R53 Cooper S
Geplaatst: 30 nov 2017, 23:39
Hallo allemaal!
Ik ben Jevin, student Werktuigbouwkunde aan de HAN in Arnhem(in februari klaar), 22 jaar, en werk naast mn studie bij elektrisch busfabrikant Ebusco in Helmond.
Afgelopen maandag was het dan eindelijk zover, na genoeg te hebben gespaard, en vooral goed te zoeken, heb ik mijn Cooper S gekocht!
Ik had nogal wat eisen (oké, wensen), zoals stoelverwarming, van die mooie leren sportstoelen, Xenon-verlichting, chrono-pakket (ja sorry, maar anders worden de bonnetjes me teveel), pano-dak, een sportstuur, handgeschakeld, minder dan 130.000 km op de teller en een must: bouwjaar 2006, want BMW...!
Goed, jullie snappen wel; met die eisen is het allemaal niet gelukt. Tenminste, ik had het geduld niet om nog maanden verder te zoeken.
Ik heb er een gevonden met net geen 135.000 km op de teller, bouwjaar 2006, Park Lane.
Wat leuke opties; Xenon-verlichting, leren sportstoelen, stoelverwarming, automatische airconditioning, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, regensensor, elektrische buitenspiegels en misschien nog iets wat ik vergeet.
Er was ook een enkele maar.... namelijk: automaat, geen sportstuur, en geen originele uitlaat eronder.
Nu heb ik al sinds ik mijn rijbewijs heb veel in een automaat gereden. Mijn vader reed een BMW 3er lease, en ik heb hier vele kilometers (als student zijnde) in mogen rijden. Ik wilde per se een handbak, maar sta ook nogal eens in de file. Toen ik in een handbak MCS reed, was de koppeling wel erg zwaar. Dat is niet erg, maar ik vermoed dat ik al snel een lamme voet krijg in de file.
Een automaat is ook wel erg gemakkelijk natuurlijk, dus ik besloot het maar te accepteren.
Het sportstuur missen vind ik nog steeds jammer. Ik vind deze auto fantastisch, maar het stuur wat er in zit echt niet mooi. Gelukkig is dat het enige dat ik niet mooi vind. De stoelverwarming is geweldig. Ik gebruik hem continu in deze koude wintermaanden.
Ik heb nu 500km in de auto gereden. Hij is niet bijzonder zuinig, maar dat had ik al ingecalculeerd. Het is een geweldige auto om in te rijden. De automaat is bijzonder soepel voor z'n leeftijd, echt kwaliteit. Ik vind het ergens nog wel jammer dat ik niet zelf schakel, als ik er over na ga denken, maar zodra ik wegrijd ben ik dat wel vergeten.
Wat ik wel mis, is het geluid van de supercharger, en de lekkere pops van de uitlaat. Deze zijn bij de automaat gewoon een stuk minder hoorbaar. Als ik hem in de sportstand zet hoor ik de uitlaat wel lekker z'n ding doen, maar dat kost dan ook behoorlijk brandstof extra.
Het is wel tijd voor een paar foto's:





Ik heb wel mijn lijstje met aanpassingen klaar liggen:
- aftermarket autoradio
- aero grill
- winterbanden
- spiegelkappen
- speakers + sub
- zomervelgen (17" dus ook nieuwe zomerbanden)
- Milltek uitlaat
- Stuur ???
De radio is een must. Ik wil gewoon zonder al teveel moeite muziek kunnen streamen, DAB+ radio kunnen luisteren, draadloos kunnen bellen, etc. Ik vind het enigszins jammer van de look van het middenconsole, maar helaas, functionaliteit gaat voor.
De aero grill heb ik lang over nagedacht. Ik ben niet zo'n fan van de chrome grill, evenals de spiegelkappen. Die grill moet er komen, ik ben alleen een beetje huiverig voor aanpassingen aan de bumper. Ik ben dan wel werktuigbouwer, maar als het op dingen aankomt die ik verpesten kan, doe ik het liever niet. Gelukkig heb ik op outmotoring USA een JCW conversion kit gevonden. Na lang denken, heb ik toch besloten deze te bestellen, ondanks de verzendkosten die even duur zijn als de kit zelf. Met deze conversiekit hoef je de onderbumper niet aan te passen, deze past er standaard in. Van een afstand hoop ik dat je het verschil met het origineel niet ziet.
Winterbanden komen er maandag onder, behoorlijk aan de prijs, maar veiligheid boven alles. Komend voorjaar maar eens een setje mooie velgen uitzoeken (want ja, de huidige...), zoals de MSW 24, of de MOMO Revenge Matt Black. Dan heb ik alleen ook nieuwe zomerbanden nodig, want de huidige 'wintervelgen' zijn 16", dus die zomerbanden kan ik niet meer gebruiken.
De spiegelkappen heb ik besloten Chili Red te spuiten, en te kijken of het mooi wordt. Na het zien van Mich Mich' photoshop werk, ga ik dat maar eens proberen. Duimen dat het mooi wordt, want als niet kost het een paar centen (nieuwe spiegelkappen, chili rood, blanke lak, alles bij elkaar 100€ )...
Ik zou graag de originele speakers vervangen door een set Focal's, maar prioriteit is de toevoeging van een sub. Nu had ik bedacht om een Rainbow Intelli Sub 8 AFE onder de stoel te leggen, er niet over na denkend dat er misschien geen ruimte is... Oeps. Iemand ideeën?
De standaard geluidinstallatie is niet slecht maar hé, het kan beter.
De uitlaat ben ik nog niet over uit. Er ligt geen originele onder, en ik weet ook niet wat voor n uitlaat dit is...

