Alleen maar mijn mening over de R56, and o my god ...

Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

Alleen maar mijn mening over de R56, and o my god ...

23 nov 2006, 22:32

Beste medeminiliefhebbers,

Vanmiddag heb ik gereden in het nieuwe Mini Cooper S model (R56). Mijn beleving:

uiterlijk:

- de auto ziet er een stuk 'dikker' uit. dikkere uitlaten ook. deze 'dikheid' vind ik geen pluspunt. de r53 is qua vormgeving beter doordacht en daardoor beter in balans.
- de voorkant is een soort van ‘breedbekkikker’ geworden.
- koplampen kijken, als het ware, achterover: half omhoog en half naar voren. dat blijft vreemd.

Innerlijk:

- aan de ene kant prachtig. fantastische kleurmogelijkheden. betere stoelen. De nog grotere snelheidsmeter in het midden is helemaal goed. Volumeknop staat centraal in het midden, ook leuk. hij is groter zeggen ze, altijd meegenomen natuurlijk, maar ik merkte er niets van.
- aan de andere kant erg ingewikkeld. Het duurde echt even voordat ik begreep hoe je de kachel kouder moest zetten. Een zoektocht. De knoppen in r53 zijn prima te vinden en te bedienen. In de r56 kijk je er vooral naar zo van: 'goh wat hebben ze het mooi ergens anders neergezet, maar waar vind ik alles?'.
‘Kijk’ zei de verkoper ‘de positie van de knopjes vormen samen het Mini logo, leuk he?’. Leuk? Gewoon raar, kinderachtig en rommelig.
- het geluidssysteem, net als van de oude is deze uitstekend. Nog diepere bas. Maar: de hoge tonen unit is er niet meer, maar geïntegreerd in de speaker bij je knieën. Het geluid wordt daardoor donkerder, waardoor de klankbalans achteruit is gegaan.

Motor (ik reed een r53 zonder powerbutton <of zo iets):

- De supercharger/intercooler is weg. Het janken is weg, en dat maakt de r56 tov. r53 voor het gehoor absoluut saaier. Knallende plofjes hoorde ik niet uit de uitlaat.
- Zeker meer vermogen dan de standaard MCS r53. het vermogen wordt heel netjes afgegeven, alsof je in een nette Golf GTI zit. En dat is het nu juist, dat wil je niet. Want dan kies je een Golf GTI.
- De r56 reageert wat slomig, zeg maar anders, op gas geven. Iedereen die een echt snelle versie van de r53 rijdt, weet wat ik bedoel met 'aan het gas hangen' van de r53. Dat is bij de r56 weg. De r56 heeft geen turbogat maar je moet altijd even wachten voordat de turbodruk is opgebouwd. Typisch turbo (rijdt maar eens in een golf gti, focus st, dan weet je wat ik bedoel). De r53 is daarentegen altijd direct klaar! Eenmaal op gang, dan gaat de r56 snel, als bijvoorbeeld een nette Mercedes C klasse. Maar dat is het nu juist, dat wil je niet, want dan kies je een Mercedes C klasse.
- het sleuren van de roots compressor is weg. Ook hier, de auto is mooi netjes op snelheid, heel correct, maar het snelheidbeleving is weg, zoals bijvoorbeeld een nette Audi A3 T, maar dat is het nu juist …

remmen:

- echt beter! dan (mijn) R53. zeker weten. Misschien ook omdat ze nieuw zijn.

rijden:

- ik reed een r56 zonder sportonderstel. en dat merk je. ik bedoel dat niet positief. De auto is duidelijk minder strak en hangt meer over in de bocht.
- rechtuit boven de 170 km/u wordt de auto zoekerig. Misschien een kwaal van dit demo model, maar toch. Het ongegeneerd hard vooruit racen in de r53 tot pakweg 200km/u, zonder enige spoor van moeite, ontbrak helaas bij deze r56.
- bochten: door het meer overhellen voelt de auto als een gewone auto, minder spannend. Wat wel anders is, dat de r56 de voorwielen beter volgt bij insturen. De r53 stuur je meer met het chassis, dat vraagt iets meer vaardigheid. En als je dat door hebt is de r53 een fantastisch speelracertje. De r56 is op dit punt, helaas, saaier geworden. De r56 stuurt als een goede moderne auto. Bovendien is de R56 ook 85 kilogram zwaarder (!) dan de r53. Ook dat voel je.
- ruitenwissers: deze maakte bij snelheden boven de 160km/u een klapperend geluid. Dat zal wel een demokwaal zijn.

Resume:

Enthousiast ben ik (nog) niet. Aan het uiterlijk moet je gewoon wennen, hoor ik iedereen zeggen. Dat klopt wel, maar aan het vorige uiterlijk moest ik helemaal niet wennen. Ik weet uit ervaring dat iets goed zit, of niet.

Dat de nieuwe Works niet meer wordt dan een MCS met chiptuning, zo liet de dealer mij weten, maakt me niet zoveel uit. De nieuwe Works zal 20 pk meer leveren en een hoger koppel. Vermogen zat natuurlijk, ook voor deze nieuwe Works. Nee, daar gaat het niet om. Waar het mij om gaat dat je een fantastisch goed model (r53) niet moet proberen te verbeteren. Wat was er eigenlijk fout aan de oude motor? Ik ben helemaal niet tegen veranderen maar wel tegen veranderen om het veranderen.

Kijk eens naar de (vreselijke) bodykit van Orciari, die doet mij toch wel sterk denken aan de nieuwe AeroDynamic pak van de nieuwe Mini Cooper Works.

Nou, wat vinden jullie. Did I miss something?
Veel rijplezier!
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2330
Lid geworden op: 24 jan 2006, 22:13

23 nov 2006, 23:31

Het is in ieder geval allemaal eerlijk! Ik moet 'm volgende maar eens gaan bekijken. (en misschien wel testen) Ik vind de buitenkant ook niet echt denderend geworden, het is niet meer zo bruut en robuust zoals de "oude" ik heb alleen de plaatjes gezien dus misschien valt het mee in het echt. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

23 nov 2006, 23:53

Ik zou ze wel eens allebei naast elkaar willen zien. Gisteren bij de dealer drie uur de tijd gehad om de R56 goed te bekijken (twee S-en en een Cooper). Ik zie veel teveel dingen die niet mijn smaak zijn maar ik ga die niet allemaal opnoemen anders wordt het zo'n negatief verhaal, smaken verschillen nu eenmaal.

Ik denk dat BMW echt zijn best heeft gedaan om er het beste van te maken met de nieuwe regelgeving. De motorkap moest omhoog, daarom ook de raampartijen waardoor de ramen minder hoog zijn, daarom zitten er ook grotere zware randen op om de zijkant niet een te groot vlak te laten zijn.
Wat mij betreft hebben ze alle typisch MINI dingen veel te veel opgeblazen met de snelheidsmeter als uitschieter.

Het enigste wat ik tot nu toe gezien heb wat ik er ook wel in wil hebben is de startknop :)

Ik zou er ook graag een keertje in rijden om mijn mening te vormen, echetr is het verschil met mijn R53 alleen maar groter omdat ik veel veranderd heb. Ik wil graag horen en voelen waar de auto mee bezig is voor een maximale beleving, zo te horen is dat wat verdwenen bij de R56.

Ik ben bang dat ik de R56 ga overslaan en lekker in mijn R53 blijf rondrijden. Daarom heb ik er deze op sinds 18 november :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

23 nov 2006, 23:55

ik ga niet aan de dealer vragen of ik er in mag rijden, want ik koop hem uberhaupt niet.
toch hoor ik vaker de dingen die jij zegt: helt meer over, jammer dat de compressorjank weg is, minder kart gevoel etc.
juist punten die voor mij de r53 zo sterk maakten tov andere autos.

wat wél in ieder geval heel goed is aan de r56: kwaliteit.
ik denk op gevoel dat hij een stuk beter in elkaar zit dan de r53.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

24 nov 2006, 00:09

Daarom vraag ik ook geen proefrit, zo denk ik er ook over.

Bij de R56 gaan ook kwaaltjes naar boven komen. Ik heb al gelezen dat de dealer nu al een modificatie uitvoerd voor de auto geleverd wordt. Als je met een flinke ruk aan de kabel trekt die de axiale verstelling van het stuur ontgrendeld schijnt deze kapot te gaan. De eerste modificatie is er dus al.

Ik heb ook even aan het volumeknopje gedraaid. Kan natuurlijk exemplarisch zijn, maar deze was behoorlijk wiebelig.

Ik heb ook flink aan het dashboard gerukt en geduwd. Dat zit inderdaad beter in elkaar, geen kraakjes :)
Ik vind de achterklep van de R56 ook beter sluiten, minder kracht nodig en een mooie doffe klap net als de deuren, duidelijk beter.

Weer minder is de spleet tussen motorkap en de koplampen en zwarte spatbord randen. Die zie je gewoon dik zitten.
Gebruikersavatar
Franky2006
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Oosterhout
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 apr 2006, 21:49

24 nov 2006, 00:13

Vandaag ook effe een half uurtje gestuurd.Zonder mokken kreeg ik hem mee. Een S.

COPY PASTE>>>>>>

Je slaat de spijkers precies op de kop.Ik sla de 56 ook over...

grtjes
** The sky is the limit **
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Rijswijk
Berichten: 876
Lid geworden op: 19 nov 2006, 12:03

24 nov 2006, 09:38

Ik ga helemaal mee met de voorgaande berichten over het uiterlijk van de nieuwe Mini. De authenticiteit van de mini lijkt wat verloren. Ben van mening dat de auto voor een nog breder publiek gemaakt is. Ook het feit dat dezelfde motor in de Peugeot 207 GTI (175 pk)komt te liggen (en ja er komt een snellere 207 RC versie van) vind ik persoonlijk niet lekker smaken. Het is ongetwijfeld een geweldige motor maar ik heb de Peugeot (206) 207 altijd in een andere klasse (lagere) geplaatst. Al deze zaken bij elkaar zullen mijn besluit, om deze mini over te slaan, alleen maar vergroten. Ik heb er nog niet in gereden... wil ik uiteraard wel doen....

Mij was tijdens de introductie dag ook opgevallen dat er grote kieren/ruimtes tussen de diverse carrosserie delen zijn(vooral achterklep en bij de knipperlichten aan de zijkant). Bij de achterklep kon ik door de ruimte (tussen de klep en carrosserie) het mechanisme zien die de achterklep omhoog laat gaan. Kon er wel een vinger tussen krijgen.

Ik probeer mijn best om toch al het goede van deze nieuwe mini in te zien maar dat lukt nog niet helemaal. :(
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

24 nov 2006, 09:58

Ik denk niet dat je de enige bent die zo over het R56 model denkt, veel vinden hem minder dan de R53. Persoonlijk zou ik het compressorgeluidje ook heel erg missen. Enige wat volgens mij niet is is dat de R56 zwaarder is, volgens de site van MINI is de R56 1130 Kg (1030Kg op kenteken) en de R53 weegt 1215Kg (1115Kg op kenteken) die 85Kg is de nieuwe dus lichter :)
Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

24 nov 2006, 10:13

Ik ben van de week ook eens wezen kijken met m'n vriendin, we hadden alleen niet heel veel tijd. Ik heb er even half ingezeten. Zij heeft echt achter het stuur gezeten. Wat me erg goed doet is het interieur, vol lof! :-))
Ik irriteer me nu al vaak genoeg aan piepjes en kraakjes van het dashboard als ik over een klinkerweg rijdt. Meeste heb ik er wel weer uit, komt er gisteren weer een nieuwe.

Wat Berthil aangaf over dat degelijke doffe klap van de kofferklep heb ik ook in mijn huidige MINI. Een monteur heeft m'n kofferklep eens bijgesteld en kentekenplaat vastgezet en nu valt mijn kofferklep heel mooi dicht.

Verder over de R56:
Kofferklep is weer net zo klein en de ruimte achterin is om te huilen; auto is dus niet bedoelt als gezinsauto. Wat mij meteen opviel waren de bolle buitenspiegels en wat mijn vriendin als eerste opviel (dat zegt dus wel wat, want die heeft niet zoveel met auto's) dat de R56 zo hoog op z'n poten staat.

Tja, de verdere uiterlijke kenmerken. Jammer dat de scoop voorin van de Cooper S niet echt functioneel is (is wel te maken), komt een beetje sjonny-achtig over. Qua vorm moet ik nog erg wennen, maar moet zeggen dat hoe meer ik in de catalogus hier op m''n bureau kijk 'm mooier ga vinden. Ik weet niet of er een volgende zal komen. Mocht het er toch van komen en het wordt een Cooper S dan verander ik als eerste de volgende twee punten: de zwarte chrill in een chromen grill zoals de Cooper en de auto zakt een drietal centimeters.
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 7831
Lid geworden op: 25 sep 2005, 20:55

24 nov 2006, 10:20

Ik hoorde afgelopen zaterdag iemand die net terugkwam van een proefrit meteen roepen toen ze uitstapten; "hij piept en hij kraakt niet meer dus prima auto!!"
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

24 nov 2006, 10:22

Arjan schreef:Ik hoorde afgelopen zaterdag iemand die net terugkwam van een proefrit meteen roepen toen ze uitstapten; "hij piept en hij kraakt niet meer dus prima auto!!"
:mrgreen:
De R53 is toch als beginsel ontwikkeld door Rover/MG en verder door ontwikkeld door BMW bij de overname, toch? De R56 is geheel door BMW ontwikkeld. Wellicht ligt 't daaraan?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

24 nov 2006, 11:34

Hier nog wat foto's op mini2.com van een 2002, 2005 en 2007 MCS (wel in de schemering).

Verder heb ik nog een stukje vertaald uit het Duitse Autobild met een vergelijking tussen de R53 en R56, de foto's zijn leuk om te zien.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Berthil op 05 sep 2007, 01:09, 2 keer totaal gewijzigd.
miniracer
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:20

24 nov 2006, 11:40

ik ben eigenlijk vol lof over de r56 , ik vindt het een heel complete wagen die naar mijn mening echt wel MOTORISCH en mechanisch getuned kan worden naar wens. Als je ziet hoe een aantal mensen op dit forum hun wagen hebben getuned dan begrijp ik dat je niet snel zal overstappen op de r56, maar voor al die andere mensen die wel ervoor willen gaan zijn er weer een rits van mogelijkheden die deze wagen minstens even goed en sneller kunnen maken dan de r56. Ik ben er zeker van dat je deze wagen kan laten brullen als een tijger en dat je ervoor kan zorgen dat deze wagen zeer direct reageerd. Een wolf in een schaapspak misschien...Als ik het geld had zou ik nog even wachten tot de belangrijkste mods bekend zijn voor het motorische gedeelte...
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sliedrecht
Berichten: 1071
Lid geworden op: 01 dec 2005, 18:06

24 nov 2006, 12:13

Ik zou er ook wel eentje willen hoor maar dan occaisonnetje dat van oud vrouwtje is geweest.
miniracer
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:20

24 nov 2006, 13:59

Hans J schreef:Ik zou er ook wel eentje willen hoor maar dan occaisonnetje dat van oud vrouwtje is geweest.
]

leuk hoor...

Terug naar “MINI-talk”