Hallo allemaal,
Sinds een tijd ben ik eigenaar van een pracht r53 jcw.
Een works kit incl luchtfilter zou zo rond de 200-210 pk moeten doen en een koppel van rond de 245nm.
Binnenkort kan het hopelijk van mijn auto bij van Beek laten meten.
Vermogen zat maar koppel mis ik toch wel een beetje. Het gehuil van de compressor prachtig maar ik mis de explosie zo rond de 4000-5000 rpm. Met ervaringen van andere benzine motoren in mijn achterhoofd moet het voor mij bruter zijn.
Nu heb ik volgens mij bijna alles op dit formu gelezen (doen we volgens mij met z'n alle erg goed) en lees ik voornamelijk over aangepaste cooper S-en. Pracht exemplaren, Berthil, Daveke enz ( neem me niet kwalijk als ik ze niet allemaal noem en dat ik jouw auto heb vergeten ) Maar ik mis toch wat over wat er met de r53jcw kan worden gedaan.
Mijn vraag is de volgende.
Zijn er mensen met een r53 jcw die een koppel van 275 nm of meer hebben.
Zoja
1 Hoe is dit bereikt
2 Wat kan je zeggen over de rij-ervaring (positief en negatief ) na de ingreep
3 Hoe zit het met duurzaamheid en (eventueel ) kosten
4 Wat zijn je verdere plannen (op motorisch gebied)
Ik ben benieuwd
Groet,
Dean
Koppel? koppel! R53 JCW
- Peter
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roelofarendsveen
Bericht
1: Kijk maar in mijn onderschrift.
2: Heerlijk snelle auto die maar blijft trekken. Het gaspedaal is wel meer een "aan/uit" schakelaar geworden dus met rijden is het iets schokkeriger. Heb je als bestuurder eigenlijk geen last van.
3: Met de juiste extra koeling blijft het vooralsnog heel. Ook op de route Napoleon of met 230km/h+ op de teller en ruim 6.000 toeren in de 6e versnelling zoals afgelopen zaterdag terug naar huis van Italië!
Kosten heb ik verdrongen maar kijk maar bij Beek op de site.
4: Geen
2: Heerlijk snelle auto die maar blijft trekken. Het gaspedaal is wel meer een "aan/uit" schakelaar geworden dus met rijden is het iets schokkeriger. Heb je als bestuurder eigenlijk geen last van.
3: Met de juiste extra koeling blijft het vooralsnog heel. Ook op de route Napoleon of met 230km/h+ op de teller en ruim 6.000 toeren in de 6e versnelling zoals afgelopen zaterdag terug naar huis van Italië!
Kosten heb ik verdrongen maar kijk maar bij Beek op de site.
4: Geen
- Koenv
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Wateringen
Bericht
1. Teveel
2. Alleen maar positief, lekker knallen. zeker met de witte en die andere nok van Cat-cam, die blijft trekken. Blauwe is een stuk minder agressief. Hoewel ze allebei op papier hetzelfde vermogen draaien.
3. Kosten moet je niet teveel over nadenken, weegt niet op tegen de fun . Koeling blijft voor als nog voor de witte een probleem. Voornamelijk olie koeling on track. IA temperaturen vallen mee.
4. wel see
2. Alleen maar positief, lekker knallen. zeker met de witte en die andere nok van Cat-cam, die blijft trekken. Blauwe is een stuk minder agressief. Hoewel ze allebei op papier hetzelfde vermogen draaien.
3. Kosten moet je niet teveel over nadenken, weegt niet op tegen de fun . Koeling blijft voor als nog voor de witte een probleem. Voornamelijk olie koeling on track. IA temperaturen vallen mee.
4. wel see
R53 MCS HB / Pepper White
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Je moet de volgende dingen doen (voor straatgebruik)
- 17% pulley
- 550 c injectoren
- Catcam 469 as
- Betere IC (GRS Topmount, GP, chargecooler of frontmount)
- NGK BCR8ES bougies
- Spruitstuk zonder precat en evt sportcat, merk van jouw voorkeur
- Aangepaste software
Je hebt nl. een goeie filter, cilinderkop en catback in de works kit zitten.
