Koppel? koppel! R53 JCW

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13431
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

04 sep 2012, 21:44

Hayward schreef:Ik had een beetje verwacht dat je met een jcw wat voorsprong zou hebben zodat kleinere ingrepen meer resultaat zouden boeken.
JCW heeft een heel klein beetje geflowde kop, 11% kleinere pulley, 380cc injectoren, ander luchtfilter en andere uitlaat t.o.v. standaard.
Met een Newman of Catcam nokkenas, 17% pulley, software en GP intercooler kom je het verst qua koppel voor je geld.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

04 sep 2012, 22:14

WimS schreef:
Daveke schreef:Ik zit er bijna over te denken om een how-to te gaan schrijven met allerlei tuning-gerelateerde zaken..

Lijkt me een goed plan :lol:
Done
Hayward
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Hardenberg
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 feb 2011, 08:50

05 sep 2012, 16:31

Die sticky van Daveke is top en de tip van Berthil neem ik zeker mee.

Toch blijf ik benieuwd naar andere jcw drivers :rijden en hun motorische modificaties. Dus up
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

05 sep 2012, 17:27

Prijs kwaliteit gezien, is een stock S gewoon beter; waarom?

De voordelen op een works tov een S zijn:
- Cilinderkop
- Pulley
- Filter
- Uitlaat
- Injectoren
- Bougies

De meeste van die zaken, pas je sowieso aan tijdens het tunen van een stock S. Denk daarbij aan de supercharger pulley, nokkenas en automatisch injectoren, de meesten doen al een filter en uitlaat en vervangen dan als ze slim zijn ook d bougies. Omdat ze dan direct kiezen voor een kleinere pulley dan de 11% works. De nieuwe nokkenas brengt vaak meer dan een JCW kop (dat is maar minimaal) en zorgt er dus voor dat de stock S met minimale mods een fors voordeel heeft tov een JCW.

Mijn tips heb je ;) Qua rijplezier ga je er sowieso veel op vooruit omdat custom software je ontzettend veel extra gevoel oplevert in de auto
Hayward
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Hardenberg
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 feb 2011, 08:50

05 sep 2012, 18:01

Hoi Daveke,

Ik ga je zeker geen ongelijk geven :wink: . Ook Werner gaf dit een jaar geleden al aan. Toch heb ik gezocht naar een jcw. Het geeft mij net iets meer een jihaa :mrgreen: gevoel. Gevoel is soms niet te beredeneren. Ja, het was goedkoper en eenvoudiger geweest om een stock cooperS te kopen.

Maar nu kijk ik naar mogelijkheden en ervaringen van andere jcw eigenaren.
Binnen twee dagen heb ik een redelijk beeld over wat er mogelijk is en wat een goede keuze zou zijn. Hiervoor oprecht :-))

Hoop binnenkort een aantal van jullie creaties eens in het echt te kunnen bewonderen.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13431
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

05 sep 2012, 19:45

Works eigenaren houden hem meestal stock omdat hij dan meer waard is maar er zijn uitzonderingen,
b.v. peter met een Works Cabrio en franklyn85 met een GP.

Nokkenas, 17% pulley, bougies en geoptimaliseerde software kun je niet zien.
GP intercooler met (prijzige) Works afdekkap is ook OEM.
Hayward
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Hardenberg
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 feb 2011, 08:50

05 sep 2012, 20:35

Hoi Berthil,
Oke dat maakt het wat duidelijker voor me.
Meer waard bedoel je waarschijnlijk dan bij verkoop. Tja... zoal ik het nu zie, blijft deze jaren en jaren gekoesterd in mijn garage staan :D

Trouwens: ik ben door youtube door Krumm op een mini uitgekomen. Zat twee jaar geleden naar een lotus te lonken. Deze zelfde Krumm geeft op zijn site het volgende aan: Nach vielen Softwareabstimmungen an meinem Fahrzeug bin ich zu dem Entschluss gekommen, dass die JohnCooperWorks Software die Sinnvollste ist. Sie bietet die meiste Sicherheit in allen Lastzuständen des Motors und deckt die meisten Hardwarekonfiguartionen problemlos ab.

