De jacht naar pk's: Maha of Dynojet

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

De jacht naar pk's: Maha of Dynojet

08 dec 2006, 15:10

beste mensen,

die testbanken, dat is me wat. wellicht oud nieuws voor jullie, maar ik heb gezien dat er (grofweg) twee typen vermogensmeting banken zijn: een zg. maha en dynojet. beide methoden claimen dat er specifieke voor- en nadelen hebben. Vorig jaar ben ik bij Ruud Fredriks geweest en is er een meting gedaan met dynojet.

Wanneer je op de site van bijv. Supersprint kijkt, hebben ze een maha meting gedaan met een MCS Works en Supersprint uiltaatsysteem. Daar is een uitgebreide pdf van te zien. Wanneer je de lijst met cijfers langs loopt en bijv. kijkt naar 'radleistung' (wielpk) van 179pk, zou dat in mijn geval overeenkomen met ong. 219/220 krukas pk's, en dat lijkt mij erg stoer en overenthousiast voor mijn autootje. Die 179 wielpk zijn gemeten met de dynojet van Fredriks*.
Zou het kunnen dat Fredriks een, naar boven toe, bijgesteld beeld geeft? of meet hij wat anders? Praten we wel over dezelfde pk's; is een 1 maha pk wel gelijk aan 1 dynojet pk?

(*) opmerking: Fredriks is een zeer gerenomeerd bedrijf en ondernemer, die heeft helemaal geen belang bij positieve verkooppraatjes en -plaatjes.

Zou Supersprint een verkoopplaatje op hun site hebben staan? Ik heb ze een keer gebeld over deze pdf en het resultaat. Ze vertelde mij toen wel dat het een zeer gunstige meting was en dat het alleen te bereiken was met Maha testbanken. Die laatste opmerking is ook vreemd: dus het type testbank bepaalt je aantal pk's? dat kan natuurlijk niet waar zijn.

Beste mensen, kan iemand hier iets over vertellen en dit misterie voor mij ontrafelen? ik zie met grote belangstelling uit naar jullie wetenschappelijke toelichtingen op dit punt.

groet, Ferdinand
Veel rijplezier!
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

08 dec 2006, 15:23

Bij Beek gebruiken ze een Rollenbank, dit voornamelijk om de auto's te kunnen afstellen bij een bepaald toerental, bij een dyno geven ze gelijk volgas richting het max. aantal toeren.. hoe het allemaal precies werkt moet je maar aan Beek vragen.. want Klaas had er een mooi verhaaltje over maar dat weet ik niet meer :oops: misschien makkelijker om met krukas peekaas te werken, omdat iedereen krukas pk's opgeeft. Dus alle gegevens van de Rollenbanktestdagen waren omgerekend krukas pk's en gemeten op een rollenbank.. :wink:

(ik zal jouw Mini eens op de bank bij Beek willen zien, dan heb je een goed vergelijk)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

08 dec 2006, 15:59

Wat erg veel scheelt bij de MCS is de mate van frisse lucht (en buitentemperatuur). Dus een dikke blower er voor zal veel schelen.

Een truuk die ik al meedere keren gelezen heb bij tuners is om bij de dyno na tunen de motorkap open te laten staan voor maximaal koele inlaatlucht. Dat zie je snel over het hoofd maar maakt wel degelijk uit, zeker bij de S.

Het liefst zou ik pk's aan de wielen vergelijken, want dat is wat gemeten wordt. Het terugrekenen naar krukas waarden gebeurd altijd met een correctiefactor waar elke tuner weer zo ijn eigen ideeën over heeft waarschijnlijk, deze liggen n.l. niet vast.

Verder weten we dan Beek een correctiefactor toepast voor omgevingstemperatuur om een zo eerlijk mogelijk vergelijk mogelijk te maken als je een keer in een ander jaargetijde terugkomt.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

08 dec 2006, 17:36

ha jongens,

nou, dit is toch wel een interssante topic. Ik heb twee zeer ervaren specialisten gebeld, Freddy Cane (maha) en Ruud Fredriks (dynojet).

Ik ben op zoek naar een eenduidig verhaal, en, je raadt het al, dat is er niet.

Fredriks hielt sterk vast aan dynojet, vanwege de simpelheid van de constructie en het daadwerkelijk te meten wielpk, zonder complexe omrekening. simpelweg: hoe eerder en hoe sneller je auto de band krijgt 'voorgerold' hoe meer koppel en pk. een dynojet is een grote zware rol met een diameter van 1.30m. een brede rol geeft een werkelijker beeld voor de band; alsof hij op straat rijdt.

Freddy Cane hielt vast aan zijn maha. Vooral om diagnostische redenen. Een maha bestaat uit twee kleine rollen, een geremde en ongeremde rol. doorslippende wielen tijdens de run zijn zichtbaar. Je kunt een Maha ook op verschillende toeren vastzetten. Veel beter te gebruiken wanneer je door de versnellingen heen schakelt (of zo iets). Een maha bank is volgend Freddy veel duurder van een dynojet.

enfin, ik heb nog geen goed en eenduidig antwoord uit hun verhalen kunnen halen wie nu de eerlijkste pk's geeft.

wordt vervolgd...
Veel rijplezier!
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

08 dec 2006, 17:47

Voor mij is het niet zo belangrijk wat voor/welke bank nauwkeuriger is. Ik wil gewoon resultaten met andere MINI kunnen vergelijken.

Als de meeste hier naar Beek gaan, dan doe ik dit ook. Zo kan je de resultaten mooi met elkaar vergelijken. Hier hebt je volgens mij meer aan dan kijken wat voor bank beter is.
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

08 dec 2006, 18:02

ik mis de tovami's...
of vallen die onder 1 van bovenstaande 2?
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

08 dec 2006, 19:07

Ik ben het helemaal met Maaij eens. Leuk hoor als je op de ene bank 250pk hebt en op de andere 200, maar als Berthil je overal maar inhaalt interesseert me de PK's niet, maar wil ik graag het verschil weten met mijn auto en die van Berthil.


iDD
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

08 dec 2006, 19:31

Daarom.. 1 bank voor alle Mini's :wink: Trouwens als berthil jou inhaalt zegt dat wat over jouw rijcapaciteiten en niet over jouw mini.. berthil komt mij nooit voorbij :mrgreen: (rij gewoon een andere heat :oops: )
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

08 dec 2006, 20:08

Goed Hans, altijd Baas boven Baas natuurlijk 8) Zo jammer dat Speedy MINI niet door is gegaan. Ik wil nu langzamerhand toch wel eens de snellere (straat) MINI's bij elkaar zien en horen. Daar horen ook de cooper modellen bij (Maaij, Sid).


iDD
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

08 dec 2006, 21:45

die van mij straalt nu wel 300kmu uit, maar hij maakt het alleen niet waar...

eerst het uiterlijk af, dan alle resterende euros in de tuning >)
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

08 dec 2006, 21:56

Sid schreef:die van mij straalt nu wel 300kmu uit, maar hij maakt het alleen niet waar...

eerst het uiterlijk af, dan alle resterende euros in de tuning >)
hehe, bij mij precies hetzelfde :mrgreen: >)
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

09 dec 2006, 10:27

Beste mensen,

Wellicht dat mijn punt niet helemaal duidelijk is met deze topic. Ik trek jullie goede bedoelingen helemaal in twijfel door allemaal naar Beek te gaan. Als ik het daar over wilde hebben was ik een andere topic begonnen 'waarom gaan we allemaal naar Beek zijn testbank'.

Ik zou het leuk vinden wanneer je iest kunt zeggen over het verschil in techniek van pk-testbanken en de kwaliteit en betrouwbaarheid van de gemeten resultaten.

Berthil zei iets over een meetopstelling. Mijns inziens begint een betrouwbare vermogensmeting met een Mini Cooper S met een goede meetopstelling: grote ruimte, motorkap open, twee grote blowers er voor, ongeacht het type testbank.

