Pagina 1 van 1

[banden] Standaard 205/45 R17 vervangen door...

Geplaatst: 20 mar 2011, 12:10
door Floor-is
Okay, ik heb zoals velen de standaard 17" velgen. Hierop liggen nog runflat's, in mijn geval de Dunlop SP's. De voorbanden kunnen denk ik nog een paar duizend kilometer mee en dan zal het profiel onder de norm vallen. Tijd om naar nieuwe banden te gaan kijken dus :)

Ik heb even de prijzen van autobandenmarkt.nl aangehouden, misschien kan ik hier en daar nog een paar euro besparen door verder rond te kijken, maar over het algemeen geeft dit volgens mij wel een goed idee :-)

Nieuwe runflat's zijn nogal aan de prijs in 205/45 R17:
  • Continental SportContact 3 SSR: €145,10
  • Dunlop SP Sport 01 ROF: €162,30
  • Goodyear EAGLE RS-A EMT: €173
  • Pirelli EUFORI@ Run Flat: €181,80
  • Bridgestone Potenza RE 050 A RFT: €203,60
Als je besluit om niet runflat te gaan, kan je al wat besparen op 205/45 R17's:
  • Bridgestone Potenza RE 050 A: €134,30
  • Toyo Proxes T1-R : €101,70
  • Dunlop SP Sport Maxx: €136,90
  • Yokohama S.Drive: €139,10
Als je echter van de 205/45 afstapt en voor 205/40 gaat, dan zijn sommige banden een heel eind goedkoper. Dit omdat de 205/45 klaarblijkelijk niet zo heel veel gemaakt (en dus verkocht) wordt. Het nadeel van 205/40 is dat de kilometerteller zo'n 3,3% omhoog zal afwijken: je rijdt dus ongeveer 3,3% langzamer dan de kilometerteller aangeeft.

205/40 R17:
  • Toyo Proxes T1-R : €76.20
  • Toyo Proxes 4: €73,60
  • Dunlop SP Sport Maxx: €124.50
  • Yokohama S.Drive: €110,40
Voor rond de €75 per band kan je dus prima Toyo's krijgen, dat scheelt met de Dunlop RF's die ik nu heb bijna €90 per band! Maar wat voor problemen kan ik nou ondervinden als ik van 205/45 naar 205/40 ga? Op verschillende websites krijg ik waarschuwingen over remmen en weet ik het wat namelijk.

Geplaatst: 20 mar 2011, 13:34
door Mini Poeper
Ik zou eerder 215/40 monteren dan 205/40... :roll:

Geplaatst: 20 mar 2011, 13:35
door Marcel Always Open
ik ging voor mijn winterbanden van 205/45 naar 205/40 en werd helemaal gek van het geschraap van mijn Mini

terwijl mijn mini niet verlaagd is, gewoon standaard. Standaard drempels werden ineens obstakels...
Wat een verschil maakte dat zeg...

Geplaatst: 20 mar 2011, 13:39
door Mini Poeper
Ja, omtrek wordt kleiner dus hoogte van wiel ook...
Daarbij nog sneller kans op beschadiging van de velg en minder comfort.

Geplaatst: 20 mar 2011, 14:50
door Floor-is
Hmm hmm 215/40 is wel een idee, eens kijken wat dat kost dan :)
Dat scheelt in omtrek dan niet 3,3% maar ongeveer 2% bovendien.

Waarom is alles in NL eigenlijk zo duur? In de US heb je de tegenhanger van de Toyo TR-1 (Nitto Neo Gen) op 205/40 R17 voor omgerekend nog geen €60 per band... En die dingen zijn naargeestig goed!

Marcer: schrapen? Het zou niet meer dan 3mm in hoogte mogen schelen!

Geplaatst: 20 mar 2011, 20:24
door spenki
Scheelt ongeveer 1 cm in hoogte en is soms net verschil tussen schrapen of net niet schrapen maar
verder geen probleem om mee te rijden.
Wij rijden er zelf ook vaak mee onder een Mini.

Geplaatst: 20 mar 2011, 21:03
door Mini Poeper
Floor-is schreef:Waarom is alles in NL eigenlijk zo duur?
Begin dan eens aan minder uurloon, als iedereen dat doet wordt alles goedkoper...

Geplaatst: 21 mar 2011, 00:37
door Floor-is
Mini Poeper schreef:
Floor-is schreef:Waarom is alles in NL eigenlijk zo duur?
Begin dan eens aan minder uurloon, als iedereen dat doet wordt alles goedkoper...
Ja dat kan niet hoor! Mijn uurloon mag best omhoog ;)

Spenki: thanks :)

Geplaatst: 28 aug 2011, 19:33
door Sjees
Misschien beetje laat, maar wat heb je nog gekozen Floor-is?

Ik wil komend seizoen ook andere zomerbanden gaan halen namelijk :wink: