Op het volvo forum zag ik een topic van een nieuwe member die zijn nieuwe c30 volgens een speciale methode had ingereden. Deze methode staat Hier beschreven, ik ben er nog niet helemaal achter hoe het precies in zijn werk gaat.
Deze methode belooft een hoger vermogen bij alle toerentallen, het best is denk ik om het artikel zelf te lezen. Het komt erop neer dat men in de eerste 40 km wat meer doorgereden moet worden, waardoor de zuigerveren beter "sealen" hoe het precies werkt begrijp ik nog niet helemaal. Zijn er mensen bekend met deze methode en werkt dit ook echt?
Over 2 weken komt onze cooper, misschien is dit het overwegen waard..
edit: er wordt gesproken over een vermogenswinst van 2-10% !
Inrijden (fabeltje of waarheid?)
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
Bericht
Ik heb geleerd de eerste 500 km echt rustig aan te doen. Dan 500 km volgens het boekje en dan vanaf 1000 km om de 100 km doortrekken. Rond de 2000 km kan je gaan opbouwen. En bij 5000 km is je motor volledig klaar.
Wat ook heel goed schijnt te zijn voor het inrijden is veel op de motor afremmen. Wanneer je een S hebt gekocht en deze moet inrijden is dat sowieso verstandig om te doen voor het juist inbranden van de uitlaat. Bij 9 van de 10 auto's waar je dat bij doet ploft de uitlaat meer.
Ik moet zeggen dat het voor mijn gevoel goed werkt. Of het ook daadwerkelijk wat heeft uitgehaald merken we wel op een testbankdag.
Wat ook heel goed schijnt te zijn voor het inrijden is veel op de motor afremmen. Wanneer je een S hebt gekocht en deze moet inrijden is dat sowieso verstandig om te doen voor het juist inbranden van de uitlaat. Bij 9 van de 10 auto's waar je dat bij doet ploft de uitlaat meer.
Ik moet zeggen dat het voor mijn gevoel goed werkt. Of het ook daadwerkelijk wat heeft uitgehaald merken we wel op een testbankdag.
- Kiwi_Kevin
- Mod virus alert!
Bericht
In dit artikel wordt dus juist beweerd dat dit slechter is, omdat de motoren tegenwoordig veel fijner gehoond worden dan vroeger. Het was vroeger zo dat je rustig aan moest doen omdat alles nog moest "inslijten". Het verhaal klinkt heel logisch in ieder geval..CooperS-lightningblue schreef:Ik heb geleerd de eerste 500 km echt rustig aan te doen. Dan 500 km volgens het boekje en dan vanaf 1000 km om de 100 km doortrekken. Rond de 2000 km kan je gaan opbouwen. En bij 5000 km is je motor volledig klaar.
Wat ook heel goed schijnt te zijn voor het inrijden is veel op de motor afremmen. Wanneer je een S hebt gekocht en deze moet inrijden is dat sowieso verstandig om te doen voor het juist inbranden van de uitlaat. Bij 9 van de 10 auto's waar je dat bij doet ploft de uitlaat meer.
Ik moet zeggen dat het voor mijn gevoel goed werkt. Of het ook daadwerkelijk wat heeft uitgehaald merken we wel op een testbankdag.
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
- MarjoleinART
- Be Mini
- Locatie: Breda
Bericht
Zo hebben wij het ook gedaan. En of het gelopen heeft ... geen idee ... op de testbank komen we gelijk in vehouding met een vergelijkbare auto. Maar op de lange duur kun je natuurlijk niet zien, misschien gaat de moter een stuk langer mee, en dat is toch wel mooi meegenomen!CooperS-lightningblue schreef:Ik heb geleerd de eerste 500 km echt rustig aan te doen. Dan 500 km volgens het boekje en dan vanaf 1000 km om de 100 km doortrekken. Rond de 2000 km kan je gaan opbouwen. En bij 5000 km is je motor volledig klaar.
- koenos
- One wheel wonder
- Locatie: Kessel-Lo
Bericht
Heb je eigenlijk nog nieuws van je resultaat, heb je inderdaad volgens die speciale manier ingereden?
