Ook TBL vond het erg leerzaam.
En bovendien de kennismaking met, voor mij nieuwe MINI rijders,
en natuurlijk oude bekenden, was leuk.
Ja, en voor een tunnetje zijn m'n Remusjes altijd te porren!
Testbankdag 11-02-2006: Beek Autoracing
- the blue lobster
- Niko N.
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
- Maaij
- King of the Groupbuy
- Contacteer:
- Locatie: Venlo
Bericht
Begon destijds idd met de MTH topic. Heb altijd al zoiets willen meemaken. Was ook erg blij dat meer mensen hier interesse in had. Vond het echt leuk en leerzaam. Was allemaal erg goed geregeldArjan schreef:Hieronder hoe het eigenlijk is begonnen:Maaij schreef:Al met al een hele geslaagde dag wat zeker voor herhaling vatbaar is. Het enige wat tegenviel was het resultaat van de testbank (122pk, Max. koppel 160) Scheelt niet veel van een MTH tunerfile zonder spruitstuk. Zal een nakijken af alles wel klopt.
Geweldig idee destijds en wat hebben we allemaal genoten!Maaij schreef in het MTH-topic schreef: Geplaatst: Wo Nov 16, 2005 20:32
Ik heb een Cooper (geen S) en binnenkort ook een spruitstuk met speciaal software van MTH. Theoretisch 144 BHP. Ben benieuwd hoeveel dit werkelijk is. Hoeveel kost zo'n dyno test en waar kan je dit eventueel laten doen?
Thnx! Maaij en Hans
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Zeist
Bericht
Vond het ook erg leuk, zeer gastvrije ontvangst bij Beek en heel aardige lui. Toen ik over het zuigeravontuur van mijn classic begon sleepte Klaas me gelijk mee om een set op maat gemaakte zuigers voor 1 van de auto's die er stonden te laten zien, kon allemaal. Prijskaartje viel wel mee, slechts "twaalf-en-een-half" (12,5 honderd neem ik dan maar aan, 12,5 duizend kan niemand zonder blikken of blozen goedkoop noemen ). Nou, ik probeer het denk ik eerst maar eens met het juiste type zuigers "uit het rek", dat kost ongeveer een zesde daarvan en moet ook al een slordige 20 pk gaan opleveren Hoe dan ook heb ik mijn ogen uitgekeken naar al het moois dat er te zien was, zoals een schitterende Lotus Cortina waar Beek ~180 PK uit gekieteld had (ff checken, volgens Klaas zou het standaard 100 pk moeten zijn), diverse Porsches (die kennelijk bij Alfa waren wezen kijken, want er zaten twee verdelerkappen op om twee bougies per cilinder te kunnen aansturen), een Donkervoort, etc.
Het enige minpuntje vond ik de meetmethodiek van de mannen bij Beek. Klaarblijkelijk was het een "handmatig" proces om op een bepaald toerental het vermogen te meten, want de toeren werden steeds om de 500 toeren even vastgehouden (is ook te zien aan de grafieken, lijntjes tussen meetpunten bij elke 500 toeren). Toch jammer als je topvermogen in werkelijkheid bij 6100 of 6300 rpm ligt (al zal het geen tientallen PK's schelen). Ik ben ook wel eens bij een rollenbank geweest die helemaal computergestuurd is en voor zover ik kan zien (vloeiendere grafiek) een veel groter aantal metingen doet (automatisch natuurlijk, anders is het ook niet te doen). Gezien de toch wel stevige prijs vond ik dit wel jammer.
Afgezien van die ene minpuntje, petje af voor de mannen van Beek (qua algehele ervaring steken ze "die andere" wel in hun zak )
Ja, en ik maar denken, waarom rijd die Benno nou zo langzaam, hij zal wel willen dat we hem voorbij blazen, laat ik het "goede"voorbeeld maar eens geven Pas na de draai bij Wassenaar iedereen weer terug gezienmini7benno schreef:Stukkie Leidschendam na afloop zeer leukieleuk (al ging de coordinatie wat verkeerd toen bleek dat Berthil zijn Cam nog op de natte MINI moest plakken)
Vond het ook erg leuk, zeer gastvrije ontvangst bij Beek en heel aardige lui. Toen ik over het zuigeravontuur van mijn classic begon sleepte Klaas me gelijk mee om een set op maat gemaakte zuigers voor 1 van de auto's die er stonden te laten zien, kon allemaal. Prijskaartje viel wel mee, slechts "twaalf-en-een-half" (12,5 honderd neem ik dan maar aan, 12,5 duizend kan niemand zonder blikken of blozen goedkoop noemen ). Nou, ik probeer het denk ik eerst maar eens met het juiste type zuigers "uit het rek", dat kost ongeveer een zesde daarvan en moet ook al een slordige 20 pk gaan opleveren Hoe dan ook heb ik mijn ogen uitgekeken naar al het moois dat er te zien was, zoals een schitterende Lotus Cortina waar Beek ~180 PK uit gekieteld had (ff checken, volgens Klaas zou het standaard 100 pk moeten zijn), diverse Porsches (die kennelijk bij Alfa waren wezen kijken, want er zaten twee verdelerkappen op om twee bougies per cilinder te kunnen aansturen), een Donkervoort, etc.
