Akkoord,dat wil ik ook zeggen met de levensduur van de compressor zal verkort worden omdat hij te veel revs zal maken bij het opzoeken van de rev limit,hij draait met de 17% en hoge revs over ze'n limiet.Berthil schreef:Met een 17% pulley is een GP intercooler een must.
17% pulley hoeft de levensduur van de compressor niet te verkorten maar het is beter op warme dagen niet steeds tot de rev limiter door te trekken of lange stukken hoge snelheid te rijden op de Autobahn.
Cooper (S) Tunen.. via Beek Autoracing
- cooperke s
- Bijna verslaafd
- Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Bericht
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Een standaard pulley laat de kompressor met 14.644 toeren draaien bij 7000 rpm van de motor.
Een 11% (Works) 16.254 toeren (al gaat die tot 6400 rpm).
Een 15% kleinere pulley 16.840 toeren.
Een 17% kleinere pulley 17.133 toeren.
De compressor is gemaakt om t/m 17.000 toeren uit te kunnen houden.
17% zal dus niet zo'n probleem zijn, gewoon niet teveel tot 7.000 rpm doorknallen en een goeie intercooler nemen.
Een 11% (Works) 16.254 toeren (al gaat die tot 6400 rpm).
Een 15% kleinere pulley 16.840 toeren.
Een 17% kleinere pulley 17.133 toeren.
De compressor is gemaakt om t/m 17.000 toeren uit te kunnen houden.
17% zal dus niet zo'n probleem zijn, gewoon niet teveel tot 7.000 rpm doorknallen en een goeie intercooler nemen.
- cooperke s
- Bijna verslaafd
- Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
- Peter
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roelofarendsveen
Bericht
Daarnaast zou ik een oliekoeler nemen om de motor te beschermen. Temperatuur loopt bij een beetje trappen zo maar op tot 110gr of meer en dat vind de olie niet lekker....
Het is is wel zo dat je door de hogere inlaattemperatuur met de standaard intercooler wat vermogen verliest maar ik zou eerst de motor beschermen met de bougies en oliekoeler en daarna het vermogen weer "beetpakken" d.m.v. een betere intercooler.
Zowiezo de bougies maar als je een Works hebt dan zouden daar al koudere in moeten zitten.chill-es schreef:Wat is bij een R53 Works met 15% poelie en Catcams de beste investering:
-Oliekoeler?
-GP intercooler?
(- koudere bougies?)
Ik wil graag jullie mening
Daarnaast zou ik een oliekoeler nemen om de motor te beschermen. Temperatuur loopt bij een beetje trappen zo maar op tot 110gr of meer en dat vind de olie niet lekker....
Het is is wel zo dat je door de hogere inlaattemperatuur met de standaard intercooler wat vermogen verliest maar ik zou eerst de motor beschermen met de bougies en oliekoeler en daarna het vermogen weer "beetpakken" d.m.v. een betere intercooler.
- werner
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Katwijk
Bericht
Waar de olie tegen de onderkant van de zuigers aan gespoten wordt om de zuiger te koelen loopt de temperatuur flink wat hoger op.
Als de meter 110 graden aangeeft is er nog niet veel aan de hand. Als het richting 120 graden gaat zal de olie sneller verouderen en is vaker verversen noodzakelijk om een goede smering te houden
Als de oliesensor 110 graden aangeeft wil niet zeggen dat de temperatuur op andere plaatsen ook 110 graden ischill-es schreef:Loopt de motor al risico op schade als de olietemp 110 graden is? Dacht dat het wel iets meer mocht zijn. Ik weet, het is de slager niet maar toch...
Waar de olie tegen de onderkant van de zuigers aan gespoten wordt om de zuiger te koelen loopt de temperatuur flink wat hoger op.
Als de meter 110 graden aangeeft is er nog niet veel aan de hand. Als het richting 120 graden gaat zal de olie sneller verouderen en is vaker verversen noodzakelijk om een goede smering te houden
- jean
- Mod virus alert!
- Locatie: Turnhout
Bericht
OK,
auto is klaar en rijdt ergggg lekker.
Heb nog geen resultaten van de bank want daar was geen tijd meer voor.
Hij is in ieder geval sneller
1 klein probleem: stationair is hij nu erg onrustig geworden.
toeren schommelen rond de 1000tpm en wagen trilt. Vanaf ik gas geef is dit verdwenen.
Hoort dit zo of moet ik dit laten nakijken?
auto is klaar en rijdt ergggg lekker.
Heb nog geen resultaten van de bank want daar was geen tijd meer voor.
Hij is in ieder geval sneller
1 klein probleem: stationair is hij nu erg onrustig geworden.
toeren schommelen rond de 1000tpm en wagen trilt. Vanaf ik gas geef is dit verdwenen.
Hoort dit zo of moet ik dit laten nakijken?
- Shadow_Breaker
- GPc-0001
- Locatie: Lint
Bericht
Dat hij iets meer trilt is normaal in stationair omdat de nokkenas scherper is, als de wagen te hard trilt dan zou ik toch even laten controleren, als je niet zeker bent laat hem dan even controleren, dat kan nooit kwaad ;-)
jean schreef:OK,
auto is klaar en rijdt ergggg lekker.
Heb nog geen resultaten van de bank want daar was geen tijd meer voor.
Hij is in ieder geval sneller
1 klein probleem: stationair is hij nu erg onrustig geworden.
toeren schommelen rond de 1000tpm en wagen trilt. Vanaf ik gas geef is dit verdwenen.
Hoort dit zo of moet ik dit laten nakijken?
- jean
- Mod virus alert!
- Locatie: Turnhout
Bericht
JAJA, net nog een stukje gaan rijden, precies nog sneller als gisteren. Dit is niet meer normaal voor een MINI zou je denken....
Ik zal zondag effe checken met die van jouw.....
peter schreef:Lekker hè Jean!! Ik zei toch al dat het goed zou voelen... De onze staat soms ook te stampen en loopt iets onrustiger stationair. Waarschijnlijk hoef je je nergens zorgen over te maken.
JAJA, net nog een stukje gaan rijden, precies nog sneller als gisteren. Dit is niet meer normaal voor een MINI zou je denken....
Ik zal zondag effe checken met die van jouw.....
Onze sponsors