Zorgwekkend motorgeluid. Ratel of flapper geluid.

Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

11 aug 2011, 20:49

Neovo schreef:Om het probleem meer in details uit te leggen.

De R56 S is bekend om zijn hoge bedrijfs temperaturen.
De smering tussen de zuigerveren en de cilinderwand moet perfect zijn, zowel voor frictie, maar ook heel belangrijk: om je hitte van je zuiger over te brengen naar de cilinderwanden, die dan gekoeld worden door vloeistof.
Wanneer de olie te warm komt, word hij dan en heb je minder contact tussen de zuigerveren en cilinderwanden en warmere olie die onder je zuiger spuit om te koelen. voeg daar nog eens wat koolaanslag toe op je zuigerveren en die veren niet mooi open, dus ook minder warmte afvoer van de zuiger.

Ik ben er bijna zo goed als zeker van dat het daar aan ligt.
Vergeet niet dat ze 5W30 en 0W30 in gewone BMW diesel motoren doen, die een pak minder warm komen en minder toeren draaien.

Wat ik ga doen: Olie 0W40 Mobil of Edge zit er al in, een olie koeler met elektroisch instelbare thermostaat
Volgens mij is dit de oplossing van het probleem
Nuevo,
Gelet op de opmerking omtrent de hoge temperatuur, vind dat je helemaal gelijk hebt over de (veel te hoge) bedrijfstemperatuur van een standaard Gen2 CooperS. Mijn vraag welke soort olie volgens jou nu eigenlijk het best bestand is tegen hoge temperaturen 0W30 5W30 10W40 0W40 etcetera...
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

11 aug 2011, 23:23

Shag schreef:
GreyCooperS schreef:Bij Beek hebben inmiddels meerdere (niet getunede) R56S gestaan met defecte zuigers..is dus helaas een zwak punt van dit model...
Dit waren auto's die compleet stoch waren overigens, dus ook onder de kap in de zin van Cai, anders IC ed..niets van dit alles, en met lage km standen.
Met alle respect voor Beek, maar als er kennelijk stock R56's met lage KM standen stuklopen, waarom gaan die mensen dan niet naar de dealer? zoals ik al meermaals heb aangegeven, garantie is niet meer dan een wassen neus. Als de topicstarter hier geen tuning had en wel deze problemen durf ik een maandsalaris erom te wedden dat ie het volledig van MINI/BMW vergoed had kunnen krijgen. Non-conformiteit, kom er maar in! :wink:

en ja, zo simpel kan het zijn
Natuurlijk gaat iemand zonder tuning niet naar Beek :s
waarom zou die ?
hoor nu elke keer dat een stock r56 dit probleem ook heeft maar ben nog steeds niet overtuigd want heb er nooit 1 gezien .......
als je dit soort problemen met een mini krijgt en er geen garantie meer op zou hebben dan zoek je echt wel een forum op ofzo .
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

12 aug 2011, 07:54

nou, kom er maar in.


Wie op dit forum heeft
-stock R56S of een stock R56JCW (r55 of r57 mag ook)
-geen tuning, geen chippies
-stukgelopen motor agv zuigers, etc.
- de ze of bij een officiele dealer of bij een andere garage zoals spenki of beek of whomever hebben laten repareren.

geen reacties van de wel-getunde Minis svp, om de boel helder te houden.

Dat de stock R56S een warmteprobleem heeft is iedereen wel duidelijk (gesmolten scoopers, verweerde viperstriping). Maar stuklopen?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

12 aug 2011, 08:23

10W60 zou ik alleen gebruiken bij warm weer
En is eigelijk niet aan te raden voor Turbo motoren die regelmatig een koude start onder gaan.
Ik zou sowieso opteren voor 0W40 van een High performance merk waarvan de viscositeit waarden hogere zijn dan wat de constructeur voor schrijft, vb Castrol Edge Sport, Mobil 1....
Smering is perfect bij koude start, dus zeker goed voor de kleppen en turbo!
Smering bij hoge temeraturen is enorm goed!!!
5W30 draait gewoon zwart bij 150°c testje en de 0W40 blijft zelf zn waarden houden bij die temp :s
K'heb het wel maar 5min getest op die temp, dus een verschil is het zeker

Effin, ik ben bezig samen met een Radiator en Oil koeler fabrikant, een olie koeler set aan het samen stellen
Eerst testen worden op mijn mini gedaan
Met een Olie thermostaat die open gaat op 90°c

Beek gaat mijn elektronische water thermostaat ook afregelene, zodat hij aan 90°c ook open gaat
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

12 aug 2011, 10:00

speedy schreef:hoor nu elke keer dat een stock r56 dit probleem ook heeft maar ben nog steeds niet overtuigd want heb er nooit 1 gezien .......
als je dit soort problemen met een mini krijgt en er geen garantie meer op zou hebben dan zoek je echt wel een forum op ofzo .
Sja, dat is wel een moeilijke stelling. Want hoewel dit natuurlijk een druk bezochte community is, zijn er altijd nog veel meer MINI rijders níet actief op een forum dan wél actief. En lang niet iedereen is zo met internet, fora e.d. bezig als de forum junkies hier :roll: :mrgreen:

Wat ik me afvraag, hoeveel invloed heeft de tuning op de temperatuur? Dus met andere woorden hoeveel warmer wordt de olie na tuning? Is dat bekend?
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

12 aug 2011, 11:35

Mijn Olie temp standaard is zo'n 10graden lager
dan wanneer ik zwaar getunend rond rij...
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

12 aug 2011, 11:40

Lijkt niet veel verschil :? Ook als die begint te pingelen (op het randje zit van,pingelen )maar 10 graden verschil of gaat de temperatuur dan razend snel omhoog ?
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

12 aug 2011, 11:41

Of is die 10 graden juist wel veel ?
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

12 aug 2011, 11:57

10graden is genoeg om de Olie fragieler te maken
Zeker een gewone longlife olie
Ik ververs de Olie om de 10.000km preventief incl olie filter
Gebruikersavatar
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Emmeloord
Berichten: 1410
Lid geworden op: 18 mar 2007, 16:55

12 aug 2011, 20:02

Neovo schreef:10W60 zou ik alleen gebruiken bij warm weer
En is eigelijk niet aan te raden voor Turbo motoren die regelmatig een koude start onder gaan.
Ik zou sowieso opteren voor 0W40 van een High performance merk waarvan de viscositeit waarden hogere zijn dan wat de constructeur voor schrijft, vb Castrol Edge Sport, Mobil 1....
Smering is perfect bij koude start, dus zeker goed voor de kleppen en turbo!
Smering bij hoge temeraturen is enorm goed!!!
5W30 draait gewoon zwart bij 150°c testje en de 0W40 blijft zelf zn waarden houden bij die temp :s
K'heb het wel maar 5min getest op die temp, dus een verschil is het zeker
Kijk, daar heb ik wat aan. :D
Dank je wel. :icon_top:
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

13 aug 2011, 09:46

Graag gedaan!
Daar zijn we voor :wink:
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

13 aug 2011, 10:53

Precies, ik vul nu met Castrol Edge 0W30, maar beter is dus de 0W40 daar ga ik dus met de volgende oliewissel op over.

Maar als ik zo vrij mag zijn e.e.a. te interpreteren zijn er een aantal variabelen die in meer of mindere mate bijdragen aan mogelijke problemen:

- Frequentie van oliewissel
- Viscositeit van de olie
- Tuning
- Rijstijl gebruiker (immers bij een rustige rijstijl wordt de olie minder heet dan bij een minder rustige rijstijl)

correct of niet?

Nog wat anders, je geeft aan dat olie volledig getuned ca 10 graden warmer wordt dan bij ongetuned. Dan is de vraag, wat is bij jou volledig getuned, want je hebt wel een iets uitgebreidere tuning dan alleen software en een IC.
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

13 aug 2011, 19:03

Castrol edge "sport" nemen.
En gelijk jou Olie filter vervangen
Je zal zeker 5liter formaat nodig hebben want er zit 3,6liter olie in zonder vervaning van de olie filter en 4,2liter wanneer de olie filter wel word vervangen.

Wel ik heb andere nokken zitten waardoor de in en uiltaat temperaturen met tuning lager liggen dan zonder sport nokken.
IC heeft weining invloed op de olie temperatuur.
De tuning zelf wel ivm verhoogde turbo druk, meer lucht = meer wrijving = meer warmte op de zuiger.

Ik zou sowieso ook kijken voor een Olie koeler als jou Mini getuned is.
Ik ben er ook druk mee bezig
Neovo
Be Mini
Be Mini
Berichten: 477
Lid geworden op: 10 jun 2010, 19:22

13 aug 2011, 19:09

Kijk het grootste voorbeeld kan ik geven ivm mijn olie druk
Als de olie warm is zat op 0W30 rond de 30psi.
Nu draai ik 40psi! met 0W40

Ja rijstijl is idd belangrijk, je olie warm rijden duurt echt lang
Zeker 15km doe ik erover eer ze "Warm" is
Raar maar waar, met de 0W40 is het maar 10km eer hij op 220F zit

Met een getunede Mini zou ik zeker om de 10.000km de olie wisselen

Voeg daar nog een Olie koeler toe met thermostaat en dan ben je bijna zeker Safe!

Heb deze info deels van iemand die bij peugout racing werkt in frankrijk
Die heeft veel ervaring met N14 blokken
Ian
Be Mini
Be Mini
Berichten: 402
Lid geworden op: 14 sep 2008, 11:24

02 sep 2011, 15:25

Hoi Dave,

Ik heb net je auto zien staan bij Beek. De hele motor ligt eruit :shock:

Hoelang gaat dat duren? Verplaats je je nu te voet? Hoorde van Gishbert dat er JCW zuigers op komen.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”