Terug een Mini, maar graag hulp

ballooke
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Kortessem
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 okt 2007, 13:04

Terug een Mini, maar graag hulp

19 feb 2012, 00:01

Na 3,5jaar is onze bmw 3 verkocht en komt er terug een mini 8) 8) 8)

We zijn verliefd op de cooper S (R56).
Nu ik lees veel problemen over de S vanaf 2007 waardoor mijn vrouw al bijna geen meer durft kopen.
Nu vertelde me iemand dat ik best een MCS vanaf 2008 zoek, deze zou een pak minder probs hebben?

Ik heb al vanalles gelezen, maar kom er nog niet aan uit welke keuze ik best maak. Een R53 of R56 :?

Wie kan ons helpen of geruststellen? 8)

mvg
Peter en Carmen
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

19 feb 2012, 00:02

Tuningsplannen?
ballooke
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Kortessem
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 okt 2007, 13:04

19 feb 2012, 00:07

Ja, een stage 1 kuur bij Beek naar 215pk, verder niets.
MCS zal ook maar gebruikt worden als 2de wagen voor werkverkeer van het vrouwtje.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

19 feb 2012, 00:11

R56 zou ik standaard houden qua vermogen. Op een R53 kan je los gaan!

Gezien de vorige MINI van jullie ook een R56 was zou ik daar weer voor gaan. R53 kan tegenvallen want een R56 is een stuk comfortabeler.... R53 is toch wat meer "hardcore".
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

19 feb 2012, 00:38

x2
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Full Throttle
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 92
Lid geworden op: 08 mar 2011, 08:59

19 feb 2012, 08:23

Zijn er dan echt een reeks van problemen geweest met een R56S motor te tunen of zijn het een aantal gevallen die toevallig op eenzelfde moment naar boven zijn gekomen?
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

19 feb 2012, 08:40

Nee zijn er een reeks geweest :(
Full Throttle
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 92
Lid geworden op: 08 mar 2011, 08:59

19 feb 2012, 09:01

Dus de boodschap is, niet meer tunen, of minder extreem?
Ik dacht de Clubman S naar 210 pk te laten chippen door BAR, aangezien de JCWs toch ook dat aantal pks hebben? Niet doen dan?
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

19 feb 2012, 09:20

Niet doen! En als je het doet veel meer dingen laten aanpassen ...
CooperJeff
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2012, 20:57

19 feb 2012, 09:32

Full Throttle schreef:Dus de boodschap is, niet meer tunen, of minder extreem?
Ik dacht de Clubman S naar 210 pk te laten chippen door BAR, aangezien de JCWs toch ook dat aantal pks hebben? Niet doen dan?
Is het niet zo, dat de JCW (o.a.) sterkere zuigers heeft gemonteerd ? Dus die is toch meer ontworpen op een hoger vermogen.
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

19 feb 2012, 09:38

JCW zuigers zijn idd beter, en kunnen met name de extra hitte ontwikkeling na het tunen beter aan.

De R56 is idd een blok wat gevoeliger is voor tuning. De meeste problemen komen echter wel voort uit een niet goede warmte huishouding of het blok op zn falie geven als het koud is.

Als je software tuning neemt, je auto netjes warm rijdt voor je gaat trappen en het liefst een intercooler en zelf een oliekoeler erbij, zijn er nog steeds heel veel meer R56's die wel goed blijven als dat er stuk gaan..

Feit is echter wel dat een R53 blok vele malen beter bestand is tegen tunen, en dat er best een aantal R56 hier problemen kennen...

Dus zoals altijd..bij twijfel niet inhalen (of een R53 nemen :lol: )
Laatst gewijzigd door GreyCooperS op 19 feb 2012, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

19 feb 2012, 09:43

Ik vind het nog steeds jammer dat de r56 zo gevoelig is :?
Had graag motorisch willen tunen maar durf het niet meer ondanks dat ik jcw zuigers heb :oops:
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

19 feb 2012, 09:47

Ligt ook een beetje aan jezelf. Tuning geeft altijd extra risico, heb je altijd pedal to the metal, dan neemt dat risico alleen nog maar meer toe.

Zolang je je bewust bent van de risico's en je een beetje weet wat de oorzaken zijn (voornamelijk te hoge olietemperatuur), kun je het extra risico weer wat beperken. Dat kan simpelweg al een beetje door de rijstijl daarop aan te passen (geen lange perioden achtereen volgas bijvoorbeeld, of vaker olie wisselen) of zoals Speedy aangeeft extra aanpassingen als oliekoeler en sterkere zuigers (wat natuurlijk altijd beter is).
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

19 feb 2012, 09:49

Bij aanschaf van een cooper s r56 zou ik wel goed kijken of er een vernieuwde distributie opzit en zou ik 100% zeker willen zijn dat er geen tuning op heeft gezeten.

Terug naar “MINI-talk”