Nou, ik ben weer benieuwd of er techneuten onder ons zitten.
Veel rijplezier!
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

29 mar 2007, 12:13

Ik heb even wat gevonden over rollenbanken.. staat gewoon bij Beek op de site :wink:

Vermogens testbanken

Er zijn twee soorten testbanken namelijk de inertiabank en rollenbank

Het verschil is dat een inertiabank bestaat uit slechts 1 rol waar de aangedreven wielen bovenop staan, terwijl een rollenbank over twee rollen beschikt waar de wielen tussen de rollen draaien.

De meting op een inertiabank ( meestal van het merk Dyno vandaar ook wel Dyno bank) betreft in feite een run vanaf 1500 toeren tot het maximale toerental, waarbij de mate van versnelling van de rol het vermogen van de rol aangeeft.

Bij een rollenbank zijn de rollen gekoppeld aan een elektrische rem. Hoe meer stroom er nodig is om de aangedreven wielen af te remmen hoe meer vermogen de motor levert.

Voor beide metingen dien je over een gecontroleerde omgeving te beschikken. Met andere woorden, de omgevings temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid moet tijdens het testen gemeten worden. De gemeten waarden worden vervolgens gebruikt als correctie factor op het gemeten vermogen. Tenslotte geeft een motor bijvoorbeeld meer vermogen als het kouder is.

Beide vermogens testbanken hebben voor en nadelen we zetten het even op een rijtje.

Een inertiabank heeft als voordelen dat de aandrijfverliezen makkelijk te meten zijn en een simpele vermogensmeting snel te realiseren is. Hierdoor kan de meting ook goedkoper plaatsvinden.
Nadeel van een inertiabank is dat door het vliegwiel effect een storing in een bepaald toerengebied zeer moeilijk te meten is.De massa duwt de motor als het ware door het probleemgebied heen.

Door dit vliegwiel effect wordt de ontsteking meestal te vroeg en het mengsel meestal te arm afgesteld. Pingelen en detoneren komt minder goed naar voren omdat je ook darvoor te vlot door het toeren gebied heen accelereert. Je kunt geen deellast meten omdat je volgas een run moet doen naar een maximum toerental.

Voordeel van een rollenbank is dat die de werkelijkheid beter nabootst. Tijdens het racen bijvoorbeeld trek je slechts eenmalig op, daarna rijd je veelal in het bovenste toerengebied met een kortstondig toerenverval van 500 a 800 min-1 tijdens het schakelen.
Een nadeel van de rollenbank is gelegen in het feit dat de thermische belasting van de motor hoger is en de koeling derhalve in orde moet zijn.

2 of 4 wdr auto's
vermogen tot en koppel tot

Vermogen meten
Meten in gezekerde omgeving rekend houdend met correctie factor
lucht temperatuur / luchtdruk / lucht vochtigheid
Electronisch (chip tunen)
Het afstellen van carburateurs de volgende merken zijn mogelijk, Weber/Dellorto en Solex

Vermogen afstellen
Electronisch (chip tunen)
Carburateurs afstellen Webers / Dellorto's / Solex

Probleem gevallen
Auto's die inhouden of hikken hoeft niet mee proef gereden te worden op straat
Voordeel is dat er geen risico's zijn zoals bekeringen en slippen als het glad is op de weg.

Inlopen van motoren
Wordt onder maximaal gunstige omstandigheden belast

Duidelijk!? :wink:
Mini Phantom
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Hoofddorp
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2007, 10:07

20 apr 2007, 14:19

Met het oog op tunen is op dit moment is de inertiabank bij de betere tuner nog altijd de beste keus als deze daarna ook de auto berijd met een laptop ernaast als deze op de bank is afgesteld.
Zodoende kunnen de storingen er uitgehaald worden wat als nadeel word gezien van de inertiabank

Met het oog op alleen maar kijken hoeveel pk's de auto leverd zou ik toch zeker ook voor deze bank gaan, gezien de zware belasting die de auto moet ondergaan door met de rollenbank er een rem op te gooien !

hetzelfde idee als met je rem ingedrukt vol gas te geven, niet echt bevordelijk voor de motor die een behoorlijke belasting moet verduren !!

Dus kortom altijd de Inertiabank !

Greetz Barry

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”