Pagina 1 van 2

De TINTman; hinderlijk apparaatje voor getinte ruiteigenaren

Geplaatst: 12 nov 2006, 10:56
door Arjan

Geplaatst: 12 nov 2006, 11:14
door grand_cru
Actieve en prima geörganiseerde politie hebben jullie in Nederland :mrgreen:
Wel interessant om weten dat er zo 'n "ruitentint meter" bestaat, haha ...

Geplaatst: 12 nov 2006, 11:17
door iDarkDesign
Ik ben wel vóór zo een controlle, MAAR dan moeten ze niet gaan lopen zeiken op getint glas voor, te blauwe lampjes en dat soort dingen. Zoals al vaak is aangetoont is getint glas bij scherpe zon een stuk veiliger. Als je de dealer nou vraagt de autopapieren aan te passen dat ie fabrieksaf met getint glas voor komt?


iDD

Geplaatst: 12 nov 2006, 12:58
door Raymond
De eigenaar van deze "Tupperware" Honda kon verder lopen. Zijn zwarte bolide is in beslag genomen, de rode sticker duidt
op problemen met de Gemeentebelastingen. En dat kan van alles zijn,
van een openstaande OZB rekening tot niet betaalde parkeerboetes en alles wat daar zo'n beetje tussen zit.
:lol:

Geplaatst: 12 nov 2006, 15:18
door erik-de-perik
hmm gemengde gevoelens hierbij... aan de ene kant wel goed dat ze zo controleren, maar het krijgt wel een beetje een sfeer van een politiestaat (zoals op de site al eerder werd gezegd).

Ik denk dat je alleen de ernstige gevallen moet aanpakken. voor een lampje of zo moeten ze niet zeuren.

Geplaatst: 12 nov 2006, 15:25
door Sepp
Ben het met Erik-de-Perik eens: alleen de echte gevallen er tussenuit halen. Dus rijden met een auto zonder geldige papieren (niet verzekerd, geen rijbewijs, geen APK-keuring) kan echt niet. Maar getint glas nou en?
Staat mooi en wat kan het nou voor kwaad? Die kant moet het dus niet opgaan.

Geplaatst: 12 nov 2006, 15:55
door iDarkDesign
ligt het aan mij, of kan je aan het kenteken helemaal niet zien of iemand wel of niet een rijbewijs heeft?!

iDD..... heeft ook nooit kenteken papieren bij zich

Geplaatst: 12 nov 2006, 22:33
door Berthil
Soms ben ik blij dat ik niet in het Westen van het land woon :)

Geplaatst: 12 nov 2006, 23:37
door MINIJCW
Ja ik ook, en dat berichtje houd me er niet van om mijn voorste zijramen niet te tinten :p

Geplaatst: 13 nov 2006, 07:18
door Robert
iDarkDesign schreef:ligt het aan mij, of kan je aan het kenteken helemaal niet zien of iemand wel of niet een rijbewijs heeft?!

iDD..... heeft ook nooit kenteken papieren bij zich
Kenteken heeft betrekking op de auto, niet op de bestuurder. Wel kan men zien of de kentekenhouder nog iets op zijn kerfstok heeft staan, en dus ook of die een rijbewijs heeft.
Maar men zal toch echt de bestuurder naar zijn papieren vragen. Als ze van de bestuurder de identiteit kunnen vaststellen, kunnen ze ook weer zien of die persoon een rijbewijs heeft, en ook de andere zaken zoals opsporingsregister, etc.

Op zich is die tintmaster wel iets, zijn ze eindelijk van de discussies af of het nu wel of niet die max. 25% tint is. Aan de andere kant zijn er meer belangrijker zaken waaraan ze beter hun aandacht (en geld) kunnen besteden, bijv het oplossen/voorkomen van diefstal en andere zware criminaliteit...
Wat ik me wel afvroeg is de zinsnede dat ze alleen maar beplakte ruiten aanpakken. Dus als je donkerder glas neemt, dan mag het blijkbaar wel.

Geplaatst: 14 nov 2006, 10:40
door LUV2XLR8
AD schreef:Getint glas op de korrel

DORDRECHT - De politie Zuid-Holland Zuid gaat met onmiddellijke ingang streng optreden tegen automobilisten die in het bezit zijn van een wagen met te donker getinte ramen.

Wie rijdt in een auto waarvan de ramen minder dan 50 procent licht doorlaten, wordt op de bon geslingerd; overtreders krijgen een boete van 75 euro. Daarnaast wordt het kentekenbewijs van de auto tijdelijk in beslag genomen. De eigenaar krijgt vervolgens twee weken de tijd om het euvel aan de ramen te herstellen.

De maatregel geldt voor ramen waarop folie is geplakt en gecoate ruiten. De politie beschikt over een apparaat, de zogenoemde Tintman, die het percentage vaststelt dat door een getinte ruit wordt doorgelaten.

De controles zijn het gevolg van landelijke richtlijnen van het Openbaar Ministerie. Volgens de politie was de regelgeving over getinte ramen tot nu toe niet altijd eenduidig, maar is dat probleem dankzij jurisprudentie opgelost.

Politiewoordvoerder M. de Bas zegt dat de controles de verkeersveiligheid ten goede moeten komen. ,,Het zicht vanuit dergelijke wagens is beperkt. Vergelijk het met een mega zonnebril.’’

Volgens woordvoerder L. Maat van Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie speelt de veiligheid van agenten ook een rol. ,,Je kunt moeilijker handhaven als de ramen geblindeerd zijn. Dan zie je niet of iemand mobiel belt of zijn gordel draagt. En ik kan me goed voorstellen dat een agent wil weten wat voor vlees hij in de kuip heeft.’’

,,In de nacht zie je door te zwaar getinte ruiten echt niets meer. Verkeersveiligheid is daarom de voornaamste reden,’’ stelt P. de Jonge. De Wageningse ondernemer is Europees importeur van de Tintman en leverancier van alle politiekorpsen in Nederland. ,,Maar aan de andere kant is er ook de veiligheid van agenten. Je kunt soms niet zien met wie je te maken hebt.’’

De politiewoordvoerder benadrukt dat het niet de bedoeling is dat de politie een heksenjacht gaat ontketenen op wagens met getinte ramen.

Geplaatst: 14 nov 2006, 11:37
door dinky-toy
geld dit nou ook voor de ramen achter? heb zelf nl. de 2 zijruiten achter en de achterruit getint met 22%

Geplaatst: 14 nov 2006, 12:24
door MINIJCW
achter mag wel.
Nu lees ik dat als je 50% of meer getint hebt voor je op de bon word geslingerd, maar de tint die ik neem wordt 35% dus hoef me daar dan geen zorgen over te maken... :?

Geplaatst: 14 nov 2006, 12:26
door Hans J
In AD staat (volgens mij) ook dat tintmaster dinges nog niet is geijkt.
Dus of ze daar ook rechtsgeldig mee kunne werken lijkt mij dan moeilijk te worden.

Geplaatst: 15 nov 2006, 10:12
door horn
in engeland wordt er al een tijd mee gewerkt. volgens het artikel op flitsservice is er een proefproces geweest waarbij is vastgesteld dat het wettig bewijs is in Nederland.

Het blijft een spelletje. Je weet dat het niet mag, om uiteenlopende redenen doe je het wel. Als je gepakt wordt, niet huilen. Is het risico van het vak. Waar ik me aan erger is het ontkenningsgedrag van m.n. zo'n Koos Spee.
"We flitsen alleen op plaatsen waar de verkeersveiligheid in het geding is"... Gel*l. Gewoon waar veel scoringskans is. En ik rij ook daar inderdaad te hard dus ik ben in overtreding. Mijn schuld. Maar ga dan niet van die schijnheilige verhaaltjes over overstekende kinderen etc ophangen. Ben een man en zeg gewoon dat je iedereen die buiten de pot piest op de bon wil slingeren. En dat ook doet...

Verder ben ik het met zo'n grootscheepse controle helemaal eens. Verbaasd overigens over het aantal auto's dat volgens het verhaaltje in beslag werden genomen... :roll: