Voorstel nieuw ontwerp website

Terugkoppeling, vragen, opmerkingen etc. omtrent het forum
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Voorstel nieuw ontwerp website

14 nov 2005, 16:17

Na wat avonden ploeteren is er een website ontwerp uit mijn gepijnigde hersenen voortgekomen, het was een zware bevalling :)

Kijken jullie eens op http://www.newminiclub.nl/nieuw.htm en vertel wat jullie er van vinden (afbeelding wel op 100% bekijken als IE hem verkleint), nieuwe idee?n zijn natuurlijk welkom. Probeer daarbij even onderstaande overwegingen te lezen zodat we het niet steeds over hetzelfde hebben?
  • Het ontwerp is nu een afbeelding van de homepage, die functioneert natuurlijk nog niet. De diverse onderdelen zulen in dezelfde stijl gemaakt worden.
  • Rechts en links blokken met inhoud die steeds wordt ververst door de database. Dat houdt wel in dat we nieuws, gallery en forum via het nieuwe design gaan doen en dus ook moeten programmeren. Op zich heb ik zoiets al eens eerder gedaan dus dat moet geen probleem zijn, maar een uitgebreid forum zoals op mini2.com zal niet meteen klaar zijn maar is wel ongeveer het doel wat ik voor ogen heb.
  • Na inloggen bovenin komt rechtsboven in dat blokje wat user informatie te staan, misschien de Mini afbeelding van diegene die is ingelogd en of hij/zij b.v. nieuwe berichten heeft. Het up-to-date blok wordt steeds ververst zodat het matched wat men het laatste gelezen heeft e.d. Via 'markeer gelezen' regel je zelf wat je nog in je 'te lezen lijst' hebt staan.
  • Het idee achter de gekleurde rondjes is dat deze hetzelfde zijn als Mini lampjes. Ik dacht dat ik wel wat analogie zou vinden tussen functies op de website en wat lampjes maar dat valt toch wat tegen, dus heb ik wat eigen icoontjes gemaakt. Linksboven dan het site menu met ook lampjes in het grijs. Als je dan over een menu optie gaat, gaat het lampje 'branden' en als die menuoptie geselecteerd is zal het lampje blijven branden zodat je weet waar je zit. Via de menuopties komt men op de hoofdpagina's van die onderdelen, via de up-to-date blokken rechts kan men direct doorklikken naar nieuwe entries in de verschillende onderdelen. Ik heb geprobeerd de menulampjes in een rondje te plaatsen zoals op de Mini snelheidsmeter, maar dat ziet erg rommelig uit en er is geen plaats meer voor een eventuele sponsor.
  • Als achtergrond zie je ook de Mini snelheidsmeter, ook weer wat analogie met de lampjes. Ik weet dat dat gevaarlijk is omdat dat misschien gaat veranderen met het 2007 model, maar dat is later ook wel weer aan te passen (of niet als we daar voor kiezen), of we laten het zelfs afhangen van iemands soort Mini wat daar getoond wordt. Alles kan in principe.
  • Via inloggen en daaraan verbonden priveleges moet het voor iedereen mogelijk zijn om via voorgeprogrammeerde pagina's inhoud toe te voegen aan de website, zoals b.v. nieuws met een fotootje. Om dubbel werk te vorkomen zal dat ook te zien zinn in het forum waarna er dan ook op gereageerd kan worden. Zo zijn we niet afhankelijk van ??n webmaster of moderator om inhoud toe te voegen, wie dat leuk vind kan zelf (zinnige) inhoud plaatsen.
  • Ik ga wel uit van een schermresolutie van 1024 x 768 pixels. Ik ken niemand meer die 800 x 600 pixels heeft. 800 x 600 pixels kan ik nog wel maken, maar dan hebben we niet zo veel ruimte voor een menu links ?n rechts ?n inhoud in het midden. De breedte wordt trouwens niet 1024 maar 950 om wat ruimte over te laten voor scrollbar e.d.
  • In principe willen we werken met RSS feeds zodat je automatisch op de hoogte blijft van nieuwe inhoud. Niet iedereen weet wat dat is of wil dat gebruiken, dus gaan ook een nieuwsbrief introduceren waarop je je kunt abonneren zodat je ook een emailtje kunt krijgen als er nieuwe inhoud is. In de nieuwe versie van Internet Explorer zal een RSS feedreader zitten dus straks is het een kleine stap om ook RSS te gaan gebruiken, qua nieuws heeft dat echt de toekomst.
  • Forum, gallery etc. zijn dus ge?ntegreerd in de website i.p.v. gebruik te maken van een standaard forum zoals nu met phpBB. Een eigen forum kunnen we steeds verder uitbreiden met Mini-specifieke functionaliteit zoals eigen Mini afbeeldingen en extra privi?leges zoals meer uplload ruimte e.d. Mini2.com heeft het ook zo gedaan, en dat is wat mij betreft een goed voorbeeld maar ik wil het nog mooier maken :). Bijvoorbeeld afdrukken van je Mini specificaties via de website voor een meeting zodat we weten wie wie is of zelfs een NewMINIClub badge met forumnaam en echte naam als je dat wilt?
Bovenstaande is een hele klus en ik zal vast nog wat vergeten zijn, maar ik denk dat het eindresultaat er dan mag zijn als het klaar is. In principe zou ik de website willen maken met minimaal de homepage en een forum en daar mee van start gaan, en de andere functionaliteit beetje bij beetje toevoegen. Van elke stap die we maken houden we jullie op de hoogte natuurlijk, met ruimte voor reacties en verbeteringen. Gelukkig komt de winter er aan dus dan heb ik 's avonds wat te doen :)
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Barendrecht
Berichten: 2486
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:34

14 nov 2005, 17:20

Voorstel nieuwe nickname Berthil:

The NewMINIclub whizard

:mrgreen:

Errug mooi wat je al gemaakt hebt Berthil!!! Knap werk!!!
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Yellow_Dino
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Boechout
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:03

14 nov 2005, 17:22

Netjes zou ik zeggen,daar is zwaar over nagedacht en veel tijd ingestoken.

Groetjes Wim
Afbeelding

And on the 7the day GOD created.......the MINI
Gebruikersavatar
Yvon
Wingman
Contacteer:
Locatie: Hilversum
Berichten: 3150
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:32

14 nov 2005, 18:26

8) :-))

WAUW! Dat ziet er gaaf uit zeg! Berthil is een genie!

Ben er eigenlijk een beetje stil van....(en dat gebeurt niet vaak :mrgreen: )
Afbeelding

_______________________________________
You can fight the sleep but you cannot stop the dream
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Roeselare
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 nov 2005, 21:26

14 nov 2005, 18:28

Formidastisch Berthil, nog een link naar de plaatselijke kroeg erbij en 't is OK voor mij :lol:

Jan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Yvon
Wingman
Contacteer:
Locatie: Hilversum
Berichten: 3150
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:32

14 nov 2005, 18:39

Grand_Cru schreef:Formidastisch Berthil, nog een link naar de plaatselijke kroeg erbij en 't is OK voor mij
Belgische of Nederlandse? Of zijn er ook al plannen om naar Nederland te reizen om hier onze...eh...onze...Schippersbitter te proeven?? :mrgreen:
Afbeelding

_______________________________________
You can fight the sleep but you cannot stop the dream
Gebruikersavatar
P. de Gast
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Almere
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:19

14 nov 2005, 18:59

ziet er super uit.. :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Budel
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:24

14 nov 2005, 23:26

wow... sjiek hoor. erg knappe site :mrgreen:
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

15 nov 2005, 02:10

Ik heb nog wat wijzigingen aangebracht, ik was nog niet helemaal tevreden over het bovenste menu. Op mijn eigen website heb ik zo'n 50 afbeeldingen die willekeurig getoond worden boven het menu.

Die kan ik ook gebruiken voor onze website en natuurlijk uitbreiden met meer afbeeldingen, dus de afbeelding die je nu bovenaan ziet is er ??n van de 50. De website oogt er wel wat drukker door.

Ik zou graag de zwarte balk achter de lampjes in het bovenste menu ook op driekwart van de rondjes laten ophouden zoals ook in de bovenste balken van de onderwerpen links en rechts, maar dat is technisch niet mogelijk met een achtergrondafbeelding tenzij we flash gaan gebruiken, maar dan wordt het bovenste menu qua bestandsgrootte te groot en dat is niet wenselijk qua website data verkeer.

De top afbeelding kan ook helemaal weg waardoor het geheel wat naar boven schuift. Daar zou dan weer een banner kunnen komen te staan en de zwarte balk kan ook op driekwart komen. Als de topafbeelding blijft kan ik ook links en/of rechts banners plaatsen van sponsoren.

Beide versies naast elkaar:
Met topafbeelding
Zonder topafbeelding

Graag jullie overpeinzingen :)
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

15 nov 2005, 12:51

Ik denk met topafbeelding.
De startpagina is natuurlijk het visitekaartje van de NewMINIclub. Mensen die voor het eerst op de NewMINIclub site komen moeten echt de "sfeer" proeven die er heerst binnen de NewMINIclub.

De meeste van ons zullen niet dagelijks op de startpagina komen. Ik heb de link naar het forum in me favorieten staan en niet naar de startpagina...
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

15 nov 2005, 13:23

peter schreef:De meeste van ons zullen niet dagelijks op de startpagina komen. Ik heb de link naar het forum in me favorieten staan en niet naar de startpagina...
Ik weet dat mijn verhaal over de achtergronden van het hoe en waarom wat lang is en misschien wat moeilijk leesbaar, maar daaruit vloeit voort dat website en forum ??n worden. De homepage wordt dan dus ook echt de homepage van de leden (na inloggen) met alle up-to-date informatie sinds je laatste bezoek en (wat denk ik beter is) wat weergeeft wat je werkelijk gelezen hebt en/of als gelezen hebt gemarkeert v.w.b. Forum, Gallery, Nieuws e.d. Niet inloggen (niet leden) laat b.v. nieuwe berichten van de laatste maand zien of zo. Dan proeven ze inderdaad ook echt de sfeer van de club want ze zien meteen alle 'nieuwe' inhoud i.p.v. een algemeen verhaaltje met een plaatje, dynamisch dus. Het forum in zijn huidige vorm zal dus verdwijnen en geheel geintegreerd worden met de rest van de website. Daardoor kan ik ook extra functionaliteit toevoegen, anders gaat dat niet.

Ik heb nu namelijk heel vaak op forums dat ik een link aanklik in een e-mail en automatisch wordt ingelogd. Als ik dat daarna nog een keer doe vanuit een tweede e-mail (en dus weer inlog in een separaat browser venster) en ik klik op 'berichten sinds laatste bezoek' krijg ik nul berichten wat dus helemaal niet zo is, het forum vergelijkt namelijk de nieuwe berichten tussen het eerste en tweede (en laatste) bezoek en vindt dan natuurlijk maar nul berichten want daar zit maar ??n minuut tussen. Daar wil ik dus graag van af.

Bovenstaande is de manier waarop ik er tegenaan kijk. Ik wil voorkomen dat er straks gezegd wordt 'die Berthil heeft er alles doorgedrukt zoals hij het ziet', dat heb ik ook al meegemaakt bij een andere club waar zelfs posts en initatieven zonder tegenbericht in de prullenbak verdwenen. Dus als je zelf idee?n en/of vragen hebt is het nu het moment om die kenbaar te maken denk ik, iedereen mag meebeslissen. Als het beter is dat we een voorstel niet moeten realiseren om technische of om de gebruikersvriendelijkheid te waarborgen, zal ik proberen jullie ervan te overtuigen in een open discussie. Volgende week zou ik willen starten met de website te maken in een testomgeving, de vorderingen zal ik steeds melden op het huidige forum zodat jullie er op kunnen schieten.
!nathalie!
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Bree
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 nov 2005, 23:28

15 nov 2005, 14:52

Mega cool man! Die Berthil kan er wat van.
Yellow_Dino
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Boechout
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:03

15 nov 2005, 16:03

Zeker met de topafbeelding doen.

Groetjes Wim
Afbeelding

And on the 7the day GOD created.......the MINI
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Barendrecht
Berichten: 2486
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:34

15 nov 2005, 16:04

MET topafbeelding!!! :mrgreen:
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Gebruikersavatar
P. de Gast
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Almere
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:19

15 nov 2005, 16:07

Met top afbeelding is nog veel beter... :D

Ziet er super uit..
Afbeelding

Terug naar “Website en Forum”