Front speakers

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Gebruikersavatar
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Best
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 jan 2006, 21:42

Front speakers

26 jul 2007, 12:02

Ik ga mijn Park Lane van wat meer audio voorzien en heb een stappenplan : ik stop wanner ik het goed vindt.
1e stap is gezet bij aankoop : er is een becker radio met navi gemonteerd. De versterkers in het apparaat zelf zijn al veel beter dan dan de standaard versie en de performance valt zeker niet tegen!
2e stap ga ik nu gaan doen : de frontluidsprekers vervangen door een setje Boston speakers. Nu heb ik op diverse foto's (oa berthil) al gezien dat deze een een kunstof huis zitten om wat afstand te creeren. Deze constructie wil ik gaan vervangen door een stevige MDF versie maar heb natuurlijk de afmetingen niet.
Weet iemand hier toevallig de hoogte van zo'n speaker?
Of beter nog : kan ik een setje lenen (of 1e als ze hetzelfde zijn)
Ter info:
3e stap gaat zijn : achterspeakers vervangen door een 2e Boston set
4e stap : mis ik een woofer? Indien ja dan moet ik mijn RF versterker ook in gaan bouwen.
Als opties heb ik nog 2 stuks 20cm Lanzar woofertjes liggen welke de achterspeakers kunnen vervangen of een dubbele bodem in de kofferbak en de accubak gebruiken om een 30 woofer in te bouwen.

Heb alles nog liggen van een vorig project, vandaar de componentenkeuze.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

26 jul 2007, 12:36

Ik heb inderdaad twee kunststof ringen via NewMinistuff gekregen (omdat ik een banner voor hem had gemaakt), linksboven op de foto. Dit was 100% passend en zeer stevig zonder zwaar te zijn. Ik heb de 16,5 cm.

Afbeelding
gilles
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Geraardsbergen
Berichten: 248
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:11

26 jul 2007, 14:20

zoiets :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zoals je kunt zien heb ik de speakers over het deurpaneel zelf moeten monteren omdat ze te diep zijn om er onder te geraken ... hopelijk ben je er iets mee ...

meer pix vind je hier op het mini2be forum (ook pix van de achterste speakers enzo)
(zal hier ook eens een show your ride openen voor tgemak :mrgreen:)

grtz
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

26 jul 2007, 14:33

Mooi gedaan gilles.

Mijn speakers passen wel onder de bekleding maar het is op de foto's moeilijk te zien of die van mij net zo diep zijn als die van jou.

Komt de onderkant van de speakerring niet tegen je deurrubber aan?

Afbeelding
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 899
Lid geworden op: 30 dec 2005, 13:21

26 jul 2007, 14:47

Supermooi gedaan gilles. Focal :-PP.. zijn er ook speakers van Focal die zonder extra MDF ringen oid passen? Wil mijn audio wel upgraden maar het moet niet teveel gedoe zijn, liefst plug & play...
gilles
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Geraardsbergen
Berichten: 248
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:11

26 jul 2007, 15:11

thx :D heb er mijn werk aan gehad (maar met veeel plezier hoor :mrgreen: )

ik denk van wel nexus..kijk eens in het gamma van focal hier en anders met de plastic ringen is het ook redelijk plug (beetje vijzen) en play hoor ...

@berthil, nee hoor past perfect :D
ik denk wel dat de focals wat dieper zijn (je ziet het idd moeilijk op foto)

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Best
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 jan 2006, 21:42

26 jul 2007, 15:25

Inderdaad Gilles : zoiets!
Alleen laat ik de standaard speakergrills zitten, bouw alles aan de achterzijde vh panel, zoals Berthil.

Maar de vraag was : heb je de standaard speaker nog en wil je deze opmeten? Graag diameter en totale hoogte.
Kan ik wat voorbereidens werk doen.

