Nuevo,Neovo schreef:Om het probleem meer in details uit te leggen.
De R56 S is bekend om zijn hoge bedrijfs temperaturen.
De smering tussen de zuigerveren en de cilinderwand moet perfect zijn, zowel voor frictie, maar ook heel belangrijk: om je hitte van je zuiger over te brengen naar de cilinderwanden, die dan gekoeld worden door vloeistof.
Wanneer de olie te warm komt, word hij dan en heb je minder contact tussen de zuigerveren en cilinderwanden en warmere olie die onder je zuiger spuit om te koelen. voeg daar nog eens wat koolaanslag toe op je zuigerveren en die veren niet mooi open, dus ook minder warmte afvoer van de zuiger.
Ik ben er bijna zo goed als zeker van dat het daar aan ligt.
Vergeet niet dat ze 5W30 en 0W30 in gewone BMW diesel motoren doen, die een pak minder warm komen en minder toeren draaien.
Wat ik ga doen: Olie 0W40 Mobil of Edge zit er al in, een olie koeler met elektroisch instelbare thermostaat
Volgens mij is dit de oplossing van het probleem
Gelet op de opmerking omtrent de hoge temperatuur, vind dat je helemaal gelijk hebt over de (veel te hoge) bedrijfstemperatuur van een standaard Gen2 CooperS. Mijn vraag welke soort olie volgens jou nu eigenlijk het best bestand is tegen hoge temperaturen 0W30 5W30 10W40 0W40 etcetera...