Mijn 1ste Mini clubman CooperS R55 2009

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
RemmyH
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2021, 13:55

Mijn 1ste Mini clubman CooperS R55 2009

29 dec 2021, 13:56

IMG_4036.jpeg
IMG_4034.jpeg
Goedemiddag mede Mini owners,

Hierbij de foto's van mijn Mini clubman cooperS uit 2009 met 248.000km op de teller.

Ik heb de auto gekocht in Januari 2021 voor €6500,00
Normaliter zou ik een auto van dit bouwjaar en met deze km stand nooit gekocht hebben maar de verkoper van het bedrijf waar ik hem gekocht heb "Shift Up" in Amstelveen verzekerde mij dat de auto nog makkelijk mee kan.

Ze verkopen enkel jong gebruikte Mini's en BMW's en de eigenaar van het bedrijf kende de vorige eigenaar en de Mini heel goed dus daarom heeft ie de auto niet naar de handel doorgestoten.

De auto heeft reeds een koprevisie gehad, de ketting is aangepakt en de koppeling is vervangen.
Er zit een sport kat en volgens mij een andere intercooler onder waardoor ie iets meer pk's heeft.
Ik heb de auto een aankoopkeuring gegeven en de compressie laten meten, wat allemaal in orde was.

Helaas heb ik begin december wel een aardige reparatie gehad.

Nadat ik op de snelweg bij 100km p/u flink gas bijgaf hield de auto eerst even in waarna er een rookpluim uit de uitlaat kwam om vervolgens te accelereren. (dit had ik wel eens eerder gemerkt)
Maar deze keer ging het niet goed. Nu had ik geen power meer en liep de motor heel raar.

Thuis aangekomen (gelukkig al na 2 km) merkte ik dat ie op 3 cilinders liep.

De volgende ochtend meteen naar de lokale garage gereden (Mini specialist in Almere) en daar bleek 1 bobine te zijn overleden.
Na een rekening van €1200,- (4 bobines, 4 bougies, grote beurt, 2 nieuwe olie filter pakkingen en een apk) loopt ie weer prima.

Maar misschien moet ik de auto eens laten nakijken door een tuner? Ik weet namelijk niet of ie ooit getuned is.
Als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag.

Voor de rest is het nog een prima auto en heb ik geen echte problemen. Gelukkig heb ik geen last van een lekkend dak of zoiets.

Zijn er verder nog bepaalde zaken die ik goed in de gaten moet houden? (behalve het olie verbruik)

Verder wens u allen een prettige jaarwisseling!

Met vriendelijke groet,

R van Hugten.
Clubman CooperS R55
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Mijn 1ste Mini clubman CooperS R55 2009

30 dec 2021, 19:36

Hoi Remy,

ik heb 2 Coopers, een R55 Clubman en een R56 Hatch beide ook met hoge kilometer standen. Als je ze goed onderhoud hoeft dat geen probleem te zijn. Een flinke rekening trouwens pfff. Dat die bobines kapot gaan is een bekend probleem bij deze 2de generatie. Ik heb in beide MINI's een spare bobine liggen, gaan vaker kapot maar ik vervang alleen degene die kapot gaat. Even de OBD scanner erin, uitlezen en checken welke bobine/cilinder de misfire geeft en dan even vervangen.

Een ander zwak punt is het thermostaat huis, deze aan de linkerkant van je motor boven de versnellingsbak. Die willen wel eens gaan lekken. Je ziet dat aan het niveau in je koelvloeistof reservoir die dan onder minimum is gezakt. Als je dan onder het thermostaat huis kijkt ligt er meestal koelvloeistof op je versnellingsbak dan weet je meteen hoe laat het is, thermostaat huis laten vervangen. De eerste 2de generatie MINI's hadden een kunststof waterpomp die ook nog wel eens wilde lekken. Ze zijn toen vrij snel over gestapt naar een metalen variant dus moet je ooit de distributieketting vervangen deze meteen vervangen in geval als je een kunststof exemplaar hebt. De waterpomp is op zich niet duur maar wel de manuren want het is een tijdrovende klus daarom wordt vaak als de distributie wordt vervangen de waterpomp standaard meegenomen.

Wat je ook jaarlijks moet laten checken, kunnen ze zo zien als die op de brug staat, je multiriem op beschadigen/uitdroging. Is een inspectiepunt bij een (grote) onderhoudsbeurt.

Gewoon jaarlijks onderhoud (laten) geven dan kun je er best lang plezier van hebben. Oudere auto's met hoge kilometer stand hebben gewoon wat meer onderhoud/aandacht nodig om dat je wat eerder tegen slijtage aanloopt een jong gebruikte.


Mvg. Milco
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Mijn 1ste Mini clubman CooperS R55 2009

30 dec 2021, 20:08

Klopt wat Milco schrijft.
Ik heb bij mijn R58, die overigens nog geen 100000km op de teller heeft, het thermostaathuis en de waterpomp vervangen ivm lekkage.
De waterpomp was nog een plastic exemplaar ondanks dat de auto eind 2011 gebouwd is, nu zit er een metalen waterpomp in.
Tevens heb ik de looprol die op de waterpomp zit vervangen omdat het "rubberen" loopvlak begon te vergaan. Het frictiewiel wat tussen waterpomp en multiriem gemonteerd zit heb ik ook gelijk vervangen want dat was ook niet meer zo fris en begon bijgeluiden te maken.
Door me goed voor te bereiden heb ik alles zelf kunnen doen, vooral de waterpomp met toebehoren is een flinke klus zonder hefbrug, raad ik een beginnend sleutelaar niet aan.
Het thermostaathuis is ook best even werk maar daar kun je beter bij dan bij de waterpomp. De plastic verbindingsbuis tussen waterpomp en thermostaat kan ook lekkage hebben als gevolg van breuken maar dat was bij mijn Mini gelukkig niet het geval.
Ik had de buis wel gelijk meebesteld voor het geval dat.........maar goed is goed en dus heb ik deze buis niet vervangen.
Ik heb een extra pakking voor het thermostaathuis liggen voor het geval ik de buis toch eens moet vervangen, want dan moet het thermostaathuis er weer "even" af om dat klusje te klaren. :)

Mocht er iemand zin krijgen om zelf te sleutelen, op YouTube staan veel informatieve video's en op de site van Pelican Parts staat ook veel info https://www.pelicanparts.com/techarticl ... 6_Tech.htm
Gebruikersavatar
RemmyH
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2021, 13:55

Re: Mijn 1ste Mini clubman CooperS R55 2009

31 dec 2021, 08:28

@schroefie
@niekcarfreak

Dank voor jullie reacties en de linkjes van pelicanparts.
En inderdaad, de waterpomp was ik vergeten te melden. Die heb ik ook al laten vervangen. Die lekte al en dat was ook ontdekt bij de aankoopkeuring.

Dat van de riem zal ik in de gaten houden.
Hopelijk kan de auto nog een poosje mee.

Groeten Remko
Clubman CooperS R55
Gebruikersavatar
K-vinR56s
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 dec 2021, 09:01

Re: Mijn 1ste Mini clubman CooperS R55 2009

31 dec 2021, 16:10

Welkom!

Mooie clubman! Staat goed deze kleurencombinatie.

Helaas hebben wij ook de ervaring bij de lokale bmw/mini specialist in almere. Die weet wel wat hij moet rekenen. Helaas ben je voor sommige reparaties genoodzaakt naar de dealer of specialist te gaan.

Hopelijk nu weer verder rijden zonder teveel kosten. Een wat oudere auto met een wat hogere kmstand is altijd een gok en dan wat je dat je aan de beurt kan zijn voor bepaalde uitgaves.

Kom je zelf ook uit almere? Dan zal ik je vast eens onderweg spotten in almere
Mini Cooper S r56 2007 Astroblack/alpenwhite
Gebruikersavatar
RemmyH
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2021, 13:55

Re: Mijn 1ste Mini clubman CooperS R55 2009

01 jan 2022, 19:09

K-vinR56s schreef:
31 dec 2021, 16:10
Welkom!

Mooie clubman! Staat goed deze kleurencombinatie.

Helaas hebben wij ook de ervaring bij de lokale bmw/mini specialist in almere. Die weet wel wat hij moet rekenen. Helaas ben je voor sommige reparaties genoodzaakt naar de dealer of specialist te gaan.

Hopelijk nu weer verder rijden zonder teveel kosten. Een wat oudere auto met een wat hogere kmstand is altijd een gok en dan wat je dat je aan de beurt kan zijn voor bepaalde uitgaves.

Kom je zelf ook uit almere? Dan zal ik je vast eens onderweg spotten in almere
Hi,

Ja ik woon zelf ook in Almere. Ja de garage waar ik was (naam van een bloem) is geen dealer maar wel een specialist. Wellicht toch nog niet iets voordeliger dan naar de BMW/Mini dealer te gaan.

Gisteren moest ik ook nog even aan een nieuwe accu maar die heb ik zelf vervangen.
De accu op zich was al duur genoeg. :shock:
Dus hopelijk blijft het hier even bij.

Ik ben trouwens nog op zoek naar een adres om de velgen op te laten knappen. Wil ze graag zwart hebben. En ze hebben wel wat beschadigingen in de loop der jaren opgelopen. Heb je tips waar ik heen moet.
Liefst in Almere of omgeving.

Dank voor je bericht.

Gr Remko
Clubman CooperS R55
Gebruikersavatar
K-vinR56s
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 dec 2021, 09:01

Re: Mijn 1ste Mini clubman CooperS R55 2009

02 jan 2022, 13:27

Ik heb geen ervaring met een almeers bedrijf. Heb ooit eens velgen van mijn peugeot 106 rallye laten poedercoaten in nijkerk. Maar dat is al zo'n 12 jaar geleden.

Je zou het ook zelf kunnen proberen met plastidip of gewoon met een spuitbus. Zeker als er geen corrosie op zit is het prima zelf te doen.
Mini Cooper S r56 2007 Astroblack/alpenwhite
Gebruikersavatar
RemmyH
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2021, 13:55

Re: Mijn 1ste Mini clubman CooperS R55 2009

02 jan 2022, 18:26

K-vinR56s schreef:
02 jan 2022, 13:27
Ik heb geen ervaring met een almeers bedrijf. Heb ooit eens velgen van mijn peugeot 106 rallye laten poedercoaten in nijkerk. Maar dat is al zo'n 12 jaar geleden.

Je zou het ook zelf kunnen proberen met plastidip of gewoon met een spuitbus. Zeker als er geen corrosie op zit is het prima zelf te doen.
Ze hebben helaas wel corrosie aan de buitenranden waar de band begint.
Dus dat wordt laten stralen en poedercoaten.
Clubman CooperS R55
Gebruikersavatar
Niet1
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 feb 2021, 11:11

Mijn 1ste Mini clubman CooperS R55 2009

02 jan 2022, 20:42

Het is niet echt in de buurt voor je maar in Halfweg zit vivelde banden. Victor doet daar wonderen met velgen die er niet uitzien.

http://www.viveldebanden.nl.

https://instagram.com/viveldevelgenhers ... =copy_link

Hij doet niet alleen poedercoaten maar ook natspuiten en cnc afdraaien.

Ik heb nu 4 setjes laten opknappen en tot nu toe zeer tevreden. De zomervelgen van onze 7 serie en de M3 liggen er nu om te laten spuiten.

Ik vind hem ook niet aan de dure kant maar dat ligt natuurlijk ook aan hoe erg je velg er uitziet. Reken op 400 euro voor stralen en poedercoaten. Dat excl. montage van de banden.

Terug naar “Show your ride”