E10 Benzine

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

E10 Benzine

18 dec 2010, 13:02

Hier een bericht over de nieuwe E1 benzine. Europa gaat in de nabije toekomst steeds meer op biobrandstof overschakelen. Vanaf 2011 gaat dit naar verwachting op grotere schaal gebeuren in de vorm van E10, zeg maar de zwaar afgeslankte variant van de langer bekende E85. Deze E10-brandstof bestaat voor 90% uit Euro95, en voor de overige 10% uit biobrandstof. Echter niet alle auto’s zijn geschikt voor dit type peut.

Volgens deze website is de nieuwe Mini geschikt maar ik ga er van uit dat het minder geschikt is voor de getunede Mini's. De slang past in alle benzine auto's dus een vergissing is snel gemaakt. Even oppassen dus want op weg naar de wintersport zie je ze wellicht in Duitsland al verschijnen.

Afbeelding
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Voorhout
Berichten: 1099
Lid geworden op: 02 apr 2009, 19:15

Re: E10 Benzine

18 dec 2010, 15:15

Berthil schreef:Volgens deze website is de nieuwe Mini geschikt maar ik ga er van uit dat het minder geschikt is voor de getunede Mini's.
Even voor de volledigheid: wel of niet geschikt hangt niet af van wel of niet getuned. Er is een kans dat de ethanol uit E10 bepaalde rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast. Dat is bij alle typen van de New MINI dus niet het geval!

Dus als er bij de tuning niet opeens hele oude afdichtingen of slangetjes in je auto gemonteerd worden is er niets aan de hand.
Wel zal het vermogen wat minder zijn omdat er dus 10% ethanol aan de Euro 95 is toegevoegd. Wil je dat niet, gewoon Superplus (Euro 98 ) tanken.

Belangrijkste is dat als je E10 in je New MINI gooit er dus niets stuk kan gaan.

In Frankrijk is langs de snelweg al bijna geen Euro95 meer te krijgen. Alleen nog E10 of zoals ze het daar noemen: SP95-E10.
Duitsland start rond de jaarwisseling met het vervangen van Euro95 voor E10.
Zie ook de info over de brandstof E10 op anwb.nl.
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hillegom
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 jul 2006, 18:01

19 dec 2010, 13:08

Ik heb nog een andere opmerking over benzine,
ik tankte altijd shell v-power met de gedachte dat dit de euro 98 variant van shell was.

Een paar weken geleden was er echter een item in kassa die stelde dat alle benzine in
nederland van 1 brandstofdepot kwam, welk merk (oa BP en Shell) het ook is.
Bij het laden in de tankauto's zou er pas iets worden toegevoegd in een verhouding
van 5 liter op 10.000 liter waardoor het "merkbenzine" zou worden.

Ik dacht dat kan niet want v-power is 98. Tot ik deze week ging tanken en er bij de pomp
op het v-power label een rondje stond met "95" dus v-power is dus ook euro 95?!

Dus nu is voor mij de vraag waar kan ik dan wel euro 98 tanken?
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

19 dec 2010, 13:13

vpower is octaangetal 97 maar dat is geen officiele notering in Nederland. Vandaar dat het onder het label 95 moet worden verkocht.

Euro98 sterft langzaam uit in Nederland volgens mij. Veel pompen die het niet meer in voorraad hebben. Misschien krijgt het nu weer een impuls met de opkomst van 95E10
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
PepperWhite
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: hoog en droog
Berichten: 1551
Lid geworden op: 18 jun 2010, 21:35

19 dec 2010, 14:04

Ik tank altijd euro 98 bij europcar daar hebben ze t gewoon nogsteeds en blijven ze t ook gewoon houden hebben ze me gezegd ;)

Voor mn gevoel en gehoor loopt de motor daar gewoon veeeeel mooier op ....
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

19 dec 2010, 15:06

euro 98 is te krijgen bij divesen BP stations
burn rubber not your soul

Afbeelding
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

21 dec 2010, 11:39

marcelclemens schreef:Ik heb nog een andere opmerking over benzine,
ik tankte altijd shell v-power met de gedachte dat dit de euro 98 variant van shell was.

Een paar weken geleden was er echter een item in kassa die stelde dat alle benzine in
nederland van 1 brandstofdepot kwam, welk merk (oa BP en Shell) het ook is.
Bij het laden in de tankauto's zou er pas iets worden toegevoegd in een verhouding
van 5 liter op 10.000 liter waardoor het "merkbenzine" zou worden.