Het enige minpuntje vond ik de meetmethodiek van de mannen bij Beek. Klaarblijkelijk was het een "handmatig" proces om op een bepaald toerental het vermogen te meten, want de toeren werden steeds om de 500 toeren even vastgehouden (is ook te zien aan de grafieken, lijntjes tussen meetpunten bij elke 500 toeren). Toch jammer als je topvermogen in werkelijkheid bij 6100 of 6300 rpm ligt (al zal het geen tientallen PK's schelen). Ik ben ook wel eens bij een rollenbank geweest die helemaal computergestuurd is en voor zover ik kan zien (vloeiendere grafiek) een veel groter aantal metingen doet (automatisch natuurlijk, anders is het ook niet te doen). Gezien de toch wel stevige prijs vond ik dit wel jammer.
Afgezien van die ene minpuntje, petje af voor de mannen van Beek (qua algehele ervaring steken ze "die andere" wel in hun zak )
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Wat mij opviel is dat iedereen eigenlijk onder het verwachte vermogen presteerde. Kan het niet zijn dat op de een of andere manier er 10pk minder uit een rollerbank komt dan dat je zou hebben?
Diverse Coopers kwamen op 120PK terwijl die er 130PK verwachten
Een Cooper S Works haalt 201 die er 210 zou verwachten
Een Cooper S met tuning die op 195 uitkomt ipv de verwachten 200 a 210
Alleen 2 vreemde eenden ertussen, Robert die 180PK haalt ipv de verwachten 163? En Berthil die geen 250PK haalt maar beduidend minder haalt?
Is het bijvoorbeeld niet zo dat MINI/BMW het vermogen uit de motor opgeeft ipv van het vermogen op de wielen? En dat er daarom 10PK minder in zit?
Diverse Coopers kwamen op 120PK terwijl die er 130PK verwachten
Een Cooper S Works haalt 201 die er 210 zou verwachten
Een Cooper S met tuning die op 195 uitkomt ipv de verwachten 200 a 210
Alleen 2 vreemde eenden ertussen, Robert die 180PK haalt ipv de verwachten 163? En Berthil die geen 250PK haalt maar beduidend minder haalt?
Is het bijvoorbeeld niet zo dat MINI/BMW het vermogen uit de motor opgeeft ipv van het vermogen op de wielen? En dat er daarom 10PK minder in zit?
- Demelza
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Bleiswijk
Bericht
Ik denk dat het probleem daar is dat in folders etc van allerlei tuning artikelen alles te rooskleurig wordt weergegeven. Hebben ze het over 6PK meer, dan kan het best wel eens zijn dat het maar 2PK meer is. Gebeurd bij elke rollenbankdag waar je naar toe gaat, de meeste komen er ontevreden van terug. Maar het is nu eenmaal zo dat bij tuning het een en ander rooskleuriger wordt voorgedaan dan het uiteindelijk zal zijn. Jammer, maar waar.
BTW: Die kleine is van mij
BTW: Die kleine is van mij
Demelza
Mini Cooper 1.3i, 1998, Hawaiian Blue + Union Jack rooftop
Nissan Figaro, 1991, Pale Aqua
Toyota IQ, 2011, Pearl White
Mini Cooper 1.3i, 1998, Hawaiian Blue + Union Jack rooftop
Nissan Figaro, 1991, Pale Aqua
Toyota IQ, 2011, Pearl White
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Zeist
Bericht
Fastbunny: Vergeet ook vooral de standaard Cooper Parklane niet, die zelfs [een paar pk] hoger uitkwam dan fabrieksopgave (die echt altijd over de krukas gaat, een fabrikant kan het zich niet permitteren om daar niet in mee te lopen, want dan staat er gewoon een hele schep minder PK's op het specificatiekaartje dan bij de concurrent, voor in feite hetzelfde vermogen --> niet slim). Ook mijn Cooper Soundkit kwam redelijk in de buurt van wat beloofd werd, 2 pk meer t.o.v. de standaard Park Lane ofzo, met wat ik eerder zei over een beetje beperkt aantal meetpunten, plus dat er ook wel exemplarische afwijkingen zullen zijn, valt dat allemaal wel binnen de marge die je mag verwachten.
