Inbouwen Subwoofer en het trekken van kabels

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Gebruikersavatar
chosenfew106
Be Mini
Be Mini
Locatie: Lienden
Berichten: 449
Lid geworden op: 27 jan 2006, 11:30

Inbouwen Subwoofer en het trekken van kabels

08 feb 2006, 08:40

Nu mn MINI (One) binnen is wil ik aankomend weekend de audio in gaan bouwen. Nu heb ik een vraag over het trekken van kabels (RCA, en pluskabel) ten behoeve van de versterker.

Heeft iemand tips?
Waar kom je het beste naar binnen vanaf de accu en zijn de interieur delen makkelijk te demonteren of moet ik rekening houden met opstakels :D

Alvast bedankt!
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 7831
Lid geworden op: 25 sep 2005, 20:55

08 feb 2006, 08:56

Ik denk dat deze forumleden
Carl
en
Jivecar

je wel verder kunnen/willen helpen.

Zie graag ook de antwoorden hier op het forum zodat andere forumleden er ook wat aan hebben :wink:
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Gebruikersavatar
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Best
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 jan 2006, 21:42

08 feb 2006, 09:44

Ik ga binnenkort ook beginnen, wacht nog op wat droger en warmer weer. :D

Een kleinere versterker past in ieder geval onder de voorstoelen.
Bedrading is vrij "standaard" : via een bestaande doorvoer van de motorruimte naar binnen daarna onder de vloerbedekking naar de plaatsen waar je wilt. Wel de RCA, voedings en luidsprekerkabels nooit langere stukken bij elkaar laten lopen anders krijg je storingen (ruis etc).BMW is door berucht om.
Ik hou altijd aan :
LS voor links en recht onder de dorpels
RCA rechts van de middenconsole
Voeding links van de midden console.

Op www.mini2.com vindt je meer info hoe de diverse panelen etc los te krijgen.
Jivecar
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2005, 19:48

Re: Inbouwen Subwoofer en het trekken van kabels

08 feb 2006, 11:06

Het binnenkomen vanaf de accu naar het interieur was bij mij ook een probleem. Uit frustratie heb ik uiteindelijk de dealer (tegen betaling) de kabeling laten trekken. De kabel gaat vanaf de accu naar links en bij mij via de linkerkant het interieur binnen. Eenmaal binnen is het een kwestie van onder de dorpel, achterbank doortrekken naar de kofferbak.

Of als je tot de stoel gaat eerder afslaan :P

Qua storingsgevoeligheid, als je goed afgeschermde kabels gebruikt is het niet zo'n probleem om meerdere draden samen te laten lopen. Beter is van niet, maar even uit mijn hoofd ligt bij mij links alleen de kabel van de wisselaar en rechts zowel stroom als RCA. Maar dat is dus even uit mijn hoofd.

Denk aan goede zekeringen, de vaak gebruikte glaszekering is eigenlijk te traag om alleen te gebruiken. Bij mij is het 3 dubbel afgezekerd, glaszekering <30cm bij accu. Steekzekering in kabel (20 cm voor versterker) en nog een steekzekering in de versterker zelf. Bij die laatste hoef ik in ieder geval nooit te zijn. Is ook lastig bij mijn versterker om daar snel te komen.

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel.
Gebruikersavatar
chosenfew106
Be Mini
Be Mini
Locatie: Lienden
Berichten: 449
Lid geworden op: 27 jan 2006, 11:30

08 feb 2006, 12:39

Ok thnx,

Nog wel wat vragen: Hoe kan een zekering te traag zijn?

en wat moet ik allemaal lostrekken in het interieur? Is dit een kliksysteem? Ik heb dit al heel vaak gedaan bij andere auto's maar de MINI lijkt wel heel erg degelijk in elkaar te zitten :D :

Ik zit te denken aan de volgende volgorde
1. Deurrubbers
2. Bekleding
3. ?
flyguy
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: London
Berichten: 97
Lid geworden op: 07 nov 2005, 17:45

08 feb 2006, 15:37

Heb geen ervaring met audio installeren, maar weet wel waar je makkelijk de voeding naar binnen kunt laten komen.
Als je vanaf waar je pedalen zitten omhoog kijkt achter je dashboard (lampje kan handig zijn :D ) zie je een gat waar wat kabels door naar binnen komen. Er is daar nog genoeg ruimte om er meer door te voeren. Je kunt er vrij gemakkelijk bij, ook vanuit de motorruimte en dat gat zit dichtbij de accu.
Gebruikersavatar
chosenfew106
Be Mini
Be Mini
Locatie: Lienden
Berichten: 449
Lid geworden op: 27 jan 2006, 11:30

08 feb 2006, 20:21

Kijk daar heb ik wat aan. Thnx ik ga het proberen!
Jivecar
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2005, 19:48

09 feb 2006, 15:49

Het fijne van de zekeringen weet ik ook niet, dit is mij verteld. Glaszekeringen zouden trager zijn dan steek.

Overigens heb ik een 22mm2 kabel in de MINI, deze is wel vrij dik en misschien hierdoor moeilijker naar binnen te werken.
Gebruikersavatar
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Best
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 jan 2006, 21:42

09 feb 2006, 16:27

Mijn radio is vervangen door een Becker en bevalt uitstekend, zeker beter dan de standaard HU. Past qua looks ook uitstekend.
Echter de speakers kunnen het nu al bijna niet meer aan en de bassen zijn erg boomerig en niet strak, ook bij lage volumes :evil:

We kunnen ook dit zaterdag even naast elkaar beluisteren als de testbank even stil is. :mrgreen:
Jivecar
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 okt 2005, 19:48

10 feb 2006, 10:39

De standaard HU is onderhuids Becker.
Het grootste probleem met een andere HU is dat deze veelal net iets zwaarder is qua versterkervermogen. En dan krijgen de luidsprekers het makelijk "te druk".
Affilteren is een heel goed alternatief (elders hier besproken).
Anders de bass gewoon verder terugdraaien.

Terug naar “Interieur en audio”