Aftermarket Xenon Toegestaan op alle auto's
Geplaatst: 29 jul 2010, 10:05
Misschien al een beetje een oud bericht....
maar toch handig om te weten
Goed nieuws voor wie graag xenon in zijn auto wil laten monteren. Er is het één en ander verandert, waardoor een conversie naar xenon niet langer illegaal is.
Zoals de meesten zullen weten, is er per 1 mei 2009 een wetswijziging doorgevoerd met betrekking tot de montage van xenon achteraf. In het Reglement Voertuigen was bepaald dat xenon vanaf die datum alleen nog gemonteerd mocht zijn in lichtarmaturen met een speciale codering. Die codering zit alleen op lichtunits waarin af fabriek al xenon is gemonteerd, waardoor montage achteraf in een normale koplampunit vrijwel onmogelijk werd.
Inmiddels is gebleken dat deze permanente eis strenger is dan de toelatingseisen die in Nederland gelden. Met name auto's die uit het buitenland worden ingevoerd, konden onmogelijk aan de regel voldoen. De codering in de lichtarmaturen wordt namelijk niet in alle landen toegepast.
Volgens de wet kan het nooit zo zijn dat een permanente eis strenger is dan de toelatingseisen. Immers zou dat betekenen dat er auto's worden toegelaten op de weg die direct ook weer strafbaar zijn omdat ze niet aan de permanente eisen zouden voldoen.
Er is daarom besloten om de regel per 1 januari 2010 uit het Reglement Voertuigen te schrappen. Echter is de overtreding met feitcode N554 per 1 oktober 2009 verwijderd. In de praktijk betekent dit dat je pas vanaf 1 januari 2010 weer xenon mag monteren, maar er vanaf dit moment al niet meer voor bekeurd kan worden. De overtreding bestaat voor de politie simpelweg niet meer.
maar toch handig om te weten
Goed nieuws voor wie graag xenon in zijn auto wil laten monteren. Er is het één en ander verandert, waardoor een conversie naar xenon niet langer illegaal is.
Zoals de meesten zullen weten, is er per 1 mei 2009 een wetswijziging doorgevoerd met betrekking tot de montage van xenon achteraf. In het Reglement Voertuigen was bepaald dat xenon vanaf die datum alleen nog gemonteerd mocht zijn in lichtarmaturen met een speciale codering. Die codering zit alleen op lichtunits waarin af fabriek al xenon is gemonteerd, waardoor montage achteraf in een normale koplampunit vrijwel onmogelijk werd.
Inmiddels is gebleken dat deze permanente eis strenger is dan de toelatingseisen die in Nederland gelden. Met name auto's die uit het buitenland worden ingevoerd, konden onmogelijk aan de regel voldoen. De codering in de lichtarmaturen wordt namelijk niet in alle landen toegepast.
Volgens de wet kan het nooit zo zijn dat een permanente eis strenger is dan de toelatingseisen. Immers zou dat betekenen dat er auto's worden toegelaten op de weg die direct ook weer strafbaar zijn omdat ze niet aan de permanente eisen zouden voldoen.
Er is daarom besloten om de regel per 1 januari 2010 uit het Reglement Voertuigen te schrappen. Echter is de overtreding met feitcode N554 per 1 oktober 2009 verwijderd. In de praktijk betekent dit dat je pas vanaf 1 januari 2010 weer xenon mag monteren, maar er vanaf dit moment al niet meer voor bekeurd kan worden. De overtreding bestaat voor de politie simpelweg niet meer.