- 17% pulley
- 550 c injectoren
- Catcam 469 as
- Betere IC (GRS Topmount, GP, chargecooler of frontmount)
- NGK BCR8ES bougies
- Spruitstuk zonder precat en evt sportcat, merk van jouw voorkeur
- Aangepaste software
Je hebt nl. een goeie filter, cilinderkop en catback in de works kit zitten.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
Bericht
Wat Daveke zegt voor jou ^^
Vanaf 3500 toeren 285 Nm kan ook al:
1 Sprintex compressor, cilinderkop met grotere uitlaatkleppen en catcam nokkenas.
2 Kanon.
3 Kosten de fun meer dan waard, onderblok gaat al 175.000 getunede kms mee.
4 Lichtgewicht zuigers en lichtere krukas als het echt een keer kapot gaat.
Vanaf 3500 toeren 285 Nm kan ook al:
1 Sprintex compressor, cilinderkop met grotere uitlaatkleppen en catcam nokkenas.
2 Kanon.
3 Kosten de fun meer dan waard, onderblok gaat al 175.000 getunede kms mee.
4 Lichtgewicht zuigers en lichtere krukas als het echt een keer kapot gaat.
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
De sprintex geeft z'n koppel idd erg vroeg af. In Amerika vond men het voor circuitwerk helemaal niks omdat de vermogensopbouw te agressief is en men veel last had van wielspin.
Ik kom met mijn Sprintex niet op het circuit, maar vind het voor straatgebruik heerlijk. Kosten zijn inderdaad over het totaalplaatje al behoorlijk hoog al valt het in mijn geval best mee, omdat we al het werk zelf hebben gedaan. Hobby mag geld kosten in mijn ogen.
Plannen heb ik weinig meer nu na de waterinjectie en chargecooler, maar als het onderblok sterft gaat er een onderblok met andere krukas, zuigers en drijfstangen in.
Ik kom met mijn Sprintex niet op het circuit, maar vind het voor straatgebruik heerlijk. Kosten zijn inderdaad over het totaalplaatje al behoorlijk hoog al valt het in mijn geval best mee, omdat we al het werk zelf hebben gedaan. Hobby mag geld kosten in mijn ogen.
Plannen heb ik weinig meer nu na de waterinjectie en chargecooler, maar als het onderblok sterft gaat er een onderblok met andere krukas, zuigers en drijfstangen in.
- Hayward
- Mod virus alert!
- Locatie: Hardenberg
Bericht
Gaaf zeg, al zoveel reacties
Wanneer ik dit zo zie dan komen voor mij als autogek, maar technisch toch wel een beetje een leek, een aantal dingen tot nu toe boven drijven:
-Een andere cat-cam (Koenv, Daveke, Berthil)
-Software (Peter,Daveke, Berthil)
-Rekening houden met de koeling.
Over die 17% pulley heb ik volgens mij ook gelezen dat Beek aangeeft dat dat soms averechts kan werken . En Daveke, ik dacht ook te lezen dat de works 380 injectoren had en dat pas bij extremere tuning, zoals volgens mij o.a. jij en Berthil hebben, de grotere injectoren nut hebben.
Wens ik misschien teveel 275 nm of meer??? En moet ik er dan toch vanuit gaan dat je vrij drastische ingrepen moet plegen
[/quote]
Wanneer ik dit zo zie dan komen voor mij als autogek, maar technisch toch wel een beetje een leek, een aantal dingen tot nu toe boven drijven:
-Een andere cat-cam (Koenv, Daveke, Berthil)
-Software (Peter,Daveke, Berthil)
-Rekening houden met de koeling.
Over die 17% pulley heb ik volgens mij ook gelezen dat Beek aangeeft dat dat soms averechts kan werken . En Daveke, ik dacht ook te lezen dat de works 380 injectoren had en dat pas bij extremere tuning, zoals volgens mij o.a. jij en Berthil hebben, de grotere injectoren nut hebben.
