DIY: OBDII uitlezen, onderdelen vinden

Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Kolhorn
Berichten: 1635
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:53

DIY: OBDII uitlezen, onderdelen vinden

09 jan 2011, 23:52

Stel je hebt ergens een foutmelding, er brandt een lampje, je hebt zelf de olie ververst en wil dat die melding dat je de olie moet vervangen weg hebben of je hebt iets dat stuk is... Dan ben je hier goed, ik zal proberen uit te leggen hoe je zelf kunt achterhalen wat er mis is, wat het inhoudt en hoe je het wellicht zelf wel kunt verhelpen.

Laten we wel zijn: ik ben niet de allerbeste monteur aller tijden, ik heb geen 22 mini's compleet gestript en weer in elkaar gezet, nog niet één zelfs. Maar ik heb inmiddels wel helder hoe je ontdekt wat er mis is, hoe je dit aan kunt pakken en waar je terug kunt halen met welke onderdelen je dit doen moet.

Het terughalen van een foutmelding begint met het uitlezen van de onboard diagnostics (OBD), elke Mini heeft een aansluiting voor een OBD(II) scanner. Deze zit boven het zekeringenkastje, onder het dashboard achter een klepje waar OBD op staat.
Nu heb je een OBD-scanner (of kabel met aansluiting voor een PC en de bijbehorende software) nodig... Hier wordt het even iets lastiger, want er zijn er bergen en bergen te krijgen. Voor onder de $30 zijn er al OBD(II) scanners te koop op bijvoorbeeld Amazon.com. De wat geavanceerdere OBD-scanners laten je ook verschillende foutcodes herstellen, de goedkopere kunnen dit soms niet.
Het schijnt dat deze XiTech XR-90 voor nagenoeg iedereen genoeg kan: uitlezen en resetten van bijna alles. Hij kost bovendien maar $24 ex verzendkosten.
Als je veel meer wil, kan je bijvoorbeeld een Equus 3130 kopen (±$135 op Amazon).

Wil je continue kunnen uitlezen en een vaste(re) opstelling in de auto willen, dan kan je eens kijken naar deze high-end oplossingen:
DashDAQ
GReddy Informeter Touch
Edge Insight CTS

Of iets minder high-end:
PLX Kiwi
Scangauge

Okay genoeg manieren om de OBD codes op te vangen dus en natuurlijk is zo'n GReddy Informeter vet stoer, maar wat moet je dan met zo'n foutcode? Stel dat dat ding nu code P2269 aangeeft, wat betekent dat dan?
Je kunt verschillende boeken kopen met de foutcodes, dat kost je ergens tussen de $18 en $50 zodat je altijd naslag bij de hand hebt. Dit is overigens *de* aanrader voor je Mini tot 2006.

Als je echter wat minder te besteden hebt, dan kopieer je de lijst die op Mini2.com te vinden is. Let wel: deze lijst is niet compleet!
Nazoeken van P2269 levert dan op: "Water in fuel"
Oef, dat is niet goed! Doorrijden levert problemen op en je Mini naar de dealer brengen is best een prijzige grap. Ze moeten je tank dan leegslurpen en dat kost je zomaar 2 uur arbeid en een natuurlijk een volle tank. Als je die code echter zelf wist te achterhalen, dan kan je de tank zelf leegmaken. De brandstof wel "even" bij de mileustraat wegbrengen trouwens. ;)


Voor heel veel van de problemen die je tegen kunt komen zijn DYI-artikelen op het net te vinden. Google helpt ;)
Als je wat zekerder wil zijn van je zaak, dan koop je dit boek, de Mini Cooper Service Manual van Bentley publishers. Hierin staat bijzonder uitgebreid uitgelegd hoe je nagenoeg elk onderdeel van je auto vervangen kunt.

Als je het exacte artikelnummer zoekt van het te vervangen onderdeel, dan kan je terecht op RealOEM. Het hebben van dit artikelnummer maakt het online zoeken naar prijzen hiervoor een stuk eenvoudiger!

[edit]Let op! Amazon.com verzend vaak niet naar Nederland, je zult dan via een tussenpartij moeten werken. Het geeft echter een goed idee van wat er te koop is. :)
Laatst gewijzigd door Floor-is op 13 jan 2011, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

10 jan 2011, 09:45

Goede samenvatting, Floris.! :icon_top:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
jerogre
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Den Helder
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 mei 2009, 12:27

12 jan 2011, 23:41

Kijk daar heb ik wat aan thnx :icon_top:
Geluk is gelul met een k
lennemen75
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Rotterdam
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2012, 13:28

Edge Isight CTS OBDII diagnostics

05 apr 2012, 15:56

Heeft iemand ervaring met de Edge Isight CTS OBDII diagnostics reader?
Ik heb zelf een R56.
Ik vraag me af het plug and play is of dat je eerst allerlij toeren moet uithalen.

Mij gaat het er vooral om dat ik olietemperatuur en water/motortemp kan uitlezen. Een turbo timer zou ook wel cool zijn (optie bij edge).
Zijn er misschien andere merken die juist wel of niet compatible zijn met R56.

Len
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

05 apr 2012, 16:19

olietemp gaat niet lukken via de OBD, wel watertemp.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
lennemen75
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Rotterdam
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2012, 13:28

05 apr 2012, 16:39

Thx Mushrop. Heb jij ervaring met de Edge?
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Dilsen-Stokkem
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2011, 16:14

05 apr 2012, 21:07

Ik kan de manual van Bentley Publisher alleen maar aanraden.

Kost wat, maar heeft zijn eigen op een jaar tijd al terug verdiend!!
Ik heb een scangauge II voor de monitoring en foutcodes op te zoeken.
lennemen75
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Rotterdam
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2012, 13:28

05 apr 2012, 23:24

Bentley publisher?? staan hier diverse OBD-readers uitgelegd? :?
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

06 apr 2012, 05:37

De readers zelf niet, de foutcodes wel
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
lennemen75
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Rotterdam
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2012, 13:28

07 apr 2012, 09:53

thx.

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”