Hoe werkt het bij een dealer? Relaas van een servicebeurt

mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

02 aug 2011, 22:25

Het is mij wel duidelijk dat hier met een vork geschreven is. Of dat een dergelijke "reparatie" niet eerder is uitgevoerd. Vond het al vreemd dat mijn MINI niet dezelfde dag klaar was voor een eerste beurt. Maar blijkbaar zij. Zecde gehele dag bezig geweest met de blokjes in de dakrail. Mede ook door het feit dat de wisserbladen niet zijn vervangen, de instaplijst niet is geplaatst, en het stadlichtglas ook niet is vervangen. Dit is een maand van te voren aangegeven, en ook nogmaals een week van te voren toen ik kwam vragen naar de dakrail stopjes.
Stom genoeg heb ik gepind om de MINI mee te krijgen. De behandelend arts aan de balie zij dat hij het ook vreemd vond voor een maatregel om een beschadiging te voorkomen. Hij gaf zelf aan MININederland een mail te sturen. Inmiddels contact gehad, ik zal ze moeten mailen en het verhaal uit de doeken moeten doen.
Het steekt de heren behoorlijk als je meer verstand hebt van een MINI dan hunzelf.
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

02 aug 2011, 23:06

interessant topic dit.. sinds ik bij DAS actief ben krijg ik serieus elke week wel een aantal dealer vs klant zaken op m'n bureau. Sommige zijn echt eerlijk waar zó schofterig (glashard liegen, en dan ook echt GLASHARD) en andere juist zéér behulpzaam en meewerkend/oplossingsgezind. vanaf september ga ik 5 maanden lang een afstudeeronderzoek doen, dit mag vanalles zijn mits er een klein juridisch tintje aan zit natuurlijk. Ik overweeg al langer (omdat ik dit interessant/boeiend vind) een onderzoek te verrichten naar de verhoudingen dealers/klanten. Het is nog weinig concreet (zit in de brainstormfase) maar de tot nu toe leidende hoofdvraag (simpel samengevat, moet nog vormgeven) is: "hoeveel recht (lees: geld) laat de consument liggen?".. ik richt mij dan niet zozeer op het klantvriendelijke deel, al zal dit wel aan bod komen, maar voornamelijk op het alom bekende riedeltje omtrent coulance en garantie. Hier wordt stelselmatig een verkeerde interpretatie aan gegeven door zowel dealers als consumenten, terwijl de dealers natuurlijk wel weten hoe ze behóren te handelen. Consumenten worden verbijsterend vaak afgescheept, zo simpel is het. Ik heb nu al een aantal zaken gehad waarbij we uiteindelijk, na een procedure, gelijk kregen, waar de cliënt zelf eerst werd afgescheept. Vraag is of en zoja hoe ik dit in kaart kan brengen. Misschien dat ik later hier een topic open voor input/tips/suggesties.. dit topic zal ik in elk geval in de gaten houden.

Meer ontopic: de dealer waar ik ga, Ekris Arnhem, is echt top. Alles altijd keurig in overleg. Auto wordt altijd - indien nodig - keurig gezogen en gewassen (met de hand!). Na elk werkplaatsbezoek krijg ik per mail een enquete over de service. Indien gewenst kun je aanvinken dat je het op prijs stelt dat ze a.d.h.v. je antwoorden contact met je opnemen of niet. Servicegericht to the max, kom er nu bijna 2 jaar. Zelfs bij een grote beurt hebben ze 0,0 ruitenwisservloeistof bijgevuld, deze hou ik zelf altijd max op peil. Alle andere dealers, voornamelijk VAG waar ik voorheen kwam met m'n vorige auto's, flikten het keer op keer om voor dit soort kleinigheidjes een paar euro te rekenen. Of ze vonden altijd wel ergens een defect lampje.. right. Ekris Arnhem, niet goedkoop maar wel klasse service (gratis halen/brengen bijv, mits Ekris Inclusief kaart) , vriendelijke mensen die je auto ook echt interessant vinden en niet alleen als geldboompje zien. Ook altijd heldere communicatie! alles volgens afspraak en pas na overleg. zoals het hoort.
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1500
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

03 aug 2011, 00:27

Ik snap hier helemaal niets van Benno. :faint

Ik heb je persoonlijk op de PUMA maatregel voor de vulblokjes gewezen voor de dakdragers. :oops:
Bij mij zijn in 2008 dezelfde blokjes GATIS bij een service beurt ook gemonteerd toen ik mijn dealer ( Breeman - Rotterdam) er op gewezen had dat ik elders (niet bij Breeman) een origineel setje dakdragers voor de MINI gekocht had en dus een paar keer per jaar het set monteer en geen zin had in dakschade.
De dealer maakte daar geen enkel probleem van.