Ik heb nog niet onder de auto gelegen, maar heb ook weinig ervaring ermee, dus geen idee of dat ergens te zien is. Voordat ik deze MCS kocht was ik er zeker van dat ik een Milltek uitlaat wilde, maar misschien is dat zinloos aangezien dit een automaat is, en het effect misschien niet het geld waard is. 600-700€ is veel geld voor mij nu
Tja, ten slotte het stuur...
Wat moet ik er nog van zeggen. Ik vind hem nog steeds lelijk. Hij is heel praktisch in gebruik, maar mooi is anders. Ik heb bij de dealer opgevraagd of het mogelijk is deze te vervangen voor een sportstuur (multif. en flippers), maar voor alsnog geen reactie. Als het al mogelijk is verwacht ik een prijskaartje van ongeveer 500€... Is dat het waard?
Ik heb wel nog een vraag voor jullie ervaringsdeskundige.
Kortgeleden reed ik een testrondje in een andere MCS 2006 Park Lane, en kwam ik deze richtingaanwijzers voorop tegen:

Dat is gaaf! Die moet ik hebben! Ik kan ze alleen nergens vinden... Iemand?
Al met al ben ik super blij met deze auto. Echt trots op mijn eerste eigen wagen. Ik had (heb?) mijn bedenkingen, maar voor de prijs waar ik hem voor heb mogen overnemen ben ik er zeer blij mee.
Ik hoor wel van jullie!
Groet,
Jevin
Ik ben Jevin, student Werktuigbouwkunde aan de HAN in Arnhem(in februari klaar), 22 jaar, en werk naast mn studie bij elektrisch busfabrikant Ebusco in Helmond.
Afgelopen maandag was het dan eindelijk zover, na genoeg te hebben gespaard, en vooral goed te zoeken, heb ik mijn Cooper S gekocht!

Ik had nogal wat eisen (oké, wensen), zoals stoelverwarming, van die mooie leren sportstoelen, Xenon-verlichting, chrono-pakket (ja sorry, maar anders worden de bonnetjes me teveel), pano-dak, een sportstuur, handgeschakeld, minder dan 130.000 km op de teller en een must: bouwjaar 2006, want BMW...!
Goed, jullie snappen wel; met die eisen is het allemaal niet gelukt. Tenminste, ik had het geduld niet om nog maanden verder te zoeken.
Ik heb er een gevonden met net geen 135.000 km op de teller, bouwjaar 2006, Park Lane.
Wat leuke opties; Xenon-verlichting, leren sportstoelen, stoelverwarming, automatische airconditioning, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, regensensor, elektrische buitenspiegels en misschien nog iets wat ik vergeet.
Er was ook een enkele maar.... namelijk: automaat, geen sportstuur, en geen originele uitlaat eronder.
Nu heb ik al sinds ik mijn rijbewijs heb veel in een automaat gereden. Mijn vader reed een BMW 3er lease, en ik heb hier vele kilometers (als student zijnde) in mogen rijden. Ik wilde per se een handbak, maar sta ook nogal eens in de file. Toen ik in een handbak MCS reed, was de koppeling wel erg zwaar. Dat is niet erg, maar ik vermoed dat ik al snel een lamme voet krijg in de file.
Een automaat is ook wel erg gemakkelijk natuurlijk, dus ik besloot het maar te accepteren.
Het sportstuur missen vind ik nog steeds jammer. Ik vind deze auto fantastisch, maar het stuur wat er in zit echt niet mooi. Gelukkig is dat het enige dat ik niet mooi vind. De stoelverwarming is geweldig. Ik gebruik hem continu in deze koude wintermaanden.
Ik heb nu 500km in de auto gereden. Hij is niet bijzonder zuinig, maar dat had ik al ingecalculeerd. Het is een geweldige auto om in te rijden. De automaat is bijzonder soepel voor z'n leeftijd, echt kwaliteit. Ik vind het ergens nog wel jammer dat ik niet zelf schakel, als ik er over na ga denken, maar zodra ik wegrijd ben ik dat wel vergeten.
Wat ik wel mis, is het geluid van de supercharger, en de lekkere pops van de uitlaat. Deze zijn bij de automaat gewoon een stuk minder hoorbaar. Als ik hem in de sportstand zet hoor ik de uitlaat wel lekker z'n ding doen, maar dat kost dan ook behoorlijk brandstof extra.
Het is wel tijd voor een paar foto's:





Ik heb wel mijn lijstje met aanpassingen klaar liggen:
- aftermarket autoradio
- aero grill
- winterbanden
- spiegelkappen
- speakers + sub
- zomervelgen (17" dus ook nieuwe zomerbanden)
- Milltek uitlaat
- Stuur ???
De radio is een must. Ik wil gewoon zonder al teveel moeite muziek kunnen streamen, DAB+ radio kunnen luisteren, draadloos kunnen bellen, etc. Ik vind het enigszins jammer van de look van het middenconsole, maar helaas, functionaliteit gaat voor.
De aero grill heb ik lang over nagedacht. Ik ben niet zo'n fan van de chrome grill, evenals de spiegelkappen. Die grill moet er komen, ik ben alleen een beetje huiverig voor aanpassingen aan de bumper. Ik ben dan wel werktuigbouwer, maar als het op dingen aankomt die ik verpesten kan, doe ik het liever niet. Gelukkig heb ik op outmotoring USA een JCW conversion kit gevonden. Na lang denken, heb ik toch besloten deze te bestellen, ondanks de verzendkosten die even duur zijn als de kit zelf. Met deze conversiekit hoef je de onderbumper niet aan te passen, deze past er standaard in. Van een afstand hoop ik dat je het verschil met het origineel niet ziet.
Winterbanden komen er maandag onder, behoorlijk aan de prijs, maar veiligheid boven alles. Komend voorjaar maar eens een setje mooie velgen uitzoeken (want ja, de huidige...), zoals de MSW 24, of de MOMO Revenge Matt Black. Dan heb ik alleen ook nieuwe zomerbanden nodig, want de huidige 'wintervelgen' zijn 16", dus die zomerbanden kan ik niet meer gebruiken.
De spiegelkappen heb ik besloten Chili Red te spuiten, en te kijken of het mooi wordt. Na het zien van Mich Mich' photoshop werk, ga ik dat maar eens proberen. Duimen dat het mooi wordt, want als niet kost het een paar centen (nieuwe spiegelkappen, chili rood, blanke lak, alles bij elkaar 100€ )...
Ik zou graag de originele speakers vervangen door een set Focal's, maar prioriteit is de toevoeging van een sub. Nu had ik bedacht om een Rainbow Intelli Sub 8 AFE onder de stoel te leggen, er niet over na denkend dat er misschien geen ruimte is... Oeps. Iemand ideeën?
De standaard geluidinstallatie is niet slecht maar hé, het kan beter.
De uitlaat ben ik nog niet over uit. Er ligt geen originele onder, en ik weet ook niet wat voor n uitlaat dit is...

Ik heb nog niet onder de auto gelegen, maar heb ook weinig ervaring ermee, dus geen idee of dat ergens te zien is. Voordat ik deze MCS kocht was ik er zeker van dat ik een Milltek uitlaat wilde, maar misschien is dat zinloos aangezien dit een automaat is, en het effect misschien niet het geld waard is. 600-700€ is veel geld voor mij nu

Tja, ten slotte het stuur...
Wat moet ik er nog van zeggen. Ik vind hem nog steeds lelijk. Hij is heel praktisch in gebruik, maar mooi is anders. Ik heb bij de dealer opgevraagd of het mogelijk is deze te vervangen voor een sportstuur (multif. en flippers), maar voor alsnog geen reactie. Als het al mogelijk is verwacht ik een prijskaartje van ongeveer 500€... Is dat het waard?
Ik heb wel nog een vraag voor jullie ervaringsdeskundige.
Kortgeleden reed ik een testrondje in een andere MCS 2006 Park Lane, en kwam ik deze richtingaanwijzers voorop tegen:

Dat is gaaf! Die moet ik hebben! Ik kan ze alleen nergens vinden... Iemand?
Al met al ben ik super blij met deze auto. Echt trots op mijn eerste eigen wagen. Ik had (heb?) mijn bedenkingen, maar voor de prijs waar ik hem voor heb mogen overnemen ben ik er zeer blij mee.
Ik hoor wel van jullie!
Groet,
Jevin
