Pagina 1 van 1

Help me out

Geplaatst: 07 jun 2022, 14:37
door Mc2001
Beste,

Gisteren een heel avontuur beleefd met mijn mini Cooper Pepper uit 2001.

Ik rijd bij mijn cliënt de oprit op, zet mijn motor af, haal de sleutel eruit en mijn auto blijft een vreemd geluid maken, vervolgens zie ik dat er rook onder de motorkap vandaan komt. Ik mijn auto de oprit af laten rollen om vervolgens onder de motorkap te kijken wat er aan de hand is. Tussendoor met de ANWB aan de lijn dat er rook onder de motorkap vandaan komt en of zij iemand kunnen sturen. Vervolgens zie ik een vlammetje (achter de motor, links van de accu en ietwat daar onder) ik de motorkap dichtgedaan en werd geadviseerd om de brandweer te bellen. Deze waren al snel ter plaatse en het vlammetje was inmiddels gedoofd, ook zij zagen niks geks meer etc en zij hebben mijn accupolen voor de zekerheid losgedraaid. Hun advies bel de ANWB want zo doet je auto het niet.
Vervolgens bel ik de ANWB en krijg daar te horen dat zij niks voor mij kunnen betekenen omdat er sprake is van vuur, brandschade.. Verzekering gebeld, die hebben mijn mini meegenomen en naar een autoschadeherstel bedrijf gebracht. In de tussentijd ook de politie langsgeweest om te kijken wat er gaande was.

Nu ben ik al de hele dag bezig met de verzekering, het schadeherstelbedrijf etc.
Heb voor nu een leenauto maar wil natuurlijk zo snel mogelijk mijn oude vertrouwde mini terug.

Meneer van het schadebedrijf vertelde mij dat waarschijnlijk mijn stuurbekrachtigingspomp kapot is. Nu vraag ik mij dus af... Wat zou dan die vlam zijn geweest etc, en heeft die vlam er nou voor gezorgd dat hij nu kapot is of is hij kapot gegaan en daarna gaan vlammen. Het schadebedrijf laat morgen een expert komen en deze zal contact opnemen met mijn verzekering of dit alles wel vergoed word en onder brandschade valt. Hun zeggen namelijk van niet en dan word het waarschijnlijk zelf alles dokken.

Mijn stuurbekrachtiging heeft overigens nooit problemen gegeven verder, dit is komen aanwaaien zonder waarschuwing etc. Terwijl ik heb nu al 5 jaar in bezit heb.

Wat moet ik doen? Wat zou er mis kunnen zijn met m'n mini?
Ik zie door de bomen het bos niet meer en weet ook niet wat te geloven of wat te moeten doen.
Omdat er sprake is van vuur is mijn mini naar een schadeherstelbedrijf gebracht, inplaats van mijn eigen vertrouwde garage. Laat ik het maken bij dat bedrijf betaal ik minder eigen risico dan wanneer ik het bij mijn eigen garage laat maken.
Iemand hier bekend mee of enig advies?

Help me out.

Re: Help me out

Geplaatst: 07 jun 2022, 21:13
door Robert
Welkom op het forum. Jammer dat je binnenkomer er 1 is met direct een probleem. Liever lezen we verhalen over leuke plezierritjes.
Maar ja, grote kans dat het de stuurpomp is. Die draait door, loopt vast, wordt warm, etc. En ja, dat kan ook vlammen als er teveel stroom door de kabels gaat.
Als het de stuurpomp is, en er is verder geen andere schade... dan kan je eigen vertrouwde garage het natuurlijk ook maken. Verzekeringswerk zal denk ik ook een lastige worden. 't Is wel een gekend probleem bij de MINI's uit die series. Mocht je h'm door je eigen garage laten maken, ga er dan niet mee rijden. Maar laat h'm ophalen/brengen. Als je gaat rijden, dan is de kans dat ie weer gaat roken erg aanwezig. En waarschijnlijk rij je de hele weg zonder stuurbekrachtiging....

Re: Help me out

Geplaatst: 21 jul 2022, 21:53
door Schroefie
Ik sluit me aan bij de conclusie van Robert vwb de stuurbekrachtigingspomp.
Ik verwacht niet dat dit verzekeringswerk is want is gewoon onderhoud auto/slijtage/vervangen van onderdeel. Omdat je de verzekering hebt ingeschakeld (agv de vlam/rook) en veel verzekeringen samenwerkingen hebben met schade herstelbedrijven brengen ze de auto naar een voor hun bekend schadeherstelbedrijf.

