Cooper (S) Tunen.. via Beek Autoracing

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 sep 2007, 15:19

05 apr 2010, 22:01

Berthil schreef:Met een 17% pulley is een GP intercooler een must.
17% pulley hoeft de levensduur van de compressor niet te verkorten maar het is beter op warme dagen niet steeds tot de rev limiter door te trekken of lange stukken hoge snelheid te rijden op de Autobahn.
Akkoord,dat wil ik ook zeggen met de levensduur van de compressor zal verkort worden omdat hij te veel revs zal maken bij het opzoeken van de rev limit,hij draait met de 17% en hoge revs over ze'n limiet.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13431
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

05 apr 2010, 23:42

Een standaard pulley laat de kompressor met 14.644 toeren draaien bij 7000 rpm van de motor.
Een 11% (Works) 16.254 toeren (al gaat die tot 6400 rpm).
Een 15% kleinere pulley 16.840 toeren.
Een 17% kleinere pulley 17.133 toeren.
De compressor is gemaakt om t/m 17.000 toeren uit te kunnen houden.

17% zal dus niet zo'n probleem zijn, gewoon niet teveel tot 7.000 rpm doorknallen en een goeie intercooler nemen.
jans
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Nijverdal
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 mar 2010, 09:43

06 apr 2010, 07:59

Kijk '' daar hebben we wat aan :wink: Gewoon niet boven de 6500 rpm komen dan m.n. met warm weer. Maar is dan de GP intercooler voldoende ? of zijn er buiten een watergekoelde betere ?
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

06 apr 2010, 13:19

Wat is bij een R53 Works met 15% poelie en Catcams de beste investering:

-Oliekoeler?
-GP intercooler?
(- koudere bougies?)

Ik wil graag jullie mening :)
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 sep 2007, 15:19

06 apr 2010, 13:42

GP intercooler is hier de verstandigste verbetering.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

06 apr 2010, 13:57

chill-es schreef:Wat is bij een R53 Works met 15% poelie en Catcams de beste investering:

-Oliekoeler?
-GP intercooler?
(- koudere bougies?)

Ik wil graag jullie mening :)
Zowiezo de bougies maar als je een Works hebt dan zouden daar al koudere in moeten zitten.

Daarnaast zou ik een oliekoeler nemen om de motor te beschermen. Temperatuur loopt bij een beetje trappen zo maar op tot 110gr of meer en dat vind de olie niet lekker....

Het is is wel zo dat je door de hogere inlaattemperatuur met de standaard intercooler wat vermogen verliest maar ik zou eerst de motor beschermen met de bougies en oliekoeler en daarna het vermogen weer "beetpakken" d.m.v. een betere intercooler.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

06 apr 2010, 21:52

Die bougies pas nemen als je echt elke dag vol doortrapt..
Edit: je heb al een Works, bij de standaard S-jes de standaard bougies erin laten tenzij je gek gaat doen.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

06 apr 2010, 22:31

Loopt de motor al risico op schade als de olietemp 110 graden is? Dacht dat het wel iets meer mocht zijn. Ik weet, het is de slager niet maar toch...
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

06 apr 2010, 22:42

chill-es schreef:Loopt de motor al risico op schade als de olietemp 110 graden is? Dacht dat het wel iets meer mocht zijn. Ik weet, het is de slager niet maar toch...
Als de oliesensor 110 graden aangeeft wil niet zeggen dat de temperatuur op andere plaatsen ook 110 graden is :wink:
Waar de olie tegen de onderkant van de zuigers aan gespoten wordt om de zuiger te koelen loopt de temperatuur flink wat hoger op.
Als de meter 110 graden aangeeft is er nog niet veel aan de hand. Als het richting 120 graden gaat zal de olie sneller verouderen en is vaker verversen noodzakelijk om een goede smering te houden :wink:
jean
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Turnhout
Berichten: 312
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:17

16 jul 2010, 17:23

ik kan binnekort ook naar Beek

wat had ik al:

dave F hybrid intake
milltek cat-back
works bougies

facelift :mrgreen:

wat komt erbij

software
17% poulie
gp ic
cat cam nokkenas


Ik ben benieuwd en post hier zeker het resultaat :P
jean
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Turnhout
Berichten: 312
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:17

30 jul 2010, 11:17

OK,


auto is klaar en rijdt ergggg lekker. >)

Heb nog geen resultaten van de bank want daar was geen tijd meer voor.

Hij is in ieder geval sneller :mrgreen:

1 klein probleem: stationair is hij nu erg onrustig geworden.

toeren schommelen rond de 1000tpm en wagen trilt. Vanaf ik gas geef is dit verdwenen.

Hoort dit zo of moet ik dit laten nakijken?
Shadow_Breaker
GPc-0001
Locatie: Lint
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 jul 2008, 16:33

30 jul 2010, 12:55

Dat hij iets meer trilt is normaal in stationair omdat de nokkenas scherper is, als de wagen te hard trilt dan zou ik toch even laten controleren, als je niet zeker bent laat hem dan even controleren, dat kan nooit kwaad ;-)
jean schreef:OK,


auto is klaar en rijdt ergggg lekker. >)

Heb nog geen resultaten van de bank want daar was geen tijd meer voor.

Hij is in ieder geval sneller :mrgreen:

1 klein probleem: stationair is hij nu erg onrustig geworden.

toeren schommelen rond de 1000tpm en wagen trilt. Vanaf ik gas geef is dit verdwenen.

Hoort dit zo of moet ik dit laten nakijken?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

30 jul 2010, 13:07

Lekker hè Jean!! Ik zei toch al dat het goed zou voelen... De onze staat soms ook te stampen en loopt iets onrustiger stationair. Waarschijnlijk hoef je je nergens zorgen over te maken.
jean
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Turnhout
Berichten: 312
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:17

30 jul 2010, 13:09

peter schreef:Lekker hè Jean!! Ik zei toch al dat het goed zou voelen... De onze staat soms ook te stampen en loopt iets onrustiger stationair. Waarschijnlijk hoef je je nergens zorgen over te maken.

JAJA, net nog een stukje gaan rijden, precies nog sneller als gisteren. Dit is niet meer normaal voor een MINI zou je denken.... :mrgreen:


Ik zal zondag effe checken met die van jouw.....
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

30 jul 2010, 15:03

:mrgreen:

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”