Beste allemaal met jullie mooie mini’s,
Een vraag mijn mini clubman uit 2008 met dat psa 110pk diesel blokje heeft zo roetfilter. Nu hoor ik allemaal verhalen om mij heen dat de roetfilter regelmatig vervangen moet worden. Doe ik dit niet dan klapt de motor. Maar als ik de bmw mag geloven dan hoeft het pas rond de 3 ton. Hij heeft nu 265000 gelopen. Maar wat is wijsheid nu laten schoonmaken wat door de dealer afgeraden wordt. Ivm storingen daarna of een nieuwe roetfilter kopen van rond de 1000 euro en dan nog monteren. Waardoor de schade dan weer uitkomst op 1700 euro. En wie weet of heeft ervaring met een goed bedrijf die dat goed kan ? Of is alleen de bmw heer en meester in die diesel blokjes ?
Groeten
Mini diesel
- ndb
- Enthousiast
Bericht
Re: Mini diesel
Als je de auto start krijg je tenminste bij onze diesel het symbool van het roetfilter in het display daar geeft hij aan hoe vol het roetfilter is .
Onze clubman diesel heeft inmiddels bijna 287000 km op de teller staan en geeft aan dat het roetfilter pas half vol zit.
Het is de orginele roetfilter dus maak mij niet druk om.
Als je zoek op het internet kan je goedkoper uit zijn dan de dealer.
Nico
Onze clubman diesel heeft inmiddels bijna 287000 km op de teller staan en geeft aan dat het roetfilter pas half vol zit.
Het is de orginele roetfilter dus maak mij niet druk om.
Als je zoek op het internet kan je goedkoper uit zijn dan de dealer.
Nico
- Ben1
- 4 op een rij!
Bericht
Re: Mini diesel
Dank voor je info Nico ! En nee ik zie geen roetfilter lampje in display. Alleen 1x gekregen dat lampje want toen was er storing in het systeem want de zak siroop achterin de auto onder was op. Deze zak spuit namelijk een beetje in de roetfilter of zo om alles te verbranden. Maar goed die zak was 160 euro bij de bmw dealer. Peugeot vraagt exact hetzelfde voor de zak 70 euro. En de kwaliteit en uitstraling was ook hetzelfde dus voelde mij door de firma bmw een klein beetje beetgenomen. Maar fijn om te horen met deze info kan ik wat.
- ndb
- Enthousiast
Bericht
Re: Mini diesel
Geen idee waarom ik het wel in het display krijg te zien.
Misschien het verschil met de boordcomputer waarschijnlijk heb ik dan de uitgebreider.
Weet niet of je hem zelf kan uitlezen want dan kan je het ook controleren hoe vol het roetfilter zit.
En ja sommige onderdelen zijn bij Peugeot goedkoper dan bij BMW dus bestel ik ze bij Peugeot.
Nico
Misschien het verschil met de boordcomputer waarschijnlijk heb ik dan de uitgebreider.
Weet niet of je hem zelf kan uitlezen want dan kan je het ook controleren hoe vol het roetfilter zit.
En ja sommige onderdelen zijn bij Peugeot goedkoper dan bij BMW dus bestel ik ze bij Peugeot.
Nico
- Ben1
- 4 op een rij!
Bericht
Re: Mini diesel
Uit welk jaar komt u mini ? Misschien heeft het wel te maken met de jaartallen. Want ik begreep ook dat er vanaf 2011 er een echt bmw blok in geplaatst is.
- ndb
- Enthousiast
Bericht
Re: Mini diesel
Onze Clubman is van 26-11-2007 het is een Chili uitvoering.
Je zou eventueel ook het roetfilter kunnen laten verwijderen alleen weet ik niet vanaf welk bouwjaar ze een roetmeting doen bij de APK.
De onze hebben ze uitgelezen en als ze geen foutmelding lezen is het goed.
