Pagina 1 van 1
Waar op te letten met aankoop van MINI 1.4 Diesel uit 2004
Geplaatst: 31 dec 2011, 13:56
door HansVroem
Beste Mini liefhebbers,
Ik wil misschien volgende week een MINI Cooper 1.4 Diesel kopen (*ik woon zelf in Belgie).
Deze auto kost 7500 euro met 140.000 KM op de teller en is uit 2004 (*full-options, leder, etc).
Zelf weet ik weinig van MINI's af, maar het viel me op dat de 1.4 diesel motor erg licht is voor zo'n "zware" auto.
De motor blijkt van Toyota te zijn en deze motoren zijn normaliter vrij goed/degelijk.
Vreemd genoeg zijn ze toch erg snel, na ongeveer 2 jaar naar een andere motor overgestapt (*Reden??)
Daarom vraag ik me sterk af waarop ik moet letten bij de aankoop.
Heeft iemand goede tips voor mij?
Bij voorbaat hartelijk dank!!!
Met vriendelijke groeten,
Hans
Geplaatst: 31 dec 2011, 14:41
door Berthil
Welkom.
De reden is dus dat deze wat ondergemotoriseerd voor de Mini.
Om die reden is de diesel ook nooit verkocht in Nederland.
Er staat verder al veel over aankooptips van Mini op het forum dus er zelf wat tijd in steken en goed de zoekfunctie gebruiken kan veel opleveren.
Geplaatst: 31 dec 2011, 15:45
door henne
nou dat hij te traag is zal geen reden geweest zijn denk ik.
ik heb er zelf eentje gereden ook een 1.4 turbo diesel met 6 bak uit 2004 maar die was echt wel rap en zuinig 1op 24.
beviel erg goed en geen last of mankementen gehad zoals je zelf zegt toyota motoren en die zijn best sterk.
2 jaar later is de r55/56 serie gekomen en daar liggen psa motoren in.
dus andere motorlevarancier.
MINI Cooper 1.4 Diesel kopen
Geplaatst: 31 dec 2011, 15:59
door HansVroem
Hoi Henne,
Bedankt voor je snelle reactie.
Zijn er nog bepaalde kinderziektes bekend van dit type auto, zoals problemen met de versnellingsbak of andere dure kosten?
Alvast bedankt voor het/de antwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Hans
Geplaatst: 31 dec 2011, 16:20
door Berthil
Het is toch echt de reden waarom de diesel niet in Nederland verkocht is.
Sprint van 0 naar 100 duurt 13,8 seconden, top 165 km/h (fabrieksopgave dus in werkelijkheid nog lager).
Schnitzer heeft zich er ook eens aan gewaagd maar zonder noemenswaardige prestatie verbetering.
Geplaatst: 31 dec 2011, 16:25
door henne
nou ik heb tragere diesels gereden met meer vermogen en hoger verbruik, maar geen gang in te krijgen.
deze was ik goed over te spreken.
Geplaatst: 01 jan 2012, 12:07
door griendar
een mini diesel met toyota motor

helaas bestaan ze
henne schreef:nou ik heb tragere diesels gereden met meer vermogen en hoger verbruik, maar geen gang in te krijgen.
deze was ik goed over te spreken.
Geplaatst: 01 jan 2012, 12:19
door Peter
griendar schreef:een mini diesel met toyota motor

