Pagina 1 van 2

Mini3 (R56)

Geplaatst: 28 mar 2006, 09:31
door Eelke
Aangezien ik geen topic kon vinden over de nieuwe nieuwe Mini (Mini3, of de officiele codenaam R56) maar eens een topicje daarover.

Uit een ander topic:
Bearcrow schreef:Toch geloof ik niet zo in de R56 als concept. Het feit dat de compressor is opgeofferd is doodzonde. Daarnaast is dankzij EU normen is de neus niet zo stoer meer. De nieuwe lampen vind ik ook minder. Al met al ben ik bang dat model 2007 een dikke vermindering tov van nu is.
Ik hou mijn eindoordeel nog even voor me tot we hem echt kunnen bewonderen. De recentere spyshots vind ik in elk geval redelijk bemoedigend. Bijvoorbeeld een positieve zaak dat de "clamshell" motorkap blijft, al is het zonder geintegreerde koplampen (maar dat die dan achter een gat in de motorkap zitten is ook wel weer stoer, en begrijpelijk dat ze er vanaf wilden met het oog op kosten - is alleen te hopen dat het allemaal een beetje strak op elkaar aansluit en er geen dikke kieren rondom de koplampen zitten). Jammer bij die koplampen is weer wel dat de richtingaanwijzers erin geintegreerd zijn (niet langer de aparte lampjes, dat worden nu de mistlampen). Ik ben benieuwd naar de bumpers omdat daar vanaf de spyshots helemaal niks over te zeggen is (makkelijkste te camoufleren). Maar al met al vind ik de uiterlijke wijzigingen meevallen, ik denk dat de man op de straat zowiezo moeite zal hebben ze uit elkaar te houden en dat zelfs wij als enthousiastelingen regelmatig twee keer zullen moeten kijken. En dat is wat mij betreft een goede zaak.

Dat de compressor er voor de S uitgaat is inderdaad wel jammer, die karakteristieke jank (deed wel wat aan het janken van de versnellingsbak van een classic denken, ook nog een stukje nostalgie) verdwijnt dan. Voordeel is wel dat een turbo waarschijnlijk makkelijker getuned kan worden.

Maar, de motor is wel een stuk moderner (BMW-engineered), volledig aluminium, dubbele bovenliggende nokkenas (huidige motor doet het met een enkele), en mede daardoor wordt het volgende model lichter(!) dan het huidige model, en dat kan niemand een slechte zaak vinden. Motor is denk ik gewoon een juweeltje, en afgezien dat de compressor eruit gaat is dat volgens mij niet iets waar je rouwig om hoeft te zijn.

Waar ik me persoonlijk het meeste zorgen over maak is het interieur, ik ben bang dat het een beetje 2001 revisited wordt (heb het interieur destijds "kermis" genoemd - maar toen was de enige optie nog een zilveren dash, en dat vind ik nog steeds te druk, gelukkig zijn er nu wat andere opties beschikbaar). Centrale snelheidsmeter wordt nog groter (is eigenlijk al aan de cartoonesk grote kant) en er worden allerlei zaken in geintegreerd (o.a. display van de radio). Ook de nieuwe middenconsole (van wat ik gezien heb) wordt niet wat, hopelijk was de foto die ik gezien heb (zie onder) nog niet geheel indicatief voor het eindresultaat. De bergruimte in de deuren schijnt nog onpraktischer te worden, terwijl dat juist wat mij betreft een van de kritiekpunten op het huidige interieur was.

Al het nieuws over de R56 op mijn lijfsite voor Mini-nieuws: [email protected]

En enkele foto's (gaat dus in vrijwel alle gevallen om gecamoufleerde auto's, probeer daar doorheen te kijken). Foto's afkomstig van MotoringFile.

Nieuwe Cooper S:
Afbeelding

Ongecamoufleerd? Gelekt via de site van een modellenfabrikant:
Afbeelding

Nieuwe One/Cooper:
Afbeelding

De clamshell blijft:
Afbeelding

Cooper S @ Nurburgring:
Afbeelding

Nieuw interieur? :''O Hopelijk nog niet definitief.
Afbeelding

Geplaatst: 28 mar 2006, 12:48
door Mini Poeper
Ik persoonlijk vind het interieur erop vooruit gaan!!!
Eindelijk af van dat harde kunststof.

Geplaatst: 28 mar 2006, 13:03
door Eelke
OK, dat is 1 aspect, kan ik je geen ongelijk in geven. Maar ik had het dan ook meer over het uiterlijk. Voorbeeld: dat zilveren Mini-logootje in de middenconsole vind ik te opzichtig. Ja, huidige bedieningspaneel van een auto airco is ook in de vorm van het Mini-logo, maar dat ligt er niet zo dik op - volgens mij zijn er weinig mensen die daar zelf achterkomen, terwijl het hier onontkoombaar is.

[Edit: typo]

Geplaatst: 28 mar 2006, 21:42
door Miniboard
De middenklok, vind ik, veel te groot. Bijna net zo groot als het stuur :? .
Je zou per ongeluk met de middenklok gaan sturen :mrgreen:

Geplaatst: 28 mar 2006, 21:43
door Blont-007
Miniboard schreef:De middenklok, vind ik, veel te groot. Bijna net zo groot als het stuur :? .
Je zou per ongeluk met de middenklok gaat sturen :mrgreen:
:lachuh :lachuh :lachuh

Geplaatst: 28 mar 2006, 22:00
door Berthil
In het nieuws ondertussen wat foto's met meer details.

