Zorgwekkend motorgeluid. Ratel of flapper geluid.

mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 feb 2007, 13:56

09 aug 2011, 08:11

Hoe zou het zitten met een R55/56 JCW? Motorblok is gewoon bijna hetzelfde maar met meer vermogen..
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10013
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

09 aug 2011, 08:42

De af-fabriek JCW heeft andere zuigers. Maar ook dat is geen garantie dat het niet mis kan gaan.
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

09 aug 2011, 12:18

dvrinsum schreef:Eerste resultaten van het onderzoek aan mijn Mini:

Extreme slijtage alle cilinders vooral van cilinders 1 en 4. motor net 30.000 km gelopen!.
Speling van de zuiger bovenin met de hand zichtbaar! Cilinder 1 grootste slijtage vandaar
de olie.

Cilinderblok zal vervangen moeten worden.... :shock
Ik zou zeker een olie staal nemen van jou Mini en die laten analyseren.
Olie van de motor is zoals bloed van ons lichaam... kan je heel veel aan zien wat er verkeerd gegaan is.
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

09 aug 2011, 12:36

Bij Beek hebben inmiddels meerdere (niet getunede) R56S gestaan met defecte zuigers..is dus helaas een zwak punt van dit model...
Dit waren auto's die compleet stoch waren overigens, dus ook onder de kap in de zin van Cai, anders IC ed..niets van dit alles, en met lage km standen.

... de JCW zuigers zijn een stuk beter, maar idd, deze zijn eerder minder zwak, dan veel sterker heb ik de indruk
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

09 aug 2011, 13:20

GreyCooperS schreef:Bij Beek hebben inmiddels meerdere (niet getunede) R56S gestaan met defecte zuigers..is dus helaas een zwak punt van dit model...
Dit waren auto's die compleet stoch waren overigens, dus ook onder de kap in de zin van Cai, anders IC ed..niets van dit alles, en met lage km standen.

... de JCW zuigers zijn een stuk beter, maar idd, deze zijn eerder minder zwak, dan veel sterker heb ik de indruk
Idd er zijn ook ongetunede R56 S waarvan er zuigers stuk lopen, ook JCW's.
Ik ben zelf wat research aan het doen naar het probleem.
Sowieso heeft het probleem te maken met hitte rond en om de zuiger.
Detotantie versterkt het probleem alleen maar en is niet DE oorzaak.

Momenteel ben ik verschillend soorten Olie'n aan het testen op een roterende pomp waarvan de temperatuur kan ingesteld worden. ik heb de temperatuur ingesteld op mijn fabrieks olie temperatuur van mijn Mini.

Met 5W30 en 0W30 krijg ik kleine verminderde waarden. Met 0W40 blijven de smerings waarde constant en ook de oliedruk!
Laatst gewijzigd door Neovo op 09 aug 2011, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

09 aug 2011, 13:26

Om het probleem meer in details uit te leggen.

De R56 S is bekend om zijn hoge bedrijfs temperaturen.
De smering tussen de zuigerveren en de cilinderwand moet perfect zijn, zowel voor frictie, maar ook heel belangrijk: om je hitte van je zuiger over te brengen naar de cilinderwanden, die dan gekoeld worden door vloeistof.
Wanneer de olie te warm komt, word hij dan en heb je minder contact tussen de zuigerveren en cilinderwanden en warmere olie die onder je zuiger spuit om te koelen. voeg daar nog eens wat koolaanslag toe op je zuigerveren en die veren niet mooi open, dus ook minder warmte afvoer van de zuiger.

Ik ben er bijna zo goed als zeker van dat het daar aan ligt.
Vergeet niet dat ze 5W30 en 0W30 in gewone BMW diesel motoren doen, die een pak minder warm komen en minder toeren draaien.

Wat ik ga doen: Olie 0W40 Mobil of Edge zit er al in, een olie koeler met elektroisch instelbare thermostaat
Volgens mij is dit de oplossing van het probleem
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 feb 2007, 13:56

09 aug 2011, 14:49

Zou echt heel nice zijn als dat een optie is. Want eerst kappot gaan en dan dezelfde zuigers/veren en weer in doen heeft geen zin.

