Heeft iemand ervaring met Blue One 95 brandstof?

De 2e generatie vanaf 2006
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Heeft iemand ervaring met Blue One 95 brandstof?

09 dec 2013, 20:16

Heeft iemand ervaring met de Blue One 95 brandstof, Euro 95 gemengd met 15% ethanol?
Heeft het effect op het gebruik? Klopt het dat de motor beter loopt bij hoge toerentallen door het hogere octaan gehalte door de ethanol toevoeging? Heeft het nadelige gevolgen voor de motor ( er zijn geruchten over corrosie van de brandstofpomp)?
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Re: Heeft iemand ervaring met Blue One 95 brandstof?

09 dec 2013, 20:55

Net contact gehad met Mini Nederland, en zij raden het gebruik Blue One af, er zit teveel Ethanol in. Tot 10 % kan nog, bv de E10 Euro die in Duitsland en Frankrijk verkocht wordt. Ik krijg nog de (technische) uitleg hierover in de loop van de week. Die details wist de lieve juffrouw van Mini niet.
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 dec 2013, 21:24

Haha, tank het met enige regelmaat en de Mini loopt als een speer erop!!

:mrgreen:
Afbeelding
louisvdd76
De Scheurende Rechter
Contacteer:
Nederland

09 dec 2013, 21:51

Had gelezen dat die E10 brandstof wel een ongunstiger verbruik zou geven.. die omdat er minder verbrandingswaarde uit 1 liter gehaald wordt. Iemand die dit kan bevestigen? E10 is wel goedkoper... Maar dan zou Euro 98 weer zuiniger moeten zijn t.o.v. Euro 95 als je het zo bekijkt...
Bjornjacobs
Mod virus alert!
Mod virus alert!

10 dec 2013, 13:46

Qua verbruik zal het wel iets uitmaken. Waar het meer te merken zal zijn is het vermogen
Mini cooper R50 2005
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 dec 2013, 14:13

louisvdd76 schreef:Had gelezen dat die E10 brandstof wel een ongunstiger verbruik zou geven.. die omdat er minder verbrandingswaarde uit 1 liter gehaald wordt. Iemand die dit kan bevestigen? E10 is wel goedkoper... Maar dan zou Euro 98 weer zuiniger moeten zijn t.o.v. Euro 95 als je het zo bekijkt...
Op 98 tuft die van mij wel zuiniger hoor!
Alleen niet significant, dus het prijsverschil niet waard.

Ik heb ook vaak zat BlueOne getankt. Rijdt prima, verbruik is hetzelfde op lange afstanden.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

13 dec 2013, 21:49

@topicstarter: wat is de primaire gedachte achter je vraag? Gaat het je voornamelijk om het verbruik of om het betere lopen bij hoge toerentallen?
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
KeesH
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

13 dec 2013, 23:39

Met mijn vraag wilde ik weten of iemand ervaring heeft met deze brandstof, en of het het verhaal dat men erbij vertelt klopt: meer power en daarnaast geen nadelige gevolgen voor de motor.
Aangezien Mini Nederland mij inmiddels heeft ontraden deze brandstof te gebruiken is een belangrijk deel van mijn vraag al beantwoord. Niet veilig voor de motor! Dus ik ga het niet gebruiken.
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 dec 2013, 08:35

Las op het forum van Autoweek dit commentaar van iemand die een mail had gestuurd naar de fabrikant van Blue One 95. Zou graag willen weten/horen waarom het slecht zou zijn voor Mini volgens Mini Nederland, als ik het antwoord lees van Blue One.....

Beste lezer,

Met mijn Hyundai Getz 1300 Dynamic Sky (bouwjaar 2004) rijdt ik al 10.000 kilometer tevreden rond op BlueOne 95. Onderstaand topic heb ik geopend op de site van AutoWeek.

[www.autoweek.nl]

Nu gaan er stemmen op dat de brandstof op langere termijn (vanaf zo’n 25.000 kilometer) schadelijk zou zijn voor de motor. Keerringen en pakkingen zouden gaan lekken en de brandstof zou het aluminium van de brandstofpomp en/of de motor kunnen beschadigen.

Zelf denk ik dat de brandstof goed is getest voordat deze in de markt is gezet. Echter deze verhalen doen mij toch twijfelen. Ik heb geen dikke portemonnee en kan dure reparaties aan mijn autootje missen als kiespijn. Doe ik er verstandig aan om zo af en toe bijvoorbeeld een tank Euro Super (RON98) te tanken (bijvoorbeeld 1 keer in de 4 tankbeurten)?

Als het fout zou gaan zullen jullie altijd ontkennen dat het aan de brandstof ligt maar aan normale slijtage van de auto. Je hebt als het ware geen poot om op te staan. Echter Hyundai’s zijn uitermate betrouwbare auto’s die moeiteloos 250.000 kilometer op de klok zetten. Zo ver is die van mij nog lang niet met 97.000 kilometer op de teller. Dus als er motorschade zou ontstaan vanaf 112.000 kilometer zou BlueOne95 wel degelijk de boosdoener kunnen zijn.

Mijn vraag: Neem mijn ongerustheid weg en toon aan dat deze brandstof helemaal veilig is. Dit kan bijvoorbeeld door te komen met de resultaten van een onderzoek. Tevens zie ik graag uw advies hoe ik verder moet omgaan met jullie brandstof.

Met vriendelijke groet,

Blido Willemze
Almere

Hieronder de reactie die ik vandaag kreeg van Blue One95:

Beste heer Willemze,

Allereerst dank voor uw interesse in Blue One 95. De brandstof is veilig en u kunt deze, ook op de lange termijn, probleemloos gebruiken in uw Hyundai Getz. Het introduceren van een nieuwe brandstof gaat gepaard met uitgebreid onderzoek. Ons besluit om deze brandstof in de markt aan te bieden is gebaseerd op dit onderzoek en het vertrouwen dat wij in de kwaliteit van dit product hebben.

De standaard (droge) ethanol die in Europa gebruikt wordt om in benzine te blenden bevat slechts sporen water (maximaal 0,3% water). Om de ethanol zo droog te krijgen is een duur, energieverslindend droogproces noodzakelijk. Bovendien is bewezen dat te hoge percentages (>10%) droge ethanol leiden tot zogenaamde droge-ethanol corrosie van met name aluminium onderdelen in de motor. In Duitsland is in 2010 door de ADAC (Duitse ANW een test uitgevoerd met een Opel Signum op E10 (dus benzine met 10% droge ethanol), waarbij al na 27.000 km lekkages in het brandstofsysteem optraden. De publiciteit hieromtrent heeft bij veel automobilisten een aversie voor ethanol doen ontstaan. De 25.000 km grens die wordt aangehaald lijkt hiermee direct verband te houden.

Blue One 95 is echter fundamenteel anders dan benzine met droge ethanol. Blue One 95 bestaat voor ca. 15% uit natte (bio-)ethanol (engels: hydrous ethanol). Wij gebruiken natte ethanol die (in de pure ethanol) nog tot 6% water kan bevatten. Deze natte ethanol is goedkoper om te produceren, doordat het niet gedroogd hoeft te worden en is duurzamer, doordat het minder energie kost om te produceren. Bovendien heeft het water in de ethanol een fantastisch effect: het voorkomt corrosie. Het water beschermt (aluminium) motoronderdelen tegen droge-ethanol corrosie. Dit blijkt uit verschillende internationale onderzoeken, waaronder Japans onderzoek van de JARI (Japan Automobile Research Institute).

Uit diverse andere onderzoeken blijkt dat er bij hogere ethanolconcentraties geen corrosie optreedt indien er gebruik gemaakt wordt van natte ethanol. Door de conclusies uit deze onderzoeken, zijn wij overtuigd dat ook het langdurig gebruik van Blue One 95 niet tot schade aan de motor leidt.

Met betrekking tot uw vraag of het verstandig is om af en toe Euro Super (RON98) te tanken kunnen wij bevestigen dat dit niet nodig is. Door een hoger ethanol aandeel kan het RON getal van Blue One 95 zelfs hoger liggen dan van Euro Super (RON98).

Wij hopen dat we u op deze manier voldoende hebben geïnformeerd en wensen u nog veel plezierige, veilige en voordelige kilometers op Blue One 95 toe.

Met vriendelijke groet,

Karin Fakkers
Blue One 95
Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

14 dec 2013, 09:41

Ook ik ben benieuwd naar de argumentatie van MINI NL.
De kwaliteit van de brandstof hier in NL schijnt over het algemeen behoorlijk slecht te zijn. Bij de doorsnee auto zul je dat niet direct merken, maar bij geblazen motoren zoals onze S-jes is het zeker merkbaar. Met een hoger octaangehalte kan de motor meer voorontsteking draaien zonder te pingelen en dit resulteert in (merkbaar) betere prestaties.
Bij het bedrijf wat de software voor mijn auto heeft geschreven (JD Engineering) hebben ze veel ervaring met de uitwerking van verschillende brandstoffen. Tijdens het afstellen kunnen zij mooi zien of de voorontsteking wordt terug geregeld (door slechte brandstof!) en een paar liter ethanol doet dan wonderen. Zie hieronder een voorbeeld (even iets naar beneden scrollen…). Bij deze Golf 5 scheelt het maar liefst 25 pk en 25 nm. Dit is ZONDER nieuwe aanpassing van de software, alleen door enkele liters bio ethanol toe te voegen!

http://www.seat-online.nl/showthread.ph ... ht=blue+95" onclick="window.open(this.href);return false;

Een bijkomend voordeel van een paar liters ethanol is dat er er minder warmteontwikkeling plaatsvindt. Ook dit komt de prestaties ten goede. Vooral een getunede R53 wordt erg warm, waardoor het vermogen na een aantal keren doorhalen al snel terugloopt.
Wil je echt goede brandstof? Dan blijkt een mix van BP Ultimate en 5 liter bio ethanol zeer goed te werken. Bioethanol van de Blokker of Action blijkt prima te werken (nee, is geen grapje! :mrgreen: )

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 dec 2013, 13:10

De brandstof in NL slecht? De brandstof in NL is juist van hele hoge kwaliteit! Ik durf wel te zeggen 1 van de beste die je in Europa kan krijgen.

