Motor overhit Cooper S R53

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 feb 2014, 22:08

Motor overhit Cooper S R53

12 feb 2016, 17:02

Hoi iedereen,

Sinds ik afgelopen woensdag van de keuring naar huis reed begint de motor van de cooper s te oververhitten. De motortemperatuur loopt op tot 100graden ongeveer, maar lekt nergens koelwater en ook het expansievatje blaast geen stoom ofzo. Thermostaat is ook kurkdroog en radiator wordt wel warm dus volgens mij werkt de thermostaat normaal. Als ik de airco aanzet doet de koelventilator evenwel niks.. Zou een defecte koelventilator de enige oorzaak zijn? Of toch een probleem met de thermostaat? De multiriem piept wel al een tijdje (en moet dringend vervangen worden geef ik toe :O). Ofwel hebbe die van de keuring ermee geknoeid :klap
Wat denken jullie?

Groeten, Dimi
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Motor overhit Cooper s r53

12 feb 2016, 18:26

Multi-riem drijft de waterpomp aan, dus vervang eerst even de riem en probeer het later nog een :P
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 feb 2014, 22:08

Re: Motor overhit Cooper s r53

12 feb 2016, 23:39

Ik had ergens gelezen dat bij cooper S's de waterpomp via de supercharger werd aangedreven. Is dat dan fout of niet? Daardoor dat ik eigenlijk dacht dat de multiriem hier weinig mee te maken had..
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Motor overhit Cooper s r53

13 feb 2016, 00:36

Als een R53 overhit, is het vaak de koelvin.
Heb je er een met een of twee stekkertjes aan?
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Motor overhit Cooper s r53

13 feb 2016, 11:53

Dimi schreef:Ik had ergens gelezen dat bij cooper S's de waterpomp via de supercharger werd aangedreven. Is dat dan fout of niet? Daardoor dat ik eigenlijk dacht dat de multiriem hier weinig mee te maken had..
Klopt, de waterpomp zit aan de supercharger.
Maar wat drijft de supercharger aan denk je?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Motor overhit Cooper S R53

13 feb 2016, 21:25

De multiriem heeft op een R53 vrij weinig van doen met de waterpomp.
Ik heb nog nooit gezien dat een "slechte" riem namelijk koelproblemen veroorzaakt.
Als die riem namelijk zo slecht is dat ie niks doet, gaat ook je acculampje aan omdat je dynamo niet aangedreven wordt.

Het kunnen drie dingen zijn in mijn ogen;
- slechte koelvin (waarschijnlijk)
- de aandrijving van de waterpomp op je compressor naar je waterpomp is stuk (mogelijk)
- de thermostaat is stuk (zeer onwaarschijnlijk)
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Motor overhit Cooper S R53

13 feb 2016, 21:40

Zit er wel genoeg koelwater in? Want dat lees ik nergens terug
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 feb 2014, 22:08

Re: Motor overhit Cooper S R53

14 feb 2016, 16:15

Manick schreef:Zit er wel genoeg koelwater in? Want dat lees ik nergens terug
Koelwater en oliepeil hou ik goed bij, zijn allebei in orde.
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 feb 2014, 22:08

Re: Motor overhit Cooper S R53

14 feb 2016, 16:17

Daveke schreef:De multiriem heeft op een R53 vrij weinig van doen met de waterpomp.
Ik heb nog nooit gezien dat een "slechte" riem namelijk koelproblemen veroorzaakt.
Als die riem namelijk zo slecht is dat ie niks doet, gaat ook je acculampje aan omdat je dynamo niet aangedreven wordt.

Het kunnen drie dingen zijn in mijn ogen;
- slechte koelvin (waarschijnlijk)
- de aandrijving van de waterpomp op je compressor naar je waterpomp is stuk (mogelijk)
- de thermostaat is stuk (zeer onwaarschijnlijk)
Is er een manier om die aandrijving naar de waterpomp te controleren?
De koelvinaansluiting is met één 4-polige stekker waarvan maar 3 gebruikt zijn. De drie draden zijn een bruine, blauw-rode en een rood-groene.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Motor overhit Cooper S R53

14 feb 2016, 18:11

Dan heb je de FL variant. Ik heb die wel een liggen voor 3 tientjes, eentje die sowieso werkt.
De overbrenging is lastig te controleren zonder hem open te maken. Meestal hoor je op voorhand toch wel wat vreemde geluiden voor die tandwielen echt helemaal stuk gaan
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 feb 2014, 22:08

Re: Motor overhit Cooper S R53

14 feb 2016, 23:46

Daveke schreef:Dan heb je de FL variant. Ik heb die wel een liggen voor 3 tientjes, eentje die sowieso werkt.
De overbrenging is lastig te controleren zonder hem open te maken. Meestal hoor je op voorhand toch wel wat vreemde geluiden voor die tandwielen echt helemaal stuk gaan
Bedoel je dan een volledige koelvin?
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Motor overhit Cooper S R53

15 feb 2016, 09:29

Ja :)
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 feb 2014, 22:08

Re: Motor overhit Cooper S R53

15 feb 2016, 19:22

Nu ben ik daarnet ff gaan meten met de multimeter om een probleem met de bedrading uit te sluiten. Steek daarna de stekker van de koelvin opnieuw in ( en de airco volledig op), springt de koelvin ineens aan. Wel heel kort om daarna terug te stil te vallen. En dat deed hij 20sec later nog eens.. Nu snap ik er niets meer van. Moet de koelvin constant op lage snelheid draaien als de airco opstaat of is dit met interval of dergelijke?
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Motor overhit Cooper S R53

15 feb 2016, 19:24

Dimi schreef:Nu ben ik daarnet ff gaan meten met de multimeter om een probleem met de bedrading uit te sluiten. Steek daarna de stekker van de koelvin opnieuw in ( en de airco volledig op), springt de koelvin ineens aan. Wel heel kort om daarna terug te stil te vallen. En dat deed hij 20sec later nog eens.. Nu snap ik er niets meer van. Moet de koelvin constant op lage snelheid draaien als de airco opstaat of is dit met interval of dergelijke?
Met airco op intervallen, omdat de druk in je airco systeem varieert
Dimi
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 feb 2014, 22:08

Re: Motor overhit Cooper S R53

15 feb 2016, 19:33

Allright, bedankt! Dus dan zou het kunnen dat de koelvin terug normaal werkt eigenlijk. Ik dacht eerlijk gezegd dat die bij 95° ongeveer zou inspringen om de motor terug naar 90° te brengen. Maar op een amerikaans forum las ik dat de lage snelheidsstand maar inspringt op 104° of meer zelfs. Dan kan een defecte koelvin er toch niet voor zorgen dat de motor tot 100° loopt. Want ze springt pas in bij +104°?
Sorry, voor de vele vragen maar ik ben er nog niet helemaal in thuis :D

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”