ALTA-Nator Pulley enig belang?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
LaurenZio
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Oud-Turnhout
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 okt 2006, 22:43

ALTA-Nator Pulley enig belang?

05 mar 2007, 20:00

Weet iemand of een ALTA-Nator Pulley enig belang heeft als je een oversized crank pulley hebt steken?
Het zou er voor moeten zorgen dat je alternator in minder hoge toeren draait in combinatie met een oversized crank pulley.
Anders zou de alternator op te hogen toeren draaien.
Maar nu vraag ik me af of dit wel echt noodzakelijk is.
Iemand ervaring?

Mvg Laurens
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

05 mar 2007, 21:13

Ik heb er ook wel over nagedacht omdat ik een 103% crank pulley heb, maar je kan wel bezig blijven en ze plakken overal een leuk verhaal aan. Ik heb nog nergens gelezen dat er een dynamo kapot is gegaan hierdoor. Ik heb een voltmeter in de auto en er is mij niks bijzonders opgevallen.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

05 mar 2007, 21:42

Wat is een alternator? :roll: opzich wel logisch want alles gaat sneller draaien en ook sneller kapot waarschijnlijk.. de waterpomp wordt er toch door aangedreven?
Ik denk dat Werner wel een goede verklaring hiervoor heeft..
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

05 mar 2007, 21:55

Alternator is Engels voor dynamo :)

De waterpomp loopt inderdaad eerder kans om kapot te gaan.

Ik schakel altijd vrij vroeg. Iemand die altijd vrij laat schakelt heeft een hogere slijtage dan mij aan dynamo en waterpomp (en de rest). Probleem opgelost.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

05 mar 2007, 21:58

Als jij zo vroeg schakelt waarom wil je dan 250PK hebben?
Maar inderdaad je rijdt niet constant 7000 toeren.. dus met die slijtage zal het wel meevallen.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

05 mar 2007, 22:40

Hans schreef:Wat is een alternator? :roll: opzich wel logisch want alles gaat sneller draaien en ook sneller kapot waarschijnlijk.. de waterpomp wordt er toch door aangedreven?
Ik denk dat Werner wel een goede verklaring hiervoor heeft..
Als je de krukaspoelie gaat vergroten gaan de andere poelie's sneller draaien :wink:
Het voordeel is dat de compressor meer toeren draait, dus het motortje zal meer vermogen leveren.
Het nadeel hiervan is dat de dynamo en waterpomp ook meer toeren draaien, dit levert weer meer weerstand op.
En zo weer vermogensverlies optreed :mrgreen:
LaurenZio
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Oud-Turnhout
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 okt 2006, 22:43

05 mar 2007, 23:06

Berthil schreef:Alternator is Engels voor dynamo :)
Hier in Belgie noemen we het ook een alternator. :D

Bedankt voor de nuttige informatie allemaal.

Laurens

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”