TESTDRIVE R56 @ Media Launch Barcelona oktober 2006

Gebruikersavatar
Yvon
Wingman
Contacteer:
Locatie: Hilversum
Berichten: 3150
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:32

TESTDRIVE R56 @ Media Launch Barcelona oktober 2006

20 okt 2006, 18:32

R56, the Next Level


MINI Production Triangle
Niet alleen bestaat er een Bermuda Triangle, sinds september 2006 bestaat er voor de productie van de nieuwe MINI, MINI production Triangle.
De productie driehoek is gesitueerd in Engeland en met fabrieken in de volgende plaatsen: Hams Hall, Oxford en Swindon.

Fabriek Hams Hall

Met een investering van GBP 30 miljoen heeft deze fabriek een nieuwe fabriek gebouwd voor de productie van benzine motoren, speciaal voor MINI. Wellicht is het bekend dat de voorgaande motoren voor de MINI werden gebouwd in Brazilië, met een joint venture constructie om de kosten zo laag mogelijk te houden. Naast de motoren voor MINI produceert Hams Hall ook motoren voor de 1.6 en 2.0 BMW viercilinder.

Plant Oxford
In deze fabriek is meer dan GBP 100 miljoen geïnvesteerd om de productiecapaciteit te vergroten van ongeveer 200.000 naar 240.000 MINI’s. De investering is voornamelijk gedaan in technologie voor de productie van de ‘body shell’, de verf en de assemblage afdeling. Deze investering heeft ook tot gevolg dat de klanten tot zeven dagen voor productie nog hun wijzigingen op en aan hun MINI kunnen doorgeven. Naast het nieuwe verfproces, geïntroduceerd in begin 2006, is er 15.000m2 aangebouwd voor de productie van de R56.

Afbeelding
Plant Oxford

Afbeelding
Plant Oxford

Plant Swindon
In Swindon is GBP 60 miljoen geïnvesteerd voor met name de productie van de persdelen (bodyparts van de MINI’s) en de sub-assemblage technologie. In de afgelopen drie jaar is de fabriek volledig gemoderniseerd, hierdoor is deze fabriek volledig geïntegreerd in het MINI production Triangle en is Swindon verantwoordelijk voor bijna de gehele body van de R56. Direct aan Oxford worden onder andere de motorkappen, deuren en de zij- en achterpanelen geleverd.

Hoge Flexibiliteit
Doordat het mogelijk tot zeven dagen vooraf aan productie wijzigingen door te geven hebben de fabrieken een flexibel werkschema en ploegendiensten opgesteld. Deze schema’s zijn bij alle drie de productieplaatsen ingevoerd, met als effect een zevendaagse/140-urige productiecapaciteit per week. Dit schema kan worden aangepast naar gelang de vraag toeneemt voor hoge productiecapaciteit, dit tot wel 25%.
Bij het nieuwe model heb je 372 combinaties en 319 exterieur combinaties. Hiermee is bijna niet denkbaar dat er in één jaar productietijd twee gelijke MINI’s van de band rollen.


R56, The Next Level tested

Nadat het productieproces in Engeland is uitgelegd is het nu tijd om de R56 aan de tand te voelen. Zal de R56 voldoen aan de verwachtingen en streeft hij zijn voorganger voorbij?

Na aankomst bij de Olympische roeibaan staan de R56’s keurig opgesteld in afwachting van hun bestuurders voor de komende uren. Er worden koppels gevormd en genoteerd welke koppel welke MINI meekrijgt. Onze MINI is een MINI Cooper S kleur: Chilli Red en staat op Dunlop 205/45R17 84W banden. De velgen zijn zilvere 17” s- spoke velgen. Naast identificatie MINI 5005, heeft onze mini het chassisnummer: WMWMF71000TL69105. Het interieur is uitgevoerd met rode accenten en heeft piano black interieurpanelen de stoelen zijn uitgevoerd in half stof/leder (waarvan de accenten leer in het rood zijn). Deze afwerking benadrukte de uitgebreide interieuropties welke voor de R56 beschikbaar zijn. Zoals eerder vermeld kan je voor de R56 372 interieurcombinaties maken.

Exterieurverschillen
Het eerst wat bij het exterieur in het oog springt is de motorkap; in vergelijking met zijn voorganger heeft de R56 motorkap minder sterke contouren dan zijn voorganger. Met deze aanpassing is de MINI nog veiliger geworden bij een eventuele aanrijding met een voetganger. De zij-luchtinlaten zijn groter geworden en de tankdop van de Cooper S is lichtjes aangepast, waardoor deze een zachtere uitstraling heeft. Wat op met het blote oog niet op te merken is, is dat de cooper 60mm langer is geworden en de cooper S 61 mm langer. De uitlaat van de Cooper S is voorzien van grotere eindstukken en is het één rechte lijn vanaf de motor naar de demper en de uiteindelijke uitlaat. De koplampen liggen iets schuiner in de motorkap en de knipperlichten zijn hierin geïntegreerd. De ruimte tussen de motorkap en de komplampen is aan de ruime kant.

Afbeelding
ruimte tussen motorkap en raamstijl

De de afwerking van de binnenkant van de motorkap, waar voorheen de komlampen zaten, komen wat ieletjes over. De mistlampen zijn groter van omvang geworden en liggen dieper in de bumper. Doordat deze dieper in de bumper liggen is er ruimte ontstaan tussen de mistlamp en de bumper, voor iemand die van nauwere sluitende naden houdt is dit in een opvallend detail.
Afbeelding
ruimte tussen mistlamp en bumer
Afbeelding
ielege afwerking motorkap (waar voorheen de komplampen zaten)

Interieur
Wat opvalt als je in de MINI plaatsneemt zijn de ei-vormige buitenspiegels, hierdoor heb je nu eveneens een dodehoekspiegel. De afwerking van het interieur is zeer goed te noemen, het voor sommige bekende piepen en kraken van het gehele dashboard is bij het testmodel niet voorgekomen. De afwerking van het interieur oogt zeer solide. Naast de bekende toggle-switches tussen de down tubes zijn er nu ook toggle switches in het hemeltje gemonteerd. In onze testversie waren deze voor het aanzetten van je interieurverlichting. Iets wat bij de voorganger middels een knopje bij de lamp van de interieurverlichting zelf moest doen. Daarnaast een knopje voor de interieurkleurenverandering en het aanzetten. Een mooi detail is dat niet alleen de deurpanelen worden verlicht, ook de twee side-airbags hebben een omlijsting van het door jou ingestelde verlichtingskleur. De klimaatsensor voor de volautomatische airco is een klein zwarte ovaal geworden welke mooi opgaat in het interieur.
De temperatuur regeling voor volautomatische airco komt plastic over in vergelijk met de temperatuurregeling van zijn voorganger. Concluderend is het interieur van de R56 meer solide en beter afgewerkt dan zijn voorganger. Op een enkele punt (temperatuurregeling) vind ik de huidige beter afwerkt en lijken de gebruikte materialen voor het oog van een betere kwaliteit.

De stoelen in de R56 zijn beter gevormd en bieden een betere ondersteuning dan de R52 stoelen. De handels onder de stoelen zijn beter weggewerkt en de handel voor het naar voren halen/naar achter zetten van de stoel is een stalen frame geworden onder de stoel zelf. Door de betere afwerking van de stoelen blijf je niet met een hengsel van een tas of wijde broek achter de handels hangen. Voor het laten instappen van een achterpassagier is de handel hiervoor geïntegreerd aan de bovenkant van de stoel, deze is beter te hanteren en is door de integratie in de stoel netter afgewerkt. Voor het ontgrendelen van de motorkap dien je een handel te gebruiken welke bij de R56 aan de bestuurderzijde zit, de handel zit dit dus niet meer aan de passagierskant van de MINI.
Bij gebruik van de toggle switches valt op de er geen ledjes in de switches zitten, maar dat er lampjes op je snelheidsmeter gaan branden, wat duidelijker is dan de ledjes in de switches zelf. De vorm van de toggle switches zijn licht aangepast, deze zijn nu iets platter en minder ovaal van vorm, wat de bediening prettiger maakt.


Het rijden
Zodra je in de mini stapt en alle spiegels hebt afgesteld kan het avontuur beginnen. Je start de motor en even denk dat deze niet aanslaat vanwege het minieme geluid wat deze produceert. De versnellingsbak is goed onder handen genomen en zit je erg snel in je achteruit in plaats van in de eerste versnelling. Bij navraag bij de engineer werd verteld dat dit met opzet is aangepast, zodat in de achteruit zetten van de mini voor rechtsgestuurde auto’s en voor vrouwen makkelijk gaat. Doordat er weinig weerstand is voor de achteruit heb ik vaak de verkeerde versnelling gebruikt en op de snelweg bij het terugschakelen naar bijvoorbeeld de derde naar de tweede versnelling te ver doorgedrukt dat je bij een ‘blind spot’ uit komt. Waarschijnlijk een kwestie van gewenning, maar wennen is het zeker. De motor is een stuk stiller geworden en tegelijkertijd een stuk pittiger. Bij de compressor dien je de motor toch eerst over een bepaald punt te zetten voordat hij lekker vlot aangrijpt. Bij de nieuwe 1.6 liter viercilinder motor met turbocharger is de MINI vanaf elke punt in voor en vlotte sprint.
Afbeelding
de nieuwe 1.6 liter viercilinder turbocharger moter

Wat verder opvalt is dat het bekende geluid van de stuurbekrachtiging weg is, dit is doordat de stuurbekrachtiging nu volledigheid elektronisch is in tegenstelling tot de voorganger waarbij de pomp elektronisch werd aangestuurd. Doordat de stuurbekrachtiging snelheid is gestuurd, heb je bij stadsverkeer een zeer licht sturende mini en bij hogere snelheden grijpt de stuurbekrachtiging minder in. In eerste instantie vond ik dit best jammer, omdat ik persoonlijk wel van een het betere stuurwerk hou. Bij terugkomst en rijden met mijn eigen MINI moet ik toegeven dat de snelheid gestuurde stuurbekrachtiging erg prettig is. De ophanging van de MINI is goed aangepakt en in mijn ogen flink verbeterd, de MINI ligt nog stabieler op de weg en laat zich niet zo gauw verleiden om 90 graden te draaien. Met enige moeite lukt het toch om de MINI 90 graden te laten draaien. Bij een poging hiertoe wordt je door de MINI toch op de vingers getikt dat je iets dat waar hij niet voor is gemaakt, er klinkt namelijk een akoestisch signaal. Bij het maken van scherpe bochten met hoge snelheid, (bijvoorbeeld af- en opritten) lijkt de R56 als aan de weg gelijmd. Je blijft rechtop in de je stoelen zitten en wordt niet gedwongen om een stukje tegen te hangen. Een ander voordeel hiervan is dat de schokken van oneffenheden in de weg worden gedempt, wat resulteert in een rustiger stuur. Door de betere demping van oneffenheden in de weg worden de scherpe kantjes van ‘go kart’ gevoel weggehaald, maar wordt de lol niet weggemept. Je blijft het onmiskenbare kart-gevoel houden.
Al benoemd het motorgeluid, deze is een stuk stiller geworden, persoonlijk vind ik het onmiskenbare mini-geluid een beetje verdwenen, zeker bij een stationair draaiende motor ontbreekt het echte mini-geluid. Op zich is de aanpassing goed te verklaren omdat de motoren tegenwoordig aan steeds strengere richtlijnen moeten voldoen, bij de eisen horen ook (helaas) geluidseisen. Samenhangend met de motor en zijn geluid is er de uitlaat. De uitlaat is beschikt over een breed plopjes repatoir en laat deze maar al te graag horen. Hierdoor kan je de MINI van ver al horen aankomen, wat het rustigere geluid van de motor weer enigszins compenseert.

Concluderend vind ik het een toffe MINI die op veel punten sterk is verbeterd. Het interieur is erg goed afwerkt en oogt zeer solide. Het oog voor details, is goed aanwezig maar ook weer niet te opdringerig. Prestaties zijn ten opzichte van zijn voorganger verbeterd, hoewel de soepele versnellingsbak voor mij toch wat straffer mag zijn. De MINI is zeer stabiel wat het ‘Go Kart’ gevoel zeer ten goede komt evenals de niet te stoppen arbeidslust van de nieuwe motor. Minder vind ik de afwerking van de koplamp en mistlampen (grote naden) en het plastic ogende temperatuurregeling voor de automatische klimaatcontrole. Voorlopig blijf ik met veel plezier mijn R52 rijden, maar wordt er trouw wat opzij gezet voor de Incredibly New MINI R56.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_______________________________________
You can fight the sleep but you cannot stop the dream
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

20 okt 2006, 19:28

Zeer goed verslag van jouw vuurdoop in de new-new MINI. Je hebt hem zo te lezen goed aan de tand gevoeld, en ook op details gelet waar menig auto-verslaggever niet eens op gekomen zou zijn. Dat is dan weer het voordeel van jou als mk1 rijder als ik het zo mag noemen.

Velen zullen rijkhalzend uitkijken naar een ritje in de "nieuwe" zoals ik hem maar zal noemen. Smakelijk verslag Sleefje. TOP!
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

20 okt 2006, 19:32

Echt een heel net en eerlijk verslag Sleefje. Kijk er nu met nog meer vertrouwen naartoe. De lijnen langs de koplampen hadden idd beter mogen aansluiten. 18 november lig ik bij renova voor de stoep voor de proefrit :D
Afbeelding


R56 Still fun but easier to live with
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

20 okt 2006, 20:27

Super verslag, Sleefje! Erg netjes gemaakt. En wat een foto's..... :-PP , die zijn echt super mooi!!!

Wat me opvalt is dat je zegt dat hij minder zwaar stuurt? :( Dat was nou juist een van de punten die ik van de huidige Cooper S zo ontzettend fijn vind! Lekker sportief!
En ook het schakelen is soepeler.... :( Was nou juist zo lekker dat je ze er echt in moest duwen en heel de bak voelde. Ook weer lekker sportief!

Nou ja, hoop dat ik het snel zelf mag voelen, want ik kan echt niet wachten! :mrgreen:

Nogmaals, een mooi verslag met goede vergelijkingen! Maaaaaaaare, heb je toevallig/misschien/per ongeluk nog een geluidje opgenomen van het nieuwe bommetje? :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbootje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: ergens tussen Utrecht en Den Bosch
Berichten: 1526
Lid geworden op: 19 aug 2006, 15:31

20 okt 2006, 20:58

:-)) Dank je wel voor dit duidelijke verslag! Toppie. :))
Ik kijk nu met nog meer plezier en vertrouwen uit naar mijn S-je!!! :-PP (weet je toevallig of hij een sportonderstel had?)
MINI..what else?! :))
Afbeelding
Gebruikersavatar
Yvon
Wingman
Contacteer:
Locatie: Hilversum
Berichten: 3150
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:32

20 okt 2006, 21:38

De testauto beschikte inderdaad over een sportonderstel. Van de plofjes heb ik video-opnames gemaakt, maar liet het geluid wat te wensen over, ga proberen of ik het geluid wat kan optimaliseren. Van de motor heb ik ook beelden opgenomen bij een stationair draaiende motor.

:)

Ben blij dat het verslag naar jullie zin is, heb geprobeerd te verwoorden hoe ik de R56 heb ervaren, at your service :mrgreen:
Afbeelding

_______________________________________
You can fight the sleep but you cannot stop the dream
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

20 okt 2006, 22:49

Goed verslag en objectief.. :D Autovisie schreef over het sportonderstel dit moet je altijd doen!! wat vind jij? was die softer?? Enhe.. weet je toevallig ook of voor de Works een 2liter motor in komt??
Gebruikersavatar
Gebo
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Hall
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:02

20 okt 2006, 23:17

Fraai verslag zeg! :dansen met plezier gelezen! :D
Toppie gedaan!!!!

Als ik dat zo lees. begin ik ook wel heel erg naar een R56-S te neigen....
Gebruikersavatar
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Brabant <3
Berichten: 16100
Lid geworden op: 27 dec 2005, 20:36

20 okt 2006, 23:26

Zo zo wat een goed verslag weer van je zeg. 8)
Duidelijk verhaal, goede indruk van gekregen. :P
Wanner gaan we weer? :mrgreen:
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

20 okt 2006, 23:27

Maaruh... hoe reed ie nou echt?!


iDD........ vroeeem!
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

21 okt 2006, 00:43

Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1035
Lid geworden op: 24 feb 2006, 18:13

21 okt 2006, 08:53

Heb het verslag ook met interesse gelezen.
Goed gedaan 8) .
Mocht je al geen journalist zijn heb je je beroep gemist :wink:
bjfloor
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Almere
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 okt 2005, 19:22

21 okt 2006, 09:21

Sleefje, leuk om dit al te lezen.
En eh... inderdaad, als je ander werk zoekt, zou ik de journalistiek eens proberen! :lol:

Berend Jan
Afbeelding
Co-driver Rumpel (http://www.rumpel.nl)
MINI Cooper S Cabrio JCW
MINI Cooper Clubman D
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

21 okt 2006, 09:32

keurig verslag !!
Gebruikersavatar
Yvon
Wingman
Contacteer:
Locatie: Hilversum
Berichten: 3150
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:32

21 okt 2006, 10:30

Mini reed erg lekker, de scherpe kantjes van het kart-gevoel zijn er afgehaald, maar zonder de lol weg te nemen.
Het sportonderstel is te vergelijken, zo liet de engineer verantwoordelijk voor het onderstel weten, met de sportonderstel plus wat sommige van ons nu hebben.

Wat anders is ten opzichte van het normale onderstel, heeft het sportonderstel:
- schuine draagarm achteras, is nu aluminium (voorheen staal)
- dikke stabilisatorstang voor
- 8% stijvere veren
- betere schokdemping (wat zorgt voor een rustiger stuur).

Het enige verschil ten opzichte van sportonderstel plus (R52) en sportonderstel (R56) is de schuine draagarm achteras, dit is dus aluminium ipv staal.

Het stukje van autozine is inderdaad algemeen, maar er komt nog een testverslag. Deze is in groffe lijnen klaar, moet nog door de eindredacteur worden bekeken.

To be continued zou ik zeggen :)
Afbeelding

_______________________________________
You can fight the sleep but you cannot stop the dream

Terug naar “MINI-talk”