Ik had het persoonlijk het "welcome to the real world"-effect iets minder verwacht dan bij de rollenbankdagen die we bij de MSCN al twee keer gehad hebben, maar zoals Demelza zegt, is er altijd wel wat teleurstelling c.q. minder dan wat de folders beloven (of dat zich vertaald naar teleurstelling hangt natuurlijk weer van de verwachtingen af ). Vervelende feit is gewoon dat claims van tuners zelden of nooit gecheckt worden, en als je dat wel doet het heel lastig is om je gelijk te krijgen (het is ook nog vrij makkelijk om dat soort dingen af te doen met, de meting zal wel niet goed uitgevoerd zijn - wat dat betreft is het wel een goeie zaak dat we er ook een echt standaard auto bij hebben gehad die nota bene iets meer dan opgave leverde, dan sta je toch wat steviger in je schoenen).
Ik had het persoonlijk het "welcome to the real world"-effect iets minder verwacht dan bij de rollenbankdagen die we bij de MSCN al twee keer gehad hebben, maar zoals Demelza zegt, is er altijd wel wat teleurstelling c.q. minder dan wat de folders beloven (of dat zich vertaald naar teleurstelling hangt natuurlijk weer van de verwachtingen af ). Vervelende feit is gewoon dat claims van tuners zelden of nooit gecheckt worden, en als je dat wel doet het heel lastig is om je gelijk te krijgen (het is ook nog vrij makkelijk om dat soort dingen af te doen met, de meting zal wel niet goed uitgevoerd zijn - wat dat betreft is het wel een goeie zaak dat we er ook een echt standaard auto bij hebben gehad die nota bene iets meer dan opgave leverde, dan sta je toch wat steviger in je schoenen).
Laatst gewijzigd door Eelke op 13 feb 2006, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Dat van die Parklane heb ik niet meegekregen. Inderdaad erg maf. Maar zit in de correctie die daar is toegepast ook een verlies verschil tussen het meten aan de wielen en wat er op je krukas zou moeten zijn? Als de fabriek dan 120 opgeeft, en hun meten maar 110, komen ze dan met hun berekening weer op 120 uit om het verlies te compenseren? Of meten ze puur het vermogen aan de wielen?Eelke schreef:Fastbunny: Vergeet ook vooral de standaard Cooper Parklane niet, die zelfs hoger uitkwam dan fabrieksopgave (die echt altijd over de krukas gaat, een fabrikant kan het zich niet permitteren om daar niet in mee te lopen, want dan staat er gewoon een hele schep minder PK's op het specificatiekaartje dan bij de concurrent, voor in feite hetzelfde vermogen --> niet slim). Ook mijn Cooper Soundkit kwam redelijk in de buurt van wat beloofd werd, 2 pk meer t.o.v. de standaard Park Lane ofzo, met wat ik eerder zei over een beetje beperkt aantal meetpunten, plus dat er ook wel exemplarische afwijkingen zullen zijn, valt dat allemaal wel binnen de marge die je mag verwachten.
Ik had het persoonlijk het "welcome to the real world"-effect iets minder verwacht dan bij de rollenbankdagen die we bij de MSCN al twee keer gehad hebben, maar zoals Demelza zegt, is er altijd wel wat teleurstelling c.q. minder dan wat de forlders beloven (of dat zich vertaald naar teleurstelling hangt natuurlijk weer van de verwachtingen af ). Vervelende feit is gewoon dat claims van tuners zelden of nooit gecheckt worden, en als je dat wel doet het heel lastig is om je gelijk te krijgen (het is ook nog vrij makkelijk om dat soort dingen af te doen met, de meting zal wel niet goed uitgevoerd zijn - wat dat betreft is het wel een goeie zaak dat we er ook een echt standaard auto bij hebben gehad die nota bene iets meer dan opgave leverde, dan sta je toch wat steviger in je schoenen).
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Zeist
Bericht
Ja en nee. Ze meten het vermogen aan de wielen, en daarna laten ze de auto ontkoppeld op de rollen uitrollen en zo meten ze het vermogen dat opgeslokt wordt door de aandrijflijn bij elk toerental. Dat wordt dan nog weer eens bij de vermogensmeting opgeteld. Op die manier krijg je dus iets wat heel behoorlijk in de buurt komt van de vermogens- (en koppel-) karakteristiek aan de krukas.