Hopen dat de rekening meevalt en als het goed is, afhankelijk hoe je verzekerd bent, zal het afslepen door de verzekering gedekt worden.

Gr. Milco

Re: Help me out

Geplaatst: 19 sep 2022, 09:57
door Mc2001
Bedankt voor de reactie. Ik had ook liever met een positief verhaal willen komen.

Het was inderdaad de stuurbekrachtigingpomp, er is kortsluiting ontstaan en daar kwam de vlam vandaan.

Inmiddels een paar maanden verder, de auto laten ophalen door mijn eigen garage en de auto laten 'maken'. Nieuwe stuurbekrachtigingpomp, nieuwe dynamo, nieuwe accu, nieuwe remschijven en 4 nieuwe banden plus nieuwe apk erop. €2300 kwijt.

Ik heb hem nu net 2 weken terug en we hebben er weer allemaal nieuwe dingen bij,
Km wijzer blijft op 140 steken, zelfs bij motor uit. Deur openen en sluiten gaat niet meer met de afstandsbediening/sleutel, display van de toerenteller doet het dan weer wel dan weer niet en het meest vervelende op dit moment, mn rem werkt niet tot amper. Motor uit, is er wel remdruk, motor aan kan je het rempedaal tot de bodem intrappen.

Donderdag kan ik weer terug naar de garage, hij had het erover dat hij hem waarschijnlijk moet luchten en anders dat de hoofdremcilinder vervangen moet worden.

Ik had mij voorgenomen om van de auto een projectje te maken en deze op te knappen en meer van deze tijd te maken, maar op deze manier is er geen beginnen aan.

Re: Help me out

Geplaatst: 19 sep 2022, 16:54
door niekcarfreak
Dat is erg vervelend, zoveel problemen.
Als de remvloeistof vervangen is, dan kan er nog lucht in het systeem zitten maar dan heeft de monteur in mijn ogen niet correct gewerkt.
Laten we hopen dat de hoofdremcylinder niet stuk is.
De electronische storingen kan ik zo direct niet verklaren. Ik heb met mijn toenmalige R53 ook wel eens gekke storingen gehad, er zat een kortsluiting in de ipod aansluiting. Nadat deze aansluiting verwijderd was, werkte alles weer normaal.
Misschien heeft het iets te maken met het vervangen van de accu. Auto uit laten lezen op storingen, misschien komt daar iets uit. Kan ook zijn dat er nog ergens een kabel door de brand beschadigd is en kortsluiting maakt o.i.d.
Succes!!!

Re: Help me out

Geplaatst: 20 sep 2022, 09:50
door Daniel_S
Dat klinkt niet best. Wellicht heeft de brand idd meer problemen veroorzaakt dan zichtbaar is/was. Klinkt als (kort) sluiting.
Hopelijk valt dit goed (en niet te duur) op te lossen.

Re: Help me out

Geplaatst: 15 nov 2022, 14:00
door Nienkeminibusch
Hoi allemaal!
Een halfjaar geleden heb ik een mini cabrio one gekocht, mijn eerst autootje en wat ben ik er blij mee! Ik heb hem tweedehands gekocht en de verkoper vertelde mij dat die drie jaar had stil gestaan en daarna in de verkoop is gegaan. Hij is motorisch perfect alleen nadat die heeft stilgestaan blijft het cabrio dak haken. De linkerkant gaat wel open alleen de rechterkant blijft als het ware in de vergrendeling zitten. Ik heb de bmw garage gebeld en ze vragen er €2000 voor zonder überhaupt te kijken wat er aan de hand is. Zijn er mensen die hier verstand van hebben? Handige sleutelaars? Ik hoor graag van jullie. Groetjes nienke

Re: Help me out

Geplaatst: 21 nov 2022, 10:40
door NielZ3qp
Ik heb er geen ervaring mee maar je kunt hier eens informeren: https://www.cabriocare.nl/new-mini-05-0 ... eert-/54/n

Re: Help me out

Geplaatst: 21 nov 2022, 10:43
door NielZ3qp
Trouwens, als het de vergrendeling is dan zou een beetje garage daar wel iets mee moeten kunnen en liever naar een Mini specialist dan de BMW dealer natuurlijk :wink:

Re: Help me out

Geplaatst: 21 nov 2022, 23:22
door Nienkeminibusch
Dankjewel Niels voor je tip! Ik ga morgen meteen even bellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk