Ik heb een aantal W10 en W11 cylinderkoppen liggen die allemaal wel een of meerdere 'vaste' hydraulische klepstoters hebben en bijna alle uitlaatkleppen hebben wel last van 'pitting' op het zittinggedeelte of zijn zelfs gescheurd.
Mijn conclusie is dat door de vaste stoters de kleppen nooit helemaal of lang genoeg kunnen sluiten waardoor ze oververhitten en uiteindelijk verbranden of scheuren.
Het liefst zo ik de hydraulische stoters vervangen door handmatig instelbare maar kan daar eigenlijk niks voor vinden.
Wie weet of deze bestaan of bestaan hebben (aftermarket) en of er andere oplossingen tegen de vestlopende stoters zijn ?
Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen
- prensel
- Nieuwsgierig
- Locatie: Dreumel
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen
Paul,
ik ben niet bekend met de R50 maar doe zelf ook geen onderhoud aan de motor los van olie wisselen, filtertje(s) etc.
Je zou eens bij 1 van onze MINI specialisten navraag kunnen doen zoals Auto Spenkelink, Ben van Leeuwen, Schols Autos en zo hebben we nog een aantal MINI specialisten door het land, check onze sponsor-shop voor hun contact gegevens.
Hun moeten je wel op weg kunnen helpen.
Gr. Milco
ik ben niet bekend met de R50 maar doe zelf ook geen onderhoud aan de motor los van olie wisselen, filtertje(s) etc.
Je zou eens bij 1 van onze MINI specialisten navraag kunnen doen zoals Auto Spenkelink, Ben van Leeuwen, Schols Autos en zo hebben we nog een aantal MINI specialisten door het land, check onze sponsor-shop voor hun contact gegevens.
Hun moeten je wel op weg kunnen helpen.
Gr. Milco
- prensel
- Nieuwsgierig
- Locatie: Dreumel
Bericht
Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen
Samen met een kennis (die oa Formule 3 motoren bouwt) eens naar gekeken en het is wel mogelijk om er vaste stoters van te maken. Dat doen zij bij de VW F3 motoren ook wel maar is wel een aardig klusje. Voor nu besloten voor de 'easy way' en een complete set nieuwe hydraulische stoters besteld. Wel typisch dat ik nu 3 motoren/koppen heb waarbij ze allemaal dezelfde problemen hebben bij km-standen van 115dkm - 150dkm. Lijkt mij een ontwerp/fabricage kwaal waardoor alle R50/52/53 motoren bij die km-standen grote kans hebben om stuk lopen.
- Buur
- Mod virus alert!
- Locatie: Zuidplas
Bericht
Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen
Deze auto's hebben helaas wel meer fabricagefouten! voornamelijk de pre-facelift... Heb al veel opgelost maar egt BMW kwaliteit zoals het toen beweerd werd vind ik het niet. De bouwkwaliteit en afwerking wel, maar de techniek niet.
Dat neemt niet weg dat ze super leuk zijn en blijven, super lekker rijden en bij (bijna) iedereen in de smaak vallen. Ze hebben een ijzersterk imago.
Dat neemt niet weg dat ze super leuk zijn en blijven, super lekker rijden en bij (bijna) iedereen in de smaak vallen. Ze hebben een ijzersterk imago.
- Vinny85
- Be Mini
Bericht
Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen
Ik rijd ermee door totdat mn blok ermee ophoud. Een revisieblok erin en gaan.
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen
Mijn R53 GP heeft ongeveer 210000km gereden zonder motorrevisie en verbruikt nauwelijks olie.
Wel andere dingen vervangen.
Iedere generatie Mini heeft wel minpunten.
Ik heb ook een Honda en die vind ik toch betrouwbaarder na ruim 180000km.
Een Mini voelt wel degelijk aan als je een deur opent of sluit maar technisch laat Mini toch steken vallen.
Maar Mini heeft toch iets wat ik niet kan omschrijven, want anders zou ik er geen 3 stuks hebben.
Wel andere dingen vervangen.
Iedere generatie Mini heeft wel minpunten.
Ik heb ook een Honda en die vind ik toch betrouwbaarder na ruim 180000km.
Een Mini voelt wel degelijk aan als je een deur opent of sluit maar technisch laat Mini toch steken vallen.
Maar Mini heeft toch iets wat ik niet kan omschrijven, want anders zou ik er geen 3 stuks hebben.
- prensel
- Nieuwsgierig
- Locatie: Dreumel
Bericht
Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen
In eerste instantie dacht ik dat alleen de veroudering van de klepsteelhoedjes de oorzaak van het hoge olieverbruik zou zijn. Maar nu verdenk ik eerder de vastgeslagen klepstoters en daardoor openstaande uitlaatkleppen (waardoor er meer onderdruk in de klepgeleiders ontstaat waardoor er dan meer dan noodzakelijk olie in de cilinders gezogen wordt) van het hoge verbruik. Vraag me af hoeveel/hoevaak de klepstoters eigenlijk vervangen worden bij een grote beurt of controle ? Ik heb zelfs een 'revisiekop' liggen (met zon mooi garantiezegeltje) die 5000km gelopen zou hebben maar wat denk je: op 3 na alle stoters muurvast. Dat wordt dus niet gecontroleerd lijk wel...
- Vinny85
- Be Mini
Bericht
Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen
Ik heb zelf ook best veel olie verbruik. Kom je makkelijk bij de klepstoters?
- Buur
- Mod virus alert!
- Locatie: Zuidplas
Bericht
Ander vraagje: verbrande kleppen, is dat hetzelfde als gescheurde kleppen? (beginnend of een serieus zichtbare scheur)
Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen
Dat probeerde ik dus te beschrijven in mijn eerdere bericht...! Iets dat niet of heel lastig te beschrijven is...niekcarfreak schreef: ↑26 sep 2020, 16:06Mijn R53 GP heeft ongeveer 210000km gereden zonder motorrevisie en verbruikt nauwelijks olie.
Wel andere dingen vervangen.
Iedere generatie Mini heeft wel minpunten.
Ik heb ook een Honda en die vind ik toch betrouwbaarder na ruim 180000km.
Een Mini voelt wel degelijk aan als je een deur opent of sluit maar technisch laat Mini toch steken vallen.
Maar Mini heeft toch iets wat ik niet kan omschrijven, want anders zou ik er geen 3 stuks hebben.
Zuigerveren zijn ook vaak de oorzaak van een hoog olieverbruik bij deze motoren dacht ik.Vinny85 schreef: Ik heb zelf ook best veel olie verbruik. Kom je makkelijk bij de klepstoters?
Ander vraagje: verbrande kleppen, is dat hetzelfde als gescheurde kleppen? (beginnend of een serieus zichtbare scheur)
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Al hadden bij mij een paar een zwaar stukje als je ze helemaal induwt, dus meteen maar allemaal nieuw gezet.
Volgens mij kun je ze vrij makkelijk mechanisch verstelbaar maken, Heb daar ook naar zitten kijken.
Als je het hydraulische gedeelte eruit wrikt en in het overgebleven deel draad tapt en daar een stelbout inzet met aan de onderkant dezelfde vorm als de hydrostoter zodat dat plaatje wat op de klep rust hergebruikt kan worden dan moet het gewoon mogelijk zijn.
Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen
Weet je 100% zeker dat ze vastzitten? ik dacht dat bij mij namelijk ook, maar als je ze in de bankschroef zet en een beetje kracht uitoefent gaan ze allemaal los, komt er wat vieze olie uit en doen ze het gewoon weer.prensel schreef: ↑26 sep 2020, 17:25In eerste instantie dacht ik dat alleen de veroudering van de klepsteelhoedjes de oorzaak van het hoge olieverbruik zou zijn. Maar nu verdenk ik eerder de vastgeslagen klepstoters en daardoor openstaande uitlaatkleppen (waardoor er meer onderdruk in de klepgeleiders ontstaat waardoor er dan meer dan noodzakelijk olie in de cilinders gezogen wordt) van het hoge verbruik. Vraag me af hoeveel/hoevaak de klepstoters eigenlijk vervangen worden bij een grote beurt of controle ? Ik heb zelfs een 'revisiekop' liggen (met zon mooi garantiezegeltje) die 5000km gelopen zou hebben maar wat denk je: op 3 na alle stoters muurvast. Dat wordt dus niet gecontroleerd lijk wel...
Al hadden bij mij een paar een zwaar stukje als je ze helemaal induwt, dus meteen maar allemaal nieuw gezet.
Volgens mij kun je ze vrij makkelijk mechanisch verstelbaar maken, Heb daar ook naar zitten kijken.
Als je het hydraulische gedeelte eruit wrikt en in het overgebleven deel draad tapt en daar een stelbout inzet met aan de onderkant dezelfde vorm als de hydrostoter zodat dat plaatje wat op de klep rust hergebruikt kan worden dan moet het gewoon mogelijk zijn.
Onze sponsors