Zelf je MINI onderhouden

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

12 nov 2011, 18:45

Mijn pa wil mensen best onderwijzen in wat kleine dingen

Ik geloof niet dat we samen een bout van de MINI nog niet los hebben gehad. Combineer dat met Sam en ALLES kan gedaan worden.. Sam doet daar denk ik ook wel aan mee, dus als jullie een datum en plek hebben zullen we wel van de partij zijn
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

12 nov 2011, 19:03

Ik zit er ook aan te denken zoveel mogelijk zelf te gaan doen :)
Ik weet dat dr een garage in Nijmegen is.. heb ik mn uitlaat dr ook onder gefixt :D
Mn schijven heb ik pas ook gedaan, al moet echt nog maar komt goed! :D

Ben benieuwd of het iets word! Let me hear!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

13 nov 2011, 12:10

Bij heel veel dingen aan de mini is het goed inlezen, er RUSTIG de tijd voor nemen en logisch nadenken. Niks haasten, want daar maak je een hoop mee kapot. En vaak wil men te snel iets fixen. Je moet ook niet te bang zijn om iets eens aan te pakken. In je achterhoofd weet je ook altijd dat het weer goedkomt en er altijd mensen zijn die je advies kunnen geven.
Ik zeg dan ook, begin gewoon. En zie vanzelf waar je zal stranden.

Nu ben ik toentertijd bijvoorbeeld ontzettend lang bezig geweest met mijn schroefsetje, maar wel zelf gedaan en het volgende zal veel sneller gaan. Het juiste gereedschap is ook zo belangrijk. Dat scheelt je echt veel gemier en gevloek.

Als het uiteindelijk gelukt is geeft dat een goeie kick wat je nooit zult beleven wanneer je iets uitbesteed.
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

13 nov 2011, 12:51

sander_r53 schreef:
Als het uiteindelijk gelukt is geeft dat een goeie kick wat je nooit zult beleven wanneer je iets uitbesteed.
Amen!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

13 nov 2011, 13:24

Ga alleen geen gebruik maken van krentenbollenzakken e.d. :mrgreen:

Maar zonder gekheid, goed gereedschap is het halve werk.. Alleen is dat behoorlijk duur!

(zegt de lucky bastard wiens pa werkelijk ALLES heeft qua gereedschap..)
Misterman
Be Mini
Be Mini
Locatie: Heemskerk
Berichten: 633
Lid geworden op: 28 feb 2008, 11:49

13 nov 2011, 18:18

Vandaag eens gekeken waarom het stuur trilde boven de 150km/h... rechterband was op. Het canvas kwam er door heen, dus snel een bandenonderzoek gedaan op internet en banden besteld.

Als geluk bij een ongeluk kwam ik er ook achter dat mijn stofhoes om mijn aandrijfstang stug was en zijn vet er uit aan het slingeren is. Gelijk ook maar besteld. Gelukkig heb ik dit klusje al eens bij een suzuki alto gedaan, dus ik weet wat ik los moet halen.

Ook heb ik geprobeerd een compact reservewiel te monteren. Echter had ik een setje gekocht, dacht ik, maar ontbrak het systeem dat in de achterbak nodig is om het geheel onder de auto te kunnen hangen en vasthouden. Mocht er iemand zijn die dit over heeft, bijvoorbeeld omdat hij een uitgebreide uitlaat heeft gekocht, dan hou ik me aanbevolen. Ik heb mijn rubber afdekplaatje nog wel!
RPD
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Utrecht
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 aug 2011, 20:35

08 jan 2012, 21:01

Hey wat een goed topic! Ik heb al eerder zitten denken dat t een goed plan zou zijn om eens en dagje met wat andere minifanaten het klein onderhoud te doen. Ik heb ook niet zo veel verstand van auto's, wel eens een autosleutelcursus gedaan, maar verder nauwelijks ervaring. (Was al heel trots dat ik afgelopen weekend de accu van m'n motor heb "uitgebouwd" en aan de lader heb gehangen. En ja dat ze daarna weer startte natuurlijk). Ik ga dit topic in de gaten houden!
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

08 jan 2012, 21:13

Dit topic ook helemaal gemist...ik ben er ook wel voor in...leer veel bij Beek (zoals stoelen monteren :roll: ) maar de basics eens een keer zelf doen, kan nooit kwaad..

Bij Beek klussen zal niet zo'n goede optie zijn, daar we dan leren om daar niet meer (zo vaak) te komen... :lol:
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
RPD
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Utrecht
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 aug 2011, 20:35

09 jan 2012, 18:00

GreyCooperS schreef:Bij Beek klussen zal niet zo'n goede optie zijn, daar we dan leren om daar niet meer (zo vaak) te komen... :lol:
dat is maar de vraag natuurlijk. Uebertunen is nog wat anders dan zeg: motorolie vervangen :s En voor Beek kan t interessant zijn om een paar betrekkelijke klunzen als klanten te hebben.
Dick en Natascha
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Vianen
Berichten: 85
Lid geworden op: 26 aug 2011, 17:55

31 jan 2012, 22:10

Het sleutelen aan je auto kan heel leuk zijn en is voor velen een hobby.
Probleem is voor de meeste een te vinden ruimte om dit te doen.
Zonder enige sleutel ervaring heb ik zelf jaren terug een classic corvette body off gerestaureerd.
2 1/2 jaar aan gewerkt en echt alles onderhanden genomen.
Alles zelf gedaan buiten het uiteindelijke spuitwerk na en met een prachtig resultaat.
Informatie gehaald uit voornamelijk de Haynes workshop manual, internet en corvette specialisten.
Nu heeft mn vriendin een coopertje en het sleutelen is voorlopig mijn zondag invulling geworden.
Als eerste weer een Haynes workshop manual gekocht. Dus als je sleutel aspiraties hebt is dit een eerste vereiste.
En natuurlijk dit fantastische forum!!!!!!!!
Spoiler
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Maastricht
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2012, 09:12

09 aug 2012, 14:24

@ Misterman
Stoelen zelf vervangen?? de dealer heeft mij wijs gemaakt dat hieraan een code gekoppeld en dat deze niet vervangen zijn tenzij je melding maakt aan BMW,

Iets herkenbaars of gewoon broodjeaap?

Daarnaast halogeen ingebouwd? knap, wat kost dat?
Black Mini Clubman
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

09 aug 2012, 14:38

Stoelen kun je gewoon zelf vervangen. Zit met een paar schroeven vast en een stekker(s) voor de airbaig en eventueel stoelverwarming....
ferrry s
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 okt 2012, 17:37

31 okt 2012, 16:57

Iedereen kan zelf wel rem blokjes doen en schijfen en nieuwe olie erin doen, ik heb een beun in de buurt zitten die vraagt zowat niets voor montage als er meer geintreseerde zijn kan ik wat regelen met hem natuurlijk ik ga van de week naar hem toe voor mijn mini

Rem blokken voor en achter
schijven achter
steek as-hoes
nieuwe koelvin

€538,- inc montage en onderdelen

Al moet je naar de garage ben je dit al kwijt aan onderdelen.

Ik ga meteen vragen wat een grote beurt kost.

Mvg
Raptor
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jul 2013, 12:34

Re: Zelf je MINI onderhouden

23 jul 2013, 17:07

Ik heb online een service manual gevonden die je heel veel stapsgewijs uitlegt. Alleen kost dat flink wat duiten, iemand toevallig in PDF of een link waar ik het gratis kan downloaded, ik vind $100 nml te veel :-)

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”