helaas bestaan ze
henne schreef:nou ik heb tragere diesels gereden met meer vermogen en hoger verbruik, maar geen gang in te krijgen.
deze was ik goed over te spreken.
Bijzondere reactie. Ik ben wel benieuwd wat je erger vind.....
1 een MINI met een Toyota motor
2 een MINI met een Chrysler motor
3 een MINI met een PSA motor
En welke van de 3 denk jij te hebben?
Re: Waar op te letten met aankoop van MINI 1.4 Diesel uit 20
Geplaatst: 01 jan 2012, 18:47
door Marcel Always Open
HansVroem schreef: ... is uit 2004 (*full-options, leder, etc).
Zelf weet ik weinig van MINI's af, maar het viel me op dat de 1.4 diesel motor erg licht is voor zo'n "zware" auto.
De motor blijkt van Toyota te zijn en deze motoren zijn normaliter vrij goed/degelijk.
Vreemd genoeg zijn ze toch erg snel, na ongeveer 2 jaar naar een andere motor overgestapt (*Reden??)
Berthil schreef:Welkom.
De reden is dus dat deze wat ondergemotoriseerd voor de Mini.
Om die reden is de diesel ook nooit verkocht in Nederland.
.
henne schreef:nou dat hij te traag is zal geen reden geweest zijn denk ik.
ik heb er zelf eentje gereden ook een 1.4 turbo diesel met 6 bak uit 2004 maar die was echt wel rap en zuinig 1op 24.
beviel erg goed en geen last of mankementen gehad zoals je zelf zegt toyota motoren en die zijn best sterk.
2 jaar later is de r55/56 serie gekomen en daar liggen psa motoren in.
dus andere motorlevarancier.
Vanaf mid-2002 tot aan Sept2005 is de eerste motor gebruikt voor de 1.4d
Van Sept-2005 tot einde serie (juli-2006) is de tweede versie van de motor gebruikt. Dus de One1.4d heeft vier jaar in het gamma gezeten en niet twee jaar. In Belgie en Duitsland is die altijd geleverd, in Nederland nooit.
En pas toen kwam de R56 CooperD (de "Dooper").
Opmerkelijk dat Henne de auto vlot genoeg vond. Iedereen z'n mening, maar dit staat echt haaks op de algemene opinie bij miniclubs, waar de 1.4d One als "sloom" werd ervaren.
Even afgezien daarvan, omtrent andere aspecten dan het motorvermogen zijn mij helemaal geen echt noemenswaardige problemen bekend,
Er zit een zesbak in dus niet de gevreesde versnellingsbak problemen van de benzine R50 One/Cooper.
Een autotype dat niet orgineel in NL is geleverd, is wat lastiger te verkopen/in te ruilen.
Geplaatst: 02 jan 2012, 00:35
door henne
de mijne was eind 2005 maar wel met toyota motor.
kijk hij was niet zo rap als een cooper 1.6 maar toch voor een 1.4 turbo diesel met een gewicht die iets meer is als een cooper (1050kg)toch niet slecht.
vergeleken met de diesels van nu een heel ander verhaal natuurlijk.
griendar de jouwe heeft een chrysler blok dus helaas maar mini heeft geen eigen motoren.
maar Hans woont toch in belgie en daar rijden ze wel dus is de handel daar wat beter.
ik verkocht hem ook niet snel maar uit eindelijk toch naar een gelukkig nieuw baasje

Zoek naar via www.newminiclub.nl Web Kalender Waar op
Geplaatst: 02 jan 2012, 20:32
door HansVroem
Beste mensen,
Ten eerste de beste wensen en ten tweede bedankt voor de snelle reacties.
Het blijft een lastige keuze.
Of ik kies voor een relatief nieuwe Suziki Swift uit/rond 2008, puur vanuit mijn verstand of ik waag een "gok" om voor een Mini te kiezen uit 2004 met gemiddeld 80.000 KM meer op de teller vanuit emotie..
Persoonlijk vind ik de Mini veel mooier, maar ja, de auto moet ook blijven rijden...
Hmmm, jullie maken het er niet makkelijker op

Waar op te letten met aankoop van MINI 1.4 Diesel uit 2004
Geplaatst: 05 jan 2012, 18:24
door HansVroem
Hoi hoi,
Er schiet me toch nog even een vraag te binnen waarop ik niet 1, 2, 3 een antwoord gevonden krijg (*op deze site en via Google).
Weten jullie welke versnellingsbak er gekoppeld zit aan deze Toyota motor (6 versnellingen) 1.4 Diesel)?
Dan heb ik mijn plaatje rond en weet ik waarop ik moet letten.
Alvast bedankt!!!

Geplaatst: 05 jan 2012, 22:51
door Marcel Always Open
de Getrag GS6-85DG - TBLA
en nee, dat is niet hetzelfde nummer als de R53 heeft. (die heeft GS6-85BG - TBKE voor de facelift R53). Geen idee wat het verschil is. Maar het is geen Midland en dat is een belangrijk feit!
Waar op te letten met aankoop van MINI 1.4 Diesel uit 2004
Geplaatst: 06 jan 2012, 10:55
door HansVroem
Hoi Marcel,
Bedankt voor de snelle reactie!
Dit is in ieder geval een goede versnellingsbak :-)