Het verschil in brandstof is best bijzonder, aangezien alle brandstof die in NL verkrijgbaar zijn, van een paar depots komen. De brandstof is in de basis dus allemaal hetzelfde, alleen wordt er tijdens het laden per "merk" meer of minder additieven toegevoegd. Die additieven maken het verschil, maar zoals gezegd, de brandstof an sich is allemaal hetzelfde.

De enige brandstof die apart gefabriceerd worden dat zijn de brandstoffen met een octaangetal hoger dan 98, zoals bijvoorbeeld ultimate 98 van BP. Wat verder nog een verschil kan maken is het welk lossysteem de transportmaatschappij kiest in z'n vrachtwagens (of welke systemen ze daarvoor moeten gebruiken van de opdrachtgever/oliemaatschappij). Ik weet dat alle maatschappijen in NL daar hoge eisen aan stellen en dat voor alle grote merken er gecompliceerde filtersystemen gebruikt worden. De enige maatschappij die dit niet voorschrijft is Gulf, de rest allemaal wel.

Dus in de basis zou de brandstof geen verschil moeten uitmaken, behalve het octaangetal. De andere verschillen zijn dan afhankelijk van additieven.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

14 dec 2013, 20:42

Ik herken je verhaal, Rob. Maar meten is weten en de cijfers liegen er niet om. Bij JD worden dagelijks auto's afgesteld en bij de meeste auto's met andere (uit Nederland afkomstige) brandstof dan BP Ultimate zijn de pingelsensoren behoorlijk actief en ziet men daar terugregeling van de voorontsteking. Toevoeging van een paar liters ethanol lost het probleem van terugregelen direct op. De bewijzen liggen er dus; op BP Ultimate na "presteren" de andere brandstoffen in NL gewoonweg slecht, zeker bij geblazen motoren. Lees anders het topic uit mijn vorige post even door. Daar komt de discussie over de kwaliteit van Nederlandse brandstof ook aan bod.

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 dec 2013, 11:41

Duidelijk verhaal, maar dat betekend dan vooral dat de brandstof tegenwoordig dus niet meer voldoet aan de afstellingen van motorfabrikanten. Dat verklaard gelijk ook de problemen die instaan bij de zgn schone motoren met directe injectie etc. Daar zijn de R56S een goed voorbeeld van. Kan je nagaan hoe erg het is met brandstof in andere landen.

Ultimate98 is idd een totaal afwijkende brandstof, dus dat klopt dan ook met de bevindingen van JD. Ik ga even dat andere verhaal lezen. Thnx

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

15 dec 2013, 15:17

Zo lijkt het inderdaad te zijn. Door alle downsizing van motoren zie je tegenwoordig steeds meer turbomotoren. Juist bij deze motoren is goede brandstof (met een octaangetal van minimaal 98) van belang, helemaal wanneer deze ook nog eens getuned worden. Zelf heb ik geen ervaring met de R56S, maar het zou me niet verbazen dat een hoop van deze motoren stuk zijn gelopen a.g.v. het rijden met slechte brandstof. Tuning i.c.m. deze brandstof lijkt me al helemaal vragen om problemen. Ik snap dan ook echt niet waarom mensen de auto laten voorzien van tuning en dan gewoon EUR95 brandstof blijven tanken. Je haalt dan alsnog niet het vermogen wat je zo graag wilde, de motor loopt vaak minder mooi, alles wordt heter en de risico's op motorschade zijn groter. Als je dan toch EUR95 tankt, voeg dan 5 liter bio ethanol toe om tot een volle tank te komen. Dan kom je alsnog uit op een goede octaan 98.

BP Ultimate schijnt in NL inderdaad de enige brandstof te zijn die nog echt octaangetal 98 heeft. De andere "super"brandstoffen zijn allemaal 95 met additieven (ethanol).

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 dec 2013, 15:52

Dat laatste klopt 100%, alleen Ultiamte 98 is de enige brandstof die echt octaangetal 98 heeft, de rest alleen door toevoegingen.

wat ik las in de dat linkje van je naar dat seat-forum, was dat JD Enginering het had over de slechte kwaliteit brandstof. Ik vraag me af of dit gemeten is bij verschillende auto's, getankt met brandstof van verschillende stations. Wat gebuerd kan zijn is dat er een misstorting geweest is bij een station, en dat daardoor de brandstof iets vervuild is. Geloof me, dat gebeurd vaker dan je je realiseert (ik heb het zelf 3,5 jaar brandstoffen gedistribueerd, dus ik spreek uit ervaring). Als die info er ook nog bij gezet wordt, dan weet je zeker wat er met die brandstof aan de hand geweest is.

Een vervuilde badge op een depot komt bijna niet voor. Dat wordt elke dag meerdere keren gecontroleerd en zodra vervuild wordt het meestal weg gemengd in de voorraden diesel die ze hebben. Die voorraden zijn nog veel groter en daarin wordt eigenlijk altijd vervuilde benzine bijgemengd.

Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”