Garantie vervalt als je een nieuwe Mini One laat Tunen?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

06 jul 2006, 13:43

Wanghoogte standaard af-fabriek:
15" = 65
16" = 55
17" = 45

De wanghoogte is een percentage van de breedte van de band. Ik denk dat je het beste bij die 16" kunt houden als je toch ook van comfort houdt. Ik denk dan niet dat je veel last zult hebben van de runflats omdat de wang hoger is dan bij mij. Bij mij is de wang een stuk kleiner en dan in combinatie met die runflats levert dat comfort in en (nog) gevoeliger voor spoorvorming. Deze spoorvorming is natuurlijk ook deels te wijten aan de brede wielen. Nu heb je 16" en dus ietsje smallere wielen en dus minder last van spoorvorming. Ik ben nu aan nieuwe banden toe en leg er gewone op: minder spoorvorming gevoelig en heel ietsje comfortabeler


Conclusie: 16" is een mooi compromie tussen comfort en sportief (MINI is op zich al sportief).
Lech
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Rotterdam
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 jun 2006, 09:05

06 jul 2006, 14:04

Kijk, zo wordt ik aardig wat wijzer, goede uitleg Mini poeper, maar als ik niet te lastig ben, 17" met gewone banden, dus geen Runflats, zou dat wat zijn? want 17"staat toch wel leuk onder die Parklane, trouwens er zit ook geen reservewiel bij, was niet nodig bij Runflats zei de dealer, maar ik heb gehoord, dat bij een lekke Runflatband, deze vervangen dient te worden, of heb ik dat niet goed begrepen. Hoe lang en met welke snelheid kan je doorrijden met een lekke Runflatband?

Leo
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Barendrecht
Berichten: 2486
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:34

06 jul 2006, 14:22

Lech schreef:Kijk, zo wordt ik aardig wat wijzer, goede uitleg Mini poeper, maar als ik niet te lastig ben, 17" met gewone banden, dus geen Runflats, zou dat wat zijn? want 17"staat toch wel leuk onder die Parklane, trouwens er zit ook geen reservewiel bij, was niet nodig bij Runflats zei de dealer, maar ik heb gehoord, dat bij een lekke Runflatband, deze vervangen dient te worden, of heb ik dat niet goed begrepen. Hoe lang en met welke snelheid kan je doorrijden met een lekke Runflatband?

Leo
ca. 150 km actieradius met max 80 km/h.

Mijn lekke runflat is gewoon gerepareerd bij Breeman :wink:
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Lech
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Rotterdam
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 jun 2006, 09:05

06 jul 2006, 14:32

Dat is mooi, dat ze dus wel gewoon gerepareerd kunnen worden, die runflats, dan weet ik dat ook weer, bedankt voor de info.

Leo
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

06 jul 2006, 15:04

Over hoe 17" rijdt op gewone banden kan ik je nog niks over zeggen. M'n pa zorgt er een dezer dagen/weken voor dat mijn banden (en ook van zijn auto) vervangen worden. Bij mij komen dan Dunlop SP Sport 9000 op in oorspronkelijke maat. Ik heb lang getwijfeld of ik 205/45/17, 215/40/17 of 205/40/17 zou nemen, maar heb besloten om het bij 205/45/17 te houden. Op het moment liggen er Pirreli runflats om en Berthil had deze ook.

Hij heeft bij vervanging van banden ook gekozen om van het runflat-systeem af te gaan. Hij heeft er nu Dunlop SP Sport Maxx op liggen in de maat 215/40/17, dus een ietsje bredere en plattere band. wellicht kan hij je meer vertellen. Theoretisch zou die maat je iets meer spoorvorming moeten geven en minder comfort. Omdat hij runflats gewend was, was hij ook hieraan iets meer gewend. Wat ik wel begrepen heb is dat het ondanks de lagere wang toch wel comfortabeler is geworden zonder runflats.


Momenteel lig ik in ziekenhuis en moet nog even, maar misschien zijn de banden dan al verwisseld. Wellicht kan m'n broer HenkieTenk je dan meer vertellen.
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

06 jul 2006, 15:13

Semi offtopic.

Kan je zomaar van de breedte en hoogte afwijken zonder aanpassingen aan je velg of motormanagementsysteem?

Standaard is: 205/45/17 en berthil heeft 215/40/17, Dat is dus 1 cm breder en een halve cm lager. Past dat dan wel zomaar op je velg? En omdat de omtrek iets is afgenomen heb je dan niet iets meer kilometerteller afwijking?
Afbeelding
Lech
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Rotterdam
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 jun 2006, 09:05

06 jul 2006, 15:13

Mini poeper, bedankt voor de info, dus je ligt in het ziekenhuis? mag ik jouw bij deze van harte beterschap wensen en dat je er zo snel mogelijk uit mag zijn en kijk niet te veel naar al die knappe verpleegsters.
Hou je haaks en veel gezondheid toegewenst, als mijn Mini One Parklane wordt afgeleverd, zal ik wel foto's maken en op het forum zetten.

Leo
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

06 jul 2006, 15:50

FastBunny schreef:Semi offtopic.

Kan je zomaar van de breedte en hoogte afwijken zonder aanpassingen aan je velg of motormanagementsysteem?

Standaard is: 205/45/17 en berthil heeft 215/40/17, Dat is dus 1 cm breder en een halve cm lager. Past dat dan wel zomaar op je velg? En omdat de omtrek iets is afgenomen heb je dan niet iets meer kilometerteller afwijking?
Ja, je hebt wat afwijking. Maar dit is er ook als je uitgaat van 15" naar 17", je moet afwijking niet te groot laten worden. 205/40/17 zou eigenlijk een twijfel geval zijn. Wanghoogte van 40 naar 45 wil niet meteen zeggen o,5 cm! Het is een percentage van de breedte van de band. Zo is de wang van 205/40/17 lager dan de wang van 215/40/17

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”