Mini3 (R56)
Geplaatst: 28 mar 2006, 09:31
Aangezien ik geen topic kon vinden over de nieuwe nieuwe Mini (Mini3, of de officiele codenaam R56) maar eens een topicje daarover.
Uit een ander topic:
Dat de compressor er voor de S uitgaat is inderdaad wel jammer, die karakteristieke jank (deed wel wat aan het janken van de versnellingsbak van een classic denken, ook nog een stukje nostalgie) verdwijnt dan. Voordeel is wel dat een turbo waarschijnlijk makkelijker getuned kan worden.
Maar, de motor is wel een stuk moderner (BMW-engineered), volledig aluminium, dubbele bovenliggende nokkenas (huidige motor doet het met een enkele), en mede daardoor wordt het volgende model lichter(!) dan het huidige model, en dat kan niemand een slechte zaak vinden. Motor is denk ik gewoon een juweeltje, en afgezien dat de compressor eruit gaat is dat volgens mij niet iets waar je rouwig om hoeft te zijn.
Waar ik me persoonlijk het meeste zorgen over maak is het interieur, ik ben bang dat het een beetje 2001 revisited wordt (heb het interieur destijds "kermis" genoemd - maar toen was de enige optie nog een zilveren dash, en dat vind ik nog steeds te druk, gelukkig zijn er nu wat andere opties beschikbaar). Centrale snelheidsmeter wordt nog groter (is eigenlijk al aan de cartoonesk grote kant) en er worden allerlei zaken in geintegreerd (o.a. display van de radio). Ook de nieuwe middenconsole (van wat ik gezien heb) wordt niet wat, hopelijk was de foto die ik gezien heb (zie onder) nog niet geheel indicatief voor het eindresultaat. De bergruimte in de deuren schijnt nog onpraktischer te worden, terwijl dat juist wat mij betreft een van de kritiekpunten op het huidige interieur was.
Al het nieuws over de R56 op mijn lijfsite voor Mini-nieuws: [email protected]
En enkele foto's (gaat dus in vrijwel alle gevallen om gecamoufleerde auto's, probeer daar doorheen te kijken). Foto's afkomstig van MotoringFile.
Nieuwe Cooper S:

Ongecamoufleerd? Gelekt via de site van een modellenfabrikant:

Nieuwe One/Cooper:

De clamshell blijft:

Cooper S @ Nurburgring:

Nieuw interieur?
Hopelijk nog niet definitief.

Uit een ander topic:
Ik hou mijn eindoordeel nog even voor me tot we hem echt kunnen bewonderen. De recentere spyshots vind ik in elk geval redelijk bemoedigend. Bijvoorbeeld een positieve zaak dat de "clamshell" motorkap blijft, al is het zonder geintegreerde koplampen (maar dat die dan achter een gat in de motorkap zitten is ook wel weer stoer, en begrijpelijk dat ze er vanaf wilden met het oog op kosten - is alleen te hopen dat het allemaal een beetje strak op elkaar aansluit en er geen dikke kieren rondom de koplampen zitten). Jammer bij die koplampen is weer wel dat de richtingaanwijzers erin geintegreerd zijn (niet langer de aparte lampjes, dat worden nu de mistlampen). Ik ben benieuwd naar de bumpers omdat daar vanaf de spyshots helemaal niks over te zeggen is (makkelijkste te camoufleren). Maar al met al vind ik de uiterlijke wijzigingen meevallen, ik denk dat de man op de straat zowiezo moeite zal hebben ze uit elkaar te houden en dat zelfs wij als enthousiastelingen regelmatig twee keer zullen moeten kijken. En dat is wat mij betreft een goede zaak.Bearcrow schreef:Toch geloof ik niet zo in de R56 als concept. Het feit dat de compressor is opgeofferd is doodzonde. Daarnaast is dankzij EU normen is de neus niet zo stoer meer. De nieuwe lampen vind ik ook minder. Al met al ben ik bang dat model 2007 een dikke vermindering tov van nu is.
Dat de compressor er voor de S uitgaat is inderdaad wel jammer, die karakteristieke jank (deed wel wat aan het janken van de versnellingsbak van een classic denken, ook nog een stukje nostalgie) verdwijnt dan. Voordeel is wel dat een turbo waarschijnlijk makkelijker getuned kan worden.
Maar, de motor is wel een stuk moderner (BMW-engineered), volledig aluminium, dubbele bovenliggende nokkenas (huidige motor doet het met een enkele), en mede daardoor wordt het volgende model lichter(!) dan het huidige model, en dat kan niemand een slechte zaak vinden. Motor is denk ik gewoon een juweeltje, en afgezien dat de compressor eruit gaat is dat volgens mij niet iets waar je rouwig om hoeft te zijn.
Waar ik me persoonlijk het meeste zorgen over maak is het interieur, ik ben bang dat het een beetje 2001 revisited wordt (heb het interieur destijds "kermis" genoemd - maar toen was de enige optie nog een zilveren dash, en dat vind ik nog steeds te druk, gelukkig zijn er nu wat andere opties beschikbaar). Centrale snelheidsmeter wordt nog groter (is eigenlijk al aan de cartoonesk grote kant) en er worden allerlei zaken in geintegreerd (o.a. display van de radio). Ook de nieuwe middenconsole (van wat ik gezien heb) wordt niet wat, hopelijk was de foto die ik gezien heb (zie onder) nog niet geheel indicatief voor het eindresultaat. De bergruimte in de deuren schijnt nog onpraktischer te worden, terwijl dat juist wat mij betreft een van de kritiekpunten op het huidige interieur was.
Al het nieuws over de R56 op mijn lijfsite voor Mini-nieuws: [email protected]
En enkele foto's (gaat dus in vrijwel alle gevallen om gecamoufleerde auto's, probeer daar doorheen te kijken). Foto's afkomstig van MotoringFile.
Nieuwe Cooper S:

Ongecamoufleerd? Gelekt via de site van een modellenfabrikant:

Nieuwe One/Cooper:

De clamshell blijft:

Cooper S @ Nurburgring:

Nieuw interieur?

