De hobby die 'detailen' heet...

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

De hobby die 'detailen' heet...

23 mei 2010, 23:27

Eens kijken of ik de enige idioot ben...

Zoals misschien sommige al weten ben ik verwend liefhebber van auto's in topconditie houden. Lekker ontspannend en werken naar een top resultaat, genieten ervan en het plezier hebben als je nieuwe producten tegenkomt die nog beter zijn. Vind het zelf een tophobby, al hebben sommige vrienden en familie mij voor gek verklaard... Ja, zeggen ze dan, het is toch een gebruiksobject en als het één keer regent heb je alles voor niets gedaan... Dat zal wel even ja, denk ik dan. Het gaat niet alleen om die ene keer dat ie er zo mooi bij staat, het gaat er ook om dat je elke keer na het wassen dezelfde look hebt. Het is niet alleen mooi maken van wat er nog van over is, maar ook daadwerkelijk krasjes verwijderen, leer weer in nieuwstaat krijgen, etc. Het gaat ook om het doen natuurlijk, zeker met z'n tweeën lekker klooien is echt gezellig.

Gisteren samen met m'n zwager de auto nog een keer volledig onderhanden genomen, twee weken geleden de auto goed gewassen, gekleid, volledig gepolijst, en in de sealent gezet. Maar later bleek met te lage snelheden dus het resultaat was nog niet optimaal, daarnaast gaf de sealent/wax van Autoglym nog niet echt het resultaat wat ik wou. Zaterdag dus weer bezig geweest, even snel gewassen (het beestje was donderdag al uitgebreid gewassen) met de Dodo Juice schampoo en daarna begonnen met het inspecteren en alle oude sealent en wax lagen eraf gehaald en begonnen met het polijsten. Met de DAP500 polijstmachine en de Monello Raffini Mezzo begonnen om alle swirls en krasjes te verwijderen. Het viel nog wel mee omdat de auto eerder ook al was gepolijst dus 60% van de swirls waren al weggepoetst. Daarna het dak met de Finale nog gedaan en de rest van de lak met de Poorboys World Black Hole, wat een effect geeft dat zeg, stond er helemaal van versteld. Van het dak had ik mij nog het minst voorgesteld, aangezien het een zilver dak is, vind ik het heel lastig om eer van je werk te behalen. Maar dat is onvoorstelbaar goed gelukt (al zeg ik het zelf), ongelooflijk hoe diepe glans je krijgt als je met de goede spullen werkt. Toen de gehele auto met Poorboys Natty's gewaxt, vind ik echt top werken en een super resultaat, het wordt nu tijd om te regenen, dan kunnen we de zogeheten 'beading' testen. Beading is eigenlijk de mate van hoe erg de druppels op de lak blijven liggen en hoe grote druppels je op de auto hebt liggen.

Ook nog even het leer volledig behandeld met Swissvax Leather Care kit, vind dat echt een wonderspul, werkt makkelijk icm met borstel en doek, ruikt heerlijk en een super resultaat! Tot nu toe het beste spul wat ik ken.

Hier wat foto's, het werd helaas aan het einde van de dag niet zonniger om mooie foto's te maken, maar heb er wat geschoten voor een impressie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kortom, ben ik de enige idioot hier op het forum, of zijn er nog medegekken die dezelfde hobby hebben die 'detailen' heet?
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

24 mei 2010, 00:34

ZALLIGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zo zie ik een MINI graag 8)

ik ben ook graag aan het poetsen, het liefst worden alle auto's elke week gewassen bij mij thuis...

en waxen etc doe ik natuurlijk ook graag...

laatst voor het eerst eens gekleid... wat is dat zalig zeg... was een 12 jaar oude auto, en die knapte er echt super van op :D

de rest van onze auto's nog neit gedaan, die zijn nog te nieuw... :lol:

maar ik houd ook wel van de details, dus alles streep en kalkloos, bandjes netjes glimmend, leer goed opgepoetst, alle vegen van het plastic af etc... ik kan er graag een hele zondag mee bezig zijn... :P

ik vind het gewoon ontspanning en leuk om te doen :oops: en ja het is meestal ook wel heerlijk om bij te komen van een zware nacht... :bier

:mrgreen:


je bent zeker niet de enige dus!! 8)
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

24 mei 2010, 08:06

ik heb ook altijd mijn auto er super strak bij staan en ben er dan ook bijna dagelijks mee bezig . heb heel veel producten van meqiuars en ben hier super tevreden over . het enige wat ik niet doe is machinaal polijsten want ben bang dat ik te hard ga dan. de buurt verklaart mij ook voor gek als ze mij weer zien poetsen, kleien , kieren van de auto het water uitzuigen met de stofzuiger enz. enz. :)
FiSiCa
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Wormerveer
Berichten: 1258
Lid geworden op: 16 jul 2007, 11:02

28 mei 2010, 14:53

Mag ik mijn auto bij jullie brengen :roll:
Wokkel
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2010, 17:05

08 jun 2010, 13:03

Ziet er goed en netjes uit!

Aankomende zondag ga ik mijn auto voor het laatst onderhanden nemen (Seat Arosa), voordat hij de deur uitgaat.
Dit zijn de middelen die ik ga gebruiken:

1: Poorboys World Natty's Paste Wax
2: Pro Vision Rain Clear
3: Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner
4: Dodo Juice Born to be Mild Shampoo
5: Poorboys World Trim Restorer
6: Meguiars Gold Class High Tech Applicator Pad
7: Poorboys World Deluxe Mega Towel
8: Poorboys World Poly Elastic Clay
9: Dodo Juice Born & Slippy Clay Lube

Tevens worden deze producten ook gebruikt om mijn aankomende Mini in "top conditie" te houden. Zoek alleen nog een goede leerreiniger.
De afspraak met de dealer was wel dat hij een "Waxoyl" beurt kreeg, met lakbescherming. Dus ik neem aan dat het exterieur de aankomende tijd vooruit kan, over het interieur heb ik nog geen inspraak...

Als je tips hebt over de onderhoud ervan, wil ik het graag even weten. Ben nou ook weer niet zo'n auto-genius ;)
sandwich75
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Amsterdam
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jul 2007, 07:45

08 jun 2010, 16:40

Mooi klokje :mrgreen:
Mitchell
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Lage Zwaluwe
Berichten: 1421
Lid geworden op: 10 mei 2007, 10:36

08 jun 2010, 17:01

@ jstuyts; kun je niet is een lijstje maken met echte must have products? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

09 jun 2010, 09:31

Staat er super bij! Ik ben er ook altijd maar mee bezig, maar dan met allerlei Meguiar's produkten.
Volgens de buurt waarin ik woon ben ik 3 keer per week mijn MINI aan het wassen/poetsen.
Lichtelijk overdreven, maar dat is de indruk die ze van me hebben.
Tja, ik kan het nou eenmaal niet over mijn hart verkrijgen om 1x per maand wassen of een wasstraat voldoende te vinden :wink:
Dus lekker met de hand wassen en blijven poetsen :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Wokkel
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2010, 17:05

13 jun 2010, 18:36

Vanmiddag samen met een maat de Seat Arosa onder handen genomen.
De auto gaat deze week de deur uit en vind het persoonlijk wel netjes om hem in goede staat af te leveren.

Alles is met de hand gedaan, geen gebruik gemaakt van machines of andere elektronische hulpmiddelen.

De gebruikte middelen
Afbeelding

Auto voor het wassen
Afbeelding

De velgen
Afbeelding

Vliegjes en teervlekken
Afbeelding

Van tevoren even afgespoeld, om hem vervolgens in te soppen met Dodo Juice shampoo. Na het soppen nogmaals afgespoeld en toen kon het kleien beginnen. Tijdens het kleien de auto inspuiten met Clay Lube, ook van Dodo Juice. Top product, verwijdert alle teervlekken en vastgeplakte vliegjes, ook als je denkt dat een shampoo bad voldoende is, fout. Met het kleien haal je veel vieze resten uit het lak van je auto.

Na het kleien zijn we met Wheel Cleaner van Poorboys World aan de slag gegaan. Hieronder de resultaten.

Binnenkant van de velg (vies)
Afbeelding

Binnenkant van de velg (schoon)
Afbeelding

Velgen tijdens Wheel Cleaner

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Na de schoonmaak van de auto, zijn we hem gaan waxen met Poorboys World Natty's Paste Wax. Heerlijke cocos geur zit er aan dit product en wrijft goed uit, laat ook geen vieze witte vegen achter na het uitstrijken!

In de wax
Afbeelding

Na het waxen
Afbeelding

Watertest
Afbeelding

Als laatst Trim Restorer gebruikt voor het opfrissen van de plastice afwerkingen/strips.

Strip ingesmeerd met Trim Restorer
Afbeelding

Verschil met of zonder Trim Restorer
Afbeelding

Als laatst nog Rain Clearer op de voor, zij -en achterruit.

Resultaat
Afbeelding

Lijst met gebruikte artikelen:
1: Poorboys World Natty's Paste Wax
2: Pro Vision Rain Clear
3: Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner
4: Dodo Juice Born to be Mild Shampoo
5: Poorboys World Trim Restorer
6: Meguiars Gold Class High Tech Applicator Pad
7: Poorboys World Deluxe Mega Towel
8: Poorboys WOrld Poly Elastic Clay
9: Dodo Juice Born & Slippy Clay Lube
10: Sponzen, theedoeken, afwasborstel, tandenborstel
11: Water en tuinslang van de buren :icon_top:

Auto onder de carpoort behandeld, niet in de zon. Anders drogen de producten sneller op en zijn ze moeilijker uitsmeerbaar. Tevens droogt het spoelwater nauwelijks, voorkomt kalkvlekken op het lak.
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

13 jun 2010, 21:38

Lekker bezig geweest...

ziet er weer strak uit zo!! 8)
bij mij was me stukje klei helemaal geel/zwart van alle boomsappen en teer die van die Arosa af kwam... vond het heerlijk om te doen :lol:
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

14 jun 2010, 11:50

Zooooooo wat een verschil zeg!
Die velgen voor en na. Geweldig!
Ik kan hier echt blij van worden
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Castricum
Berichten: 2756
Lid geworden op: 13 feb 2009, 14:17

14 jun 2010, 12:46

o jee, nog een van die zaken waar ik nu nog niet zoveel van weet en over een tijdje vast meer 8) maar gezien jullie resultaten heeft dit mijn interesse gewekt....wat een shine :zon
Afbeelding
R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
Martiio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Alkmaar
Berichten: 1156
Lid geworden op: 18 aug 2009, 16:15

17 jun 2010, 14:20

mini cabrio schreef:ZALLIGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zo zie ik een MINI graag 8)

ik ben ook graag aan het poetsen, het liefst worden alle auto's elke week gewassen bij mij thuis...

en waxen etc doe ik natuurlijk ook graag...

laatst voor het eerst eens gekleid... wat is dat zalig zeg... was een 12 jaar oude auto, en die knapte er echt super van op :D

de rest van onze auto's nog neit gedaan, die zijn nog te nieuw... :lol:

maar ik houd ook wel van de details, dus alles streep en kalkloos, bandjes netjes glimmend, leer goed opgepoetst, alle vegen van het plastic af etc... ik kan er graag een hele zondag mee bezig zijn... :P

ik vind het gewoon ontspanning en leuk om te doen :oops: en ja het is meestal ook wel heerlijk om bij te komen van een zware nacht... :bier

:mrgreen:


je bent zeker niet de enige dus!! 8)
Heb je wel eens een rode mini helemaal gepoetst? ;) Purmerend - Hoofddorp is geen wereld reis toch? ;)
Door
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1274
Lid geworden op: 10 mar 2008, 19:50

17 jun 2010, 15:03

Ik kom merken tegen waar ik nog nooit van gehoord hebt ... Dodo en Poorboys ... het resultaat mag er zijn ... 8)
Gebruikersavatar
Ragnar
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 7191
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:19

17 jun 2010, 15:11

Door schreef:Ik kom merken tegen waar ik nog nooit van gehoord hebt ... Dodo en Poorboys ... het resultaat mag er zijn ... 8)
x2
:s RARA JONGENS DIE DESIGNERS :s

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”