DIY met foto's! Vervangen uitlaat R50 One

Evomini
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 110
Lid geworden op: 16 jan 2012, 15:29

DIY met foto's! Vervangen uitlaat R50 One

29 jan 2012, 16:45

hallo,

Ik ben mn uitlaat eigenhandig aan het vervangen (lastig zonder brug, DIY is in de maak!).

Nu heb ik met veel wd40, een verfbrander en veel kracht en geduld eindelijk de twee vastgeroeste moeren los waar mn uitlaat aan de kat zit geschroefd.

Nu moet ik echter de verstevigingsplaat onder de uitlaat (waat hij in het midden in zn rubbers hangt) loshalen. Dat is dit plaatje met 6 schroeven. Nou zitten deze muurvast. Weet iemand of je de uitlaat van een r50 one (standaard uitlaat zonder middendemper) er uit kan manoeuvreren zonder die plaat los te halen? (dus hem er eigenlijk achterlangs onderuit trekken?)

Gaat om deze plaat dus, of die kan blijven zitten:

http://static.minisloperij.nl/Global/Fi ... 167644.JPG

Thanks voor de hulp alvast!
Laatst gewijzigd door Evomini op 03 feb 2012, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
spenki
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 1733
Lid geworden op: 12 mar 2007, 22:31

29 jan 2012, 19:10

Hoi:

Is lastig maar kan wel.
Gewoon de 2 schroeven waar de rubbers mee vast zitten aan de plaat losdraaien.
Dan de rubbers 1 voor 1 van de uitlaat afhalen en daarna de uitlaat naar achteren
toe weghalen.
Die ijzeren plaat die met 6 schroeven vast zit is inderdaad erg lastig.
Die schroeven zitten altijd vastgeroest en breken meestal af als je ze er dan uit wilt draaien.

Gr Roy
Evomini
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 110
Lid geworden op: 16 jan 2012, 15:29

29 jan 2012, 23:05

thanks, ik laat je weten hoe t gegaan is tzt!
Evomini
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 110
Lid geworden op: 16 jan 2012, 15:29

03 feb 2012, 01:21

Hier een simpele DIY van het vervangen van mijn standaard R50 One uitlaat. Ik heb het zonder brug gedaan, enkel een hoek van de auto een paar cm opgekrikt. Als je een verlaagde MINI hebt, of een bierspoiler moet je de auto wellicht iets meer opkrikken en op assteunen of bokken zetten.
Ik begin met een overzichtsplaatje:
Afbeelding



Allereerst draai je de moeren en bouten los waarmee de flens van de uitlaat aan de flens van het spruitstuk zit. Deze zitten behoorlijk vast dus veel geduld, een hoop WD40 en een verfbrander om de moeren te verhitten waren nodig om ze te lossen:
Afbeelding
Verder heb ik alvast een spanbandje gespannen onder de katalysator (dat ronde dikke ding dat op een demper lijkt) te ondersteunen, omdat het spruitstuk later vrij hangt wanneer de uitlaat los is.


Vervolgens moet de middenplaat los, dat is de zwarte plaat midden onder de auto waar de uitlaat (in rode rubbers) op rust. In mijn geval kreeg ik deze plaat niet los (mijn dop 10 sneuvelde zelfs voordat de bout afbrak). Op advies van Spenki heb ik besloten de plaat dan maar te laten zitten en de uitlaat er achterlangs onder vandaan te trekken (in plaats van hem er naar beneden uit te laten zakken dus). Let op, bij een Cooper met standaard-middendemper werkt dit wellicht niet omdat de middendemper te dik is om de uitlaat eronder uit te trekken (zou je gewoon moeten proberen). Dit is de middenplaat:
Afbeelding



Om de uitlaat eruit te halen terwijl je de middenplaat blijft zitten moet je de rode steunen losmaken van de uitlaat (let niet op de extra zwarte rubbers die met kabelbinders zijn vastgebeund door de vorige eigenaar, dat is ivm versleten rubbers):
Afbeelding


Om de rubbers los te maken moet je een bout per rubber losdraaien (sleutel tien):
Afbeelding
op bovenstaande foto zie je ook de boutjes waarmee de middenplaat aan het chassis zit, maar die kreeg ik dus met geen mogelijkheid los.

Als je eenmaal de rubbers hebt losgemaakt kun je ze loswippen van de uitlaat. De uitlaat zit in de rubbers met het volgende uitsteeksel:
Afbeelding
je moet dus een beetje het rubber ervan af persen. Een beetje kruipolie helpt, maar als je oude droge rubbers hebt kunnen ze scheuren. Dan kun je die gelijk ook vervangen.


Omdat mijn MINI van de eerste serie is, is de uitlaat voorzien van trillingsdempers. Dit is niks meer dan twee massa''s die de eigenfrequentie van de uitlaat verlagen en daarmee resonantie voorkomen. Latere bouwseries hebben deze demper niet omdat daar het spruitstuk anders is ontworpen. Let erop dat als je deze demper hebt, je deze overzet op je nieuwe uitlaat. Ik heb de gewichten losgehaald met sleutel 19, de klem zelf om de buis kun je pas fatsoenlijk bij als de uitlaat eruit is. Nogmaals bij latere series is dit niet van belang, dus het kan zijn dat je deze demper niet aantreft op jouw R50:
Afbeelding
Afbeelding




Tenslotte maak je de beugel los waarmee de uitlaat einddemper onder de auto hangt met sleutel 13:
Afbeelding



Nu is de uitlaat los en kun je hem op de grond leggen en eronderuit trekken.
Afbeelding


Vervolgens kun je de uitlaat er weer op dezelfde wijze onder schuiven en monteren in omgekeerde volgorde.
Afbeelding



Vergeet de pakking niet:
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”