Koppeling levensduur en garantie

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

Koppeling levensduur en garantie

20 jun 2007, 16:29

Onze MINI stond vandaag bij de dealer, en nu blijkt er iets bij de versnellingsbak te rammelen en dit wordt binnenkort vervangen, echter vertelde ze ook dat de koppeling ver versleten was ? Nu heb ik niet veel verstand van auto's maar is 50.000km niet wat weinig met een koppeling van 1,5 jaar oud? En het erste is dat je er geen garantie op krijgt omdat het een slijtage onderdeel is... :s

Is het normaal dat een koppeling zo snel slijt?
Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

20 jun 2007, 16:32

Normaal niet, nee.
Zonder nu direkt kritiek erop te willen leveren, is die slijtage ook sterk afhankelijk van je rijstijl.
Net als banden, remmen en benzineverbruik.
Had je de auto nieuwe gekocht had je Mini al ervaring?
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

20 jun 2007, 16:36

We hebben hem nieuw gekocht 1,5 jaar geleden, en rijden er normaal mee, niet wegrijden met slippende koppelingen of altijd optrekken in zijn 3 ofzo.
Afbeelding
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sliedrecht
Berichten: 1071
Lid geworden op: 01 dec 2005, 18:06

20 jun 2007, 16:38

Op zich vreemd, wij hebben een nieuwe koppeling gekregen onder next garantie (zeggen ze maar dat kan ik niet controleren) omdat de drukgroep zo'n huilend geluid maakte en de motor er dan toch uit was.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

20 jun 2007, 21:46

Kun je er zelf iets van merken dat hij slipt !
Eenvoudige test, zet hem in z'n 1 dan handrem er op houden. En dan langzaam de koppeling oplaten komen met een klein beetje gas. Naarmate je de koppeling op laat komen moet het toerental zakken tot hij bijna afslaat. Gebeurt dit niet dan is de koppeling versleten.
PS. ik kan me bijna niet voorstellen dat dit het geval is.
Het kan natuurlijk ook dat ze met deze rekening nog wat kunnen verdienen aan je, en dat ze dan helemaal niet de koppeling vervangen! ( of denk ik nu weer te slecht over de dealer :wink: )

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”