Wens ik misschien teveel 275 nm of meer??? En moet ik er dan toch vanuit gaan dat je vrij drastische ingrepen moet plegen
[/quote]
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
In de witte zit een CatCam nokkenas met een ander typenummer, de 469. In de blauwe zit de 461 die wat gemoedelijker en ook minder sterk is.
Enkele feiten, en ga me niet vragen waarom, ze kloppen gewoon, punt.
- De laatste variant, de 469 is de beste variant CatCam met over de gehele linie winst tov andere fabrikanten (Schrick, Newman en de vorige versies CatCam)
- JCW Injectoren trekken het boven de 220-230 pk echt niet meer. Hun duty-cycles komen dan boven de 100% uit en gaan onregelmatig nevelen. Bij het wisselen van een nokkenas altijd kiezen voor 550's.
- Pulleys vervangen op een compressor gaat altijd gepaard met een toename van IAT. Zorg voor een optimale koeling door een betere IC. Ga je voor een Sprintex kies dan een extreme IC zoals een chargecooler of een frontmount en/of waterinjectie
- Ga je voor veel aanpassingen, ga dan ook voor custom software. Een simpele flash-file is niet voldoende om je blok optimaal af te stellen. Een tuner die zegt dat dat niet is, zou ik persoonlijk vermijden, want elke motor loopt anders en je laat door een niet goed afgestelde software waarschijnlijk ook een berg PK's liggen
- Ben je van plan veel te tunen, hou er dan rekening mee dat je ook aan je koeling moet denken. Een koelere thermostaat (Challenge bijv - 75 graden) voor je koelvloeistof en een oliekoeler zijn geen overbodige luxe om naast je IAT ook je KVS en olie op temperatuur te houden.
275 NM koppel is echt geen nummer wat je niet kan halen. Als je de eerder genoemde zaken hebt gedaan, en denkt dat je er nog meer uit kan halen zou ik eens gaan kijken naar een aanpassing van cilinderkop en of een Sprintex. Alleen, na het aanpassen van eerder genoemde onderdelen worden de PK's wel een stukje duurder per stuk. Het is aan jou om te beslissen of je dat er wel voor over hebt. Ik zou persoonlijk op dat moment zeggen; ik ga eens kijken naar een aanpassing in onderstel, polyurethaan bussen, lichte wielen, betere remmen (R56S met andere schijven/blokken) en dat soort zaken. Je haalt daar dan meer plezier uit, dan uit de dure PK's
Enkele feiten, en ga me niet vragen waarom, ze kloppen gewoon, punt.
- De laatste variant, de 469 is de beste variant CatCam met over de gehele linie winst tov andere fabrikanten (Schrick, Newman en de vorige versies CatCam)
- JCW Injectoren trekken het boven de 220-230 pk echt niet meer. Hun duty-cycles komen dan boven de 100% uit en gaan onregelmatig nevelen. Bij het wisselen van een nokkenas altijd kiezen voor 550's.
- Pulleys vervangen op een compressor gaat altijd gepaard met een toename van IAT. Zorg voor een optimale koeling door een betere IC. Ga je voor een Sprintex kies dan een extreme IC zoals een chargecooler of een frontmount en/of waterinjectie
- Ga je voor veel aanpassingen, ga dan ook voor custom software. Een simpele flash-file is niet voldoende om je blok optimaal af te stellen. Een tuner die zegt dat dat niet is, zou ik persoonlijk vermijden, want elke motor loopt anders en je laat door een niet goed afgestelde software waarschijnlijk ook een berg PK's liggen
- Ben je van plan veel te tunen, hou er dan rekening mee dat je ook aan je koeling moet denken. Een koelere thermostaat (Challenge bijv - 75 graden) voor je koelvloeistof en een oliekoeler zijn geen overbodige luxe om naast je IAT ook je KVS en olie op temperatuur te houden.
