BOV, dumpvalve achtig ding op Cooper S

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

BOV, dumpvalve achtig ding op Cooper S

11 mei 2007, 10:47

Hallo mensen,

Ik zit mij af te vragen of het erop kan. Ik zat te denken aan een dumpvalve naar open air op mijn compressor.
Ik weet dat men op een G-lader van een golf ofzo ook vaak een dumpvalve gebouwd wordt.

Opbouwen zal geen probleem zijn want zo iets dergelijks zit er standaard al op maar mijn doel is gewoon het afbalzende geluid van de supercharger ;)

iemand die mij meer kan vertellen over dit??

Groeten

Coen
k33z
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Leidschendam
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 mar 2006, 09:18

11 mei 2007, 11:00

Of het kan of niet kan ik je eigenlijk niets vertellen.

Wat ik je wel kan vertellen is mijn korte ervaring in een auto met dumpvalve. Een vriend van mij had, om eens te testen, een dumpvalve op zijn auto. Ik heb er welgeteld 5 minuten mee gereden voordat ik er helemaal gek van werd.

Trekt vreselijk veel aandacht (negatieve), heeft geen nut en verhoogd het sjonnie gehalte van een auto met 500%.

Ik heb dus geen technisch advies, maar slechts een persoonlijk advies. Geen dumpvalve op je Mini! :)
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

11 mei 2007, 12:16

ik vind het kicke... ;)

:lol:
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

11 mei 2007, 12:20

Het geluid is toch ook zelf te regelen?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

11 mei 2007, 12:27

Kan niet. Zet er een open filter op, boor gaten in het schutbord en neem een 19% pulley en die R56 BOV hoor je niet meer naast je als je optrekt :)

Een turbo draait door als je van het gas af gaat want die heeft geen mechanische verbinding die het toerental van de schoepen verbind met het toerental van de motor. Als je bij een compressor-motor van het gas af gaat, gaat direct het toerental van de compressor naar beneden.

De theorie van een BOV is dat bij gas terugnemen er druk opgebouwd blijft. Omdat de druk aan de kant van de uitlaat wegvalt gaat de overdruk aan de andere kant het draaien van de schoepen tegenwerken. Door daar de overdruk weg te blazen via een BOV blijft de turbo op toeren zodat deze bij direct daarna opbouwen van de druk sneller reageert.

Een compressor heeft dat fenomeen dus niet.

Voordeel van de compressor is weer dat deze snel op toeren is en dus geen 'turbogat' heeft. Omdat turbo door lucht wordt aangedreven zit daar altijd een vertraging in (wat dus met de BOV bij gasloslaten een beetje opgevangen wordt). De huidige generatie Turbomotoren heeft echter bijna geen last van het turbogat omdat men naast de grote turbo ook een kleinere turbo monteert. Deze is veel sneller op toeren en is dus speciaal voor het lage toerengebied totdat de grotere turbo op toeren is (dat heeft de R56 dus). Een BOV op een R56 zal je dus qua vermogen niks van merken door de al aanwezige kleinere turbo.

Je kan je het een beetje voorstellen als blazen tegen zo'n klein windmolentje. Je moet eerst flink blazen om hem aan de gang en op toeren te krijgen (het turbogat), als je ophoud met blazen draait hij ook nog door (daar gaat de BOV werken). Als je meteen weer gaat blazen als het windmolentje nog wat draait kost het minder kracht en minder tijd om hem weer op toeren te krijgen.
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

11 mei 2007, 12:35

Thanks berthil,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik over de compresser ERRUG weinig af weet maar het verhaal over de turbo is bij mij goed bekend... Ik heb hiervoor zo'n 8auto's met turbo's gehad en altijd mee gespeelt (tuning)

dus dat was bekend maar ik hoooooopte eigenlijk stiekem dat ik ook een bov kon monteren maar niet dus. Dit mag de pret niet drukken want nu hou ik geld over voor andere leuke dingen ;)

Thanks

Coen
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

11 mei 2007, 12:46

@Coen: jij weet het misschien wel maar wellicht anderen niet :)

Op de R53 zit eigenlijk wel een 'dumpvalve', de compressor bypass-klep :)
Maar met natuurlijk een hele andere (omgekeerde) werking.

Omdat een compressor dus druk opbouwd omdat deze mechanisch met het toerental van de motor verbonden is via de multiriem, zou je dus eigenlijk bij b.v. 5000 flinke compressordruk hebben, ook als je geen gas geeft maar het gas constant houd.

De volle compressordruk is dan niet nodig en zal de motor onnodig dorstig maken want bij veel druk moet ook veel benzine bij, anders wordt je mengsel te arm.

De compressor by-pass klep is een systeem waarbij de compressordruk die niet nodig is via de klep wordt afgevoerd. Naarmate er meer vacuum in de motor is (gas dieper intrappen) sluit de klep zich meer en meer totdat deze helemaal dicht is alle compressorduk naar het inlaatspruitstuk wordt geleid.

Als je daar een 'toeter' op zou kunnen zetten hoor je deze dus de hele tijd totdat je het gas flink indrukt :)
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

11 mei 2007, 13:04

owke!!! bedankt voor je uitleg!!! Ben blij dat ik nog een hoop kan leren over de Supercharger!!!

Thanks

Coen
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

11 mei 2007, 17:42

Coen, Ik moet ook nog een stuk schutboord weghalen bij mn luchtfilter. Ik zou het het liefst zelf doen. Denk dat jij het ook wel wilt. Resulteert in EN verse lucht via rooster voor aan het raam, EN aan een mooi geluid van de compressor vlakbij de oren!

Ik weet alleen nog niet helemaal hoe ik het moet doen.


iDD......... dumpvalve is jammer, dat is voor de R56 weer weggelegd
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

11 mei 2007, 22:47

Gewoon met zo'n ringzaag voor hout (met allemaal kleine zaagblaadjes van verschillende diameters) die je op de boor kan zetten.
Ik heb er zo met de grootste diameter twee gaten van 4 cm doorsnee in gezaagd, het is maar plastic.

Dat is wel met een open luchtfilter. Werner heeft het mooi gemaakt met de originele gesloten luchtbox, even in zijn topic kijken.
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

11 mei 2007, 23:02

Morgen ff babbelen Berthil!


iDD... kap moet toch open.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”