3 september 2006: NK 1:8 bij de Mach in Heemstede

Naar een meet geweest? Klets hier nog ff lekker na.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

31 mei 2006, 21:49

Ida schreef:Hier roept er een van 9 ik wil dat ook. Waar kan tie het beste beginnen? :wink:
Het beste is om te beginnen met een electro aangedreven auto ( wel één voor circuit). Koop geen speelgoedauto bij de bart smit daar is hij zo op uitgekeken. Dan kun je later overstappen naar brandstof 1/10. En als hij daar weer op uitgekeken is kun je naar het echte werk de 1/8 :mrgreen:

Ik zou hem gewoon meenemen 3 september, kan hij het ook in het echt zien. :lol:

PS. er is in Rucphen vlak bij Sint Willibrord ook een circuit.
Kun je ook is gaan kijken!

5 juni/pinksteren is er op de mach/heemstede tamya cup, ook leuk voor de beginners!!!!!
Laatst gewijzigd door werner op 31 mei 2006, 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Barendrecht
Berichten: 2486
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:34

31 mei 2006, 21:54

Tering, gaat dat hard zeg!!! :shock:
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

31 mei 2006, 22:07

heey werner,

die motortjes die jullie in die wagens hebben zitten is dat hetzelfde motortje als ze bij het modelvliegen gebruiken ??
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

31 mei 2006, 22:17

De basis van het motortje is hetzelfde maar de eisen die wij er aan stellen zijn heel anders.

Bij vliegen draait de motor een continu toerental. Als wij meer dan +/- 10 seconden volgas draaien dan is het over met het motortje. We hebben het danwel over 45.000 toeren per minuut en zo'n 2,8pk uit een 3,5cc motor.

@LUV: Dat denk ik ook iedere keer als ik een paar weken niet gereden heb.

@Ida: Het beste is om een jaar of 5 te wachten met deze gekkigheid. Ga je ook pas 5 jaar later failliet... :mrgreen:
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

31 mei 2006, 22:17

kwiebje schreef:heey werner,

die motortjes die jullie in die wagens hebben zitten is dat hetzelfde motortje als ze bij het modelvliegen gebruiken ??
De basis is vrijwel gelijk maar vliegtuigmotoren leveren vaak veel minder vermogen! en minder toeren. (Er zijn ook hier natuurlijk uizonderingen)

Onze motoren (3,5cc)draaien zón 40.000 tpm en leveren dan zón 2,5pk :shock:
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

31 mei 2006, 22:19

Ooh was ik weer eens aan het overdrijven met me 45.000 toeren en 2,8pk...

Ik heb het natuurlijk wel over een WvS getunede NovaRossi R1 WC :-))
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

31 mei 2006, 22:23

peter schreef:De basis van het motortje is hetzelfde maar de eisen die wij er aan stellen zijn heel anders.

Bij vliegen draait de motor een continu toerental. Als wij meer dan +/- 10 seconden volgas draaien dan is het over met het motortje. We hebben het danwel over 45.000 toeren per minuut en zo'n 2,8pk uit een 3,5cc motor.

@LUV: Dat denk ik ook iedere keer als ik een paar weken niet gereden heb.

@Ida: Het beste is om een jaar of 5 te wachten met deze gekkigheid. Ga je ook pas 5 jaar later failliet... :mrgreen:
Hey, niet voor je beurt spreken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Brabant <3
Berichten: 16100
Lid geworden op: 27 dec 2005, 20:36

31 mei 2006, 22:39

werner schreef:
Ida schreef:Hier roept er een van 9 ik wil dat ook. Waar kan tie het beste beginnen? :wink:
Het beste is om te beginnen met een electro aangedreven auto ( wel één voor circuit). Koop geen speelgoedauto bij de bart smit daar is hij zo op uitgekeken. Dan kun je later overstappen naar brandstof 1/10. En als hij daar weer op uitgekeken is kun je naar het echte werk de 1/8 :mrgreen:

Ik zou hem gewoon meenemen 3 september, kan hij het ook in het echt zien. :lol:

PS. er is in rucfhen vlak bij sint willibrord ook een sircuit.
Kun je ook is gaan kijken!5 juni/pinksteren is er op de mach/heemstede tamya cup, ook leuk voor de beginners!!!!!

5 juni check we gaan zeker kijken leuk.! :mrgreen:
Bedankt voor de tips bij de volgende meet eens ff babbelen. 8)
Gebruikersavatar
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Brabant <3
Berichten: 16100
Lid geworden op: 27 dec 2005, 20:36

31 mei 2006, 22:45

peter schreef: @Ida: Het beste is om een jaar of 5 te wachten met deze gekkigheid. Ga je ook pas 5 jaar later failliet... :mrgreen:
En bij een Mini heb je dat niet? :mrgreen:
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

31 mei 2006, 23:01

5 juni check we gaan zeker kijken leuk.! :mrgreen:
Bedankt voor de tips bij de volgende meet eens ff babbelen. 8)[/quote]

5 juni is op de mach in heemstede, even voor de duidelijkheid!
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

31 mei 2006, 23:04

Even wat praktische vragen :) :

Zo te zien is de ideale lijn niet zo heel erg belangrijk door de geweldige acceleratie maar het feit dat je constant op de grens kunt rijden en stuurfoutjes goed kunt corrigeren? Is dat zo?

Wat kost een beginners-setje om leuk mee te kunnen rijden? Of is het hier ook zo dat diegene die het meeste geld uitgeeft ook de meeste kans op winnen heeft?

Zijn er circuits in Limburg want daar schort het hier nog wel eens aan, meestal alleen in het Westen des lands dit soort dingen.

Ik heb ook wel elektro gebouwd en gereden en ben nog steeds op zoek naar een Cooper S in brandstof, maar die is natuurlijk niet voor wedstrijd rijden maar gewoon om leuk wat rondjes te rijden.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

31 mei 2006, 23:10

De spannendste wedstijd van dit jaar in NL is 20/8 in Heemstede. Dan is het Europees Kampioenschap 1/10. Dit is iets minder explosief en gaat iets minder hard dan de 1/8 waar wij in rijden, maar buitengewoon spannend om te zien. Aangezien ze met tourwagenbody's rijden, zijn de auto's goed beschermd. Hierdoor is het mogelijk om heel, heel close te racen en dat is echt te gek om te zien. Zeker als de 10 beste rijders van Europa op de rijdersstelling staan.
Je moet je voorstellen dat ongeveer de helft van hun professional is. Zij verdienen hun brood door te racen met modelauto's....

What a life.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

31 mei 2006, 23:19

Lijnen rijden is superbelangrijk. Door 'kort' te rijden maak je zoveel minder meters, die kan je niet compenseren met iets meer vermogen.

Op grens rijden kan je geen 45 minuten/160 rondjes. Het enige voordeel van modelracen is dat als je over de grens gaat dat je zelf geen letsel oploopt.

Mijn auto heeft vorig jaar een keer op zijn kop op het rechte stuk gelegen en vervolgens knalde er iemand voluit in. De schade was rond de 700 euro... Motor, radioplaat en nog een paar kleine dingetjes kapot. Dus op de grens rijden laat je wel uit je hoofd.

Voor een echt leuke brandstof auto moet je rond de 1000 euro rekenen

€ 400 voor een Mugen MTX4 (competatieve 1/10 auto)
€ 250 voor een goede motor
€ 150-200 voor een stuurwielzender met voldoende afstelmogelijkheden
€ 100 voor een startkist
€ 50 bandjes/brandstof
€ 50 voor wat ik ff vergeten ben.

Als je in de top wilt meerijden is het net F1. Mensen dekken hun spullen af, zitten in speciale tenten e.d., brandstof wordt gecontroleerd op hoeveelheid nitro, grootte van je tank wordt gemeten, verder kan je echt alles afstellen aan de auto: rijhoogte, vering, demping, camber, caster, toespoor, koppeling, 1e en 2e versnellingverhouding, moment dattie schakeld naar zijn 2, etc... etc...

Tankinhoud, versnellingsbakverhoudingen en motorafstelling is zeer beleangrijk. Als er maar iets niet klopt red je de 5 minuten niet. En je moet minimaal de 5 minuten redden om je te kunnen kwalificeren. Eigenlijk 5 min. en 15 sec. zodat je je rondje kan afmaken als je bij 4.59 over de finishlijn gaat.

Er zit echt zoveel in de hobby.
Laatst gewijzigd door Peter op 31 mei 2006, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

31 mei 2006, 23:24

Berthil schreef:Even wat praktische vragen :) :

Zo te zien is de ideale lijn niet zo heel erg belangrijk door de geweldige acceleratie maar het feit dat je constant op de grens kunt rijden en stuurfoutjes goed kunt corrigeren? Is dat zo?

Wat kost een beginners-setje om leuk mee te kunnen rijden? Of is het hier ook zo dat diegene die het meeste geld uitgeeft ook de meeste kans op winnen heeft?

Zijn er circuits in Limburg want daar schort het hier nog wel eens aan, meestal alleen in het Westen des lands dit soort dingen.

Ik heb ook wel elektro gebouwd en gereden en ben nog steeds op zoek naar een Cooper S in brandstof, maar die is natuurlijk niet voor wedstrijd rijden maar gewoon om leuk wat rondjes te rijden.
De ideale lijn is zeker wel belangrijk voor de snelle tijden maar niet zo kritsch als in het echt!

Een beginnersset brandstof 1/10 heb je al voor zón 1000 euro.
Dit is dan incl. de besturing en startbox en laadapparatuur.

Bij jou zit er geen circuit in nederland, ik denk dat houthalen in België het dichst bij is of anders Duitsland!
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

31 mei 2006, 23:46

Op deze foto zie je de SMP Slide met pushrods (liggende schokbrekers) dit is speciaal door Werner aangepast voor de SMP.

Als je goed kijkt zie je ook dat de voorbanden uit 2 verschillende soorten schuim bestaan. De binnenkant is zachter en de buitenkant harder om niet teveel grip/stuur te krijgen.

De bandjes zijn heel klein geslepen aangezien de slijtage op de indoorbaan in Metz nihil is.

Afbeelding

Terug naar “Afterparty”