Als een centraal punt voor diverse topics over cabriodaken, hier mijn stukje uitleg over het niet sluiten van de cabriokap van een Gen1 R52 Cabrio (bouwjaar 2004-2008).
Bovenstaande foto is vanaf de achterbank naar achteren toe genomen, en links op foto zie je dus de (gesloten) kofferklep.
Hoedenplank
In de cabrio zit (bijna onzichtbaar) ook een hoedenplank.
Deze hoedenplank ligt op een sensor. Als je iets groots achterin hebt gehad , kan het zijn dat de hoedenplank verschoven is, en niet meer de sensor indrukt. Als sensor niet ingedrukt is, denk de mini dat het onveilig is om kap te openen ivm schade, dus gaat het rode lampje knipperen.
Centraal op bovenstaande foto zie je de locatie van de sensor, en rechtsboven zie je het scharnierpunt waar de hoedenplank in moet liggen.
Alleen links ligt de hoedenplank op zo'n sensor, rechts niet.
Ramen
Om het dak te laten zakken moeten de ramen omlaag zijn. De achterste ramen moeten helemaal omlaag zijn, de voorste zijruiten moeten een paar cm gezakt zijn. Indien de ramen a.g.v. vuil of vastvriezen niet willen zakken, blokkeert het openen van het cabriodak dus ook.
Oplossing, ramen nog een keertje zelf omlaag klikken, evt beetje helpen.
Als ramen vastgevroren zijn, eerst eens nadenken waarom je de cabriokap wel omlaag wilt. Risico van schade.
Easy load vergrendeling
Voor de cabrio bestaat een "easy load" optie. Daarbij kun je de beltline een stukje optillen om grote(re) afmetingen in te laden en/of te vervoeren. De easy load optie werkt alleen bij een volledig gesloten cabriokap.
De beltline komt daarbij los door de +- 20-cm lange hendel van verticaal naar horizontaal te draaien (aan beide zijden van de auto). Op de foto zit de hendel midden-onder (in de verticale = vergrendelde positie) en is de richting aangegeven waar die bij moet draaien.
Indien de hendel (links of rechts) los is, wil de cabriokap mogelijk niet openen. Zorg ervoor dat de hendel dus weer omlaag = vergrendeld gericht staat.
Manuele sluiting
Stel dat er echt iets kapot is aan het mechanisme.
Denk aan gebroken kabel, defecte sensor, accu, motor. Echt een noodgeval, en de kap kan niet meer dicht totdat het gerepareerd is. Dan is er een noodsluiting.
Indien je de kap manueel wilt sluiten, zie je op foto de klep waarachter het manuele mechanisme zit. (rechts van de auto zit er ook een). Let er op, dat als je dit gaat doen, je altijd links+rechts tegelijkertijd sluit.
Schuifdak motor
Niet op de foto zit de motor die het schuifdak (niet het kanteldak) opendraait. Die motor zit in het cabriodak boven je hoofd. Er zijn weinig gevallen bekend dat deze motor defect raakt.
Ik hoop dat deze uitleg mét foto's iedere nieuwe cabrioot helpt, in geval van dakstress.
Uitleg R52 cabriokap bevestigingen & problemen.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Uitleg R52 cabriokap bevestigingen & problemen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- mini7benno
- Volledig MINI minded!
- Locatie: D11t
Bericht
Misschien een goede tip voor kopers van 2e hands cabrio's van de 1e generatie.
Let op eventuele beschadigingen aan de achterste ramen. Deze kunnen langs het armsysteem van de cabrio kap komen en zo halve maan vormige krassen op de ramen veroorzaken, veroorzaakt hebben.
Bij iets latere typen schijnt dit aangepast te zijn. In het begin hadden veel cabrio rijders hier last van.
Let op eventuele beschadigingen aan de achterste ramen. Deze kunnen langs het armsysteem van de cabrio kap komen en zo halve maan vormige krassen op de ramen veroorzaken, veroorzaakt hebben.
Bij iets latere typen schijnt dit aangepast te zijn. In het begin hadden veel cabrio rijders hier last van.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Wat benno beschrijft is bij cabrio's van 2004 + begin 2005. Daarna werd het mechanisme aangepast.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- mini7benno
- Volledig MINI minded!
- Locatie: D11t
Bericht
De mijne was geproduceerd 10-2005, op kenteken 01-2006. In ieder geval een aandachtspuntje om in de gaten te houden voor potentiële kopers van een cabrio.Marcel Always Open schreef:Wat benno beschrijft is bij cabrio's van 2004 + begin 2005. Daarna werd het mechanisme aangepast.
- Black_Devil
- Mod virus alert!
- Locatie: Vlaardingen
Bericht
Goed om te weten, ik heb m'n vriendin ook besmet met het MINI-virus .. We zijn aan het kijken voor een Cabriootje, het moet wel een Automaat worden.mini7benno schreef:De mijne was geproduceerd 10-2005, op kenteken 01-2006. In ieder geval een aandachtspuntje om in de gaten te houden voor potentiële kopers van een cabrio.Marcel Always Open schreef:Wat benno beschrijft is bij cabrio's van 2004 + begin 2005. Daarna werd het mechanisme aangepast.
Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors