De zoektocht van Ernst naar een One D
Geplaatst: 28 sep 2011, 15:14
Hoi,
Als nieuw lid zal ik mezelf even voorstellen. Ik ben Ernst, 35 jaar en kom uit het oosten van het land. Aangezien ik redelijk onverwacht ineens veel meer kilometers ging rijden (van minder dan 10.000/jaar naar over de 25.000) werd het op benzine rijden toch wel wat prijzig, ik reed in een Volvo S60 automaat, gemiddeld verbruik 1:12. Daarbij bleef de Volvo maar stuk gaan, de druppel was dat de auto voor de 3de keer op rij niet door de APK kwam zonder reparaties. Dus opzoek naar een leuke diesel met wat minder kilometers.
Voornemen was om een wat kleinere auto te nemen, zodat het verschil in wegenbelasting tussen de benzine Volvo en de diesel niet al te groot was. In eerste instantie gekeken naar een Fiat Grande Punto met 1.3 diesel, maar helaas geen interessante kunnen vinden. Wel veel benzine of diesels met hoge standen bij vage garages.
Tot mijn vriendin vroeg of een Mini diesel niet wat was. Mijn reactie "een Mini op diesel, bestaat dat??". Ja dus. Helaas zijn de 1.6 diesels een beetje buiten mijn budget, dus wordt het waarschijnlijk een import 1.4.
Inmiddels al eens proefgereden in ééntje, zeker omdat ik een beetje twijfels had of ik daar met mijn 1m95 wel in zou passen. Vlak over de grens stond er eentje, dus op een zaterdag die kan op gereden voor een proefrit . Dat valt zeker niet tegen. Ruim zat, en de 1.4 rijdt toch best goed. Zal natuurlijk niet zo vlot zijn als een vlotte benzine Mini (of mijn Volvo), maar goed genoeg om met het verkeer mee te komen. Zeker de tussensprintjes vallen niet tegen.
De Volvo is inmiddels verkocht aan een handelaar, ik rijd nu tijdelijk in een Opel Corsa die ik voor weinig over kon nemen (daar gaat mijn vriendin binnenkort in rijden) en ben nu druk op zoek naar een Mini One D bij de Oosterburen. Ik heb in het verleden al eens een auto geïmporteerd, en weet dus ongeveer wat ik kan verwachten. Alleen BPM berekening is wat lastiger aangezien de 1.4d hier nooit geleverd is en dus de nieuwprijs niet bekend is. Volgens de belastingdienst is dat een kwestie van een vergelijkbare auto uitzoeken en daar de nieuwprijs van opgeven. Moet goed komen. Meer als ik daadwerkelijk er eentje gekocht heb en op ga halen.
Als nieuw lid zal ik mezelf even voorstellen. Ik ben Ernst, 35 jaar en kom uit het oosten van het land. Aangezien ik redelijk onverwacht ineens veel meer kilometers ging rijden (van minder dan 10.000/jaar naar over de 25.000) werd het op benzine rijden toch wel wat prijzig, ik reed in een Volvo S60 automaat, gemiddeld verbruik 1:12. Daarbij bleef de Volvo maar stuk gaan, de druppel was dat de auto voor de 3de keer op rij niet door de APK kwam zonder reparaties. Dus opzoek naar een leuke diesel met wat minder kilometers.
Voornemen was om een wat kleinere auto te nemen, zodat het verschil in wegenbelasting tussen de benzine Volvo en de diesel niet al te groot was. In eerste instantie gekeken naar een Fiat Grande Punto met 1.3 diesel, maar helaas geen interessante kunnen vinden. Wel veel benzine of diesels met hoge standen bij vage garages.
Tot mijn vriendin vroeg of een Mini diesel niet wat was. Mijn reactie "een Mini op diesel, bestaat dat??". Ja dus. Helaas zijn de 1.6 diesels een beetje buiten mijn budget, dus wordt het waarschijnlijk een import 1.4.
Inmiddels al eens proefgereden in ééntje, zeker omdat ik een beetje twijfels had of ik daar met mijn 1m95 wel in zou passen. Vlak over de grens stond er eentje, dus op een zaterdag die kan op gereden voor een proefrit . Dat valt zeker niet tegen. Ruim zat, en de 1.4 rijdt toch best goed. Zal natuurlijk niet zo vlot zijn als een vlotte benzine Mini (of mijn Volvo), maar goed genoeg om met het verkeer mee te komen. Zeker de tussensprintjes vallen niet tegen.
De Volvo is inmiddels verkocht aan een handelaar, ik rijd nu tijdelijk in een Opel Corsa die ik voor weinig over kon nemen (daar gaat mijn vriendin binnenkort in rijden) en ben nu druk op zoek naar een Mini One D bij de Oosterburen. Ik heb in het verleden al eens een auto geïmporteerd, en weet dus ongeveer wat ik kan verwachten. Alleen BPM berekening is wat lastiger aangezien de 1.4d hier nooit geleverd is en dus de nieuwprijs niet bekend is. Volgens de belastingdienst is dat een kwestie van een vergelijkbare auto uitzoeken en daar de nieuwprijs van opgeven. Moet goed komen. Meer als ik daadwerkelijk er eentje gekocht heb en op ga halen.