hem stond.
Deze Leon had 365pk! Echt een fantastische auto en wat een power in dat ding. Eigenlijk waren we het er wel snel over eens dat het die zoiezo niet zou worden omdat dat gewoon veel teveel power is voor een voorwielaangedreven auto. En dan "is een Leon iets voor mij?!"
Het is een auto die ik wel mooi vind maar nooit echt naar gekeken had. Na die proefrit toch maar is langs een Seat dealer gegaan om er nog is een te bekijken. Bij de Seat dealer stond een nieuw type Leon Cupra, tweedehands met alles erop en eraan. Alleen stond de prijs er niet op omdat hij net binnen was.
De auto was van een man geweest in de 50 die altijd Seat gereden had en een echte liefhebber was. Hij had deze in 2009 besteld met alle denkbare opties die je je kon wensen. Na een proefrit waren we eigenlijk gelijk verkocht.
Als ik kritisch ben is de VI GTI net wat strakker afgewerkt. Het motorblok is hetzelfde als in de GTI 2.0TSI 240pk. Alleen de Seat haalt hogere waardes van 0-100 en het koppel ligt ook hoger. En dat merk je!
De Leon reageert veel feller en aggresiever op het gas. Bochten kun je net wat dieper en harder in. De wegligging van de Leon is veel stugger en naar mijn mening beter als de GTI. Als de GTI de perfecte schoonzoon is dan is de leon zijn aggresieve broertje .
Buiten dat was hij afgeladen met opties en het navigatiesysteem is zelfs hetzelfde als die van een Golf, alleen met een Seat opstartscherm.. Kortom deze moest het worden.
Na wat overleg onderling met de Seat dealer en met het bedrijf waar ik de Golf gekocht heb, zijn we eruit gekomen. Al met al best een zwaar verhaal waar ik wel wat nachtjes van wakker gelegen heb!
Uiteindelijk gaat het toch weer goed komen en trek ik me lering hier gewoon uit voor de toekomst.
Sommige levenslessen zijn hard en kosten geld en dit was er eentje van
Daarom wil ik mensen die dit lezen mee geven dat je goed de BPM moet controleren als je een ingevoerde auto koopt.
Dit moet ongeveer 1/4 van je auto zijn. Bij mij was dit ongeveer 1/10. Ik heb mijn buik wel een beetje vol van Duitse auto's en daarom voor mij van nu af alles lekker origineel Nederlands en alles controleren voordat ik iets koop!