Navigatie in de war?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
papadoc
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Huizen
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2010, 12:24

Navigatie in de war?

07 feb 2011, 09:29

Hallo,, onze Mini Cooper S 2004 heeft een af fabriek Nav Systeem, dat nu een totaal verkeerde locatie aangeeft. Indien ik mij werkelijk in Huizen bevindt dan geeft het systeem bv als huidige positie Ede aan , na het invoeren van een nieuw navigeer adres dan weet de juffrouw mij wel te vertellen dat ik mij naar de juiste route moet begeven en het rijrichting pijltje draait vervolgens alle kanten op zonder vermelding van straat of huidige locatie. Uit en aan zetten helpt niet ook het opnieuw invoeren van de Dvd heeft geen invloed
Het lijkt er op dat de GPS sensor de juiste positie niet kan bepalen.
Heeft iemand suggesties?

Alvast dank
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

07 feb 2011, 09:36

en als je nu contact maakt en de auto minimaal 5 minuten stil laat staan?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
papadoc
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Huizen
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2010, 12:24

07 feb 2011, 10:03

Hoi, dat maakt niet uit, het systeem blijft een totaal verkeerde locatie aangeven en neemt dat als vertrek punt aan. Op het moment dat je een nieuw adres invoert dan probeert het systeem vanaf de verkeerde locatie een route te bouwen maar raakt vervolgens het uitgangs punt weer kwijt , op de kaart zie je de richtings pijl die dus totaal verkeerd staat en in het linker scherm zie je af en toe een adres staan die verolgens weer verdwijnt en vervolgens blijft het scherm blanco op de breedtegraad notitie na.

groet
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

08 feb 2011, 00:18

uit de pdf handleiding (Sept'03)
Standplaats invoeren
Een correctie van de positie wordt slechts in
uitzonderingsgevallen aanbevolen, omdat
de GPS-ontvanger bijvoorbeeld na transport
van uw auto op een autotrein maar
enkele minuten nodig heeft om de positie
te bepalen.
Voor het invoeren van de actuele standplaats:
1. "Informationen" (informatie) selecteren
2. "Standorteingabe" (standplaats
invoeren) selecteren
3. Eventueel plaats en straat selecteren.
Adres van de standplaats analoog met
het reisdoeladres invoeren, zie pagina 23
4. "Kreuzung ?" (kruispunt ?) selecteren.
De informatie "Kreuzung wird passiert"
(kruispunt wordt gepasseerd) wordt
aangegeven en de actuele standplaats
wordt door het navigatiesysteem overgenomen.
Als het navigatiesysteem de standplaats
zelfstandig kan bepalen, wordt
deze overgenomen in het systeem.
WAT MOET U DOEN ALS…
>de accu losgekoppeld is geweest?
Het duurt ca. 15 minuten tot het systeem
weer klaar voor gebruik is.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
papadoc
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Huizen
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2010, 12:24

GPS ?

08 feb 2011, 10:05

Hello, ik heb zojuist mijn "standplaats" ingevoerd conform de handleiding in het rechter scherm staat inderdaad de locatie maar op het moment dat ik weer wil navigeren naar een adres dan is het systeem al na enkele meters de weg kwijt, rechter scherm geeft alleen een pijl aan die willekeurig ronddraait en af en toe wordt er een straat naam aangegeven die op ongeveer 1 Km afstand is .
Ben bang dat de GPS ontvanger ( Haaien vin?) het heeft begeven. Las ook ergens dat ev de contacten zouden zijn geoxideerd waardoor de GPS ontvanger mogelijk niet meer goed zou werken.
Misschien heeft iemand dit al eens meegemaakt? en weet hoe je eea zou moeten demonteren.
Alvast dank voor de reacties.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

Re: Navigatie in de war?

15 sep 2013, 21:50

Mijn navigatie gaat ook volledig de mist in.

Deze middag werkte alles nog correct, navigeren naar zee was geen probleem. Echter terug naar huis dacht hij plots dat ik op een parallelweg reed. Het ging daarna alleen maar slechter, hij dacht steeds dat ik verder en verder verwijderd was. Uiteindelijk heb ik via de iphone navigatie moeten rijden en nu denkt de mini dat ik op 22km van thuis verwijderd ben. Heb al een andere navigatie-dvd geprobeerd, net hetzelfde probleem.

Heel gelijkaardig aan de openingspost van deze thread.
Is dit probleem toen opgelost geraakt? Of heeft iemand een tip?
Ik heb em al een paar uur laten staan, een oudere dvd geprobeerd die 'nieuwe software' gebruikt waardoor je de auto ook 5 minuten moet uitschakelen vooraleer die dvd werkt, allemaal geen oplossing, mijn navigatie blijft hardnekkig beweren dat ik me elders bevind...
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Navigatie in de war?

16 sep 2013, 04:54

Verhuizen?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Navigatie in de war?

16 sep 2013, 09:14

:-D
Afbeelding
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: Navigatie in de war?

16 sep 2013, 09:16

Marcel Always Open schreef:Verhuizen?
Lijkt me wel grappig, gewoon aanbellen en als ze open doen "hallo volgens me navigatie woon ik hier. Wat doet u hier :mrgreen: "
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Navigatie in de war?

16 sep 2013, 20:06

Sorry ik heb naar oplossingen gezocht, maar kon niks vinn. Volgens mij ziu je dit bij de dealer moeten vragen. De standaardacties van bijvoorbeeld accu eraf etc voor X minuten heb je allemaal al geprobeerd.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

Re: Navigatie in de war?

16 sep 2013, 22:52

Ik heb vandaag de antenne gedemonteerd, na wat speurwerk lijken een aantal BMW's ook dat probleem te hebben. Heb die antennevoet opengedraaid en blijkt daar inderdaad wel wat oxidatie op de printplaat te zitten, de ganse behuizing was ook gewoon nat, en binnenin de vin was er ook condens.

Afbeelding

Bij het losmaken ervan kwam er ook wel wat water de auto binnen, blijkbaar is dat toch allemaal niet zo waterdicht als het zou moeten.

Ik ga er dus van uit dat dit gewoon kapot is en ga een nieuwe antennevoet bestellen bij de dealer.
Volgens realoem is dit onderdeel niet meer in productie, en ik vind er precies ook geen onderscheid tussen wel en geen navigatie, op ebay vind ik 3 dergelijke antennes in de VS, allen hebben een ander nummer dan wat ik op mijn voet vind, en geeneen komt overeen met wat ik op realoem kan vinden.
Zoveel verschil zal er wel niet op zo'n antenne zitten? Gps is gps denk ik maar..?


Wat ik wel vreemd vind is dat zelfs als dit ding gedemonteerd is, mijn navigatiesysteem nog steeds ongeveer 'juist' meebeweegt.
Ik kan maar denken dat er een soort backupsysteem is dat, indien geen gps signaal beschikbaar, op basis van kompas en snelheid (en de laatst gekende positie) een positie bepaalt. Dat zou ook verklaren waarom de gps aan zee dacht dat ik naast de weg reed, en daarna steeds meer verkeerd was en tegen de tijd dat ik thuis was (50km verder) er gewoon compleet naast zat (maar wel ongeveer in de juiste richting).
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: Navigatie in de war?

16 sep 2013, 23:04

Bij Leebmann staat dat je het nog steeds kan bestellen misschien hebben die nog wat op voorraad?

Dit stukje bedoel je toch

http://www.leebmann24.de/bmw-ersatzteil ... kid=128827" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

Re: Navigatie in de war?

16 sep 2013, 23:25

Die van mij is een R56 (ik weet dat we hier in het 1st gen subforum zitten maar het probleem is niet echt specifiek, vandaar dat ik geen nieuw topic opende)

Een Cooper D van 01/2008.

Het gaat om deel 2:
http://www.leebmann24.de/bmw-ersatzteil ... kid=162908" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel moet ik erbij zeggen dat het onderdeelnummer op mijn antenne niet echt overeenkomt.
Op die voet vind ik 2 nummers: 3442133-02
en apart op 3 regels:
0138
28058892
213675 10

Lichte overeenkomst is te vinden in dat eerste nummer, met dat verschil dat er op realoem nog een 6520 voorstaat en de -02 verdwijnt.
Die onderdelen op ebay hebben een ander nummer: bvb 3449241-01

Ik vind het hier (en realoem is net hetzelfde) wel vreemd dat er geen verschillen zijn voor wel en niet gps, etc. Terwijl er toch zeker mini's zijn met een eenvoudige antennevoet:
vb
en mini's met een mini-haaivin:
vb
En soms zijn er mini's zonder navi die ook zo'n laatste antenne hebben...
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

Re: Navigatie in de war?

17 sep 2013, 00:31

Als je hem nou eerst eens lekker laat opdrogen en nog eens test?
Stel dat hij dan weer goed werkt.
Is hij dan goed, dan maak je hem weer waterdicht, met bv plasti dip oid.
Gewoon over de print heen spuiten (daar was het indertijd ook voor bedoeld)

Suc6,

Ron.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Navigatie in de war?

17 sep 2013, 06:59

Een ding kan ik bevestigen

De ingebouwde navi krijgt niet alleen gps signaal maar ook de snelheid van de auto en de stuurhoek van de wielen aangeleverd van de boordcomputer. Dus als gps signaal wegvalt weet de navigatie nog steeds wat de beweging is.
Als ik in de leidschendamrunnel van 1100 meter rijd, weet mijn nacigatie nog precies waar ik ben.


En zit geen kompas in de auto (zoals hierboven geopperd)
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”