Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

20 jul 2017, 18:12

Ik rij met R56 JCW remmen en gebruik carbotech XP10 blokken. Dat remt echt super. Enige nadeel is dat bij circuitgebruik de stofkapjes het niet overleven; die smelten door de hitte. Ik stap mogelijk over op een set van AP Racing omdat deze nog wat beter bestand zijn tegen de belasting van circuitgebruik. Of ik monteer nieuwe stofkapjes en zorg voor remkoeling.

We hebben elkaar inderdaad een keertje gesproken op Assen. Ik rijd in een blauwe R53, zie hier: viewtopic.php?f=3&t=29363&hilit=brightness
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

20 jul 2017, 19:19

SYR even bekeken, dikke fiets hoor. Wat voor rondetijden rijd je daarmee op Assen? En er was destijds nog iemand van hier mee dacht ik...

Die Setrab oliekoeler, zit daar een thermostaat tussen? Heb er ook wel eens over nagedacht omdat Temp toch vrij hoog is: 100 bij kort en normaal rijden, 110 op snelweg en 120-130 bij wat langer doortrappen. Welke van je upgrades zou je nog aanbevelen eventueel?

Weet iemand trouwens hoeveel J de R113 velgen zijn? Wel handig in mijn zoektocht naar nieuwe velgen...
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

20 jul 2017, 21:56

Op Assen rijd ik gemiddeld 2:10 min. Helaas zijn er relatief weinig dagen die door Vrij Rijden op Assen worden georganiseerd. Ik kom er daardoor niet vaker dan 1 keer per jaar en het is dan lastig om de rondetijd aan te scherpen.

Als je niet van plan bent om de MINI te gebruiken op het circuit zou ik geen oliekoeler monteren. De olie wordt bij sportief straatgebruik inderdaad best warm, maar niet zodanig warm dat een oliekoeler noodzakelijk is. Een goede volsynthetische olie volstaat prima, zeker als je deze jaarlijks ververst. Bij circuitgebruik wordt het een ander verhaal..

Wat verdere upgrades betreft: tja, je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Je rijdt zelf ook op het circuit, dus dan weet je waarschijnlijk dat je steeds weer andere verbeterpunten vindt als je de grenzen van de auto opzoekt. Modificeren lijkt dan bijna een eindeloze weg. Aan de andere kant: in hoeverre heb je die modificaties nodig bij een auto die je alleen op straat gebruikt? Veel van die modificaties zijn dan overkill en de kosten ervan staan m.i. dan niet in verhouding tot wat ze daadwerkelijk toevoegen aan het rijplezier.

De R113 wielen zijn volgens mij 7J. De meeste (of alle?) OEM 17" en 18" wielen zijn 7J breed.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

21 jul 2017, 09:40

Nette tijd wel, helemaal als je daar weinig komt. Ken je ADS, die origaniseren veeeeeeeel trackdays op TT. Stuk professioneler dan vrijrijden en de deelnemers kunnen allemaal goed sturen. Kost wel €250 per keer (13-17, soms 12-17) maar is open pitlane. Bevalt mij uitstekend!

Welke olie gooi jij in de mini? Of rij je uitsluitend trackdays er mee? Ik rij op Castrol Edge 0w40...
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

21 jul 2017, 10:12

Chill-es schreef:De NS2R is inderdaad een superband. Echter geen ervaring met deze band op de openbare weg of in de regen. Ervaring hiermee, anyone? Voordeel van de kleinere velgmaat is dat de prijzen evenredig verkeinen. Als ik wel op 17"uitkomt zou Toyo AD08R ook wel eens geschikt kunnen zijn. Deze zitten onder mijn Elise en grippen als een malle. Beter dan Federal 595 RSR semi's. Maar misschien is de Mini iets te zwaar voor deze band. NS2R is er echter niet in 205/45/17.
NS2R is ook in de regen prima mee te rijden zodra er wat warmte in zit, ik heb ze onder mijn daily. Grip op warm/droog is natuurlijk subliem, lekker stijve wangen ook. Zijn IMHO wel vergelijkbaar met AD08R, de Nankangs maken wel een stuk meer herrie.
De stabilisatorstang kan zowel voor als achter gedaan worden. Heeft voor nog een toegevoegde waarde? De achterste klinkt inderdaad wel goed om het onderstuur op te heffen :) Volgens mij ook wel redelijk DIY toch? Wat zit er eigenlijk standaard onder? Denk dat ik dan de combi met onderstelrubbers. Ik ken eignelijk alleen Powerflex/Superflex, maar lees nu vaak over Whiteline. Zowel wat betreft de stabi als de rubbers. Is dit momenteel de betere keus? En waar koop je dat? Google brengt mij naar de US. De OEM rubbers zijn inmiddels bijna 250k km oud... Dus dit heeft ook wel prioriteit. Mooi klusje voor de winter.
Achterstabi is zeker een aanrader, scheelt een hoop voor de balans. Draagarmrubbers helpen een hoop qua stuurgevoel, Whiteline of Powerflex (of Superpro) scheelt allemaal niet zoveel van elkaar. Is best een klusje, maar bijv. Roel van GoGarage37 fietst ze er zo onder.
Een versnellingsbak met diff. zou ik ook graag doen als de bak aan vervaging toe is. Het verschil tussen Quaife en Torsen is mij echter nog niet geheel duidelijk, behalve in prijs. Onder mijn BRM zit een Torsen diff. en die is super! Als het ware "de hand van God" die je de bocht door helpt ipv. ondersturend de berm in laat vliegen :lol:
Torsen is het soort dif, Quaife een aanbieder daarvan. :) Quaife verkoopt dus dif met Torsen-werking, met wormwielen dus. Origineel dif (wat optioneel in de facelift-bakken zat) is een platensper. Wat minder heftig qua werking, maar nog altijd beter dan niets.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