Zal wel top klinken zo'n 16cm Focal set voorin! Mijn 13cm Boston's blazen al enorm!
Zal vanavond even op het BE forum de rest lezen.
gilles
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Geraardsbergen
Berichten: 248
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:11

26 jul 2007, 15:30

ik zal die vandaag voor je opmeten .. vanavond heb je antw :) tenzij er me iemand vlugger af is (wat me niet zou verwonderen btw .. mini people = fast people)
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 899
Lid geworden op: 30 dec 2005, 13:21

26 jul 2007, 15:43

Iemand ervaring met de Focal Access 165 A1 zols Multicaraudio ze aanbiedt?
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

27 jul 2007, 00:14

Ik heb voor je naar de ACHTERspeakers gekeken
Je moet formaat 6 * 9 inch (ovaal dus) hebben. En dan passen ze over het algemeen nét niet, omdat de ovaal in het stalen frame niet 6 inch breed is maar 5,95 inch of zo :s dus moet je een stukje staal van je mini erafhalen met een dremel. :shock: SOS

Ik weet niet zo goed hoe je meting van de diepte behoort uit te drukken (totaal of vanaf de ring).
Totale diepte van de standaard speaker is 8,3cm waarvan 1,1 cm uitsteekt vóór het bevestigingspunt en 7,2cm erachter valt.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Best
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 jan 2006, 21:42

27 jul 2007, 08:58

Speakers achter worden , net als voorin een setje 13cm Boston Rally compo set.
Inderdaad "slechts" 13cm!
Omdat deze op de radio wordt aangesloten heb ik nix aan een zware speaker met grote conus. De versterker is niet stabiel genoeg om die onder controle te houden.
Mocht ik een versterker(4 kanaals) toevoegen gaan de frontfreakers en de sub erop. De achterspeakers blijven op de radio voor "rearfill".
Bovendien is de performance van een goede composet behoorlijk indrukwekkend/erg muzikaal.

Bedankt Marcel! Kan dus makkelijk een 1cm plankje in 6x9 vorm zagen en daar de composet in klussen.

Blijft de vraag : welke afmetingen heeft een frontspeaker?
Gebruikersavatar
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Best
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 jan 2006, 21:42

27 jul 2007, 09:03

@Gilles
Hoe bevallen je achterspeakers? Er veel midd/hoog uit moeten halen voor een mooi stereobeeld?
Bij mijn vorige auto (BMW E30) heb ik mid/hoog los moeten koppelen om geen verstoring te krijgen.
Loop met de gedachten om achter de tweeters van de composet niet eens te monteren...(achterin kan toch niemand zitten, behalve mijn 9 maanden "oude" zoon)
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

27 jul 2007, 10:31

Hmmm over die MDF ring: een ring van 1 cm lijkt me zo veel omdat je dan tegen je deurbekleding aanzit met de speaker.
Want een ring van 1 cm + de speaker die zelf ook nog 8 à 9 mm minstens uitsteekt ... Dan loop je risico van schade als er een keer iets of iemand tegen dat paneel leunt.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Best
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 jan 2006, 21:42

27 jul 2007, 11:17

@Marcel
Kan de speakers altijd nog aan de andere zijde vd MDF ring monteren.
Maar volgens mij zit er vrij veel ruimte tussen de 6x9's en de bekleding/grill
gilles
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Geraardsbergen
Berichten: 248
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:11

27 jul 2007, 12:37

@hansie
de achterspeakers zijn idd als rearfill .. vele soundquality installs hebben deze zelfs niet .. maar ik wou deze toch want nu als ik het verschil hoor met en zonder (front rear balance op de head unit) is het toch de moetje waard ... natuurlijk persoonlijke smaak .. maar als ik mijn hoofd draai in de mini vang ik toch lekker die tonen van achteraan ook op en dat is de max .. als alles goed afgesteld is is het geheel prachtig 8)
je mag die eigelijk enkel horen als je je hoofd draaid (heb het over de hoge tonen, de mid en low vullen allesinds de achterste ruimte op en dat hoor je ook ... ligt volledig aan de afstelling van amp en head unit ..)

er zit idd genoeg ruimte tussen de bekleding achteraan ..
ben je toch beter met een mdf ring ipv het frame weg te dremelen hoor
sinds er geen standaard maat is vastgelegd voor de 6*9 speakers zijn ze allemaal verschillend van vorm/afmetingen ...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en dan nu :
:D

Afbeelding
Afbeelding

hopelijk voldoet dit voor je ... anders, de speaker hou ik hier bij me als je nog meer maten wilt weten :mrgreen:

grtz

Terug naar “Interieur en audio”