Vraag over spacers 16mm

BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: NL
Berichten: 1846
Lid geworden op: 31 mei 2007, 20:46

Vraag over spacers 16mm

10 mar 2012, 19:45

Ik heb mijn velgen laten coaten en daardoor past de flens van mijn 16mm spacer niet meer in de velg.
Deze flens dient toch nergens voor, behalve gemak bij demontage? Oftewel, de flens kan ik er toch gewoon afslijpen?
Hoor graag (vanavond) wat de experts ervan vinden. Kan ik morgen er eventueel mee aan de slag.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

10 mar 2012, 19:58

Ik zou de flens/naaf eerlijk gezegd laten zitten. Zorgt toch voor de nodige centrering. Kun je het naafgat van je velg niet schuren?

Eigenlijk hoort dat natuurlijk niet dat na het coaten van de velgen het niet meer op de naaf past, want ze passen nu ook niet meer op de originele naaf zonder spacers waarschijnlijk?
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

10 mar 2012, 19:58

Zou eerder velg naaf weer verbreden :roll:
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: NL
Berichten: 1846
Lid geworden op: 31 mei 2007, 20:46

10 mar 2012, 20:05

Bedankt voor de snelle reacties. Top.
Ik vond het ook wel vreemd aangezien ze eerst gestraald waren. Op de originele flens passen de velgen wel. Zou omdat ik ze nu aangedraaid heb, de spacer wel passen?
En anders dus de coating / naafgat vergroten / uitschuren?
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

10 mar 2012, 20:09

Als ze nu op de originele naaf wel passen zou het goed kunnen dat er precies dat beetje overtollige coating weggeschuurd is dat het op de spacer ook past.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

10 mar 2012, 20:10

Hoe doe je de montage eigenlijk? Eerst spacer op de naaf en dan het wiel erop of spacer op het wiel en dan op de naaf?
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: NL
Berichten: 1846
Lid geworden op: 31 mei 2007, 20:46

10 mar 2012, 20:34

Ik had eerst spacer op de naaf en dan de velg erop. Ik zou natuurlijk ook de spacer met een hamer in de velg kunnen slaan ( met beleid :D ) wellicht dat dat beter gaat.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

Re: Vraag over spacers 16mm

10 mar 2012, 21:54

BRG schreef:Ik heb mijn velgen laten coaten en daardoor past de flens van mijn 16mm spacer niet meer in de velg.
Deze flens dient toch nergens voor, behalve gemak bij demontage? Oftewel, de flens kan ik er toch gewoon afslijpen?
Hoor graag (vanavond) wat de experts ervan vinden. Kan ik morgen er eventueel mee aan de slag.
De coating hoort daar niet te zitten. Dit moet blank blijven voor de passing en warmte overdracht.
Als je de coating toch laat zitten en de velgen worden een keer goed warm dan heb je ook kans dat de wielbouten loslopen.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

11 mar 2012, 13:42

Is het al gelukt?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Vraag over spacers 16mm

11 mar 2012, 14:03

werner schreef:
BRG schreef:Ik heb mijn velgen laten coaten en daardoor past de flens van mijn 16mm spacer niet meer in de velg.
Deze flens dient toch nergens voor, behalve gemak bij demontage? Oftewel, de flens kan ik er toch gewoon afslijpen?
Hoor graag (vanavond) wat de experts ervan vinden. Kan ik morgen er eventueel mee aan de slag.
De coating hoort daar niet te zitten. Dit moet blank blijven voor de passing en warmte overdracht.
Als je de coating toch laat zitten en de velgen worden een keer goed warm dan heb je ook kans dat de wielbouten loslopen.
Maar verder hoef je je geen zorgen te maken... :? :shock:

Ze hadden de velg aan de achterkant inderdaad niet moeten coaten. Is het taps toe lopende gedeelte in de boutgaten ook gecoat? Daardoor kunnen de bouten ook los lopen...
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: NL
Berichten: 1846
Lid geworden op: 31 mei 2007, 20:46

11 mar 2012, 19:00

Bedankt voor alle tips en trucs. Super zo'n forum :icon_top:
Mmm, de coater die dit professioneel schijnt te doen, had dus wat zaken moeten afplakken....
De wielen en spacers zitten erop, al zaten de wielen wel flink vast op de originele flens. Met gepast geweld is het gelukt ze los te krijgen. Ik heb de naafgaten even geschuurd en spacer past perfect. Maar lees nu dat ik de boutgaten ook even moet checken.... :cry: Ga ik die van de week nog even kaal maken :wink:

Hoe zit dat eigenlijk als velgen worden gespoten...
Kees en Annet
Racende reporter
Locatie: Maarssen
Berichten: 5539
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:45

11 mar 2012, 20:47

Huib,

zie hier een foto van een nieuwe MINI velg (foto van Greg) hier zijn de boutgaten ook niet gespoten.
Hierdoor sluiten de bouten beter aan :wink:
Afbeelding

en hier de nieuwe winterbanden en velgen van Jan (parklaneworks) hier zijn ze ook niet behandeld, dus de aansluiting van de bouten zijn op de velg onbehandeld
Afbeelding
Afbeelding
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: NL
Berichten: 1846
Lid geworden op: 31 mei 2007, 20:46

12 mar 2012, 20:45

Toch maar even geinformeerd bij de coater. Hoewel hij zegt dat het er bij de boutgaten dun op zit n het bij regulier (geen circuitgebruik) geen kwaad kan, toch de boutgaten maar even ontcoat. Nu nog even een stuk rijden :D En daarna even nalopen, maar dat doe ik eigenlijk standaard.

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”