Maar ligt aan jou of je het roetfilter wel of niet verwijderd iedereen moet het zelf weten,
Nico
Je zou eventueel ook het roetfilter kunnen laten verwijderen alleen weet ik niet vanaf welk bouwjaar ze een roetmeting doen bij de APK.
De onze hebben ze uitgelezen en als ze geen foutmelding lezen is het goed.
Maar ligt aan jou of je het roetfilter wel of niet verwijderd iedereen moet het zelf weten,
Nico
- Ben1
- 4 op een rij!
Bericht
Re: Mini diesel
Beste Nico,
Met die gedachte ook gespeeld. Maar door nieuwe wet en regelgeving vanaf 2019 of 2020 gaat de garage tijdens de APK echt controleren of er een roetfilter er zit. Zit deze er niet of is hij gemaskerd dan wordt direct de geschorst en krijg je een forse boete en doe dat dus maar niet. En ook wil ik wat doen aan de CO2 verlaging en daarvoor zijn er diesels in Europa nodig met roetfilter.
Met die gedachte ook gespeeld. Maar door nieuwe wet en regelgeving vanaf 2019 of 2020 gaat de garage tijdens de APK echt controleren of er een roetfilter er zit. Zit deze er niet of is hij gemaskerd dan wordt direct de geschorst en krijg je een forse boete en doe dat dus maar niet. En ook wil ik wat doen aan de CO2 verlaging en daarvoor zijn er diesels in Europa nodig met roetfilter.
- ndb
- Enthousiast
Bericht
Re: Mini diesel
Wat ik gelezen heb diesels voor 2011 mogen het roetfilter legaal laten verwijderen je moet dit melden bij het RDW alleen ga je dan meer wegenbelasting betalen.
- Ben1
- 4 op een rij!
Bericht
Re: Mini diesel
Klopt inderdaad naar verluidt ga je dan 250 euro extra betalen per jaar. Ja dan wordt je dieseltje dus nog duurder. En de apk keurmeester mag dat straks gaan aangeven in de computers van het rdw. Ofwel hij is dan ook in dienst van het ministerie van financiën.
Maar goed ben dan wel benieuwd hoe het in de praktijk gaat. Stel ik zeg hier heb je 500euro extra onder tafel maar graag dan niet de vinkjes aanzetten in de computer van het rdw ik vermoed dat dat straks gewoon gaat gebeuren.
Maar goed ben dan wel benieuwd hoe het in de praktijk gaat. Stel ik zeg hier heb je 500euro extra onder tafel maar graag dan niet de vinkjes aanzetten in de computer van het rdw ik vermoed dat dat straks gewoon gaat gebeuren.
- ndb
- Enthousiast
Bericht
Re: Mini diesel
Je moet een rekensom er op los laten.Je verbruik wordt dan minder en je krijg ook meer vermogen.
Dus waar ligt het omslagpunt.Wij rijden 30.000 km per jaar.
Gemiddeld verbruik 1 op 16 = 1.875 liter prijs per liter 1.32 euro totaal 2.475 euro brandstof.
Maar als het 1 op 19 is dat 1.578 liter x 1.32 euro = 2.082 euro aan brandstof.
Sommige zeggen dat het mogelijk is om 25% zuiniger te rijden als dat zo is wordt het verschil uiteraard goedkoper.
Dus zo het de moeite lonen om het roetfilter te laten verwijderen maar ieder zijn keuze uiteraard.
Dus waar ligt het omslagpunt.Wij rijden 30.000 km per jaar.
Gemiddeld verbruik 1 op 16 = 1.875 liter prijs per liter 1.32 euro totaal 2.475 euro brandstof.
Maar als het 1 op 19 is dat 1.578 liter x 1.32 euro = 2.082 euro aan brandstof.
Sommige zeggen dat het mogelijk is om 25% zuiniger te rijden als dat zo is wordt het verschil uiteraard goedkoper.
Dus zo het de moeite lonen om het roetfilter te laten verwijderen maar ieder zijn keuze uiteraard.
Onze sponsors