Accu dood na omdraaien contact

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Chlorophyl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2023, 13:01

Accu dood na omdraaien contact

29 apr 2024, 09:42

Hoi, mijn eerste bericht hier en meteen troubles :?

Juli vorig jaar een leuke Park Lane Cooper 2005 voor mijn dochter gekocht. Nu rijden wij er zelf de laatste maanden in (lastig om een auto in hartje Den Haag te houden, lang verhaal) en het is nu 2 x voorgevallen dat de accu dood is na het starten. Of eigenlijk direct na het omdraaien van het contactslot.

De eerste keer dat het gebeurde dacht ik dat de accu overleden was. Lader erop en die gaf meteen aan dat de accu bijna vol was. Hmmmm toch maar even geladen en accu en dynamo doorgemeten. Voltages waren prima dus daar heeft het niet aan gelegen.Dan ga je dus denken aan kortsluiting ergens maar waar?

De tweede keer beetje beter opgelet en dit gebeurde:
  • Met centrale vergrendeling deur open gedaan
  • Contact omgedraaid naar II
  • Dashboardverlichting kijkt me vrolijk aan
  • Draai sleutel om te starten … en alles gaat op zwart
  • Maar wacht, slimme ikke heb een sleutel 10 in de kofferbak gelegd …
  • Wat? Kofferbak is elektrisch vergrendeld?!
  • Sleutel 10 uit garage gedraaid en massa paar secondjes los en weer vast …
  • Joepie ze start weer
Het gekke is dat we tussen de eerste keer en deze keer misschien wel 10 keer weg zijn geweest zonder problemen. Daarna startte hij ook weer zonder probleem. Maar wanneer is de volgende keer dat ie niet start???

Wie weet waar ik het probleem moet zoeken?
Chlorophyl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2023, 13:01

Re: Accu dood na omdraaien contact

07 mei 2024, 10:37

Vanmorgen weer hetzelfde probleem. Ik vermoed dat het een vochtprobleem is ivm de regenval van vannacht. Ik zou niet weten waar ik het moet zoeken.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3187
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Accu dood na omdraaien contact

08 mei 2024, 10:13

Is het alleen bij het starten?? Er kan ook iets zijn met het contactslot...
En vochtprobleem....kijk dan als eerste naar de ECU BC1 in de voetenbak van de passagier. Dat is een bekend probleem dat daar vocht kan komen, en dan is veel ontregeld in de MINI als daar de stekkers en bekabeling vochtig wordt. Als het daar vochtig is, controleer dan of de afwatering van de paravaan verstopt zit. Als die verstopt zit, dan is er meer kans dat het water naar binnen loopt.
Chlorophyl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2023, 13:01

Re: Accu dood na omdraaien contact

09 mei 2024, 11:52

Dankjewel voor het meedenken.

Het is inderdaad alleen bij het starten. Verder geen rare dingen. Misschien inderdaad wel contactslot zelf.
Ik zal eerst even controleren bij de voetenbak of het vochtig is en sowieso de afwatering even nakijken.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”