@neovo: weet jij ook beek dezelfde zuigers/veren monteert bij een defect of sterkere?
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 feb 2007, 13:56

09 aug 2011, 14:49

Zou echt heel nice zijn als dat een oplossing is. Want eerst kappot gaan en dan dezelfde zuigers/veren er weer in doen heeft blijkbaar geen zin.

@neovo: weet jij ook beek dezelfde zuigers/veren monteert bij een defect of sterkere?
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

09 aug 2011, 14:52

Beek monteert de zuigers die de klant wil, want er komen natuurlijk geen Mini's die nog garantie hebben..

Ze adviseren wel om de JCW zuigers te nemen, maar het is maar net wat de klant wil betalen..
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 feb 2007, 13:56

09 aug 2011, 14:55

Oke! En hebben hun geen oplossing voor de detonatie? Want als je dat hebt dan maken JCW zuigers ook niet uit die gaan dan ook uiteindelijk kappot ;)
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

09 aug 2011, 15:04

Idd gelijk welke zuiger je monteerd ze kunnen stuk gaan
JCW's en MCS zijn dezelfde prijs trouwens.

we komen er wel uit
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

09 aug 2011, 15:06

er is geen standaard oplossing voorhanden denk ik, maar ben echt een techno noob

ik denk dat je met de juiste olie, oliekoeler en eventueel bewerkte kop het verste komt...

maar 100% veilig is eigenlijk je auto stock houden en er mee rijden alsof het een one is :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

09 aug 2011, 15:11

GreyCooperS schreef:Bij Beek hebben inmiddels meerdere (niet getunede) R56S gestaan met defecte zuigers..is dus helaas een zwak punt van dit model...
Dit waren auto's die compleet stoch waren overigens, dus ook onder de kap in de zin van Cai, anders IC ed..niets van dit alles, en met lage km standen.
Met alle respect voor Beek, maar als er kennelijk stock R56's met lage KM standen stuklopen, waarom gaan die mensen dan niet naar de dealer? zoals ik al meermaals heb aangegeven, garantie is niet meer dan een wassen neus. Als de topicstarter hier geen tuning had en wel deze problemen durf ik een maandsalaris erom te wedden dat ie het volledig van MINI/BMW vergoed had kunnen krijgen. Non-conformiteit, kom er maar in! :wink:

en ja, zo simpel kan het zijn
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1277
Lid geworden op: 19 feb 2007, 13:56

11 aug 2011, 13:56

Idd maar dan moet je R55/56s met standaard zijn ;) Ik zou het nu niet durfen hoor een R55/56s te tunen. Tis of een R53S kopen en tunen en of een R55/56s en dan standaard laten....ik twijfel :(
Gebruikersavatar
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Emmeloord
Berichten: 1410
Lid geworden op: 18 mar 2007, 16:55

11 aug 2011, 20:47

Neovo schreef:Om het probleem meer in details uit te leggen.

De R56 S is bekend om zijn hoge bedrijfs temperaturen.
De smering tussen de zuigerveren en de cilinderwand moet perfect zijn, zowel voor frictie, maar ook heel belangrijk: om je hitte van je zuiger over te brengen naar de cilinderwanden, die dan gekoeld worden door vloeistof.
Wanneer de olie te warm komt, word hij dan en heb je minder contact tussen de zuigerveren en cilinderwanden en warmere olie die onder je zuiger spuit om te koelen. voeg daar nog eens wat koolaanslag toe op je zuigerveren en die veren niet mooi open, dus ook minder warmte afvoer van de zuiger.

Ik ben er bijna zo goed als zeker van dat het daar aan ligt.
Vergeet niet dat ze 5W30 en 0W30 in gewone BMW diesel motoren doen, die een pak minder warm komen en minder toeren draaien.

Wat ik ga doen: Olie 0W40 Mobil of Edge zit er al in, een olie koeler met elektroisch instelbare thermostaat
Volgens mij is dit de oplossing van het probleem
Als ik dit zo lees dan zou ik eerder geneigd zijn om een nog dikkere olie te nemen.
B.v. 10w60 die gebruiken ze ook in de M-serie van BMW
Of zie ik dit nu verkeerd?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”