Verlagingsveren R50 maar niet lager

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Rebbes
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 jun 2010, 13:07

Verlagingsveren R50 maar niet lager

26 sep 2014, 17:43

Hallo allemaal,

Zoals de titel al aangeeft heb ik verlagingsveren geplaatst maar zie geen verschil :'( .
Heb het voor de zekerheid nagemeten maar nee, echt helemaal niets, zelfs een halve cm hoger dan voor met originele veren....

Even wat uitleg, heb een verlagingsset van 4 gele veren van het merk Weitec, nieuw in de doos. Met deze set zou de mini (R50 uit 2004) zo'n 3cm naar de grond moeten zakken.
Voorbeeld van de betreffende veren. Klik.

Vandaag begonnen met plaatsen, maar dus zonder resultaat. Achter zitten de Weitec veren er nu onder, voor nog niet. Hiermee wil ook even wachten totdat ik weet wat ik fout doe (als ik iets fout doe).
Heb met veerspanners netjes de oude veren verwijderd en de nieuwe geplaatst. Ook de rubberen veer/demper stop weer netjes teruggeplaatst (heb op dit moment nog een veerweg dus lijkt me overbodig deze te verwijderen).

Heb de zoekfunctie en google gebruikt maar helaas niets tot weinig vinden:
- Wel werd er aangegeven dat veren nog in kunnen zakken naarmate er met de nieuwe veren gereden word (inveren). Kan het me haast niet indenken, dan zou je na 5 jaar toch geen veerweg meer over hebben?
- draagarmen verstellen. Er stond op een ander auto forum aangegeven dat de draagarmen losgemaakt moeten worden, en weer vastgezet dienen te worden als de mini op de grond staat. Hiermee zou je de spanning van de rubbers/draagarmen afhalen. Dit kan ik me enigsinds indenken, zeker om overbodig slijtage te voorkomen, maar zou dat de oplossing van mijn probleem zijn?

De veren zijn overigens wel degelijk korter dan de originele, ruim 3cm, dus er zou een verlaging mogelijk moeten zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen, had namelijk al erg lang uitgekeken naar en verlaagde mini en dan valt dit toch wel wat tegen :( .

Greets,
Robert
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Uithoorn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 12 aug 2008, 08:44

Verlagingsveren R50 maar niet lager

26 sep 2014, 18:13

Heb je al iets gereden met de MINI? Of staat ie nog steeds op dezelfde plek waar je de veren gewisseld hebt? Op de handrem....
De veren zakken zeker nog een stukje in na het plaatsen. Ze moeten zich even zetten naar het gewicht van de auto zeg maar. Kijk maar eens naar deze foto's.

Direct na het wisselen (van schroefset naar standaard, maar het idee is hetzelfde):
Afbeelding
Afbeelding
Na 2 dagen:
Afbeelding
Afbeelding
Nog steeds belachelijk hoog natuurlijk, maar wel al ingezakt
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 apr 2016, 07:04

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

27 sep 2014, 09:28

Ha Robert, bekend verhaal, zoals Rianne al zegt: heeft even tijd nodig en kilometers nodig om in te zakken. Mijn advies is dan ook de andere veren te plaatsen en lekker flink wat kilometers te maken! Komt allemaal goed!
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3183
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

27 sep 2014, 09:33

Of je had al een origineel MINI sportonderstel Plus (zat bijv in het Chili-pakket), en die is al 3cm lager als het normale onderstel. :D
Rebbes
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 jun 2010, 13:07

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

27 sep 2014, 16:31

Bedankt voor de snelle reacties :icon_top: .

Ga morgen de voorveren plaatsen en dan de nodige km's maken :), hopelijk zak hij dan nog verder in.
Maar 3cm zakken is toch wel veel of niet :o ? Kan me inderdaad wel vinden in het verhaal dat de veren zit nog moeten "zetten" en dus iets zakken, maar had in gedachten dat dit meer een halve tot max één cm zou zijn.

Wel heeft de mini een Pepper pakket, maar zover ik weet geen sport onderstel.
Dan zouden de veren toch ook al zo kort als de verkorte weitec veren moeten zijn?
Staat het op de demper vermeld of het van een sportline is of zo, of kan ik dat ergens aan zien? Kan ik het voor de zekerheid controleren :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3183
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

27 sep 2014, 16:42

Als je de laatste 7 cijfer/letters van je chassisnummer geeft (mag ook via pm of email) dan kijk ik het voor je na op het BMW aftersales portal. Als je tenminste de originele veren er nog onder hebt zitten.
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

27 sep 2014, 18:02

maar had je nu al gereden dan met alleen veren achter?
ik heb zelf ook beide Mini's 3 cm verlaagd en na het rijden zakten beide Mini's meteen al.
verschil was duidelijk te zien.
en als je al verschil ziet tussen de originele en verlagingsveren, dan moet het goedkomen.
Rebbes
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 jun 2010, 13:07

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

28 sep 2014, 22:53

Vandaag gereden met de nieuwe veren, en ja hij is gezakt :D , zo'n 2,5cm dus dat zal nog wel goed gaan komen :icon_top:

Nu voor alleen nog, kreeg alleen de moer van de schotel niet los >:( . Maar het gaat allemaal goed komen, blijven doorzetten haha. Dat ass down, face up is niet zo mijn ding haha.

Komende week ook de spullen terug van de spuiter dus kan de mini goed verwennen :yeah
Nix
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 nov 2016, 20:06

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

29 sep 2014, 10:45

Ik had hetzelfde probleem met mijn voorveren. Ik was even langs een universele garage gegaan, die had het met luchtgereedschap zo los. En als je het lief vraagt kost het je waarschijnlijk ook nog eens niets :-)
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

29 sep 2014, 11:00

Robert schreef:Of je had al een origineel MINI sportonderstel Plus (zat bijv in het Chili-pakket), en die is al 3cm lager als het normale onderstel. :D


De 3 cm is alleen de vergelijking met standaard onderstel van een R50 One, echter de topicstarter heeft een cooper. Het sportonderstel Plus scheelt 1 CM tov het sportonderstel wat normaal op de Cooper zit.

One standaard : -0 cm
Cooper sportonderstel : -2 cm
Cooper sportonderstel plus : -3 cm
CooperS sportonderstel Plus -3 cm
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Rebbes
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 jun 2010, 13:07

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

01 okt 2014, 14:08

Alle veren rondom zijn geplaatst, en jullie hebben gelijk!
Mini is direct 2 cm gezakt en zal dus rustig aan nog naar die 3de cm zakken hoop ik :mrgreen: .

Moer van de voorvering is losgekomen met de luchtsteutel, werkt perfect.
Mocht iemand daar dus ook ooit problemen mee hebben dan is de luchtsleutel een prima oplossing voor vastzittende moeren op de veerpoten.

Bedankt voor de tips en informatie allemaal :icon_top:

Cheers,
Robert
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Uithoorn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 12 aug 2008, 08:44

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

01 okt 2014, 15:09

Fijn dat het allemaal gelukt is!
Voorkant is meestal lastiger dan de achterkant, daarom beginnen wij eigenlijk altijd met de voorkant... ook door schade en schande wijs geworden :O

Veel plezier ermee :rijden
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
Inie
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Ergens in Zweden
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 sep 2014, 21:08

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

01 okt 2014, 18:10

Marcel Always Open schreef:
Robert schreef:Of je had al een origineel MINI sportonderstel Plus (zat bijv in het Chili-pakket), en die is al 3cm lager als het normale onderstel. :D


De 3 cm is alleen de vergelijking met standaard onderstel van een R50 One, echter de topicstarter heeft een cooper. Het sportonderstel Plus scheelt 1 CM tov het sportonderstel wat normaal op de Cooper zit.

One standaard : -0 cm
Cooper sportonderstel : -2 cm
Cooper sportonderstel plus : -3 cm
CooperS sportonderstel Plus -3 cm

Ik wil hier graag even op inhaken.

Ik heb op de mijne ook een sportonderstel plus. Gaat ie dan nog 3 cm meer naar beneden met een apex set?

Inie
lucky-seven
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:43

Re: Verlagingsveren R50 maar niet lager

22 dec 2014, 16:21

hey ik dacht eraan ook deze veren te steken onder mijn mini one ,
mijn zomervelgen zijn 17 inch , ET 35, 7.5j breed, met deze veren zou een 205/45/17 aanlopen denk je ?

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”