21 jul 2017, 10:14

Ohja, qua remmen: R56S-remmen, gewoon schijven zonder groeven/gaten nemen, en dan goede vloeistof (Castrol SRF of Motul RBF600) en blokken die tegen circuitgebruikt kunnen. Denk aan Carbotech XP10, Carbon Lorraine RC5/6, Ferodo DS Uno, etc.
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

21 jul 2017, 12:54

Brightness schreef:
Vinny85 schreef:Kwa power upgrade zou ik alleen de injectoren veranderen zodat je zeker genoeg brandstof binnen krijgt.
Alleen de injectoren veranderen kan niet. Er zal dan ook een remap plaats moeten vinden.

Dat is helemaal waar ben ik ff vergeten te zeggen sorry.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

21 jul 2017, 14:36

MartijnGizmo schreef:Torsen is het soort dif, Quaife een aanbieder daarvan. :) Quaife verkoopt dus dif met Torsen-werking, met wormwielen dus. Origineel dif (wat optioneel in de facelift-bakken zat) is een platensper. Wat minder heftig qua werking, maar nog altijd beter dan niets.
Weet je dit zeker, Martijn? Volgens mij is de OEM lsd ook een een Torsen diff. Een platensper is onderhevig aan "slijtage" en dus niet onderhoudsvrij. Lijkt me geen logische keuze af-fabriek. Bovendien rijdt een platensper veel dwingender in bochten en aangezien de OEM lsd niet zo heel sterk werkt lijkt het me sterk dat het er een van dit type is.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

21 jul 2017, 15:04

Ik weet het redelijk zeker, zijn inderdaad aan slijtage onderhevig. Hoe het rijdt (en de hoeveelheid sperwerking) is afhankelijk van de hoeveelheid platen en onderlinge afstand etc. Alle af-fabriek sperren die BMW vroeger monteerde waren ook met platen.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

21 jul 2017, 16:30

Aha, oke. Had ik niet verwacht. De meeste auto's die vandaag de dag af-fabriek met een mechanische sperdiff worden uitgerust zijn toch wel van het Torsen type (bijvoorbeeld jouw megane RS)?

Ik ben in ieder geval erg blij met de Quaife. De werking ervan is heel goed merkbaar, maar geen dwingend karakter, geen extra lawaai en onderhoudsvrij. Iedere MINI zou het af-fabriek moeten hebben als je het mij vraagt..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

21 jul 2017, 19:56

Klopt, al heeft een Torsen wel weer wat meer reacties in de aandrijflijn. De sperwerking wordt geactiveerd door draaimoment, dat er bij een moderne turbomotor al vroeg wat hard in komt. Bij een R53 geen punt dankzij de compressor (of bij een Rover BRM met atmosferische motor), maar bijv. mijn Mégane trekt ondanks de speciale voorwielophanging wel wat in het stuur als je flink op het gas gaat op hobbelige ondergrond. Volkswagen heeft daar (in de Golf GTI Performance en Leon Cupra) een mooi oplossing voor, waarbij er nog weer een elektronisch aangestuurde koppeling tussen zit. Een Torsen doet ook niets als er geen weerstand op één van de wielen is, bijv. als je over de kerbstones vliegt, maar dan gebruik je de auto al vrij extreem.

Hoe dan ook, sper is een mooie upgrade voor een sportief gebruikte auto! 8)
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

21 jul 2017, 21:40

Ik herken wat je zegt, Martijn. Mijn vorige auto (Golf mk2 met 1.8T motor) was ook voorzien van een Quaife en die was een stuk onrustiger in het stuur als het sperdiff in werking trad.
De quaife doet inderdaad niets als er een voorwieltje in de lucht hangt en ook niet tijdens het remmen. Ik rij zelf echter niet zo extreem dat ik dat mis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

22 jul 2017, 16:01

Hey Martijn! Welke maat NS2R rij je dan? Ik denk dat ik Ultralights ga kopen, zoals die Enkei in het voorbeeld van Broghtness. Ik wil graag even gewicht vergelijken maar kan niet vinden wat deR113 wegen...
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

22 jul 2017, 18:03

235/40-18, maar dat zal niet lukken onder een MINI. :mrgreen: Op de MINI heb ik AD08R in 205/50-15.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

22 jul 2017, 18:50

Onder de Megane RS? Die maat is net niet haalbaar idd :mrgreen:
15" onder de mini, dat gaat me te ver hoor. Wellicht dat ik 16" nog durf... Welke bandenmaat gaat daar eigenlijk omheen?

Scheelt ook weer in gewicht natuurlijk :)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”