De spoiler krijgt een middensteun, het derde remlicht verhuisd naar een plekje achter de achterrruit.
De achterlichten zijn gecaoumfleerd om te verbergen dat deze de hoek om zullen gaan.
De kofferbak is wat groter.
De antenne heeft een Haaievinnen uiterlijk zoals bij de BMW voertuigen.
De ruitenwissers zijn verhuisd naar het stuk platsic onder de voorruit.
Moeilijk te zien hier, maar de koplampen zijn meer op de hoek geplaatst en de achterlichten zijn breder en minder hoog.


Afbeelding

Leuk detail: toen we de rondleiding in de MINI fabriek kregen stonden onderaan de sheets met specificaties bij elke MINI de opmerking 'OLD BODY KIT'. Men wou onze vragen daarover niet beantwoorden :)

Geplaatst: 29 mar 2006, 09:02
door Eelke
Berthil schreef:De achterlichten zijn gecaoumfleerd om te verbergen dat deze de hoek om zullen gaan.
Ik kreeg even een kleine hartverzakking. Heb ik wat gemist? En nog wel iets dat erg bepalend is voor het uiterlijk, ik moet er niet aan denken, achterlichten die de hoek om gaan. Maar na nog eens het MotoringFile-artikel bekeken te hebben denk ik dat het gelukkig maar een "misvertalinkje" is :)
The rear side glass clearly is taped off to disguise the fact that it will not wrap-around to the back like the current car.
Dit gaat over de achterste zijruiten, niet over de achterlichten. Bij het huidige model lopen de zijruiten helemaal de hoek om naar de achterkant, is allemaal 1 stuk glas. Bij het nieuwe model zal dat niet meer het geval zijn, omdat het erg duur is om een stuk glas te maken dat zowel die sterke curve heeft, als nog goede optische eigenschappen heeft. Beetje jammer, maar misschien dat het op deze manier wel mogelijk wordt om die ruitjes zo te maken dat ze ook open kunnen (a la classic Mini). (En het is ook weer niet zo dramatisch, het zal niet meer dan een naadje betekenen tussen zijruit en de bekleding van de C-stijl, je hoeft volgens mij niet bang te zijn dat die stijl nu ineens in de kleur van de auto gespoten zal zijn ofzo).

Geplaatst: 29 mar 2006, 13:18
door Berthil
Je hebt gelijk. Maar kijk nog even goed naar de achterlichten. Ik denk dat Motoringfile het wat krom geformuleerd heeft, ik heb het ook drie keer moeten lezen. Je ziet namelijk wél een rand om de hoek van de afgeplakte achterlichten, en de lichten zijn zo afgeplakt dat de vorm lijkt op de huidige achterlichten. Open de grotere afbeelding van Motoringfile maar eens in een image editor en zoom maar in.

Het zou me ook niet verbazen als we daar een naad in de carrosserie gaan zien. Twee dingen zijn namelijk productietechnisch erg duur om te maken. De achterlichten die geheel door blik omsloten zijn (dus zonder naad door achterklep e.d.) en de achterruit die de hoek omgaat. De achterruit hebben ze in ieder geval opgelost door echt een C-stijl met naad aan de buitenkant te maken in het 2007 model.

Geplaatst: 29 mar 2006, 22:59
door Eelke
Ik denk toch echt dat MotoringFile bedoeld wat ik hierboven schrijf (anders is het niet krom geformuleerd, maar heeft Gabe gewoon iets anders opgeschreven dan hij bedoeld ;) ) Maar ik denk dat dit gewoon het bedoelde is, omdat hij het er ook over heeft gehad op Whiteroofradio (podcast).

Dat wil niet zeggen dat er niet ook iets met de achterlichten aan de hand kan zijn, al is dat de eerste keer dat ik dat hoor (behalve dan dat ze breder en lager zouden worden).

Geplaatst: 30 mar 2006, 19:40
door wally
En hier kan je hem zien en horen rondsnorren :D

Geplaatst: 30 mar 2006, 20:29
door MINIJCW
die staat al ergens anders op het forum dat filmpje :wink:

Geplaatst: 30 mar 2006, 22:23
door Nexus
Dat oogt en klinkt toch niet verkeerd zeg!

Jammer dat die kompressor-huil weg is (mijn grootste bezwaar tegen de R56), maar het uitlaat/motorgeluid klinkt veelbelovend..

Geplaatst: 10 apr 2006, 10:44
door Eelke
Turbo's zijn ook leuk hoor :) En traditioneel weer wat meer Mini (niet dat ze ooit af-fabriek zo geleverd zijn, maar er rijden heel wat classics rond met Metro Turbo blokjes). Maar de jank van de huidige S is wel erg karakteristiek.

Geplaatst: 10 apr 2006, 11:58
door Racing Green
1 type classic mini kreeg een turbo mee, de era. http://www.eraturbo.com
Als het zuigende geluid wat je op een impreza turbo hoort, de turbo is, vind ik het wel erg sporty klinken.

Geplaatst: 28 apr 2006, 23:14
door mini black n'croom
ik vindt het positief dat ze niet teveel aan het uiterlijk hebben veranderd
ik vind het echter spijtig dat haast alle verschillen met de huidige mini productie besparingen zijn want hij zal waarscheinlijk niet minder gaan kosten ook zeer spijtig vind ik de one D motor van de PSA groep (citroën,peugot,..) en niet meer van toyota