Zover mijn kennis gaat is een PUMA maatregel toch altijd kosteloos ?, is toch een reparatie c.q. modificatie aan je auto die er is om schade, tekortkomingen, productie foutjes en bovenmatige slijtage aan onderdelen die in de praktijk blijken door meldingen van dealers en klanten aan de dealer / fabrikant.

Ben benieuwd hoe dit afloopt, als ik je kan helpen hierbij hoor ik het graag van je, want ik vind dit echt absurd :s

P.S. een montage eenheid of PE (prestatie eenheid) is toch 3 minuten ?
Cor
Be Mini
Be Mini
Berichten: 481
Lid geworden op: 01 jul 2011, 16:02

03 aug 2011, 00:37

als ik dit zo allemaal lees,
ben ik blij dat ik het onderhoud van mijn auto's allemaal zelf kan doen.
inclusief de jaarlijkse APK.

dus voor mij geen dealers. :wink:
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1500
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

03 aug 2011, 00:56

Cor schreef:als ik dit zo allemaal lees,
ben ik blij dat ik het onderhoud van mijn auto's allemaal zelf kan doen.
inclusief de jaarlijkse APK.

dus voor mij geen dealers. :wink:
Is volgens mij maar net hoe je ervaring met en de behandeling van de dealer van je als klant is ?

Ik heb persoonlijk een hele goede ervaring met mijn dealer en heb een TLC pakket.
Dus voor € 200,= onderhoud voor 5 jaar.
(krijg ik zelf niet voor elkaar als ik het zelf moet doen voor dat geld in die periode)
works915
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 280
Lid geworden op: 08 nov 2007, 08:51

03 aug 2011, 07:27

Volgens mij is de online recentie wel actief. Staat op de begin pagina van de dealer website.
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Voorhout
Berichten: 1099
Lid geworden op: 02 apr 2009, 19:15

03 aug 2011, 15:35

Net even bij Van Poelgeest Katwijk geweest om een onderdeeltje te bestellen. De enige reden dat ik wel eens bij een dealer kom . . .
Dit topic gelezen hebbende dacht ik: kom, vraag gelijk maar eens even naar die PUMA-maatregel m.b.t. de dakdragers.

Nou, dat had ik beter niet kunnen doen. De dame die mij ter woord stond was duidelijk not amused dat ik over die informatie beschikte.
"Hoe komt u aan die informatie? Dat zijn interne maatregelen tussen MINI NL en de dealers en mogen niet naar buiten worden gebracht. Geen enkele dealer mag met deze info naar buiten treden. Ik kan u geen enkele nadere toelichting geven over de inhoud van de maatregel. En nee, het is zeker geen garantie!"

Vulblokjes mogen ze dus houden :mrgreen: En stoppen op een heel donker plekje >)

Na mijn eerdere ervaringen hier en ook die bij MINI Den Haag was dit weer een bevestiging voor mij dat ik er goed aan gedaan heb beide MINI's bij een handelaar te kopen en onderhoud ook elders te laten doen. Wat een prutsers. De onkunde, arrogantie en klantonvriendelijk straalt er elke keer vanaf.

Cooperdriver schreef:Ik heb persoonlijk een hele goede ervaring met mijn dealer en heb een TLC pakket.
Dus voor € 200,= onderhoud voor 5 jaar.
(krijg ik zelf niet voor elkaar als ik het zelf moet doen voor dat geld in die periode)
Denk je dat de dealer het voor dat bedrag dan wel voor elkaar krijgt? Oftewel: worden alle noodzakelijke werkzaamheden wel uitgevoerd?
Ik heb wel eens van een monteur gehoord dat dat dan namelijk niet altijd het geval is. Moet tenslotte uit de lengte of de breedte komen.
ralfish
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: maastricht
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 nov 2010, 22:42

03 aug 2011, 15:48

Sinds ik op de factuur 110 euro incl btw per uur zag staan kom ik er ook niet meer vaak maar breng ik haar tegenwoordig naar de hartchirurg om goedkoop uit te zijn :P
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

03 aug 2011, 22:31

Ik zit nog te broeden op een brief aan MINI Nederland. Het lijkt mij toch echt een ontwerpfout aan het dak van de R55. Als je het nummer van de dakdragers invoerd in RealOEM komt er vanzelf de waarschuwing naar boven de er een PuMa maatregel uitgevoerd dient te worden.
Sterker nog, ik heb hier een uitdraai van de dealer waarom deze maatregel uitgevoerd dient te worden.
Schade, kans op schade, indeuking dak, vervorming dak.

Wat ik me wel kan voorstellen is, zoals eerder al opgemerkt, dat de maatregel alleen wordt uitgevoerd als de dakdragers bij de dealer worden besteld. In mijn brief zal ik danmaar voorop stellen dat ik van plan ben de dakdragers aan te schaffen en op voorhand, omdat ik zo zuinig ben op mijn lease MINI, de maatregel vooraf laat uitvoeren. En omdat ik toch kwam voor een beurt, dit omwille van gemakkelijkheid (de MINI staat er dan toch) wil laten uitvoeren onder garantie.

Blijf erbij dat de dealer zich eerst van de domme houd. En nadat er boven navraag is gedaan er een uitdraai van de PuMa naar boven komt. Echter zonder tijdslimiet voor uitvoer van de maatregel. Vervolgens voeren ze de maatregel uit zonder mij op de hoogte te brengen van de kosten. Wat ik al zei; ik moet nog even broeden op een nette brief.

Houd jullie op de hoogte.
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hillegom
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 jul 2006, 18:01

03 aug 2011, 23:53

Mijn vorige MINI en de clubman die ik besteld heb komen beide bij van Poelgeest Amstelveen vandaan.
Hier heb ik alleen positive ervaringen, anders als met Poelgeest Heemstede. Dat is inmiddels wel een tijdje geleden.

Ik had toen een barst dwars over de voorruit lopen, en dacht even naar Heemstede te rijden om er naar te laten kijken.
Er moest een nieuwe ruit in (barst was zeker 50cm), ik kon een afspraak maken over 4 weken!
Na een belletje naar Amstelveen werd het de volgende dag keurig geregeld.

Inmiddels is de R53 niet meer in onderhoud bij de dealer, omdat ik het te ver rijden vindt,
elke keer minimaal 1 uur heen, en een uur terug.
Gebruikersavatar
chosenfew106
Be Mini
Be Mini
Locatie: Lienden
Berichten: 449
Lid geworden op: 27 jan 2006, 11:30

04 aug 2011, 08:26

Heerlijk herkenbaar :D Zonde, ze verkopen toch een mooi product en de investering om je klanten tevreden te houden is toch niet zo groot.
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

15 aug 2011, 22:45

Even een update: klacht verstuurd en netjes als ontvangen gereageerd.
Inmiddels heeft betreffende dealer mij gebeld dat ik het volledige bedrag terug gestort krijg op mijn rekening.

Netjes afgehandeld door BMW, alleen lijkt het of ze er een hekel aan hebben als klanten meer van hun eigen auto weten dan zij zelf :wink:
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

16 aug 2011, 12:15

MiniBeardie XL schreef:Net even bij Van Poelgeest Katwijk geweest om een onderdeeltje te bestellen. De enige reden dat ik wel eens bij een dealer kom . .
En hun reactie dan vreemd vinden?

Ik kom al een jaar of 4 bij VP Katwijk als klant (voor onderhoud, reparaties, onderdelen en nieuwe voorruiten) en naar mij hebben ze nog nooit zo gereageerd! En onze cabbie is behoorlijk beetgepakt qua tuning. Ook weet ik vaak, net als veel lezers hier, wat meer dan de MINI af dan de gemiddelde klant.

Kan alleen maar lof over ze spreken!!!
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

16 aug 2011, 21:53

Eigenlijk zouden dealers altijd klantvriendelijk moeten zijn he Peter ;)

Of je nu een onderdeeltje komt bestellen of er 1 of meer auto's hebt gekocht en/of in onderhoud hebt.
Okey ik kan me voorstellen dat iemand die daar zijn/haar auto's koopt en in onderhoudt heeft anders wordt behandeld, maar je kunt ook gewoon reageren...

Onze ervaring met dealers wordt er niet beter op..
En dat heeft meer met de Passat te maken dan met de MINI.
Ik vind dealers een beetje arrogant worden... Als je daar niet koopt/onderhoud doet, tel je niet mee... Overigens helemaal niet MINI/BMW gerelateerd ook bij VW kunnen ze er wat van en andere merken waarschijnlijk net zo.... En dat is gelukkig niet overal zo, maar ik ervaar het steeds vaker

Ik zal eerlijk zeggen, met Fabian bij Smudde Enschede is het altijd gezellig. ;) Ik kan iedereen denk ik ook wel echt aanbevelen om naar Fabian te gaan om een MINI te bestellen 8)
Maar ik ben ook wel eens weggelopen bij de balie beneden.... Ik denk dat je de verkoop en het onderhoudt los van elkaar moet zien...

Voordat we onze MINI hadden zijn we eens bij Smudde binnengestapt om mijn ma te overtuigen dat een MINI geweldig was.
Bij de occasions gekeken en daar kwam een (ik denk) verkoper (van BMW?) aanlopen... Of hij ons kon helpen?
Nouja niet dat we toen echt opzoek waren, maar iets meer info over een MINI had m'n pa wel wilen hebben destijds....

''Ja hele leuke auto's.'' Meer kon hij er niet van maken. (mocht Fabian dit lezen; jij was het niet! :lol:) Op de een of andere kwam een vraag naar voren die hij niet wist te beantwoorden en even ging navragen voor ons.... Hij is nooit weer terug gekomen :?
Ik denk dan dat ik gewoon de verkeerde laml*l heb getroffen maar voor m'n ma was het Smudde af :?

Toen we de MINI eenmaal hadden en een barst in de ruit hadden zijn we nog eens bij Smudde geweest voor reparatie. Tenminste informeren; ik had al gelezen van enkele horror verhalen en m'n pa verteld dat de dealers beter zijn dan Carglass...
''Ja hoor; nieuwe ruit; die plakken we er zo eventjes in; geen probleem meneer...''
Aangezien m'n pa wel eens in Zwolle komt ook bij Oolbekkink geinformeerd. ''Nee meneer; daarvoor laten wij speciaal iemand komen die gespecialiseerd is in ruiten plaatsen; bij een MINI moet dat goed gebeuren.''
U kunt wel raden waar mijn pa meer vertrouwen in had ;)
Helemaal geen horrorverhalen over Smudde maar bij Oolbekkink was het op dat moment net iets beter geregeld, waardoor m'n pa toen heeft besloten om daarheen te gaan. De een zal het overdreven vinden, mr op dat moment had hij een beter gevoel bij Oolbekkink ;)

Waar ik wel altijd zo'n schijthekel aan heb zijn die wachttijden... Vorig jaar de airco stuk, vragen we bij Smudde om hem even uit te lezen, of dat kan... Jawel, over 2.5 weken hebben we wel plek... Kost je een kleine 100 euro, enkel uitlezen of er eventueel misschien een foutmelding aanwezig is... En als blijkt dat de pomp stuk is ben je al gauw 1000 euro verder...
Zelfde middag gebeld met de duitse dealer net over de grens; ja hoor kom maar langs; wij erheen; uitlezen; geen airco storingen en een andere storing verholpen.. Kosten: 0,0 euro... En dan ook nog het advies geven om de pomp niet bij hun te laten maken, maar naar een handige harry in de buurt te gaan. Doen hun ook wel eens met auto's zei hij. Nooit eerder geweest bij die dealer en dan zo helpen! Ik stond er (postitief) van te kijken! 8)

Als ik weer wat onderdeeltjes nodig heb ofzo; dan ga ik wel altijd naar Smudde; Henry van het magazijn kent m'n kop inmiddels wel :lol:

En nou zal Smudde echt niet ''slechter'' zijn dan een ander; ik denk dat het best een goede dealer is, maar door zulke kleine geintjes hebben ze het bij mijn ouders wel een beetje verspeeld denk ik.... Je moet gewoon geluk hebben met wie je treft

En aangezien ik Fabian ken ga ik er gewoon heen om naar z'n ubercoole werkplek en auto te kijken en een praatje te maken :wink: Ik hoop dat ik nog steeds welkom ben :mrgreen:

Terug naar “MINI-talk”