DIY: OBDII uitlezen, onderdelen vinden

Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Kolhorn
Berichten: 1635
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:53

DIY: OBDII uitlezen, onderdelen vinden

09 jan 2011, 23:52

Stel je hebt ergens een foutmelding, er brandt een lampje, je hebt zelf de olie ververst en wil dat die melding dat je de olie moet vervangen weg hebben of je hebt iets dat stuk is... Dan ben je hier goed, ik zal proberen uit te leggen hoe je zelf kunt achterhalen wat er mis is, wat het inhoudt en hoe je het wellicht zelf wel kunt verhelpen.

Laten we wel zijn: ik ben niet de allerbeste monteur aller tijden, ik heb geen 22 mini's compleet gestript en weer in elkaar gezet, nog niet één zelfs. Maar ik heb inmiddels wel helder hoe je ontdekt wat er mis is, hoe je dit aan kunt pakken en waar je terug kunt halen met welke onderdelen je dit doen moet.

Het terughalen van een foutmelding begint met het uitlezen van de onboard diagnostics (OBD), elke Mini heeft een aansluiting voor een OBD(II) scanner. Deze zit boven het zekeringenkastje, onder het dashboard achter een klepje waar OBD op staat.
Nu heb je een OBD-scanner (of kabel met aansluiting voor een PC en de bijbehorende software) nodig... Hier wordt het even iets lastiger, want er zijn er bergen en bergen te krijgen. Voor onder de $30 zijn er al OBD(II) scanners te koop op bijvoorbeeld Amazon.com. De wat geavanceerdere OBD-scanners laten je ook verschillende foutcodes herstellen, de goedkopere kunnen dit soms niet.
Het schijnt dat deze XiTech XR-90 voor nagenoeg iedereen genoeg kan: uitlezen en resetten van bijna alles. Hij kost bovendien maar $24 ex verzendkosten.
Als je veel meer wil, kan je bijvoorbeeld een Equus 3130 kopen (±$135 op Amazon).

Wil je continue kunnen uitlezen en een vaste(re) opstelling in de auto willen, dan kan je eens kijken naar deze high-end oplossingen:
DashDAQ
GReddy Informeter Touch
Edge Insight CTS

Of iets minder high-end:
PLX Kiwi
Scangauge