Ik dacht dat kan niet want v-power is 98. Tot ik deze week ging tanken en er bij de pomp
op het v-power label een rondje stond met "95" dus v-power is dus ook euro 95?!

Dus nu is voor mij de vraag waar kan ik dan wel euro 98 tanken?
Het rare van die kassa test was ook dat ze het steeds over 'premium' benzine hadden en ze bij Shell hiervoor de FuelSave 95 hebben gepakt.. echter zo heet bij Shell de standaard euro 95 benzine en ze hebben niet eens een andere euro 95... Terwijl ze van andere merken ineens wel de 'premium's' hebben gebruikt en niet de standaard benzines.

Vermoedelijk (zoals hier boven al aangegeven) omdat v-power officieel euro 97 is maar net niet euro 98 en hierdoor niet zo genoemd mag worden en wordt verkocht als euro 95.
Afbeelding
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Hengelo
Berichten: 4803
Lid geworden op: 12 aug 2009, 21:33

21 dec 2010, 11:54

Of Shell Duitsland met octaan 100

:)
nijn73
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:34

E10?

07 mar 2011, 20:54

Iemand al ervaring met rijden op e10. Wij gisteren e10 getankt. Rijden ging prima. Na 500 km rijden begon auto bij stilstaan voor stoplicht ineens af te slaan. Paar keer zelfs tijdens rijden. Nooit eerder last van gehad. Zou dat door de e10 komen?

Vandaag, na tanken euro95, geen probleem meer gehad.

Vraag: Was oorzaak e10 of kan het ook iets anders zijn?

Mini Cooper 2008
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

08 jul 2011, 12:11

Challerger benzine bij Gulf is octaan 100!! Er zijn er nog een paar te vinden in NL. Meer info op Gulf.nl
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Hillywood
Berichten: 4614
Lid geworden op: 01 okt 2010, 15:34

08 jul 2011, 12:59

Consumentenprogramma Vroeger had je Euro 95 en 98. Nu heb je Shell V-Power, Fuel Safe, Total Excellium, Esso Energy Supreme of BP Ultimate. Maar welke kan ik dan het beste in mijn auto doen?

http://beta.uitzendinggemist.nl/aflever ... 32-benzine

Ik weet het nog niet zo net hoor ....

P.s. Jammer dat ze in het programma het niet over E10 hebben....
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 apr 2016, 07:04

16 jul 2011, 13:30

PepperWhite schreef:Ik tank altijd euro 98 bij europcar daar hebben ze t gewoon nogsteeds en blijven ze t ook gewoon houden hebben ze me gezegd ;)

Voor mn gevoel en gehoor loopt de motor daar gewoon veeeeel mooier op ....
ik tank altijd bij de texaco, daar hebben ze 95 en 98 (superplus) en op 98 loopt mijn Vespa echt 5 km harder, dat is echt zonder te liegen! :D
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

02 aug 2011, 12:08

Alle brandstof is in NL van zeer hoge kwaliteit. het klopt wat hierboven ook al eens benoemt werd en eigenlijk helemaal geen geheim is; alle brandstof is hetzelfde. Esso, Shell, BP etc, makt allemaal niks uit. Bij het laden van de tankwagen worden de additieven van het betreffende merk toegevoegd.

Uitzondering hierop zijn de brandstoffen met een octaangetal van hoger dan 95 (dus ook de V-power).

Ik heb zelf zoals jullie weten bijna 3,5 jaar met een tankwagen gereden en voor verschillende maatschappijen gereden (BP, Esso, Total) en ik laadde de wagen altijd bij de verschillende merken depots verspreid door heel NL. Dus gewoon tanken waar het het goedkoopste is, tenzij je perse een hoger octaangetal wilt ivm je tuning oid.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
thavipah
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Regio Delft
Berichten: 344
Lid geworden op: 30 dec 2010, 20:13

07 aug 2011, 10:49

chill-es schreef:Challerger benzine bij Gulf is octaan 100!! Er zijn er nog een paar te vinden in NL. Meer info op Gulf.nl
Goede tip! Relatief dicht in de buurt (Den Haag) is een Gulf station wat dat verkoopt. Ga ik zeker een keer proberen. Gebruik nu 98 van BP en dat bevalt ook prima.

Onlangs een keer 95 moeten tanken omdat ik echt op de laatste benzinedampen reed (volgens mij van Tinq) en de Mini vond dat geen pretje. Dat doe ik dus niet meer.

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”