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig. In augustus komt mijn Cooper D ook aan...toch wel belangrijk om weten ;-)
Mij hebben ze altijd verteld...auto warm rijden, dan nooit constante snelheiden rijden, en zelfs in de eerst 1000 kilometers ook af en toe eens door trekken. Dit heeft bij mij toch altijd als resultaat gehad...da mijn wagens redelijk zuinig en pittig waren bij een goed verbruik.
Cheers
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig. In augustus komt mijn Cooper D ook aan...toch wel belangrijk om weten ;-)
Mij hebben ze altijd verteld...auto warm rijden, dan nooit constante snelheiden rijden, en zelfs in de eerst 1000 kilometers ook af en toe eens door trekken. Dit heeft bij mij toch altijd als resultaat gehad...da mijn wagens redelijk zuinig en pittig waren bij een goed verbruik.
Cheers
- Sid
- Volledig MINI minded!
Bericht
als je de auto ophaalt bij de dealer en je eerste rit naar huis maakt...dat is het allerbelangrijkste stuk van de inrijperiode. dus geén snelweg naar huis nemen, maar binnendoor.
dan na 1500km nieuwe olie en filtertje erin, altijd goed warm en beetje vlot doorrijden.
dan na 1500km nieuwe olie en filtertje erin, altijd goed warm en beetje vlot doorrijden.
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
- Sid
- Volledig MINI minded!
Bericht
dan is er dus nog hoop
maar standaard doen ze dan geen oliewissel wat wél slim zou zijn...
edit: link naar artikel op NAM http://www.northamericanmotoring.com/fo ... p?t=101513
en dan met name deze zin: "Here is the oil drain, I removed this one and sure enough, lots of black oil drained into my catch pan"... na de eerste 1500 mijl dus al zwart.
maar standaard doen ze dan geen oliewissel wat wél slim zou zijn...
edit: link naar artikel op NAM http://www.northamericanmotoring.com/fo ... p?t=101513
en dan met name deze zin: "Here is the oil drain, I removed this one and sure enough, lots of black oil drained into my catch pan"... na de eerste 1500 mijl dus al zwart.
Laatst gewijzigd door Sid op 12 jun 2007, 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.
- Kiwi_Kevin
- Mod virus alert!
Bericht
Nee, heb het niet helemaal volgens die methode gedaan. Het is niet mijn auto en ik vind het toch iets te riskant om zoiets (nog redelijk) onbekends te doen..
Tot de 500 km af en toe doorgetrokken tot 3500/4000 toeren, na 500 km tot iets meer dan 4000 toeren. Alles toen de auto warm was. Er is trouwens geen kvs temp meter of heb ik die nog niet ontdekt? Zo veel mogelijk afremmen op de motor, dat schijnt goed te zijn.
Resultaten zou ik dus niet kunnen geven, sowieso niet omdat het nergens mee te vergelijken is.. Belangrijkste is natuurlijk dat hij zo zuinig mogelijk gaat rijden, en pittig is hij al
Tot de 500 km af en toe doorgetrokken tot 3500/4000 toeren, na 500 km tot iets meer dan 4000 toeren. Alles toen de auto warm was. Er is trouwens geen kvs temp meter of heb ik die nog niet ontdekt? Zo veel mogelijk afremmen op de motor, dat schijnt goed te zijn.
Resultaten zou ik dus niet kunnen geven, sowieso niet omdat het nergens mee te vergelijken is.. Belangrijkste is natuurlijk dat hij zo zuinig mogelijk gaat rijden, en pittig is hij al
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
Bericht
Misschien toch maar even laten vervangen dan.
Ja klopt, 2000km eerste beurt. Alles word dan ververst en vervangen aan vloeistoffen.Sid schreef:dat doen ze tegenwoordig nergens meer, maar wel bijvoorbeeld bij de m auto's van bmw. die moeten na 2000 tot 3000km een aflevering-nacontrole hebben (althans, drie jaar geleden nog wel, weet niet hoe dat nu zit kaj?).
Misschien toch maar even laten vervangen dan.
Onze sponsors