Enige probleem daarbij is, dat de belasting van de aandrijflijn bij dat uitrollen vanuit de wielen komt, terwijl die bij de vermogensmeting vanaf de motor komt. En aangezien het verliesvermogen wel iets anders zal zijn, afhankelijk van welke kant het zaakje belast wordt, klopt het nooit exact. Zie ook de uitleg van de meneer-met-snor (sorry, ben even kwijt hoe hij heette) n.a.v. mijn vraag of ze ook de verliezen in de aandrijflijn compenseerden (hij gaf er zelf trouwens ook deze zeer welkome kanttekening bij, het is wel eens anders - of deze methode wordt de grond in geboord zonder een goed woord ervoor over te hebben, of het is het ultieme antwoord op krukasvermogen meten aan de wielen, afhankelijk van met wie je praat )
Enige probleem daarbij is, dat de belasting van de aandrijflijn bij dat uitrollen vanuit de wielen komt, terwijl die bij de vermogensmeting vanaf de motor komt. En aangezien het verliesvermogen wel iets anders zal zijn, afhankelijk van welke kant het zaakje belast wordt, klopt het nooit exact. Zie ook de uitleg van de meneer-met-snor (sorry, ben even kwijt hoe hij heette) n.a.v. mijn vraag of ze ook de verliezen in de aandrijflijn compenseerden (hij gaf er zelf trouwens ook deze zeer welkome kanttekening bij, het is wel eens anders - of deze methode wordt de grond in geboord zonder een goed woord ervoor over te hebben, of het is het ultieme antwoord op krukasvermogen meten aan de wielen, afhankelijk van met wie je praat )
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
- Arjan
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amersfoort
Bericht
Die parklane is van Dick. De grafiek van de Parklane heb ik even op onze grafiek gelegd. Er is alleen een verschil waarneembaar tot 2500 toeren (hick-up punt nummer 1) en na de 6000 toeren wordt de parklane sneller begrensd. Verder geen noemenswaardige verschillen.
Zou wel eens in de Parklane willen rijden om te ervaren of hij rond die 2500 toeren wel die "hick up" heeft (zoals wij dat hadden voordat we getuned werden)
Zou wel eens in de Parklane willen rijden om te ervaren of hij rond die 2500 toeren wel die "hick up" heeft (zoals wij dat hadden voordat we getuned werden)
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Zeist
Bericht
Hier kan ik nog maar eens zeggen wat ik ook al in het MTH-topic zei: vergeet niet dat de fabriek ook niet stil gezeten zal hebben en ook zijn best zal doen om die hikjes eruit te halen. In dat opzicht is zo'n 2006 Cooper waarschijnlijk een redelijk ander verhaal zijn dan die van jullie voor tuning (wat is het, 2003 ofzo?).
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
- Arjan
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amersfoort
Bericht
Onze MINI is van juni 2004 en de tuning is er eind 2004 opgekomen.Eelke schreef:Hier kan ik nog maar eens zeggen wat ik ook al in het MTH-topic zei: vergeet niet dat de fabriek ook niet stil gezeten zal hebben en ook zijn best zal doen om die hikjes eruit te halen. In dat opzicht is zo'n 2006 Cooper waarschijnlijk een redelijk ander verhaal zijn dan die van jullie voor tuning (wat is het, 2003 ofzo?).
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Zeist
Bericht
Wat ik overigens nog vergat te zeggen was dat het vreemd blijft dat je met tuning die 135 pk zou moeten opleveren niet op meer dan 120 pk uitkomt, terwijl ze zelfs ook nog een "tandje minder" hebben die alleen de "foutjes" van de standaard ECU zou moeten oplossen. Vraag je je af wat dat dan moet zijn.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
- Arjan
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amersfoort
Bericht
Ja, er zijn idd twee files in omloop. De Cartune file tegen de "Hick ups" (waaronder die "Hick" rond de 2500 toeren) en een Tunerfile (135 PK) (waar het cartune file al inzit).Eelke schreef:Wat ik overigens nog vergat te zeggen was dat het vreemd blijft dat je met tuning die 135 pk zou moeten opleveren niet op meer dan 120 pk uitkomt, terwijl ze zelfs ook nog een "tandje minder" hebben die alleen de "foutjes" van de standaard ECU zou moeten oplossen.
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
- Maaij
- King of the Groupbuy
- Contacteer:
- Locatie: Venlo
Bericht
Ik heb een '05 Cooper met tuning. Mijn resultaat scheelt niet veel met een stock Cooper PL '06. Kan me niet voorstellen dat daar (stock '05 en '06) een groot verschil zit in prestatie?Eelke schreef:Hier kan ik nog maar eens zeggen wat ik ook al in het MTH-topic zei: vergeet niet dat de fabriek ook niet stil gezeten zal hebben en ook zijn best zal doen om die hikjes eruit te halen. In dat opzicht is zo'n 2006 Cooper waarschijnlijk een redelijk ander verhaal zijn dan die van jullie voor tuning (wat is het, 2003 ofzo?).
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Zeist
Bericht
Cooper met tuning, maar niet de MTH-tuning maar de Sound Kit tuning (OK, en een MTH-spruitstuk). En jouw resultaat scheelde weer niet veel met mijn resultaat (2006 met sound kit).
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Onze sponsors