275 NM koppel is echt geen nummer wat je niet kan halen. Als je de eerder genoemde zaken hebt gedaan, en denkt dat je er nog meer uit kan halen zou ik eens gaan kijken naar een aanpassing van cilinderkop en of een Sprintex. Alleen, na het aanpassen van eerder genoemde onderdelen worden de PK's wel een stukje duurder per stuk. Het is aan jou om te beslissen of je dat er wel voor over hebt. Ik zou persoonlijk op dat moment zeggen; ik ga eens kijken naar een aanpassing in onderstel, polyurethaan bussen, lichte wielen, betere remmen (R56S met andere schijven/blokken) en dat soort zaken. Je haalt daar dan meer plezier uit, dan uit de dure PK's
- Koenv
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Wateringen
Bericht
Bij de blauwe is trouwens wel de kop wat gevlakt terwijl de witte nog de standaard kop heeft zitten. Kortom ik zou altijd de nieuwe catcam plaatsen
Zoals Davy al stelt zit er in de witte de nieuwe catcam en in de blauwe de oude. De witte ligt veel feller op het gas, waardoor de blauwe wat trager overkomt. Zeker in lage toeren, de witte trekt overal door heen, terwijl je de blauwe wat hoger in toeren moet houden.Hayward schreef:Trouwens Koenv,
Jij geeft aan dat de witte giftig is, de blauwe minder.
Wanneer ik de rol-sheet zie van de blauwe dan is dat een, in mijn idee, fors koppel. Wat heb je daar aan veranderd?
Groet,
Dean[/img]
Bij de blauwe is trouwens wel de kop wat gevlakt terwijl de witte nog de standaard kop heeft zitten. Kortom ik zou altijd de nieuwe catcam plaatsen
R53 MCS HB / Pepper White
- Hayward
- Mod virus alert!
- Locatie: Hardenberg
Bericht
Nou dat is duidelijk.
Daveke, thanks!!
Het idee van veel gaan tunen leeft niet echt bij me.
Zoals al in mijn eerste deel aangegeven: ik wil koppel.
Ik had een beetje verwacht dat je met een jcw wat voorsprong zou hebben zodat kleinere ingrepen meer resultaat zouden boeken.
Dus een stage 1, de luchtfilter aanpassing zoals Werner het aangaf en zo nog wat kleine ingrepen. Ik ben er nu wel achter dat alleen een beek stage 1 mij, hoogstwaarschijnlijk, niet gaat leveren waar ik zin in heb.
Ik zal de informatie overwegen maar sta open en ben natuurlijk nieuws gierig naar nog andere opties van clubleden.
Nou dat is duidelijk.
Daveke, thanks!!
Het idee van veel gaan tunen leeft niet echt bij me.
Zoals al in mijn eerste deel aangegeven: ik wil koppel.
Ik had een beetje verwacht dat je met een jcw wat voorsprong zou hebben zodat kleinere ingrepen meer resultaat zouden boeken.
Dus een stage 1, de luchtfilter aanpassing zoals Werner het aangaf en zo nog wat kleine ingrepen. Ik ben er nu wel achter dat alleen een beek stage 1 mij, hoogstwaarschijnlijk, niet gaat leveren waar ik zin in heb.
Ik zal de informatie overwegen maar sta open en ben natuurlijk nieuws gierig naar nog andere opties van clubleden.
- Hayward
- Mod virus alert!
- Locatie: Hardenberg
Bericht
tjoh ik typ met twee vingers.
Ik denk dat ik inderdaad echt niet de enige ben die nieuwsgierig is.
Zoals je zelf ook aangeeft: het is dan aan een ieder om te zien hoever je wil/ kan gaan.
Er zijn extremen en volgens mij ook hele interessante maar minder extreme mogelijkheden.
Koenv ook jij bedankt. Die nieuwere cat cam zou mij ook meer aanspreken
Ik denk dat ik inderdaad echt niet de enige ben die nieuwsgierig is.
Zoals je zelf ook aangeeft: het is dan aan een ieder om te zien hoever je wil/ kan gaan.
Er zijn extremen en volgens mij ook hele interessante maar minder extreme mogelijkheden.
Koenv ook jij bedankt. Die nieuwere cat cam zou mij ook meer aanspreken
Onze sponsors