Roetafzetting inlaatkanalen Cooper S motor

Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Roetafzetting inlaatkanalen Cooper S motor

31 okt 2010, 13:31

Dez foto's zijn genomen van de cilinderkop van een originele R56 Cooper S motor met 40.000 km op de teller via voornamelijk kleine ritten. Het is zo dat dit een bekend probleem is bij motoren met directe benzine-injectie maar een fraai gezicht is het niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Emmeloord
Berichten: 1410
Lid geworden op: 18 mar 2007, 16:55

31 okt 2010, 19:02

Daar wordt je niet bepaald vrolijker van. :shock:
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

31 okt 2010, 19:16

Harmar schreef:Daar wordt je niet bepaald vrolijker van. :shock:
x2! :shock:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

01 nov 2010, 09:07

V power tanken, helpt echt!
reddevilduc
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 okt 2010, 09:35

01 nov 2010, 12:26

. . . je EGR afblinden of weg laten programmeren helpt ook
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1229
Lid geworden op: 18 mar 2007, 21:36

02 nov 2010, 09:31

reddevilduc schreef:. . . je EGR afblinden of weg laten programmeren helpt ook
Uh, wat?
reddevilduc
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 okt 2010, 09:35

02 nov 2010, 09:56

Sorry, zal het even uiteggen.

Emission Gas Recirculation of te wel uitlaatgas recirculatie. Dit is een klep die een gedeelte van de uitlaatgassen terug voert naar je inlaatkanaal van de motor. Dit "on" ding zit er alleen voor om de NOx uitstoot te verminderen en dus om aan de euro3 of 4 norm te komen of zo. Louter en alleen dus voor de millieu freaks.
1e nadeel: is dat je dus vuile warme lucht aan het vermengen bent met schone koude lucht die de motor in komt. Helaas is je uitlaat gas niet bepaald vij van vervelende deeltjes die zich in je inlaatkanaal afzetten, jij hebt daar hele mooie foto's van geplaats (dank daarvoor!).
In combinatie met een compressor zoals de S dat heeft komt er iets meer smeerolie mee die meehelpt aan de kool afzetting in je inlaat.
2e nadeel: je koude buitenlucht wordt vermengt met heet uitlaatgas zodat er in priciepe minder lucht en zuurstof voor de verbranding is wat betekent een lager motorrendement dus meer verbruik en minder vermogen !!!!!!

Bij sommige motoren kan je die klep of het kanaal ervan gewoon afdichten door een plaatje te plaatsen maar ik denk dat je bij de Mini (ik heb hem nog niet zo lang) een storing zal krijgen op je motormanagement.
De truuk is dan om de EGR klep bij een "tuner" er uit te laten programmeren zodat die klep gesloten blijft en de hete uitlaatgassen niet meer bij de koude inlaatlucht terecht komen.
Je inlaatkanalen blijven dan aanzienlijk schoner en de doorlaat blijft zoals die bedoeld is . . . en je hebt meer power >)
Ik moet het bij mijn auto sowieso nog laten doen maar nu ik jou foto's heb gezien ga ik er maar wat vaart achter zetten !

André
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

02 nov 2010, 10:34

Wat zij mij vertellen is om de 5 tank beurten een Curratieve reiniger van Marly of andere gelijkaardig product toe te voegen.
Ik doe er nu Benzine Injectie Ultra Cleaner in en het helpt echt.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

02 nov 2010, 10:41

Myjector schreef:... en het helpt echt.
Heb je het blok uit elkaar gehad dan?
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

02 nov 2010, 10:43

Met een scoop zie je veel zonder te demonteren ;-)
Toen ik mijn bougies aan het vervangen was, hebben we met de scoop eens IN de motor gekeken hoe de vervuiling was.
En het zag er niet zo fraai uit, nu na 1 tankbeurt ziet het er al stukken beter uit.
reddevilduc
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 okt 2010, 09:35

02 nov 2010, 11:02

Myjector schreef:Wat zij mij vertellen is om de 5 tank beurten een Curratieve reiniger van Marly of andere gelijkaardig product toe te voegen.
Ik doe er nu Benzine Injectie Ultra Cleaner in en het helpt echt.
Ja dat helpt ook enigszins, maar je neemt niet de oorzaak weg maar je bestrijdt het symptoom.

André
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

02 nov 2010, 12:46

Even voor de duidelijkheid, de (compressor) R53 heeft hier geen last van want die heeft geen EGR. De R56 heeft er last van omdat die (ik denk door de Turbo en directe injectie) wel zo'n EGR systeem heeft. Maar het schijnt een echt probleem te zijn voor directe benzine injectie motoren.
works915
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 280
Lid geworden op: 08 nov 2007, 08:51

02 nov 2010, 13:12

nu na 1 tankbeurt ziet het er al stukken beter uit.
Waar gaat het heen dan? :shock:
reddevilduc
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 okt 2010, 09:35

02 nov 2010, 13:18

Berthil schreef:Even voor de duidelijkheid, de (compressor) R53 heeft hier geen last van want die heeft geen EGR. De R56 heeft er last van omdat die (ik denk door de Turbo en directe injectie) wel zo'n EGR systeem heeft. Maar het schijnt een echt probleem te zijn voor directe benzine injectie motoren.
Weet je dat zeker ?
Volgens mij was dat zo'n beetje verplicht vanaf haverwege de 90-er jaren.

André
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Ingelmunster
Berichten: 14169
Lid geworden op: 12 apr 2006, 21:20

02 nov 2010, 14:08

Snel die extra verzekering nog afsluiten :?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”