Het perfecte spruitstuk..

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

19 mei 2007, 20:20

@ Hans,

na mijn MTH tuning verhaal wordt het binnenkort eens tijd om echt iets aan die auto te doen. Ik heb met Maaij er al over gehad en die riep alles SS doen onder je auto van spruitstuk tot midden uitlaat. Haal je dus 128 PK inclusief Beek tuning erbij om hem lekker te laten rijden. Nu lees ik het hele topic door en hoor ik nog al wat dingen:

- Drie soorten spruitstukken: MTH, SS en van Beek zelf
- Hoe zit het met tussendempers en CAT vervangers?
- Hoe zit het verhaal uitlaat hierin? Zijn bepaalde uitlaten beter met bepaalde spruitstukken en hoe hou je daar rekening mee?
- Graag geen sjonnie verhaal, lekker rustig touren onder de 3.000 a 4.000 toeren en als ik gas geef moet ie ook wat laten horen. Dat is het doel!

Ik ben enorm aan het orienteren en las dat er nog een groupsbuy was of zo. Ik wil ergens rond September alles laten doen, maar vind de ingreep zo groot dat ik eerst drie maanden heel goed wil lezen en nadenken. Het is per slot van rekening dan een auto die net een half jaar oud is namelijk..... Tevens kost het me een rib uit me lijf.

Als je wat tips hebt graag voor een Cooper.... Eerst hardware en dan software roept iedereen al, dat doen we zeker, maar ik zie tussen de spruitstukken, uitlaten en tussendempers de cat vervangers niet meer....

Oh ja, garantie en dergelijk? Via Beek mag ik hopen als ik het daar doe? Tevens is de APK geen probleem voor een half jaar oude auto.

MR
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

19 mei 2007, 20:49

Voor de garantie hoef je niet bang te zijn want een uitlaat en spruitstuk mag je gewoon vervangen en ook een luchtfilter.. de mijne is ook pas een ruim half jaar oud :wink:

Ik zal zo veel mogelijk orgineel gaan, dus een works uitlaat voor een Cooper icm de Beek spruit en als je voor Supersprint gaat gewoon het hele zooitje van supersprint nemen.. inpricipe is een 4-2-1 spruit het beste voor een Cooper (meer koppel) die van Beek heeft wat langere buizen dan die van supersprint dus beter (bij de GP tenminste) die van Beek is ook iets goedkoper dan supersprint.. probeer gewoon een prijsje te maken met Klaas. Het geluid zal nooit zo hard worden als bij een Cooper-S dit heeft te maken met de compressor die de lucht harder overal doorheen blaast. Die van Maaij had een heel mooi geluidje en met Beek spruit zal dit ongeveer hetzelfde zijn. Succes en begin maar alvast met sparen, want als je eenmaal begint wil je blijven gaan :wink:
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

19 mei 2007, 21:42

I know, I know..... Maar de vraag waar kies je voor... De keuze is reuze roepen ze wel eens. In dit geval helemaal en ik heb nog niet de kennis om te weten wat ik het beste kan nemen om het beste/mooiste resultaat te krijgen.

MR
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

19 mei 2007, 21:51

tja, ik zie maar 2 keuzes Beek of Supersprint..
Ik zal voor Beek gaan want de supersprint levert bij de GP helemaal niks op.. en de Beek spruit wel..
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

20 mei 2007, 00:41

Dus het is:

1. SS, maar we hebben gezien dat inclusief Beek tuning dit bij Maaij 128 PK oplevert
2. Beek, wat op de GP veel oplevert, ook inclusief Beek tuning, maar dan welke uitlaat?

Vat ik zo goed kort samen? Of spelen onderdelen als catvervanger en tussendempers nog een rol wanneer we Beek kiezen en geen SS. Bij krijg je dan alles SS?

MR
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

20 mei 2007, 01:03

Cat. vervangers is eigenlijk gewoon een stuk pijp/buis wat je gebruikt ipv de cat. zelf.
Hierdoor krijgt je een betere flow van de uitlaatgassen, wat de prestaties natuurlijk verbeterd. Het geluid neemt dan ook toe.
Let wel op dat je hiermee niet door de APK komt. Het emissie lampje gaat hierdoor ook branden (via Beek tuning wel op te lossen).