Op ons forum wordt daar weinig over gesproken vanwege het feit dat deze software vnl. als geheel met de kit aangeschaft moet worden. Mijn vraag : is de Van Beek software inderdaad toch beter en waarom?? Is Krumm meer gefocusd op de boel heel houden??

Groet,
Dean
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

05 sep 2012, 20:47

Áparte conclusie,

Ik denk dat custom software juist veel meer mogelijkheden én meer zekerheden op gebied van veiligheid van je motor geeft
Hayward
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Hardenberg
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 feb 2011, 08:50

05 sep 2012, 20:56

mogelijkheden snap ik vanwege evt. resticties welke gelden qua emissienormen. Veiligheid snap ik niet. Kan je aangeven waarom je dat denkt?
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

05 sep 2012, 21:05

Omdat de JCW software een "eenheidssoftware" is, ofwel, elke auto krijgt dezelfde software mee en dus kan ie bij de ene auto net wat rijker/armer staan dan de arme omdat elk blok iets ander presteert.

Toen mijn auto de eerste keer custom werd afgesteld moest de benzine-inspuiting per cilinder afgesteld worden omdat mijn "flash file" compleet ruk was en bijzonder slecht stond afgesteld.

Je AFR waarde moet over je hele toerenbereik goed zijn, en per x aantal toeren ook steeds wat rijker worden. Bij JCW software en andere flash files zie je hier meer fluctuaties in wat op de lange termijn voor schade kan zorgen, en een auto die niet presteert op het niveau wat ie eigenlijk zou kunnen doen
Hayward
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Hardenberg
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 feb 2011, 08:50

05 sep 2012, 22:07

Dus door de eenheidssoftware kunnen de verschillen op den duur zo groot worden dat er schade ontstaat? Hoe komt Krumm daar dan bij? (PS ik twijfel niet aan jouw kunde maar ik snap het niet :shock: )
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

05 sep 2012, 22:23

Omdat mensen die custom software nemen per definitie een stap verder gaan dan de OEM-JCW boys. En daarom dus meer risico nemen. ... Denk ik (kan niet in zijn hoofd kijken)...
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

05 sep 2012, 22:31

Ik denk ook omdat bepaalde tuners verder zijn qua software dan anderen (denk ik)

JCW wordt denk ik als veilig gezien omdat het lichtelijk rijk afgesteld staat (net zoals OEM cooper S) en een veilige timing. Daardoor is je AFR niet optimaal en laat je icm ie timing een pak vermogen liggen
Gebruikersavatar
Fluitmans
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Ede
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 nov 2011, 10:11

05 sep 2012, 22:37

Leuke discussie aan het worden, maar wat nu de beste keuze is..

Zelf niet direct op zoek geweest naar een JCW, een S met de juiste specificaties was ook prima geweest.
Liep in de zoektocht tegen een fantastische JCW (210pk kit) aan met een zeer lage km-stand, dus proefritje gedaan en helemaal verkocht.
In vind het fantastisch rijden maar moet wel zeggen dat ik nooit een een standaard S heb gereden, dus geen vergelijkingsmateriaal.
Hiervoor reed ik een Golf TDI 110pk met chip, dus koppel genoeg vanaf lage toeren.
Tja dat mis je een beetje in het begin, maar de trekkracht van de JCW is over hele linie toch vele malen leuker.

Waarom dan toch de JCW ipv een standaard S tunen?
Stukje nostalgie speelt wellicht mee, vroeger een aantal classic Mini's gehad :D
En het prijsverschil t.o.v een standaard S viel mij reuze mee.

En het feit dat de dealer volledig garantie geeft na installatie van de JCW kit geeft mij het idee dat het allemaal wel goed in elkaar zit. Dat dan niet het onderste uit de kan gehaald wordt kan ik prima mee leven.

Maar een ieder moet doen waar die het beste gevoel bij heeft, gelukkig zijn we daarin verschillend
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13431
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

05 sep 2012, 22:40

Ik ben vandaag nog bij Krumm geweest, ik ken hem goed.
Wat hij bedoeld is inderdaad de veiligheidsmarge die zit ingebouwd in de JCW file, je kan veel veranderen zonder nieuwe software te moeten nemen.
Dan laat je wel een beetje vermogen liggen maar het rijd veiliger.
Daarbij komt dat Krumm zelf niet op maat software kan maken en ervaringen heeft met een andere tuner dan Beek.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”