Sinds twee weken is er een R56 Cooper S bijgekomen voor de vrouw. Eclipse grey metallic, zwart leer en panoramadak met 160.000km op de teller. Trots opgehaald, na een rit naar huis in de garage geparkeerd en ineens rook. Dikke plas koelvloeistof onder de auto. Ik had het vermoeden van de beruchte kunstof pijp tussen de waterpomp en thermostaat. Er zit Bovag op de Mini dus op transport terug naar de garage. Gister opgehaald, pijp en thermostaat zijn vervangen.
Had al een ultragauge besteld en deze erin gezet. Je mist toch info in de Mini. Binnenkort bij Beek Auto Racing langs voor een controle/check en de thermostaat temperatuur aan te laten passen.
Heb zelf lang in een 106 Rallye gereden en de Mini geeft toch ook weer dat gevoel terug.
Re: Vooorstellen
Geplaatst: 16 apr 2024, 16:45
door Rallye
Jammer zo‘n lekkage meteen, maar goed, wel binnen de garantie. Hoe oud is de R56?
Jammer van de valse start, wens je desondanks veel rijplezier!
Dank je wel.
Hij gaat woensdag weer terug. Na 600km is meer dan een liter kvs verdwenen. Ik zag wel wat vloeistof op de versnellingsbak liggen. Mogelijk de ze de thermostaat niet goed gemonteerd hebben.....
Deze ochtend gaf de ultragauge volgende code aan; P0141.
Goed kans dat de waterpomp lekt. De eerste waterpompen in de R56 waren hoofdzakelijk van kunststof gemaakt, MINI heeft later een betere metalen waterpomp ingekocht. Via oa de Ekris webshop kun je deze kopen.
Laat dan ook gelijk het wiel op de pomp vervangen en ook het frictiewiel.