Remmen, hoe wat waar en waarom?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Remmen, hoe wat waar en waarom?

07 aug 2013, 12:34

Beste Mini rijders,

Ik loop nog niet zo lang mee (heb mijn Mini net drie weken). Maar zal binnenkort (weet niet of dat het juiste woord is) ongeveer 5000 km. Mijn remmen (blokken/schijven) achter moeten vervangen. Ik zat er aan te denken om dit al eerder te doen. Geen idee of dit verstandig is. Wanneer doen jullie dat? Voel ik als mijn remmen aan vervanging toe zijn?

Niet bij de stealer wil ik dit laten uitvoeren. Maar bij Roy of Sam als die dat willen/ kunnen en tijd hebben.

Aangezien ik van remmen en dergelijke nog niet veel kaas heb gegeten, en deze onderdelen toch best belangrijk zijn, wil ik graag weten wat bij de aanschaf komt kijken. Welke blokken/ schijven raden jullie aan en waarom? Heeft dit vooral met rijstijl te maken? Is voor belangrijker dan achter? Heb je voor en achter dezelfde of juist niet? Vervang je alleen blokken? Of juist beide? Ik hoorde iets van gaatjes in de schijven voor de afkoeling van de schijven? Waar beste bestellen en wat kosten die dingen?

Wie wil mij wegwijs maken, in het land dat remmen en remschijven heet?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

07 aug 2013, 13:28

Remmen kun je ook van te voren vervangen.... benzine tanken kan toch ook als de tank nog niet leeg is. :D
En waarschijnlijk geeft de MINI eerder een melding van versleten blokken, dan dat jij het voelt. Wel zo veilig dat je niet doorrijdt tot ze echt op zijn. (want dan remt de MINI niet meer...)
Je MINI remt het hardst aan de voorkant, maar de achterremmen zorgen voor de stabiliteit tijdens remmen. Dus beide kanten zijn belangrijk. De voor- en achterremmen verschillen van elkaar, zowel de schijf als de blokken.

Ik ga geen merken, oid noemen. D'r zijn best veel, en elk heeft voor-/nadelen en goede/minder goede ervaringen bij de diverse mensen.
Welke schijven het beste zijn....Hoe ga je ze gebruiken? Voor normaal straatgebruik zijn de standaard schijven voldoende. Ga je vaker een circuit op, of ben je een racer-type, dan zijn geperforeerde (en gegroefde) schijven beter. Of je kiest de geperforeerde/gegroefde schijven puur voor de looks. Ligt ook een beetje aan de kosten die je ervoor wilt maken.
Schijven moeten vervangen worden als ze een bepaalde dikte (of liever gezegd dunte, want ze slijten) hebben bereikt. Natuurlijk ook bij beschadigingen, scheuren, krom...

Remblokken zijn er ook in veel soorten. Sommige blokken 'bijten' heel goed in de schijf, maar geven ook ontzettend veel remstof. En ook hier als je alleen op straat rijdt, dan voldoen de standaard blokken. (En ook die geven al best wel veel remstof.)
Voor het vervangen van de blokken heb je een stukje gereedschap nodig om de remcilinder terug te duwen in de remklauw. Voor de rest is het een klus die je met normaal werkplaatsgereedschap kunt uitvoeren.
Aan jouw de keuze om daarvoor naar Spenki of Sam te rijden, maar ook een lokale garage kan het voor je uitvoeren.
Oh, en voor ideetjes voor andere schijven/blokken/prijzen etc, kijk eens op http://www.minispeed.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (da's Beek Auto Racing...)
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 353
Lid geworden op: 29 jan 2013, 11:21

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

07 aug 2013, 14:49

Denk dat we er weinig aan toe te voegen hebben.. Het is maar net wat je van je Mini verwacht en wil.

Duidelijke taal Robert..
Afbeelding
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

07 aug 2013, 15:23

Spi schreef:Denk dat we er weinig aan toe te voegen hebben.. Het is maar net wat je van je Mini verwacht en wil.

Duidelijke taal Robert..
Super Guys, ik ben weer iets wijzer geworden. :) Ik ga die website eens bekijken. Het ging mij niet zo zeer om ervaringen met merken en dergelijke. Maar meer, het hoe en waarom. Dat er verschil zit tussen achter en voor bijvoorbeeld.

Ik wist niet dat remblokken/ schijven dit weer veel zegt over de gebruikster. Van hoe je met je Mini rijdt en wat je eraan uit wilt geven. Ik zal hoogstwaarschijnlijk dan gaan voor geperforeerde/ gegroefde schijven. Ik ben een sportieve rijdster. En misschien een beetje voor de looks. Gaat uiteindelijk ook om een veilig gevoel.

Nog even een vraag:
Staan de remmen/ remklauwen ook in verband met wielen en velgen, die je hebt of aan gaat schaffen?
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 353
Lid geworden op: 29 jan 2013, 11:21

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

07 aug 2013, 17:40

Staat nog een heel mooi setje te koop op het forum. Dan weet je zeker dat je gelijk goed zit als sportieve rijdster en looks...

Ik zal is even zoeken....

P.s je bent tenslotte een vrouw.. :mrgreen: leuk om zo'n bericht te zien van een vrouw die ook voor de looks gaat :D
Afbeelding
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 353
Lid geworden op: 29 jan 2013, 11:21

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

07 aug 2013, 17:46

Kijk is naar dit topic:

http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... 80&t=30110" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat voor Mini heb je? Staat een heel mooi setje te koop!

Succes :wink:
Afbeelding
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

07 aug 2013, 18:51

Spi schreef:Staat nog een heel mooi setje te koop op het forum. Dan weet je zeker dat je gelijk goed zit als sportieve rijdster en looks...

Ik zal is even zoeken....

P.s je bent tenslotte een vrouw.. :mrgreen: leuk om zo'n bericht te zien van een vrouw die ook voor de looks gaat :D

Dank je wel. Ik heb niet voor niets een Cooper S gekozen :lol:.
Nee, niet alleen looks, waarschijnlijk een combinatie van beide
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

07 aug 2013, 18:51

Spi schreef:Kijk is naar dit topic:

http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... 80&t=30110" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat voor Mini heb je? Staat een heel mooi setje te koop!

Succes :wink:
Ik had die set al gezien, heb al eerder bij hem iets gekocht. Heb diegene een PB gezonden
Laatst gewijzigd door pegasus op 07 aug 2013, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

07 aug 2013, 18:54

Nog even een vraag:
Staan de remmen/ remklauwen ook in verband met wielen en velgen, die je hebt of aan gaat schaffen?
Spi
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 353
Lid geworden op: 29 jan 2013, 11:21

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

07 aug 2013, 19:06

Schrijven passen wel hoor...
Afbeelding
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

24 aug 2013, 05:00

pegasus schreef:Nog even een vraag:
Staan de remmen/ remklauwen ook in verband met wielen en velgen, die je hebt of aan gaat schaffen?
Om eerlijk te zijn weet ik hier ook het fijne niet van, maar de remmen staan wel degelijk in verband met de velgen. Als je namelijk besluit grote/krachtige remmen te nemen wordt de shijfmaat groter (zie ook de verschillende afmetingen op http://www.minispeed.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ), waardoor niet alle velgen over deze remmen heen zullen passen. Het kan dus zo zijn dat voor een grotere remmenset ook een grotere velgmaat nodig is. Maar Hoe je kan zien wat waarop past, en waar je op moet letten, weet ik echter ook niet, dus dat antwoord moet ik je verschuldigd blijven :wink:
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

24 aug 2013, 07:46

kimi100 schreef:
pegasus schreef:Nog even een vraag:
Staan de remmen/ remklauwen ook in verband met wielen en velgen, die je hebt of aan gaat schaffen?
Om eerlijk te zijn weet ik hier ook het fijne niet van, maar de remmen staan wel degelijk in verband met de velgen. Als je namelijk besluit grote/krachtige remmen te nemen wordt de shijfmaat groter (zie ook de verschillende afmetingen op http://www.minispeed.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ), waardoor niet alle velgen over deze remmen heen zullen passen. Het kan dus zo zijn dat voor een grotere remmenset ook een grotere velgmaat nodig is. Maar Hoe je kan zien wat waarop past, en waar je op moet letten, weet ik echter ook niet, dus dat antwoord moet ik je verschuldigd blijven :wink:

Ja klopt maar vaak heb je het dan wel over buitensporige maten zoals 6 Pots systemen en meer.
burn rubber not your soul

Afbeelding
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 sep 2007, 15:19

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

24 aug 2013, 23:46

Als je het goed wil doen vertrek je van de remmen en dan pas kies je de velgen.

Ik zou als gewone sportieve rijdster voor vlak spul gaan, dus geen gaten en groeven in de schijven. Kies vooral de juiste blokken en remolie. Word nogal eens vergeten :wink: . En ook een stalen remleiding is leuk meegenomen. Spreek hier natuurlijk niet over looks maar vooral functionaliteit. Daar dienen remmen dan ook voor. Niet voor de show maar om je te doen stoppen.

Dus ga voor een R56S setup met een goed remblok en ververs je remolie met eventueel stalen remleidingen.
pegasus
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2013, 15:53

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

26 aug 2013, 19:35

cooperke s schreef:Als je het goed wil doen vertrek je van de remmen en dan pas kies je de velgen.
Waarom, doe je dat in die volgorde?

cooperke s schreef: Ik zou als gewone sportieve rijdster voor vlak spul gaan, dus geen gaten en groeven in de schijven.
Waarom? Want ik was van plan om voor en achter er één met gaten in de schijven te kopen namelijk.


Ik wist niet dat er verschil zat in blokken? Wat zou volgens jou een goede keuze zijn?
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

Re: Remmen, hoe wat waar en waarom?

26 aug 2013, 21:37

pegasus schreef:
cooperke s schreef:Als je het goed wil doen vertrek je van de remmen en dan pas kies je de velgen.
Waarom, doe je dat in die volgorde?

cooperke s schreef: Ik zou als gewone sportieve rijdster voor vlak spul gaan, dus geen gaten en groeven in de schijven.
Waarom? Want ik was van plan om voor en achter er één met gaten in de schijven te kopen namelijk.


Ik wist niet dat er verschil zat in blokken? Wat zou volgens jou een goede keuze zijn?

Wat ga je doen Trackdays of sportief openbareweg gedrag als je gewoon op de weg rijd volstaat R56S rem zoals Tom hierboven beschrijft.

Die kan je leuk aankleden met RVS leidingen en mooi gegroevde en geboorde schijven ALS je dat mooi vind maar is niet nodig.
burn rubber not your soul

Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”