Het is dus maar net wat je wilt :)

Een SS spruitstuk icm een SS uitlaat levert 128PK, maar wat nog belangrijker is: Het koppel neemt toe!! :)
Dit is (vooral) na de tuning bij Beek erg goed te voelen. Of je nu 120PK of 128PK hebt boeit niet zo.

Zoals je op mijn grafiek kan zien is de combinatie SS spruitstuk + uitlaat + Beek tuning erg goed.
Het "Beek" spruitstuk is volgens mij nog nooit op een Cooper getest? Ik zal dus niet weten wat de verschillen zijn met het SS spruitstuk. Misschien toch wel interessant op deze eens te testen op een Cooper.
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

20 mei 2007, 01:07

Kijk daarin kan ik dan eens de testcase zijn als er korting volgt op de totaalprijs :). Zal me niks verbazen als Hans zo ook behandeld wordt :D:D

Laten we het eerst eens standard doen zonder cat vervanger en met tussendemper als die erbij zit. Als het me dan nog niet zint ken het altijd nog......

Kijk ik vind die Beek spruit ook goed, hoor alleen graag de verschillen. En dan moet je daarnaast nog de uitlaat bepalen lijkt me..... want alles SS is natuurlijk goed. Ga je dan een Beek spruit opbouwen dan zal een bepaalde uitlaat natuurlijk ieder zijn eigen karakter geven?

Thanks Maaij!

MR
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

20 mei 2007, 01:14

Alles van 1 merk is lijkt mij gewoon beter. Alles is dan op elkaar afgestemd zoals materiaal, diameter etc...., toch?
Een Beek spruitje icm JCW uitlaat lijkt me ook niet verkeerd. Of een SS spruitje met een JCW uitlaat.
Zeker als je bij 3000+ toeren nog rustig wilt touren.
Mijn SS combinatie was zeker niet rustig. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige al TE is.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

20 mei 2007, 07:34

Ik vond het wat braaf :mrgreen:
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Erp
Berichten: 2712
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:26

20 mei 2007, 10:34

MR

Dit is wat ik nu heb:

SS spruitstuk van Maaij
Software van Beek
Cooper S uitlaat (sinds deze week)

Mijn MINI loopt sinds deze aanpassingen gewoon een stuk lekkerder
Na mijn bezoek aan Beek kwam ik uit op 126 pk en 166 Nm. Dit was nog wel met originele Cooper uitlaat maar dat zal niet veel uitmaken denk ik.

Qua geluid zit ik voor mezelf echt goed, wil niet meer of minder. Sinds deze week de Cooper S uitlaat gemonteerd is, is het voor mij perfect.

Mocht je benieuwd zijn dan kun je altijd even langskomen.
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

20 mei 2007, 11:50

@Menno,

thanks!! Erp is niet echt om de hoek, maar nu je het zegt dat ligt net onder Veghel is het niet.... Laat daar nu de helft van me familie wonen. Dus ik denk dat ik wel ff langs kom in de komende weken.... Erg benieuwd!

MR
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Erp
Berichten: 2712
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:26

20 mei 2007, 22:08

MR schreef:@Menno,

thanks!! Erp is niet echt om de hoek, maar nu je het zegt dat ligt net onder Veghel is het niet.... Laat daar nu de helft van me familie wonen. Dus ik denk dat ik wel ff langs kom in de komende weken.... Erg benieuwd!

MR
Ja Erp ligt inderdaad bij Veghel, 20 min van Den Bosch. Mocht je ooit langs willen komen, PM me maar even.
Of wellicht komt de friday night meeting nog wel eens in Den Bosch of Eindhoven.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

20 mei 2007, 22:17

Misschien as vrijdag in Eindhoven. MR komt misschien ook :)
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

20 mei 2007, 22:20

HE ja! Goed idee. Dan gaan we maar eens goed zitten met z'n drieen!

MR
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Erp
Berichten: 2712
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:26

20 mei 2007, 22:33

Ja las het net alweer ergens anders, moet me wel lukken.. :)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”